HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:13

Hoihoi, ik ga nog lang niet naar het HBO maar wil toch even een vraag stellen. Zitten er meer op deze opleiding met als vooropleiding MBO maatschappelijke zorg?

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 15:24

Nico_lette schreef:
Hoihoi, ik ga nog lang niet naar het HBO maar wil toch even een vraag stellen. Zitten er meer op deze opleiding met als vooropleiding MBO maatschappelijke zorg?

Heb ik niet (wel mbo), maar veel klasgenoten wel! Wat wil je weten?

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 15:25

Volgende week 2 sollicitaties voor de zomervakantie!

Een bij vakantieopvang van een grote jeugdzorginstelling (LVB) en een andere op een woon/dagbestedingslocatie met meer volwassenen!

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:29

SophieFT schreef:
Nico_lette schreef:
Hoihoi, ik ga nog lang niet naar het HBO maar wil toch even een vraag stellen. Zitten er meer op deze opleiding met als vooropleiding MBO maatschappelijke zorg?

Heb ik niet (wel mbo), maar veel klasgenoten wel! Wat wil je weten?

Ik wilde graag weten of dat een goede vooropleiding is, aangezien ik dus HBO Social Work wil doen! En kan ik me dan dus met maatschappelijke zorg goed voorbereiden op het HBO?

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 15:34

Nico_lette schreef:
SophieFT schreef:
Heb ik niet (wel mbo), maar veel klasgenoten wel! Wat wil je weten?

Ik wilde graag weten of dat een goede vooropleiding is, aangezien ik dus HBO Social Work wil doen! En kan ik me dan dus met maatschappelijke zorg goed voorbereiden op het HBO?


Het is zeker een goede vooropleiding! Sluit goed aan.
Ik denk niet dat je zo heel veel kan doen om je voor te bereiden op het hbo, ik denk dat het goed is om goed je best te doen. En als je het aankan/nodig hebt misschien wat meer verdieping zoeken in de lesstof die je krijgt.
De overgang van mbo naar hbo was voor mij vooral van veel praktijk naar veel theorie. Daar kan je je misschien wel wat op voorbereiden, maar ik zou vooral zorgen dat je het mbo met plezier afmaakt!

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:35

Ah oke, dankjewel!!

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:09

Leuk om te lezen dat het goed gaat bij iedereen! Het schooljaar loopt ook alweer bijna ten einde, het gaat echt snel voor mijn gevoel.

Mijn derdejaars stage gaat super goed! Ik wordt bij heel veel betrokken, onder andere nieuwe projecten en leuke casussen. Ik blijf hier in de zomer ook werken.

Ik vind het wel heel lastig om mijn 32 uur stage te combineren met 2 bijbaantjes, paard, sociaal leven en school. Ik merk dat mijn school hierdoor de minste prioriteit krijgt, wat maakt dat ik achterloop met bepaalde verslagen. hier moet ik wel even goed aan werken de komende weken.

Hebben meerderdejaars hier last van?

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:22

Wat gaaf dat je daar blijft werken Inney!

Ik merk ook dat ik mijn stage van 32 uur gigantisch moeilijk te combineren vind met alles.
Ben ook vaak heel moe en dan schiet school erg toch bij in. Heb tot nu toe wel alles gehaald, maar het gaat niet van harte :').
Ik heb overigens geen paard dus dat scheelt.
Ben blij als dit jaar over is!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:18

Wij zijn nog op zoek naar HBO-stagiaires Pedagogiek, SPH of iets anders relevants! Voor schooljaar 2018-2019.

Afbeelding

Fritsfrats

Berichten: 479
Geregistreerd: 28-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:53

Ingrid_92 schreef:
Wij zijn nog op zoek naar HBO-stagiaires Pedagogiek, SPH of iets anders relevants! Voor schooljaar 2018-2019.

[ [url=m/59DVew.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is echt een super leuk en leerzaam stageplek!!!

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:54

Klinkt gaaf <3 jammer dat ik geen stage meer loop volgend jaar

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 01:21

Onze zoon kan MBO met werk in 3 jaar doen. Dat komt omdat je dan al zoveel uren werkt in de sector, dus kan het niet sneller.

