Vrij krijgen werk voor hippiade.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Vrij krijgen werk voor hippiade.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 12:46

Moderatoropmerking:
Let op er is een moderatoropmerking geplaatst op pagina 4, lees deze eerst door alvorens je een reactie plaatst in dit topic.

25 augustus is de hippiade kampioenschap endurance, en wij mogen ook meedoen! *\o/*

Maar nu krijg ik geen vrij van het werk -O-
Echt zo banketstaaf!

Nu hoop ik en vraag ik me af of ze niet verplicht zijn mij die dag vrij te geven, omdat het een kampioenschap is?

Iemand die dit weet?

Mungbean

Re: Vrij krijgen werk voor hippiade.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:51

Natuurlijk hoeven ze je daar geen vrij voor te geven, het is een hobby.
Maar wel heel erg balen natuurlijk, ik zou ook niet blij zijn :(:)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:51

Gefeliciteerd ten eerste! Maar ik denk niet dat je werkgever verplicht vrij moet geven voor jouw hobby.
Ben je echt zo onmisbaar? Kan je niet ruilen met iemand?

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:52

Misschien wel als je logo werk op je zadeldekje plakt? Gratis reclame activiteit?

Hobby is geen grond voor verplicht vrij en ook kampioenschap is hobby, aangezien je er niet je inkomen uit haalt. Leg de bewijzen over en stel een ruil voor met een dag/week dat veel mensen vrij willen (kerst/oud en nieuw).

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:57

Goh, ben je toch toevallig ziek zeker die dag... ;)
als je een meewerkende dokter hebt zo gepiept, ze moeten maar meewerken op je werk :Y)
Uiteraard wel eerst alles doen om een dag vrij te krijgen, maar als echt niks wil...
Alleen dan wel niet uitgebreid verslag doen op FB :+

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:58

Ik vrees ook dat je geen recht hebt op een vrije dag.

Hoe komt het dat je geen verlof kan krijgen? Heb je geen verlofdagen meer of lukt het niet om te ruilen met iemand.
Ik zou proberen in gesprek te gaan met de verantwoordelijke. Mensen spreken met mensen, alleen zo zal je een oplossing kunnen vinden. Niet ervan uitgaan dat je recht hebt op iets, maar uitleggen dat het voor jou belangrijk is, en vragen wat je in ruil voor een vrije dag kan doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:00

__Astrid schreef:
als je een meewerkende dokter hebt zo gepiept, ze moeten maar meewerken op je werk :Y)
Uiteraard wel eerst alles doen om een dag vrij te krijgen, maar als echt niks wil...

Goede tip als je de TS volledig legaal per direct ontslagen wil krijgen.

belle_boef
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:00

__Astrid schreef:

Dit vind ik echt belachelijk. Hoezo flauw als ik er achter kwam dat een werknemer dat flikte was die nog niet jarig. Wat een belabberde instelling.

TS wat mooi dat je daar heen mag.
Is er geen collega die kan ruilen?
Of een goed gesprek met je baas voeren over hoe belangrijk dit voor je is? Als je er een vakantiedag voor inlevert lijkt het me prima tenzij je baas je echt niet kan missen.
En als het niet lukt heb je echt pech.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:01

__Astrid schreef:

Vooral als ze al vrij heeft gevraagd voor die datum is dat vragen om problemen.
Echt, dat dit nog steeds wordt aangeraden is echt ongelovelijk!

Voor de TS: nee, je werkgever is hier niet verplicht om je vrij te geven omdat het een kampioenschap is.
Kan je zelf geen vervanging regelen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:01

__Astrid schreef:

Eerlijkheid duurt het langste, ik gok zo dat je met die mentaliteit bij het gros van de werkgevers niet terug hoeft te komen.

TS, wat maakt dat je geen vrije dag kan opnemen?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:02

Je kan toch niet ontslagen worden als je ziek bent...
Als je een doktersbriefje hebt, ben je perfect legaal afwezig.
Enige die daarbij risico loopt is de dokter die het geschreven heeft.

