Gehandicapten zorg..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luxorvalkje
Berichten: 1945
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:04

Even een wilde gok. Zijn er mensen die werken in (de omgeving van) Haarlem?

Een vriend van mij werkt al een jaar voor een instelling (mensen uit bed halen, wassen, toiletbezoek, in bed stopen etc.). Hij vind het werk leuk en zou graag verzorgende IG halen. Maar zijn huidige werk heeft elke keer wel een reden om dit niet geregeld te hebben. Zijn motivatie lijdt daaronder. Ook mag hij bepaalde handelingen nog niet doen en dat vind hij vervelend.

Met de tekorten in de zorg zou je denken dat de organisatie hier wel voor zou zorgen.
Hij zoekt dus een werkgever waar dat wel kan.

Iemand een lead?

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:24

Luxorvalkje schreef:
Even een wilde gok. Zijn er mensen die werken in (de omgeving van) Haarlem?

Een vriend van mij werkt al een jaar voor een instelling (mensen uit bed halen, wassen, toiletbezoek, in bed stopen etc.). Hij vind het werk leuk en zou graag verzorgende IG halen. Maar zijn huidige werk heeft elke keer wel een reden om dit niet geregeld te hebben. Zijn motivatie lijdt daaronder. Ook mag hij bepaalde handelingen nog niet doen en dat vind hij vervelend.

Met de tekorten in de zorg zou je denken dat de organisatie hier wel voor zou zorgen.
Hij zoekt dus een werkgever waar dat wel kan.

Iemand een lead?



Ik denk als je even op internet kijkt bij instellingen in de omgeving dat elke wel kunt bellen want de nood is hoog je wordt vrij snel en gemakkelijk ergens aangenomen en ze staan er echt om te springen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:57

Idd plekken genoeg waar hij wel als BBL leerling aan de slag kan. Wellicht is MMZ (de oude SPW opleiding) ook nog een optie. Meeste instellingen in deze regio werken met BBL MMZ leerlingen, niveau 3 en 4. Mijn werkgever heeft daarvoor afspraken gemaakt met 1 onderwijsaanbieder in de regio.

Luxorvalkje
Berichten: 1945
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:56

Dank voor alle tips alvast.

Werken en leren is wel een must. Zijn vaste lasten lopen natuurlijk gewoon door. Op dit moment heeft hij werk in de zorg, maar na een jaar is er nog steeds geen uitzicht op een opleidingsplaats.

Hij wil heel graag, en met de tekorten in de zorg zou er toch wat mogelijk moeten zijn zou je denken.

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:42

Oh leuk, een topic over gehandicaptenzorg! Ik heb niet bijgelezen, maar ga dit nog wel doen denk ik.
Ik werk al een aantal jaar in de gehandicaptensector, eerst als begeleider, toen bij een andere organisatie als begeleider, persoonlijk begeleider en nu als gedragskundige.
Vind het prachtig werk en verveel me nooit!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:59

Anneert leuk een gedragskundige. Ik denk soms nog wel eens, wat als ik na mijn middelbare in plaats van een HBO opleiding toch naar de universiteit was gegaan. Mag ik vragen wat voor opleiding(en) je gedaan hebt? Ik vind de verdieping die ik in mijn huidige functie heb heel leuk, maar ik zou best meer willen.

nafkedemi

Berichten: 1307
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:56

Luxorvalkje schreef:
Even een wilde gok. Zijn er mensen die werken in (de omgeving van) Haarlem?

Een vriend van mij werkt al een jaar voor een instelling (mensen uit bed halen, wassen, toiletbezoek, in bed stopen etc.). Hij vind het werk leuk en zou graag verzorgende IG halen. Maar zijn huidige werk heeft elke keer wel een reden om dit niet geregeld te hebben. Zijn motivatie lijdt daaronder. Ook mag hij bepaalde handelingen nog niet doen en dat vind hij vervelend.

Met de tekorten in de zorg zou je denken dat de organisatie hier wel voor zou zorgen.
Hij zoekt dus een werkgever waar dat wel kan.

