Werkrooster: 5x7,75 of 4x9 uur..

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Frummels

Werkrooster: 5x7,75 of 4x9 uur..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 10:20

Hoi allemaal,

Momenteel werk ik 38,75 uur per week bij mijn werkgever in loondienst. Ik werk dan 5 dagen van 7,75 uur (exclusief pauze). Nu wil ik graag 36 uur, namelijk 4 x 9 uur werken zodat ik de maandag vrij kan zijn. Echter, ik loop tegen wat dingen aan waardoor ik twijfel.

Als ik mijn rooster laat zoals het is, dus de 38,75 uur per week, krijg ik er 12 ATV dagen bij. Dan heb ik ongeveer 6 a 7 weken vakantie per jaar. Ook is mijn eindejaarsuitkering hierdoor wat hoger.

Als ik voor de 36 uur kies, ben ik de maandag heerlijk vrij maar heb ik natuurlijk geen 12 extra vrije dagen. Dan zal ik het moeten doen met 16 vakantiedagen (4 weken). Ook zullen mijn werkdagen langer zijn. Momenteel werk ik van 8 tot 16:15, dit zal dan tot 17:30 uur worden.

Vwb salaris maakt het niet zo heel veel uit. Ik ga er natuurlijk wel iets op achteruit, maar niets wat niet op te vangen is.

Misschien wat handige side info over mijn prive situatie zodat dit misschien kan worden meegenomen in de afweging: ik woon samen met mijn vriend, heb 2 paarden (1 bijrijd en 1 van mezelf) en wil daarnaast 1 tot 3 keer per week gaan sporten (als mijn blessure dat in de toekomst toelaat). Ook gaan we regelmatig uit eten/een avondje weg.
Momenteel hebben we een starterswoning gekocht op mijn inkomen, maar in de toekomst willen we samen een groter (en dus zeer waarschijnlijk duurder) huis gaan kopen. De mindering in mijn salaris heeft natuurlijk wel invloed op de mogelijke hypotheek.

Waar zouden jullie voor kiezen in mijn situatie en waarom? :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:10

Ik zou 38,75 uur blijven werken.

MarlindeRooz

Re: Werkrooster: 5x7,75 of 4x9 uur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:13

Maar als je maandagen al vrij bent, dan hoef je voor die maandagen ook geen vrije dagen op te nemen toch? Of denk ik nu zo krom?

My opinions may have changed, but not the fact that I’m right

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:21

18 vrije dagen is het minimum

20 vrije dagen op basis van 40 uur is nl vastgesteld minimum, dus voor 36 uur zou dat dan 18 zijn.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:22

MarlindeRooz schreef:
Maar als je maandagen al vrij bent, dan hoef je voor die maandagen ook geen vrije dagen op te nemen toch? Of denk ik nu zo krom?

klopt, maar 16 gedeeld door 4 is dus 4 weken wat zij zegt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 11:29

Ah, ik dacht dat het wettelijk minimum het aantal uren dat je per week werkt x 4 was.

De maandagen hoef ik dus niet op te nemen als ik een week vrij neem nee. dan neem ik 36 uur op. :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:29

Silly1972 schreef:

20 vrije dagen op basis van 40 uur is nl vastgesteld minimum, dus voor 36 uur zou dat dan 18 zijn.

Niet waar. Je hebt recht op minstens vier keer je arbeidsduur per week: 4 weken dus. In dit geval is dat 16 vakantiedagen.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:34

Los gezien van de vrije dagen en salaris, want daar heb ik niet zoveel verstand van.
Ik ben van 5 x 8 uur naar 4 x 10 uur gegaan. Het idee van twee uur langer werken per dag was even wennen, maar eenmaal een paar keer 10 uur gewerkt te hebben, viel het reuze mee. Een extra dag vrij is echt heel fijn moet ik zeggen. Zou niet meer terug willen naar vijf dagen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:36

Ik werk 4 x 9 uur en ik vind het ideaal. Die extra vrije dag is handig voor boodschappen, huishouden, sporten, extra tijd voor de paarden. Ik zou bijna niet meer zonder mijn extra dag kunnen.

