Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:11

We zijn heel gelukkig, want er is een baby op komst. Nu werk ik nog fulltime, maar ik wil graag minder gaan werken. Helaas is het voor vriendlief niet mogelijk om minder te gaan werken, aangezien hij een eigen bedrijf runt. Ik neig zelf naar 3 dagen in de week werken, maar dan zie ik wel een groot deel van mijn inkomsten opdrogen. Op dit moment heb ik een goede baan waar ik wel kan blijven werken. Vier dagen in de week vind ik zelf wel veel, dan zou onze kleine drie dagen in de week naar een kinderdagverblijf moeten. Dat worden er sowieso twee. Ook zie ik bij andere collega's dat ze hun werk dat ze eerder in vijf dagen deden in vier dagen moeten proppen. Echt aangepast wordt het pas bij drie dagen in de week. Zijn ouders gaan sowieso een dag in de week oppassen, dat zit er voor mijn ouders vanwege afstand helaas niet in. Hoe hebben jullie dat allemaal gedaan?

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:25

Ik ben gewoon blijven werken.
En in 2 ploegen.
Vriend werkt ook in 2 ploegen binnenkort in dagdienst.

Sinds dat de oudste naar school ga ben ik 4dagen in de week gaan werken omdat ik ze anders haast niet meer zag.
De rest van die dagen ga ik met plezier werken. Gewoon het contact tussen andere mensen..
De oudste was een droomkind.
De jongste huilde erg veel en is een erg driftig karakter.
Dus ik ben soms erg blij als ik kan gaan werken :+

Kindjes zijn altijd naar mijn ouders of schoonouders gegaan.

Idee tegeven tussen de kindjes zit 13maanden.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:27

Wij hebben 1 zoontje en werk 4 tot 5 dagen per week. Mn man ook. Mijn functie kan niet minder dan in 4 dagen, wel kan ik in de rustigere periode van het jaar ook een aantal x 3 dagen werken maar daar staat dus tegenover dat in de drukke periode ik 5 dagen werk.
Ik vind t best wel te doen nu hij nog jong is ( hij is net 2 geworden) . We hebben een hele lieve gastouder die bij ons om de hoek woont en waar hij altijd welkom is. Dat flexibele geeft ons veel rust. Geen stress wanneer en wie hem opvangt, onze gastouder is bijna altijd beschikbaar. Als wij andere weken op vakantie gaan dan hen dan is er een vervangende gastouder die een paar straten verder woont. Ook eet hij s avonds daar want half 7-7uur vind ik te laat voor hem om avond eten te eten en dat is bij hen geen enkel probleem. Hij is daar bijna onderdeel van het gezin geworden, gaat ook met veel plezier daarheen. We hebben denk ik wel heel veel geluk een gastouder te hebben die zo veel op 1 lijn zit met onze ideeen .
Als hij ouder wordt wil ik wel mn werk zo vormgeven dat ik een aantal dagen hem van school kan halen en de middag met hem kan doorbrengen. Sport, zwemles en vriendjes die komen spelen vind ik ook belangrijk en daar moet dan wel de gelegenheid voor gecreeerd worden. Waarschijnlijk betekend het dan dat ik met mn huidige baan stop en wat anders ga doen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:29

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Ik ben na mijn verlof 4 dagen gaan werken maar dat vond ik erg veel, mijn contract werd niet verlengd en daarna heb ik bijna een jaar thuis gelopen voordat ik weer ander werk had gevonden. Dat waren 2 dagen in de week, en dat vond ik meer dan genoeg. Op dit moment loop ik door omstandigheden weer thuis, maar als ik weer ga werken dan zouden dat ook 2 max 3 dagen zijn, of 4 ochtenden.

Toen ik 4 dagen werkte ging de kleine man 2 dagen naar mijn vader. En 1 dag naar mijn schoonouders, de andere dag was hij gewoon thuis met zijn papa.

Toen ik 2 dagen werkte ging hij 1 dag naar mijn schoonouders en 1 dag naar het kinderdagverblijf.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:30

Ik werk 3 dagen. Nu 2 kids. Ik ben er erg blij mee.

2 dsgen gastouder en 1 dag mijn vader. Ik merk dat de kids het wrg fijn vinden om thuis bij mij te zijn. Wanneer ik op de vrije dagen veel plan worden ze er niet vrolijker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:31

Ik werk nu nog 4 dagen, eind dit jaar ga ik weer naar 5 dagen. Bij ons worden er geen contracten uitgegeven voor minder dan 4 dagen. in ieder geval niet met mijn werk. Met minder dan 4 dagen val je gewoon net buiten de boot met projecten enzo. Kleine is nu 2. Ik wilde ook zelf niet minder werken dan 4 dagen, ik wil er niet uitliggen in mijn vakgebied, mijn werk is ook gewoon mijn hobby. Minder werken zou ik minder gelukkig zijn.

Kleine gaat 2 dagen naar de opvang.