Iemand een lead?

Bij welke organisatie is dit, mag in een pb. Werk zelf voor een organisatie die toch wel vrij groot is in die regio.

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:08

SusanH schreef:
Anneert leuk een gedragskundige. Ik denk soms nog wel eens, wat als ik na mijn middelbare in plaats van een HBO opleiding toch naar de universiteit was gegaan. Mag ik vragen wat voor opleiding(en) je gedaan hebt? Ik vind de verdieping die ik in mijn huidige functie heb heel leuk, maar ik zou best meer willen.


Ik heb na de middelbare school Pedagogische Wetenschappen gestudeerd aan de universiteit. Toen ik was afgestudeerd, was er een overschot aan orthopedagogen, dus eerst lang als begeleider gewerkt, tot het gewoon een soort van mijn tijd was en op mijn pad kwam om gedragskundige te worden. Ben er heel blij mee, als pb-er had ik ook niet meer voldoende uitdaging.

Volgens mij zijn er ook wel verkorte opleidingen als je al HBO hebt gedaan.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:03

Susan: hier ook vanuit hbo de opleiding orthopedagogiek gedaan. Via oa. SPO kan je een schakelaar doen en vervolgens de master volgen.

Sowieso een aanrader, ik vind mijn werk als gedragskundige ontzettend leuk en uitdagend! :))

Anoniem

Re: Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:18

Heeft iemand een zinnig antwoord op mijn vraag rondom werkdruk?
Al is dat natuurlijk wel per werkgever anders, dat begrijp ik.. maar algemeen genomen is er natuurlijk een flink personeelstekort..

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:50

Anoniem schreef:
Heeft iemand een zinnig antwoord op mijn vraag rondom werkdruk?
Al is dat natuurlijk wel per werkgever anders, dat begrijp ik.. maar algemeen genomen is er natuurlijk een flink personeelstekort..


Je moet in ieder geval goed kunnen loslaten als bepaalde taken niet afkomen. Ik vindt het soms ook wel lastig dat ik zo druk ben met verzorgen en dan geen tijd kan vinden voor 1 op 1 momenten wat ik juist ook zo leuk vind. Nu komt dat ook omdat ik nieuw ben op deze locatie en nog handigheid en een logische volgende moet ontwikkelen ben daarmee nog aan het puzzelen.

Persoonlijke hou ik er wel een beetje van als er druk op staat en je druk aan het werk bent ik verveel me daardoor geen moment. Alleen soms is het even zwaar als je meerdere dagen achter elkaar hebt.

Bij ons is het 1 op 6 dus relatief nog klein als ik wel eens hoor dat er in de nacht 1 op 50 staat mag ik nog niet klagen. Maar we krijgen altijd wel verbaasde reacties van werknemers van andere locaties hoe het mogelijk is dat we 1 op 6 draaien. Ik vind het wel heerlijk dat ik zelfstandig kan werken en mijn eigen dienst zelf de sfeer en het verloop van kan bepalen. Ook de verantwoordelijkheid vind ik fijn om te hebben omdat mijn vorige werk dat eigenlijk heeft afgenomen en ik nu pas merk dat mijn zelfvertrouwen weer wat terug begint te komen.

Afijn om terug te komen op je vraag , ik denk wel dat je met de druk om moet kunnen gaan er zijn wel collega's van mij die bezwijken aan de druk in de vorm van een burn-out wat absoluut niet goed is. Je moet in ieder geval je werk niet teveel mee naar huis nemen en als je vrij bent ook lekker gaan ontspannen.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-09-22 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:58

Ik ervaar totaal geen werkdruk. Tuurlijk is het soms lastig om 1 op 1 iets te doen in een dienst als er clienten gespannen zijn. Maar net zoals gisteren was iedereen heel ontspannen, hebben we de beleeftv gepakt en daar zijn ze voor het eten lekker mee bezig geweest ( je kan er spelletjes op doen). Chinees besteld en na het eten/ douchen lekker film gekeken op de bank. En de ene client heeft soms ook meer de nabijheid nodig van de begeleider dan een andere client. En een amdere dag kan dat weer totaal andersom zijn.

