Gehandicapten zorg..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:33

Wie werkt er in de gehandicapten zorg?
Wat voor groep werk je, wat zijn je taken, waarom voor dit vak gekozen?
Ik zit erover te denken hier mijn pijlen op te gaan richten ( spw diploma en wel ervaring als begeleider, alleen niet met gehandicapten zorg..)

Anoniem

Re: Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:35

Ik werk sinds een maand met een groep gehandicapten! Ik werk op een woongroep van acht cliënten, waarvan drie rolstoelafhankelijke bewoners. Over het algemeen is het doordeweeks iedereen uit bed halen, wassen/douchen, medicatie geven en ontbijten en zorgen dat ze goed op dagbesteding aankomen. Aan het eind van de middag halen we ze dan weer op en gaat het hele riedeltje in omgekeerde volgorde. Dus avondeten, verschonen, drinkmoment en dan zoetjes aan klaarmaken voor bed. Om 22u ligt iedereen in bed en bellen we de inluistering.

Ik weet niet in welke regio je werk zoekt? Wij hebben in elk geval een chronisch tekort aan medewerkers. Dan heb ik het over oost Brabant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:36

Gelderland.
Werk je wel gewone 8 uurs diensten?
Veel agressie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:39

De diensten wisselen. Vanmorgen heb ik bijvoorbeeld van 7u tot 10.30u gewerkt (tot ze naar dagbesteding zijn), maar soms is het van 7-14 of 7-15.30 uur, afhankelijk van wie er terug komen en of het doordeweeks of weekend is. De late diensten zijn meestal van 15.30-22.00 uur.
Hmm, afhankelijk van waar in Gelderland is het misschien nog wel te rijden voor je. Ik werk nu in Deurne.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:42

Ik werk bij een organisatie voor gehandicaptenzorg op kantoor :)

Ik denk dat het voor jou belangrijk is om je af te vragen wat bij je past: hoog niveau (echt begeleiden), laag niveau (meer nadruk op verzorging), ouderen of juist jongeren... agressie of juist liever niet... op een terrein of juist in een gewone woonwijk? Wonen, dagbesteding of ambulante begeleiding...
Maar ook: hoe sta je bijvoorbeeld tegenover zelfsturende teams? Past dat bij je of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:42

Ik werk op dagbesteding/spel. Bij ons op de groep geen agressie maar daar heb ik op een woongroep wel mee gewerkt.

Mijn cliënten zijn matig tot ernstig verstandelijk beperkt. Er is beperkte ondersteuning bij ADL. Verder vooral veel activiteiten binnen een duidelijk dagprogramma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:46

Ik zou het liefste dan op een woonvorm werken.
Heb eerder heel veel begeleid maar de zorg ka t, Dua lager niveau lijkt me ook mooi.
Liever niet zoveel agressie en geen jongeren meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:46

Anoniem schreef:
Ik zou het liefste dan op een woonvorm werken.
Heb eerder heel veel begeleid maar de zorg kan t, dus lager niveau lijkt me ook mooi.
Liever niet zoveel agressie en geen jongeren meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:48

Lager niveau is toch ook wel snel meer agressie in mijn beleving. Ligt er een beetje aan hoe laag het niveau is natuurlijk maar cliënten die zich niet duidelijk kunnen uiten, zeker de met bijvoorbeeld autisme kunnen soms terugvallen op agressie als een vorm van communicatie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:51

Lente schreef:
Lager niveau is toch ook wel snel meer agressie in mijn beleving. Ligt er een beetje aan hoe laag het niveau is natuurlijk maar cliënten die zich niet duidelijk kunnen uiten, zeker de met bijvoorbeeld autisme kunnen soms terugvallen op agressie als een vorm van communicatie.

Klopt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Dat verschilt nogal per client en per woongroep.
Bij ons zijn er inderdaad een aantal groepen waarbij dat speelt, maar lang niet bij allemaal :n

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:51

Ik werk in de gehandicaptenzorg nu sinds een jaar. Ik heb niet bewust voor dit vak gekozen maar het is eigenlijk op mijn pad gekomen, na 2 mislukte opleidingen als een laatste poging de opleiding Maatschappelijke zorg "gekozen", tegen mijn zin in want ik wilde eigenlijk SPW maar daar werd ik last-minute niet op aangenomen.
Vond het in het begin echt verschrikkelijk, ik kwam op een groep met laag niveau waar je dus vooral moest verzorgen. Verzorgen is echt niet mijn ding, ik vind het niet erg om te doen, maar wel als het de hoofdtaak is.

