ongelofelijk zenuwachtig voor franse mondeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mbl_x

ongelofelijk zenuwachtig voor franse mondeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 21:57

Hoi bokkers!

Ik zit inmiddels in havo 3. Ik vind frans erg leuk, alleen morgen heb ik een mondeling.... Bij mijn mondeling aan het begin van het jaar zat ik bijna te huilen van de zenuwen. Morgen heb ik weer een mondeling, maar dan nog uitgebreider. Heeft iemand tips? Ik zit er heel erg tegenop.... Het idee dat mijn docent vloeiend Frans spreekt en ik daar zit met mijn Nederlandse accent, vind ik vreselijk.

MoppieFilou

Re: ongelofelijk zenuwachtig voor franse mondeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:02

Geen zorgen maken! ;) Ik heb ook altijd veel zenuwen, maar ik ben ook vrij goed in Frans (schriftelijk). En meestal heb ik ook goede punten op de andere vakken dus dat mondeling telt dan niet meer zo hard door.

Ik probeer ook altijd, ondanks mijn snelle ademhaling, traag te spreken. Daar wordt je rustiger van, je hebt tijd om na te denken wat je zegt (dus als je even twijfelt valt het niet zo hard op) en omdat je voor je gevoel altijd goed spreekt, maar het eigenlijk te snel is, praat je ook precies goed :D .

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:07

Spanning is normaal en niemand verwacht van je dat je vloeiend Frans spreekt.

Dat het je zo belemmert, is alleen wel heel vervelend. Blijf goed ademhalen en noem van tevoren bij je docent dat je het erg spannend vindt.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:08

Weetje, ik had dit ook met Duits... je maakt jezelf veel drukker dan nodig is. Als je je goed hebt voorbereid is het prima, meer als je best kan je niet doen!

Succes :)

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:12

Komt vast goed!

Misschien kan je een flesje water meenemen? Als het dan even "te veel" wordt kan je even een slokje water nemen en heb je als het ware gelijk even een pauze om zelf weer even tot rust te komen. Kan je daarna weer rustig verder! En goed op je ademhaling letten werkt meestal ook wel!

Weet je docent ook dat je zo zenuwachtig bent/er van wordt? Misschien kan je het anders aangeven van te voren? Niet dat ze er wat mee doen, maar misschien geeft dat je zelf wat meer vertrouwen dat de ander het weet?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:01

Gezonde spanning. :D Snap dat het heel spannend is/kan zijn. Vond het zelf ook altijd eng, maar eenmaal begonnen, loopt het vaak vanzelf wel. Meer dan je best kun je niet doen, altijd een goede gedachte om in je achterhoofd te houden.

Zelf had ik ook altijd een armbandje waar ik mee kon frutselen. Geluidsloos dus leidde niet af, maar vond het altijd wel prettig om iets tastbaars in handen te hebben.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:33

Gewoon jezelf een paar minuten van te voren toespreken en dan er voor gaan! Je kunt het !

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 01:21

als je docent het nog niet weet, zou ik daarmee even het gesprek beginnen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 01:26

Ik zou zorgen dat je in ieder geval Frans kunt blijven praten. Dat is het belangrijkste. Dus bereid jezelf goed voor zodat je dingen kunt zeggen als: Wilt u de vraag herhalen? Wilt u langzamer praten alstublieft? Ik kan niet op het woord komen. Wat betekent "(woord dat je niet kent)"? enz enz

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 01:36

Daar is ze docent voor, om het jou te leren! Het belangrijkste is dat je je best doet. Bedenk zelf maar hoe jij tegenover jezelf zou zitten als je de mondeling zou doen. Je docent wilt graag dat je slaagt dus kop op en pak die 10!! En als het niet lukt ook geen ramp, dan oefen je nog even door en dan probeer je het nog eens. Daar is school voor!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:19

en? hoe is het gegaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:45

Dorine92 schreef:
Ik zou zorgen dat je in ieder geval Frans kunt blijven praten. Dat is het belangrijkste. Dus bereid jezelf goed voor zodat je dingen kunt zeggen als: Wilt u de vraag herhalen? Wilt u langzamer praten alstublieft? Ik kan niet op het woord komen. Wat betekent "(woord dat je niet kent)"? enz enz

Precies dit. En begin met te zeggen in het Frans dat je erg zenuwachtig bent en hoopt dat ze daar begrip voor heeft. Daar scoor je meteen al een puntje mee.