Vanmiddag ga ik zwemmen met 2 clienten, we hebben een zwembad, we doen boodschappen in het dorp met 1 of 2 clienten.

Wat betreft de nachten. 1 op 50 is echt prima te doen. 9 van de 10 clienten slapen. Ik heb ook een tijdje in de nachtdienst gewerkt daar stonden we 6 op ruim 300 clienten met uitluister. Ik heb daar ook nooit een werkdruk gevoeld.

Wij staan 2 op 9 vanwege het gedrag :)

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:15

LienC schreef:
Susan: hier ook vanuit hbo de opleiding orthopedagogiek gedaan. Via oa. SPO kan je een schakelaar doen en vervolgens de master volgen.

Sowieso een aanrader, ik vind mijn werk als gedragskundige ontzettend leuk en uitdagend! :))


Wat leuk, nog een gedragskundige! Werk je in een instellen, welke doelgroepen heb je, als ik vragen mag?

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:36

Olympia schreef:
Ik ervaar totaal geen werkdruk. Tuurlijk is het soms lastig om 1 op 1 iets te doen in een dienst als er clienten gespannen zijn. Maar net zoals gisteren was iedereen heel ontspannen, hebben we de beleeftv gepakt en daar zijn ze voor het eten lekker mee bezig geweest ( je kan er spelletjes op doen). Chinees besteld en na het eten/ douchen lekker film gekeken op de bank. En de ene client heeft soms ook meer de nabijheid nodig van de begeleider dan een andere client. En een amdere dag kan dat weer totaal andersom zijn.

Vanmiddag ga ik zwemmen met 2 clienten, we hebben een zwembad, we doen boodschappen in het dorp met 1 of 2 clienten.

Wat betreft de nachten. 1 op 50 is echt prima te doen. 9 van de 10 clienten slapen. Ik heb ook een tijdje in de nachtdienst gewerkt daar stonden we 6 op ruim 300 clienten met uitluister. Ik heb daar ook nooit een werkdruk gevoeld.

Wij staan 2 op 9 vanwege het gedrag :)



Verschilt ook weer per persoon hoe die druk voelt. De een voelt druk al heel snel en de ander weer minder.

Moet ook zeggen op mijn vorige werk was helemaal geen druk. Dus ik ben nog bezig met omschakelen.

Al vind ik wat ik laatste hoorde 1 persoon van de medische dienst op meer dan 800 cliƫnten echt niet kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:39

Ik heb geleerd om los te laten, dat is echt heel belangrijk :j . Belangrijkste is dat iedereen een fijne dag heeft, of de dag goed af kan sluiten en dat iedereen zijn natje, droogje en medicatie heeft gehad. Al het andere is bonus. Zo zie ik het iig. Ik kan wel werkdruk ervaren, maar de balans werk/prive is goed en drukke dagen worden ook afgewisseld met rustige dagen.

En opleiding lijkt me echt heel leuk. Maar of het haalbaar is qua kosten en tijd, dat is een lastige.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:08

Los van hoe het op de werkvloer georganiseerd is, is werkdruk is inderdaad erg verschillend per persoon. Ben je perfectionistisch en heb je moeite met loslaten, dan zal je er bij onderbezetting zeker last van hebben.
En het is lastig te accepteren dat door omstandigheden je soms niet de aandacht kan geven die je zou willen (of die ze eigenlijk nodig hebben en verdienen).

Hoeveel begeleiding op hoeveel bewoners zegt alleen iets als je meer weet of de zorgintensiviteit op de groep of de mate van gedragsproblematiek.
Ik heb gewerkt in de nachtdienst met twee personen op 66 bewoners en wij hadden het druk, ik liep mijn kilometertjes wel. Dat was ouderenzorg voor mensen met een verstandelijke en/of fysieke beperking, waarbij in de nacht veel zorg nodig was en er ook medicatie momenten waren.