Misschien met om plannen van je roostervrije dag kun je zo ook extra vakantiedagen aan je vakantie toevoegen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:37

Heb je dan geen recht op ATV bij 36 uur? ATV is toch ook gerelateerd aan het aantal uur dat je werkt, als je minder werkt krijg je wel ATV maar dan in rato toch?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:38

Frummels schreef:
Ah, ik dacht dat het wettelijk minimum het aantal uren dat je per week werkt x 4 was.

De maandagen hoef ik dus niet op te nemen als ik een week vrij neem nee. dan neem ik 36 uur op. :)

Ik werk gemiddeld 36 uur. Ene week 40 uur, andere week 32 uur.
Zo ben ik één keer in de twee weken een dag vrij.
Bevalt mij zeer zeer goed :j

"If you aren't in over your head, how do you know how tall you are?" T.S. Eliot

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:42

Silly1972 schreef:

Dit klopt niet. Het minimum is 4x het aantal uur per week, bij 36 uur dus 144. En omdat TS 9 uur per dag zou werken komt dat neer op 16 dagen

You never know how strong you are
Until being strong is the only choice you have

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:43

Ik ben ooit begonnen met de ene week 40 en de andere week 32 uur per week (36 uurs contract).
De weken van 5 werkdagen vielen me elke keer weer tegen, die van 4 waren veel beter vol te houden voor mij. Aangezien veel van mijn collega's ook al 4x9 werkten, heb ik die optie ook aangevraagd en dat is inmiddels 5 jaar geleden dat ik dat heb ingevoerd. Geen seconde spijt van gehad, juist omdat ik 1 doordeweekse dag vrij heb, hoef ik voor veel dingen sowieso geen verlof te vragen (dierenarts die langskomt voor mijn paard, dokters- of tandartsbezoek, etc etc) en hierdoor heb ik ook aan mijn standaard verlofdagen gewoon genoeg.

Nu maakte het voor mij financieel niet uit natuurlijk, maar als het bij jou financieel uitkan, zou ik voor 4x9 gaan :j

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:48

Wat is naast jouw werktijd jouw reistijd? Als je tot half 6 werkt, maar al om 6 uur al het eten op kan hebben staan of bij je paarden kan zijn. Is een ander verhaal dan als je pas half 7 thuis bent en nog moet gaan koken en dan naar sport of de paarden.
Kan je ook eerder starten bijv half 8 zodat je 5 uur klaar bent?
Persoonlijk vind ik een vrije dag wel heel fijn, maar als het zou betekenen dat ik de overige 4 dagen zou moeten racen, weet ik niet of ik daar heel blij van zou worden.

Daarbij gaan alle overige arbeidsvoorwaarden inderdaad naar rato, dus minder salaris, pensioenafdracht, vakantietoeslag, winstdeling, vakantie dagen, ATV etc. Heb je toevallig door HR een be rekening laten maken hoeveel netto verschil het bedraagt?

Mommy to be.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:49

Wat raar dat je geen ATV-dagen meer hebt als je 1,75 uur minder per week gaat werken. Weet je wel zeker dat dat klopt? Ik werk 32 uur maar krijg gewoon ATV naar rato...

Shoot me again, my soul is still dancing

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:05

Tink89 schreef:
Silly1972 schreef:

Niet waar. Je hebt recht op minstens vier keer je arbeidsduur per week: 4 weken dus. In dit geval is dat 16 vakantiedagen.

Als ze dagen van 9 uur opneemt wel ja, als ze dagen van 8 uur opneemt zijn dat er 18, tis maar hoe je het berekend.
Ik ben gewend te rekenen met werkdagen van 8 uur
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 25-07-17 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:05

atv dagen zijn in een systeem dat je contract op 38.75 staat, maar je "maar" voor 38 uur betaald wordt. Die 0.75 per week spaar je op en mag je dan opnemen in betaalde atv dagen.
In belgie is dit meestal het 40 uur systeem, je krijgt 38 uur loon, en de 2 uur spaar je op. Dat is ongeveer 1 dag per maand dat je thuis mag zijn maar gewoon doorbetaald wordt.

