onslagen in proeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

onslagen in proeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 19:17

Mijn broer is bij zijn vorige werkgever door gebrek aan personeel en een plotseling dood van zijn collega overspannen geraakt. (werkte als autobergen en heeft wekenlang geen vrije dag gehad. Hij heeft de stap genomen bij een ander bedrijf te gaan werken maar helaas is hij zo van slag dat het ook bij zijn nieuwe baas niet gaat en ze de proeftijd op willen zeggen. Heb je dan recht op een uitkering? Hiervoor heeft hij jarenlang fulltime gewerkt.
Jammer iemand die in noodsituaties de meest moeilijke situaties de meest moeilijke klussen aankon is door zijn oude baas compleet over zijn theewater gejaagd en nu gaat zijn nieuwe baan daardoor ook de mist in. Goede tips zijn welkom.
Gelukkig heeft mijn broer nu wel de huisarts ingeschakeld en gesprekken met een hulpverlener.

BigOne

Re: onslagen in proeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:19

Ik denk dat hij wel recht heeft op een uitkering maar wat jammer dat hij ipv een andere baan te zoeken niet eerst contact met de huisarts heeft gezocht, sterkte er mee.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:22

ja volgens mij wel hoor

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:24

Waarom bel je niet gewoon even naar de instantie die dat weet? Ik snap dit soort topics nooit zo goed.. Je krijgt 10 verschillende antwoorden waarvan er minimaal 9 niet kloppen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:30

Citaat:
WW-uitkering

Als je tijdens je proeftijd ontslagen bent, heb je in sommige gevallen recht op een WW-uitkering. Je moet dan wel je werkgever vragen om een schriftelijke verklaring met de redenen voor je ontslag.

Je WW kan in gevaar komen als je het ontslag in je proeftijd aan jezelf te wijten hebt, bijvoorbeeld omdat je een aantal keren te laat bent gekomen. Als je zelf ontslag neemt tijdens je proeftijd krijg je geen WW-uitkering.

Op zich het eerste wat naar boven komt bij Google..
Verder moet hij zich gewoon houden aan de 26 uit 36 (+-) weken en andere normale regels bij een uitkering (niet verwijtbaar etc).

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:32

Nies, soms is "gewoon even naar een instantie bellen "niet zo eenvoudig.
Dan is het fijn als je je vraag gewoon even ergens kwijt kan.
En ja.......de antwoorden zijn niet altijd even correct, maar het geeft je vaak wél een hele goede duw in de juiste richting.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:38

Nies_ schreef:
Waarom bel je niet gewoon even naar de instantie die dat weet? Ik snap dit soort topics nooit zo goed.. Je krijgt 10 verschillende antwoorden waarvan er minimaal 9 niet kloppen.

Omdat mensen soms niet eens weten waar ze dan precies moeten zijn. Het woud aan instanties en regelgeving is niet altijd even overzichtelijk.

TS, is je broer in feite niet gewoon ziek? Als hij nu een WW-uitkering aan zou vragen, kan hij dan voldoen aan de sollicitatieplicht? Nou kan je ook als je ziek bent gewoon ontslagen worden tijdens de proeftijd, dus in die zin biedt het geen uitweg. Maar als hij ziek uit dienst gaat, kan hij aanspraak maken op een Ziektewet-uitkering en is er in ieder geval de eerste tijd nog geen sprake van sollicitatieplicht. Dan kan hij zich eerst richten op herstel (zoek goede begeleiding! Psycholoog, re-integratiecoach) en vervolgens op nieuw werk.

Check de website van het UWV, daar staat echt heel veel en goed leesbare informatie op die je broer nu van pas kan komen. Succes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:13

kmvreter schreef:
Mijn broer is bij zijn vorige werkgever door gebrek aan personeel en een plotseling dood van zijn collega overspannen geraakt. (werkte als autobergen en heeft wekenlang geen vrije dag gehad. Hij heeft de stap genomen bij een ander bedrijf te gaan werken maar helaas is hij zo van slag dat het ook bij zijn nieuwe baas niet gaat en ze de proeftijd op willen zeggen. Heb je dan recht op een uitkering? Hiervoor heeft hij jarenlang fulltime gewerkt.
Jammer iemand die in noodsituaties de meest moeilijke situaties de meest moeilijke klussen aankon is door zijn oude baas compleet over zijn theewater gejaagd en nu gaat zijn nieuwe baan daardoor ook de mist in. Goede tips zijn welkom.
Gelukkig heeft mijn broer nu wel de huisarts ingeschakeld en gesprekken met een hulpverlener.

Heeft hij zelf ontslag genomen bij zijn vorige werkgever? Zoja, dan denk ik dat hij geen recht op WW heeft. Maar zoek even op 'verwijtbaar werkloos' icm ww, daar zou het moeten staan.

Hij kan wel recht op bijstand hebben, daarvoor moet hij bij de gemeente zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:20

Even uit recente ervaring. Familielid is om soort gelijke redenen overgestapt van de ene baan naar de andere. Is bij de nieuwe werkgever al na 3 dagen ontslagen. Nieuwe Werkgever heeft keurig een verklaring opgesteld dat beide niks te verwijten viel. Daarmee naar het uwv gegaan en uitkering gekregen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:29

Nee. Want je broer is zelf ergens weggegaan. Heel rot voor je broer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:35

purny schreef:
Nee. Want je broer is zelf ergens weggegaan. Heel rot voor je broer.

Zo simpel werkt dat dus niet, gezien hij een vervangende baan had :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:37

Ik heb hetzelfde ooit meegemaakt. Had een nieuwe baan en werd ook in m'n proeftijd ontslagen. Ww kon ik gedag zeggen.
Tenzij ze de regels hebben versoepeld. Maar ik denk dat het uwv het beste hier antwoord op kan geven