En kom op, mij maak je niet wijs dat de praktijk je niet bekend is...
Heb het zelf nooit gedaan, maar ken er genoeg die indertijd op school "toevallig" ziek waren als het sportdag oid was...

belle_boef
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:04

__Astrid schreef:

Heb het zelf nooit gedaan, maar ken er genoeg die indertijd op school "toevallig" ziek waren als het sportdag oid was...

School is wat anders dan een werkgever. In Nederland doen we trouwens niet aan doktersbriefjes. Maar dan nog vind ik het een waardeloos advies. En je bent niet ziek, als je werkgever dan op huiscontrole komt en je bent er niet heb je gewoon een vet probleem.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:06

__Astrid schreef:
Enige die daarbij risico loopt is de dokter die het geschreven heeft....

Ik ben vorig jaar na 2 dagen ziekte ontslagen. De reden van het ontslag mag niet de ziekte zijn, maar wees gerust als je werkgever je wil ontslaan dan kan dat. Als reden hebben ze me gegeven "voldoet niet".

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:07

Wij werken in nederland niet met doktersbriefjes. En die zijn dat je thuis zit, niet om een wedstrijd te rijden.
Daarnaast als jij in een uitslag of zo komt te staan en jou werkgever ziet dat, denk maar dat je de l.l bent.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:08

__Astrid schreef:

Want spijbelen op school is precies hetzelfde als een volwassene die een dokter overhaalt om valsheid in geschrifte te plegen. :roll:
En als je werkgever erachter komt dat je op dat kampioenscap was ipv ziek in bed zul je ontdekken hoe "perfect legaal" je afwezig was.
NB , in je profiel staat dat student rechten bent.... _O-

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:09

belle_boef schreef:
__Astrid schreef:

School is wat anders dan een werkgever. In Nederland doen we trouwens niet aan doktersbriefjes. Maar dan nog vind ik het een waardeloos advies. En je bent niet ziek, als je werkgever dan op huiscontrole komt en je bent er niet heb je gewoon een vet probleem.

Dan werkt dat bij ons anders :D
Je hebt (geloof ik) tot 2 dagen de tijd om je ziektebriefje in te dienen bij je werkgever, liefst zo snel mogelijk uiteraard, maar als je ziek in je bed ligt en niemand anders kan is dat nogal moeilijk.
Komt in NL de werkgever ZELF? op huiscontrole? :wow: Over privacy gesproken :=
Hier wordt daarvoor een speciale arbeidsgeneesheer aangesteld (dus een dokter die alleen maar arbeidsgeneeskunde doet, goedkeuring, huiscontrole e.d.).
Voor één dag komen die echt niet aan huis controleren, is eerder als je 2weken of langer afwezig bent/zal zijn.

Soit, is ook de allerlaatste optie natuurlijk. Zoals ik al zei zou ik eerst proberen gewoon een dagje vrijaf te krijgen. Als je geen verlofdagen meer hebt, is eventueel een dag verlof zonder wedde geen optie?
Geen idee of dat systeem bij jullie bestaat, maar hier kan je vragen om een aantal dagen extra vrijaf te krijgen, dan wel zonder dat je betaald wordt. Is bv. handig als je nog maar net begonnen bent met werken (bij die werkgever) en je nog geen verlofdagen/rechten hebt opgebouwd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:09

Mag mijn werkgever mijn vakantieaanvraag weigeren?

Je werkgever mag jouw vakantieaanvraag weigeren. Maar heb je op tijd en schriftelijk uw vakantieverzoek ingediend, dan moet hij de aanvraag in principe goedkeuren. Er zijn 3 situaties waarin je werkgever jouw vakantieaanvraag mag weigeren:

1. Er is een gewichtige redenen of een zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat is bijvoorbeeld het geval als je vakantie leidt tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Denk aan spoedopdrachten of een ontslag van andere werknemers.

2. Je hebt niet genoeg vakantiedagen om de vakantie die je voorstelt op te nemen.

3. In je cao of arbeidsovereenkomst staat dat je in een bepaalde periode vakantie moet opnemen, of dat je juist niet weg mag in een bepaalde periode. Denk bijvoorbeeld aan de bouwvak.