In nederland hebben jullie zo te zien eerder 36 uur contracten, dus de ATV zijn de uren dat je per week meer werkt dan die 36 uur.

ts: je verliest wel je 12 dagen, maar je hebt in principe wel 48 maandagen per jaar vrij, als je dat vergelijkt ben je met die 48 dagen dus veel meer thuis.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:08

Volgens mij heb je gewoon recht op atv naar rato, misschien de cao waar je bedrijf onder valt eens even doornemen, meestal staan daar alle antwoorden wel in.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 12:16

Wat betreft de ATV dagen: bij 4x9 heb ik daar geen recht op. Komt omdat wij inderdaad een cao hebben die de uren bepaalt. Inderdaad zoals Duhelo zegt.

Ik heb overigens amper reistijd. Met de fiets 10 minuten, maar ivm blessure mag ik nu niet fietsen en ben ik aangewezen op het OV, kost me meestal 20-25 minuten enkele reis. Ik heb wel reistijd naar de paarden, ongeveer 20-30 min enkele reis.

@Silly: ik moet dan uiteraard dagen van 9 uur opnemen, omdat ik dat dan normaal zou werken bij 4x9.

Wat me wel tegen staat bij 4x9 is dat ik dan dus half 6 klaar zou kunnen zijn (flexibele werktijden, mag tussen7 en 10 beginnen) en dan om half 7 bij de paarden ben, dus pas op zijn vroegst om 8 uur half 9 thuis. Of eerst eten, dus 7 uur bij de paarden zijn en dan pas elke dag half 9 of 9 uur thuis.. Nu is dat ongeveer anderhalf uur eerder.

Ik moet zeggen, dat hoe verleidelijk de vrije maandag klinkt, ik wel steeds meer neig naar de 5 dagen dus 38,75 uur..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:17

en om 7 uur starten, dan ben je gewoon om 16.30 uit als je een halfuur pauze neemt?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 12:19

Zou inderdaad kunnen, maar ik heb nogal wat opstart problemen in de ochtend, dus ik denk niet dat ik daar heel vrolijk van word. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:26

Goh, ik zit met het zelfde dilemma. Ik werk nu 32 uur, en ga vanaf september naar 38. Ook flexibele uren, maar wel met drie eigen paarden op doe het zelf stallen.
(2 locatie's).
Nu werk ik op ma,woe en vrij van 8.30-17 en dinsdag en donderdag van 8.30-12.30.
op din en don doe ik beide locatie's (6 paarden totaal) en de andere dagen doen mijn stalgenoten het (ongeveer 3-4 uur werk inclusief vervoer, zonder rijden voor beide locatie's samen).
Met als gevolg dat ik in de winter niet aan rijden toekom.

Ik kan gemakkelijk aan de 38 uur raken door smorgens om 7.30 te starten (en dan de dinsdag een uurtje extra ofzo), maar dan heb ik alsnog beide locatie's op din en don.
Of ik werk 1 langere dag van 9-10 uur op maandag, zodat ik de andere dagen maar een 7.25 tal uur dien te werken, dit zou dan van 8-15.45 of van 7-14.45 kunnen zijn, zodat ik wel 4 keer per week naar de paarden moet, maar maar een locatie per keer dien te doen en mss wat meer in het zadel raak.
Maar dat vroeg opstaan inderdaag ... Mijn doel was nu om 8 uur te starten, en hoezeer ik ook probeer, op de een of andere manier raak ik er pas tegen 8.30

