Proefplaatsing via UWV?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Proefplaatsing via UWV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 10:49

Hallo,

Ik zit al een jaar in de ziektewet vanwege ziekte van Lyme. Ik krijg nu 70% nog van mijn oude loon. Ik zou graag weer proberen te werken, om zo te kijken of dat gaat lukken, alleen wil ik liever niet het risico lopen dat ik straks daarom financieel hard achteruit ga en mijn uitkering verlies als het werken toch nog niet gaat. Ik heb inmiddels een leuke baan via een uitzendbureau gezien, met daarbij een opleidingstraject van zes weken en dan een jaarcontract. Nu zit ik in dubio, het UWV zegt dat ik een proef plaatsing kan aanvragen, dwz dat je 2mnd op proef bent, je geen salaris krijgt en in plaats daarvan je ziektewetuitkering krijgt. Zo zou je niet het risico lopen de uitkering kwijt te raken mocht het werk toch te zwaar zijn. Heeft iemand misschien ervaring met proef plaatsing? Ik vraag me af of het uitzendbureau mij dan nog wel die vacature wil geven, want ze weten dan ook dat ik eerder ziek ben geweest..Hoe kan ik het nu het beste aankaarten bij het uitzendbureau of ze mij op proef willen plaatsen? Heeft iemand misschien ideeën?

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:59

Ik zit in de Wajong en heb dus altijd te maken met een proefplaatsing. Dit is inderdaad een periode van 2 maanden met behoud van uitkering en is bedoeld om zowel voor de werkgever als de werknemer om te onderzoeken of de baan passend is.

Ik heb in het verleden zowel op wajong vacatures als gewone vacatures gesolliciteerd. Bij een wajong vacature is die proefplaatsing niet zo spannend, zij zijn hier al van op de hoogte. Tijdens een gesprek op een reguliere vacature heb ik aan het eind van het gesprek aangegeven een wajong te hebben en wat dat inhield, inclusief de proefplaatsing. Hier werd positief op gereageerd. Ben het uiteindelijk niet geworden maar dat had meer met ervaring en kwalificatie te maken.

Dat is mijn persoonlijke ervaring, maar snap dat het voor jou iets anders ligt. Ik denk dat het al een verschil kan maken hoe je het brengt. Je hoeft niet inhoudelijk op je ziektebeeld of de rede van je ziektewet in te gaan, maar je kunt wel vermelden dat je te maken hebt met een proefplaatsing. Breng het dan positief dat je dus 2 maanden op proef komt om te kijken of jij en de werkgever een goede match zijn. Aan het eind volgt er dan dus een contract.

Heb je een contact persoon bij het UWV die je hiermee zou kunnen helpen?

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 11:40

Bedankt voor je reactie! Ik had zelf nog nooit gehoord van proef plaatsing. Ik heb zelf het UWV gebeld, ik heb nog geen contactpersoon omdat ik pas weer ivm een jaar ziektewetuitkering bij een andere afdeling ben gekomen. Ik krijg als het goed is wel een reintegratie gesprek, dat moet alleen nog plaats gaan vinden en wanneer dat is hoor ik later pas.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Proefplaatsing via UWV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 11:43

Blijf daar zelf vooral achteraan zitten. Ik denk namelijk dat een re-integratie traject beter en eerlijker, zowel voor jezelf als voor een werkgever, is. Want hoe eerlijk is het een opleidingstraject te volgen, betaald door een werkgever, als je zelf nog niet helder hebt of je überhaupt weer aan het werk kan?

Telefoon pakken en bellen dus en zorgen dat de reintegratie start, zij kunnen je ook helpen met wat je wel en niet kan/moet zeggen. Niet gaan zitten afwachten, want dan wacht je volgend jaar nog.

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 12:56

Wat Lalidan zegt klopt, bij het UWV kun je beter niet afwachten haha. Ik zit ze zelf ook altijd achter de kont aan :')

In principe zou de proefplaatsing alsnog kunnen hoor, maar ik weet niet of je die opleiding nodig hebt om het werk uit te kunnen voeren. Anders 2 maanden op proef, dan een jaarcontract met de opleiding.
Mocht de opleiding nodig zijn om het werk uit te kunnen voeren ga ik wel met Lalidan mee :)

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 17:43

Misschien nu ik er verder over heb nagedacht dat ik beter af ben met eerst een reintegratietraject. De baan lijkt me wel erg leuk(het is bij CBR en ivm rijvaardigheid testen krijg je eerst een paar weken opleiding), alleen is het wel vervelend als het dan toch te zwaar blijkt. Ook is er dan geen opbouw van uren wat misschien bij een speciaal reintegratietraject wel zou kunnen. Ik ga volgende week UWV maar eens bellen. Eerder bestond mijn traject van reintegratietraject uit dat ze me geen ander werk konden aanbieden, hopelijk kunnen ze nu wel wat aanbieden

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:04

Ik heb ervaring met een proefplaatsing tijdens de ziektewet, om te gebruiken als reintegratie traject. Toevallig ben ik er op dit moment weer mee gestart.

Mijn ervaring is dat je alles zelf moet regelen. Vanuit het uwv heb ik geen enkele hulp gehad. Ik heb de proefplaatsing dan ook zelf voorgesteld.

Het bedrijf had ik al contact mee en ik heb gewoon heel open bij ze neergelegd wat er aan de hand was en hoe zon proefplaatsing werkt. Het voordeel voor de werkgever is dat ze geen loon aan jou hoeven te betalen, want jij blijft je ziektewet uitkering ontvangen. Ze zijn dus alleen wat tijd aan je kwijt. Tevens moeten ze bij goed functioneren je een contract aanbieden van minimaal 6 maanden.

Het klopt dat zon proefplaatsing 2 maanden is, maar je kan een verlenging aanvragen tot 6 maanden.

Mijn tip: wees gewoon eerlijk. Je hoeft niet van a tot z te vertellen wat je precies hebt, maar geef aan dat je in de ziektewet zit en graag weer deel wilt nemen aan de maatschappij. Dat de proefplaatsing een optie is wat het uwv aanbiedt en wat dit betekent voor de werkgever.

En wat al eerder gezegd is: je moet er vooral zelf achteraan gaan.

Maflingertje
Berichten: 248
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: Grens Limburg, Brabant en België

Re: Proefplaatsing via UWV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:58

Ik zit nu ook een jaar in de ziektewet en heb inmiddels al een gesprek gehad met een arbeidsdeskundige van het UWV. Ik ga binnenkort beginnen met een reïntegratietraject. Dit is een traject Werkfit (zoekrichting bepalen en wellicht bepalen waar de lat ligt m.b.t. het aantal uren per dag e.d.)

Misschien is dit ook wel iets voor jou?

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:06

Bij een proefplaatsing kun je ook je uren opbouwen, als je geleidelijk wilt opbouwen kun je ook een verlengde pp aanvragen.

Wanneer dit een baan is waar je interesse ligt zou ik het een kans geven.

Al is het alleen nog maar voor de ervaring van solliciteren na je ziekte periode