Mijn tweede en laatste jaar ben ik op een groep terecht gekomen die echt wel mijn hart gestolen hebben. Een groep licht verstandelijk beperkten met daarnaast nog andere problematieken zoals autisme of hechtingsproblemen. Toen toch ontdekt dat het vak mij wel kon trekken, maar ik de juiste groep moest hebben.

Ondertussen werk ik op 2 hele leuke (maar erg verschillende) groepen. Één vrij rustige groep met een aantal licht verstandelijk beperkte dames en één groep die erg divers is (maar daardoor wel zwaar) met cliënten met een matig verstandelijke beperking tot cliënten zonder verstandelijke beperking (maar met andere problematieken) en cliënten met Niet aangeboren hersenletsel.

De afwisseling in het werk maakt dat ik het toch wel erg leuk vind en de band die je met de cliënten opbouwt. Op de tweede groep waar ik het over had heb ik een half jaar vast gewerkt en nu als invaller, de blijheid van de cliënten als ze weer horen dat ik kom maakt dat werken helemaal niet als werken voelt.

Mijn taken, heel divers. Bij de ene cliënt ben ik zijn/haar lopende agenda, bij een andere ben ik vooral nodig voor de persoonlijke verzorging, maar wat ik bij mijn doelgroep vooral ben is eigenlijk een vertaalmachine. Ik leg mijn werk altijd uit aan andere dat mijn cliënten elkaar niet verstaan, ze praten allemaal Nederlands maar door de verschillen in niveau lijkt het alsof de ene chinees praat en de andere nederlands, ze verstaan elkaar niet.
Als de ene zegt "roep je even als je thuis bent?" kan de andere flippen omdat hij/zij niet gecontroleerd wil worden, en dan is mijn taak om uit te leggen dat degene niet wil controleren maar juist wil weten als degene veilig thuis is gekomen, dat er niks met degene is gebeurt, dus dat het juist heel lief bedoelt is.

Voor vragen mag je altijd pb'en hoor!
Ik kan namelijk vol enthousiasme blijven vertellen over mijn werk, maar dan word mijn post zo lang haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:53

Eigenlijk zou ik dan misschien eens ergens mee moeten kunnen kijken om te zien wat me zou passen...
Extreem laag niveau denk ik niet, dus bv mensen die alleen op baby niveau functioneren.
Ik denk zelf dat ik daar te weinig "" uithaal""..

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:57

Telt stage ook?
Ga volgend jaar voor de 2de keer in de gehandicaptenzorg stage lopen met matig tot ernstig verstandelijke gehandicapten.
Al onwijs veel zin in en wil hier ook graag mijn werk van maken.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:00

Ik werk inmiddels 8 jaar in de gehandicaptenzorg. Het is inderdaad belangrijk dat de groep je ligt. Daarnaast ben je er van bewust dat je ook met regelmaat weekenden en feestdagen werkt. Bij ons zijn er vroege diensten, late diensten, slaapdiensten en weekenddiensten.
Ik ben zelf persoonlijk begeleider. Ik heb drie cliënten waar ik dus alles voor regel. Het contact met de familie en de dagbesteding onderhoud, besorekingen inplan en deze ook volledig uitwerken en werk met de cliënt aan hun wensen. Daarnaast ben je er voor heel de groep, bij ons verdeeld in twee groepen. En doe je alle dagelijkse dingen. Wellicht kun je bij jou in de buurt eens informeren of je eens mee mag kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:00

Anoniem schreef:
Eigenlijk zou ik dan misschien eens ergens mee moeten kunnen kijken om te zien wat me zou passen...
Extreem laag niveau denk ik niet, dus bv mensen die alleen op baby niveau functioneren.
Ik denk zelf dat ik daar te weinig "" uithaal""..

Sommige mensen vinden dat juist weer geweldig, maar inderdaad: het moet wel je ding zijn :j Maar dat geldt voor de andere groepen uiteindelijk net zo :)

Als ik jou was zou ik gewoon eens een aantal organisaties benaderen of je een keer mee mag lopen oid. Iedereen is op zoek naar goede medewerkers, jij hebt al een relevant diploma en dat maakt jou interessant. Het is waarschijnlijk helemaal niet zo moeilijk om dat voor elkaar te krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:03

Ik wil idd drie organisaties hier nabij benaderen.