Lang leve flexibele uren :P

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:47

Duhelo, paarden minderen geen optie , alleen je eigen nog doen?? Drie is al veel bij full time laat staan zes over twee locaties.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:54

bigone schreef:
Duhelo, paarden minderen geen optie , alleen je eigen nog doen?? Drie is al veel bij full time laat staan zes over twee locaties.

nee, want dan moet ik iedere dag gaan :D

Ik heb mijn twee trekpaarden op een locatie op 12 km van huis, daarbij staat er nog een trekpaard van een stalgenoot (24/7 buiten). Dus de mijne uitmesten is automatisch dat paard ook uitmesten want ze mesten op dezelfde plaats :D, voederen idem.
Hier ga ik tijdens de week op dinsdag en donderdag, stalgenoot doet in de week 1 uitmestschift op vrijdag en gaat op maandag en woensdag voeren (schuift dan de mest ook aan de kant.) Omdat hij in verhuiding naar de hoeveelheid paarden een beurt extra gaat, vul ik op mijn dagen met de kniklader de ruiven aan (moet 2-3 keer per week) en doe de mest met de kniklader weg (wel scheppen, geen 20 keer met de kruiwagen naar de mesthoop op 200 m).
Op zaterdag doe ik ze ook en zondag is het afgewisseld

Mijn jongste paard staat bij een vriendin van me, bij haar 2 D-pony's. Mijn paard staat hier gratis in ruil voor hulp, dus ik doe 3 uitmestshiften per week voor de 3 pony's, maar vriendin zorgt dat ze iedere morgen hun krachtvoer krijgen en dat wekelijks er voldoende netten gevuld zijn om de hele week door te komen. Dus hier hoef ik enkel een net op te hangen en de mest uit de paddock te halen en op de kar te gooien.

Dus op zich veel werk, maar hetzelfde als dat ik enkel mijn eigen paarden zou doen maar dan dagelijks moet langsgaan, nu ben ik ervan af met 2 volle shifts in de week en eentje in het weekend.(alhoewel ik dat eventueel zou veranderen naar 4 halve shifts in de week. Moeilijke keuzes :P )

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 13:02

Duhelo schreef:
Goh, ik zit met het zelfde dilemma. Ik werk nu 32 uur, en ga vanaf september naar 38. Ook flexibele uren, maar wel met drie eigen paarden op doe het zelf stallen.
(2 locatie's).
Nu werk ik op ma,woe en vrij van 8.30-17 en dinsdag en donderdag van 8.30-12.30.
op din en don doe ik beide locatie's (6 paarden totaal) en de andere dagen doen mijn stalgenoten het (ongeveer 3-4 uur werk inclusief vervoer, zonder rijden voor beide locatie's samen).
Met als gevolg dat ik in de winter niet aan rijden toekom.

Ik kan gemakkelijk aan de 38 uur raken door smorgens om 7.30 te starten (en dan de dinsdag een uurtje extra ofzo), maar dan heb ik alsnog beide locatie's op din en don.
Of ik werk 1 langere dag van 9-10 uur op maandag, zodat ik de andere dagen maar een 7.25 tal uur dien te werken, dit zou dan van 8-15.45 of van 7-14.45 kunnen zijn, zodat ik wel 4 keer per week naar de paarden moet, maar maar een locatie per keer dien te doen en mss wat meer in het zadel raak.
Maar dat vroeg opstaan inderdaag ... Mijn doel was nu om 8 uur te starten, en hoezeer ik ook probeer, op de een of andere manier raak ik er pas tegen 8.30

Lang leve flexibele uren :P

Jeutje wat een programma :oo
Ik vond het al lastig met 2 paarden op dezelfde locatie in volpension, haha.

Ik ga dagelijks naar stal. Heb zelf een twee jarige dus daar doe ik niet dagelijks iets mee behalve borstelen en wat knuffelen. Zon 3x per week heb ik hem mee aan de wandel oid.
Bijrijdpaard rij ik 3 a 4x per week.

Ik mag me niet meer aanstellen en denk dan gewoon aan de dingen die jij allemaal moet doen, haha :')