Hij twijfelt nog erg, dus heb hem dit topic ook al laten doorlezen. Ik wil als moeder niet pushen of het zogenaamde hoogste willen. Maar ik denk wel dat als je HBO vrij goed aan kan, het de verstandigste keus is.
Dat neemt niet weg, dat ik zijn twijfel en eventuele keus voor het MBO na teleurstelling en heel verdrietig jaar wel zal begrijpen.
Ik denk alleen wel dat leren steeds lastiger wordt. Over 3 jaar heeft hij misschien behoefte aan een eigen woning of gaat samenwonen. Je krijgt verantwoordelijkheden en dan nog ernaast studeren is pittig. Dan kun je het beter nu meteen doen denk ik zelf.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:55

superpony schreef:
Onze zoon kan MBO met werk in 3 jaar doen. Dat komt omdat je dan al zoveel uren werkt in de sector, dus kan het niet sneller.

Hij twijfelt nog erg, dus heb hem dit topic ook al laten doorlezen. Ik wil als moeder niet pushen of het zogenaamde hoogste willen. Maar ik denk wel dat als je HBO vrij goed aan kan, het de verstandigste keus is.
Dat neemt niet weg, dat ik zijn twijfel en eventuele keus voor het MBO na teleurstelling en heel verdrietig jaar wel zal begrijpen.
Ik denk alleen wel dat leren steeds lastiger wordt. Over 3 jaar heeft hij misschien behoefte aan een eigen woning of gaat samenwonen. Je krijgt verantwoordelijkheden en dan nog ernaast studeren is pittig. Dan kun je het beter nu meteen doen denk ik zelf.


Hoe oud is hij nu dan?

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:57

Zelf heb ik na mijn MBO SPW eerst anderhalf jaar pabo gedaan en daar ben ik mee gestopt en ben ik MWD gaan doen.

Het sloot mooi aan op wat ik al allemaal had geleerd en ben relatief makkelijk de opleiding doorgekomen. In het eerste jaar hadden wij veel praktijktoetsen. Mijn 3e jaars stage was wel pittig en uiteindelijk moest ik ook van plek wisselen.

In mijn opleiding vooral gefocust op jeugdproblematieken en riep ik altijd ik ga nooit met gehandicapten werken. En sinds 5 maanden heb ik de leukste baan die ik voor nu kan wensen. In de gehandicaptenzorg. :)

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:37

Ik zit momenteel in 5havo (gespreid examen dus volgend jaar nog een jaar 5 havo) en Social Work lijkt me heel leuk.
Ik heb even wat praktische vragen:
-Wat maakte voor jullie de keuze om naar de school te gaan waar je nu op zit?
-Wat zijn jullie kosten qua boeken (moet je elk jaar nieuwe kopen?) en aanschaf laptop etc etc?

Ik denk nu dat ik naar de HAN (Nijmegen) of Avans (Den Bosch) zou gaan, Den Bosch is wel een stukje weg maar goed. En daarnaast, ik heb toch nog even. Volgend jaar gewoon wat meeloopdagen doen, ben alleen graag goed voorbereid.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:44

Ik schafte alleen boeken aan als ik ze echt nodig had. Ik heb denk ik 60% van de aangeraadde boeken nooit gekocht. Meeste kon ik halen uit de powerpoint of een middagje in de bieb zitten was ook voor de meeste tentamens voldoende.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:52

Deksel:
-Ik heb gekozen voor Inholland omdat die het dichtste bij was :o ik woon nogal in een uithoek en Inholland was maar 45 minuten reizen, terwijl de dichtstbijzijnde school daarna 1.5 uur reizen was.
-Ik kan je inderdaad aanbevelen om niet elke periode alle boeken van je lijstje te kopen want veel heb je gewoon niet nodig of kan je uit powerpoints halen.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:58

Ik ben nu bijna afgestudeerd en ik heb Avans Hogeschool 's Hertogenbosch ervaren als een fijne, vrij kleine school (locatie Hervenplein). Het kwam op mij wat persoonlijker over dan de HAN. De opleiding is inmiddels helemaal veranderd dus daar kan ik niets over zeggen.