Bij een gewichtige reden moet je werkgever dat binnen 2 weken na je vakantieverzoek schriftelijk aan jou laten weten. Doet je werkgever dit niet of niet tijdig, dan gaat je vakantie door zoals je had voorgesteld.

Bron: https://www.flexxvandas.nl/informatie/w ... g-weigeren
Laatst bijgewerkt door Boras op 01-08-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:10

1x is genoeg :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 01-08-17 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:10

__Astrid schreef:

En jij studeert rechten en wil bedrijfsjurist worden _O- . Goede tip :Y)

Ziek mag je idd niet ontslagen worden, wel de dag dat je je beter meld ;-)
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 01-08-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:11

__Astrid schreef:

Ja hoor, als ze erachter komen dat je niet ziek was mogen ze je wel ontslaan ivm werkweigering.
In NL werken we niet met doktersbriefjes. Maar lijkt me in BE ook niet geheel de bedoeling om op je werk af te melden (met doorbetaling van je salaris) ivm ziekte en dan lekker een dag te gaan paardrijden.

Bij ons ben je echt zwaar de klos als we erachter komen!

En nee, je werkgever komt niet zelf langs. Daar hebben we in NL de ARBO dienst voor.
Laatst bijgewerkt door Keet op 01-08-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:11

Nele80 schreef:
__Astrid schreef:
Enige die daarbij risico loopt is de dokter die het geschreven heeft....

Ik ben vorig jaar na 2 dagen ziekte ontslagen. De reden van het ontslag mag niet de ziekte zijn, maar wees gerust als je werkgever je wil ontslaan dan kan dat. Als reden hebben ze me gegeven "voldoet niet".

Leuk arbeidsrecht hebben jullie daar :=

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:14

Valt mee hoor. Het is niet zo simpel allemaal als hierboven wordt voorgesteld.

__Astrid

En jep ik studeer rechten, dus ik weet hoe het systeem in elkaar zit (het Belgische althans ;) )
Dus ik weet ook goed genoeg wat de marge is, en hoe er mee gesjoemeld wordt zonder dat er wat op gezegd wordt... Neemt niet weg dat het wellicht niet legaal is, maar ik maak de regels niet en ik pas ze niet toe. Ik ben er alleen om de mensen de mogelijkheid van de grens te wijzen :D

Achterom

__Astrid schreef:
Dan werkt dat bij ons anders :D
Je hebt (geloof ik) tot 2 dagen de tijd om je ziektebriefje in te dienen bij je werkgever, liefst zo snel mogelijk uiteraard, maar als je ziek in je bed ligt en niemand anders kan is dat nogal moeilijk.
Komt in NL de werkgever ZELF? op huiscontrole? :wow: Over privacy gesproken :=
Hier wordt daarvoor een speciale arbeidsgeneesheer aangesteld (dus een dokter die alleen maar arbeidsgeneeskunde doet, goedkeuring, huiscontrole e.d.).
Voor één dag komen die echt niet aan huis controleren, is eerder als je 2weken of langer afwezig bent/zal zijn.

Soit, is ook de allerlaatste optie natuurlijk. Zoals ik al zei zou ik eerst proberen gewoon een dagje vrijaf te krijgen. Als je geen verlofdagen meer hebt, is eventueel een dag verlof zonder wedde geen optie?
Geen idee of dat systeem bij jullie bestaat, maar hier kan je vragen om een aantal dagen extra vrijaf te krijgen, dan wel zonder dat je betaald wordt. Is bv. handig als je nog maar net begonnen bent met werken (bij die werkgever) en je nog geen verlofdagen/rechten hebt opgebouwd.

Natuurlijk komt de werkgever niet zelf, maar de arbo arts (zo te lezen grofweg hetzelfde als die arbeidsgeneesheer waar je over schrijft). En ja, als je werkgever dat wil, dan staat die dezelfde dag nog bij je op de stoep :j

En nee, dit is niet de allerlaatste optie, dit is gewoon geen optie...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:16

En als die arboarts dan aan je huis staat en je doet niet open heb je ook al een groot probleem.
En denk maar dat die gestuurd gaat worden want het is al bekend dat ts vrij wil.