Opdracht HBO - Zorg Nederland vs buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Opdracht HBO - Zorg Nederland vs buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 21:39

Hoi,

Ik ben bezig met een HBO opleiding Management in de zorg. Daarvoor moet ik een reflectieverslag schrijven met als titel 'internationalisering'.
ehhh ja, dat dus.

Ik werk bij een zorgaanbieder in de gehandicapten sector (verstandelijk beperkten) op de zorgadministratie.

Nu ben ik opzoek naar bijvoorbeeld, hoe is dit soort zorg geregeld in België (of Engeland, Duitsland). Ik ben op zoek naar instanties/websites waar ik informatie kan vinden. Maar als één van jullie dit me in het Nederlands kan vertellen is dat natuurlijk wel veel fijner :D

Ik wil die informatie naast die van het Nederlandse stelsel leggen en kijken waar de mogelijkheden of onmogelijkheden liggen om internationaal te gaan.

Ik hoop echt dat er één bokker iets hierover kan roepen..... *\o/* *\o/* *\o/*

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:52

Benader bijvoorbeeld eens een aantal zorginstellingen in België, Engeland en Duitsland en neem een aantal interviews af?

Lijkt me wel een reuze interessante opdracht! :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:00

Weet dat er ooit jaren terug met een schuin oog naar het Zweedse model is gekeken want dat zou zoveel beter zijn dan hier. Is toen ook in actualiteitenprogrammas de nodige aandacht voor geweest. Ik zou daar zelf wel benieuwd naar zijn. Is dat echt zo? Ik heb alleen ervaring met de VG zorg in NL. Dat is al ingewikkeld genoeg. Maar interessant onderwerp, ben benieuwd waar je op uit gaat komen.

Achterom

Re: Opdracht HBO - Zorg Nederland vs buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:04

Ik denk dat het dan handig is als je een aantal sociale systemen naast elkaar zet :)
De informatie uit mijn studietijd is niet meer heel actueel, maar een standaard werk op dat gebied was het werk van Esping-Andersen. Google er maar eens op :)

Morris

Re: Opdracht HBO - Zorg Nederland vs buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 17:09

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb gesproken met een collega van mij, er is een project bij ons, het Bulgarije project. Ik geloof dat ik met de info wel uit de voeten kan.

Het gaat niet zozeer om product ontwikkeling bij ons, maar om maatschappelijk verantwoord ondernemen en we halen concurrentievoordeel uit de expertise die we op doen. Nederland van Bulgarije en andersom.

Esping-Andersen moet ik nog ff op googlen, dat ga ik zeker doen.