Qua boeken zul je wel ieder jaar wat aan moeten schaffen. Echter zijn niet altijd alle boeken echt nodig (ook al wordt dat wel gezegd). Dat is een kwestie van afwachten in de les. Een laptop zou ik wel aanraden, maar dat hoeft geen hele dure te zijn. :)

Anoniem

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:17

( kan geen ander topic vinden over deze sector dus breek hier even in....)

Zijn hier ook mensen die ambulant werken??

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:20

Nee :)

Wel stage gelopen in de ambulante spoed/crisis afdeling bij een jeugdzorginstelling.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:25

Niet ambulant werken, maar wel volgend jaar iets in die sector zoekende wbt stage en mijn profiel voor volgend jaar sluit hier ook op aan.

Loop nu stage bij de Sociale dienst. Daar ben ik stagiair klantmanager en dus bezig met mensen helpen te reintegreren die in de bijstand zitten.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:15

Inney schreef:
Leuk om te lezen dat het goed gaat bij iedereen! Het schooljaar loopt ook alweer bijna ten einde, het gaat echt snel voor mijn gevoel.

Mijn derdejaars stage gaat super goed! Ik wordt bij heel veel betrokken, onder andere nieuwe projecten en leuke casussen. Ik blijf hier in de zomer ook werken.

Ik vind het wel heel lastig om mijn 32 uur stage te combineren met 2 bijbaantjes, paard, sociaal leven en school. Ik merk dat mijn school hierdoor de minste prioriteit krijgt, wat maakt dat ik achterloop met bepaalde verslagen. hier moet ik wel even goed aan werken de komende weken.

Hebben meerderdejaars hier last van?


Veel studenten hebben hier last van. Ik loop zelf ook 32 uur stage in combinatie met een bijbaan, paard, sociaal leven, sport en school. Maar ik kan het gelukkig goed plannen. Het vraagt wel van me om me aan mijn planning te houden, anders red ik het ook niet denk ik.

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:05

deksel schreef:
Ik zit momenteel in 5havo (gespreid examen dus volgend jaar nog een jaar 5 havo) en Social Work lijkt me heel leuk.
Ik heb even wat praktische vragen:
-Wat maakte voor jullie de keuze om naar de school te gaan waar je nu op zit?
-Wat zijn jullie kosten qua boeken (moet je elk jaar nieuwe kopen?) en aanschaf laptop etc etc?

Ik denk nu dat ik naar de HAN (Nijmegen) of Avans (Den Bosch) zou gaan, Den Bosch is wel een stukje weg maar goed. En daarnaast, ik heb toch nog even. Volgend jaar gewoon wat meeloopdagen doen, ben alleen graag goed voorbereid.

Kijk goed naar hoe de opleidingen hun informatie aanbieden. Avans heeft sinds dit jaar geen leertoetsen, dat ligt je of dat ligt je niet. Een 2e jaars stagiaire haar curriculum zou ik niet aankunnen en andersom.
Ook moet je in je achterhoofd houden dat als je voor de kleine locatie zou kiezen (Hervenplein), dat ze met 2 à 3 jaar gaan verhuizen naar de hoofdlocatie in Den Bosch (Onderwijsboulevard).
Ik heb wel alle boeken gekocht, heb dit jaar 1x veel boeken moeten aanschaffen en 1x 1 extra. Ik lees niet zo veel als ik zou moeten, ik vind ze wel fijn om te gebruiken met het maken van mijn projecten. Veel correct bronmateriaal. Laptop, koop gewoon een prima ding. Laat je adviseren door iemand in de winkel, maar bespaar daar niet te veel op. Ik heb een dure (maar gebruik hem ook voor photoshop ed.) en op mijn vorige opleiding wilde iemand me overtuigen dat haar laptop van €150 net zo goed was. Week later was het ding al gecrasht :'). Als je een goeie koopt, geen gekke dingen mee doet, kan hij gewoon heel je opleiding mee.

Mocht je meer vragen hebben stuur gerust een PB! Ik ben nu 1e jaars bij de Avans in Den Bosch.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:10

Bedankt voor alle antwoorden!! Heb er zeker wat aan en blijf hier ook meelezen :).

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: HBO Social Work (SPH, MWD, pedagogiek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:06

Oh ik wist niet dat ze helemaal geen leer toetsen meer doen. Grappig zeg! Ik heb toch wel een hoop leer tentamens gehad in de eerste twee jaar. :j