Dat onregelmatige werken is me niet vreemd hoor, jaren gedaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:05

Ik werk al ruim 15 jaar in de VG, diverse doelgroepen gehad om mee te werken, ervaring op dagbesteding en wonen. Werk nu op een woonvoorziening met mensen met een matige en lichte verstandelijke beperking. Leuk en afwisselend werk waarin het deels begeleiden met de handen op de rug is, en deels overname van een aantal dingen die mensen zelf niet (meer) kunnen zoals helpen met wassen en aankleden, steunkousen aandoen.

Het is zo afwisselend en er zit zoveel verschil tussen de verschillende doelgroepen. Je moet voor jezelf bedenken wat je wil, wil je veel verzorgende handelingen uitvoeren of juist niet, vind je mensen met (ernstige) gedragsstoornissen een uitdaging of juist niet (daar zijn overigens wel de meeste vacatures in vaak) wil je op een woonvorm werken, of liever ambulant, of binnen dagbesteding. En wil je puur begeleiden, of wil je een functie waarbinnen je meer verantwoordelijkheden hebt, zoals bijv het opstellen van ondersteuningsplannen, aansturen en coachen van teamleden. Eea hangt natuurlijk ook af van je opleidingsniveau. Dag(deel) ergens mee kijken en sfeer proeven is dus, als die mogelijkheid er is, zeker een aanrader.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:07

Ik werk mijn leven al in de gehandicaptenzorg.

Ik heb vele woningen van binnen gezien, op dagbesteding gewerkt, ben jobcoach geweest, manager en sinds jaar en dag ambulant begeleider. Ik bezoek de cliënten die in een eigen huis, of bij hun ouders, wonen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:09

Leuk hoor, al jullie reacties.
Mijn niveau is mbo4 met eventuele ambitie hbo te doen op den duur.

Mocht iemand mij eens op sleeptouw willen nemen ( als dat mag van de werkgever)....
Auto en tijd zijn aanwezig.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:14

Wat een leuk/goed topic TS!

Ik heb zelf geen ervaring in de gehandicaptenzorg (ook geen zorg gerelateerde studie gedaan) maar het lijkt me wel heel erg interessant. Fijn om de ervaringen van andere te lezen.

Zonder je topic te kapen, ben ik wel erg benieuwd wat de benodigde kwalificaties zijn om in de gehandicaptenzorg te werken?

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:15

Ik werk nu zo'n 10 jaar in de gehandicapte zorg. Heb zowel hoog als lager niveau gedaan, van moeder/kind, jeugd tot volwassenen.
Wel altijd op intensive zorg gewerkt, hier is agressie aan de orde van de dag. Soms heel klein, zoals schelden, het gooien van kopjes, tot (heftige) fysieke agressie en fixaties. Je moet je goed afvragen of je dit kan.
Inmiddels ben ik al een tijdje teamleider.

Ik maak het rooster, heb overleggen met artsen, pedagoogen, doe opnames en stuur een team van 10 personen aan. Ik doe natuurlijk nog meer dan alleen bovenstaande maar anders wordt de lijst zolang.

Ik werk nog 24 uur mee op de woning.
Besef je goed, zoals al benoemd dat zorgen nooit stop, ook niet mer kerst etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:17

Ik heb ervaring he, dus dat zorg niet stopt weet ik wel haha.
Heftig geweld past me niet daar ben ik eerlijk in. Wil niet steeds in een lichamelijke aanvaring zitten met fixaties enzo.
Tuurlijk, schreeuwen schelden dat ken ik allemaal ook en hoort er bij.
Maar echt die hele heftige zware agressie past me niet. Of althans, niet zonder goede scholing/ begeleiding. Die mis ik nogal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:18

freetorun schreef:
Zonder je topic te kapen, ben ik wel erg benieuwd wat de benodigde kwalificaties zijn om in de gehandicaptenzorg te werken?

Vaak zit het zo:
- helpende: Mbo niveau 2
- assistent begeleider: Mbo niveau 3
- persoonlijk begeleider: Mbo niveau 4

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:21

Wendy schreef:
freetorun schreef:

Vaak zit het zo:
- helpende: Mbo niveau 2
- assistent begeleider: Mbo niveau 3
- persoonlijk begeleider: Mbo niveau 4

Snelle reactie. En heb je dan een specifieke zorgopleiding ervoor moeten zorgen? Ik ben HBO afgestudeerd, maar in totaal iets anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:23

Ik zou zeggen van wel ja, spw, sph, mwd, verpleegkunde, verzorgende...
Maar misschien zijn eisen wel overal anders?