Ik kijk ook wel weer uit naar 5 dagen werken :j

Daarbij weet ik niet hoe ik rond zou moeten komen als ik minder ga werken.. wonen in een dure regio etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-17 21:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:31

Ik had dezelfde overwegingen als jij, mijn man kan niet minder werken en wij vonden beiden dat 4 dagen teveel was. 2 dagen had me best ideaal geleken voor mijzelf en mijn baby, maar ik merk ook dat het erg lastig plannen is met collega's die zo weinig werken. Bovendien was ik een beetje bang dat ik dan niet meer zoveel toe te voegen had in mijn functie. Wij zijn dus ook uitgekomen op 24 uur en tot nu toe (sinds 1 juni) bevalt dat best prima.

Het is behoorlijk wennen en best lastig om een ritme te vinden met de kleine en ook hij vind het lastig, want alles wat we gevonden dachten te hebben op het gebied van ritme is de deur uit. Maar dat zal vast binnenkort weer goedkomen. Op het werk is het wennen omdat mijn werk dus niet is aangepast en ik mijn functie van 40 uur nu in 24 mag doen. Dat past natuurlijk niet, dus dat is nog even zoeken en het maakt het vinden van ritme niet echt makkelijk :=

Succes met je keuze!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:32

Ik werk 4 dagen, mijn man begint na de zomer met een nieuwe baan, ook voor 4 dagen. Hij kon eerder ook niet minder werken (oudste is bijna 2, nummer 2 wordt dit najaar verwacht).
Overigens werk ik 1 dag thuis, tijd- en plaatsonafhankelijk. Die uren maak ik als hij slaapt. Ik ben dus 2 dagen doordeweeks echt thuis met hem.

Het beste advies dat ik kan geven is: volg je gevoel. Wat je zou kunnen doen is eerst eens 2 dagen ouderschapsverlof opnemen per week, en dan kijken hoe dat bevalt. Dan kun je je contract later nog laten aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 25-06-17 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:33

Mijn zoontje is bijna 2 jaar en ik werk 2 dagen in de week. Soms 3 dagen als het heel druk is, maar dat is voor mij persoonlijk echt de max. Mijn man heeft een eigen bedrijf en is dus veel weg.

Mijn zoontje gaat 2 dagen naar kinderdagverblijf vanaf dat hij 1.5 jaar was. De eventuele 3e dag gaat hij naar m'n moeder.

Ja, m'n inkomsten zijn enorm gedaald, maar ik vind het het meer dan waard. Ik vind het heerlijk om hele dagen bij m'n zoontje te kunnen zijn en hem van dichtbij te zien opgroeien. Ik wil niet dat hij meer dan de helft van de week niet bij ons is.

Gefeliciteerd met je zwangerschap en succes met je te maken keuzes!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:43

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil in ieder geval niet 5 dagen in de week blijven werken. Die keuze is al wel gemaakt. Het wordt wel minimaal 3 dagen in de week, maar vind het toch lastig om te kiezen voor 3 of 4 dagen. Financieel gezien kan het allebei wel. Heb 2 collega's die minder zijn gaan werken en de één zweert bij 3 dagen en de ander bij 4. Ik vind het persoonlijk wel veel om zo'n kleine 3 dagen in de week naar een KDV te brengen. Mijn hart breekt nu al bij dat idee :') . Gastouders zijn er bijna niet en op zich is het wel een goed KDV, maar daar hoor ik ook dat bijna niemand zijn of haar kind meer dan 2 dagen in de week brengt. Denk ik gelijk: ben ik zo'n slechte moeder als ik dat wel doe :')

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:43

Mijn zwangerschapsverlof zit er bijna op...
Op 3 juli begin ik weer met werken.
Hiervoor werkte ik fulltime, maar dat zag ik niet zitten, dus ga ik nu voor drie dagen in de week werken.
Die drie dagen zal ze naar de opvang gaan.
Mijn partner blijft fulltime werken als vrachtwagenchauffeur.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:44

Ik werkte fulltime als leidinggevende. Na de bevalling me gestopt en kantoorbaan gezocht. Eerst werkte ij32 uur maar bij de 2e naar 24 dmv ouderschapsverlof.
Ik werk nu tijdelijk weer 32 maar ik krijg het nu amper gedraaid met huishouden de paarden en kinderen. Ik verdien een stuk minder nu dan met mijn vorige baan maar mijn kinderen zijn even belangrijker. Meer weken kan altijd nog als ze beide op de basisschool zitten.

Hier werkt mijn man in ploegen en is vaak overdag een deel thuid en de rest passen opa en oma van beide kanten op

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:51

Ik ben na mijn verlof van een half jaar drie dagen gaan werken. Mijn man is toen een half jaar thuis geweest en gaat nu weer 5 dagen werken.
Mijn ouders passen drie dagen per week op.
Ik vind drie dagen echt de max. Ik heb echt het idee dat ik anders veel te veel mis van mijn eigen kind. Voor je het weet zijn ze groot.

madeliefw

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:07

En 3,5? Of ene week 4 en andere 3? Idealiter zou ik 24 uur willen werken maar bij mijn werk moet je minimaal 28 uur werken. Ik werk nu tijdelijk 32 en door omstandigheden kunnen mijn ouders (die normaal een dag oppassen) nu niet oppassen. Dat betekent dat dochter ipv 2 dagen per week 4 dagen naar de opvang moet. En wat me het meest verbaast: ze vindt het er leuker naarmate ze vaker gaat. Ze heeft veel meer met de anders kindjes die ook vaker gaan, ze praat opeens veel meer en ze wil haast niet mee naar huis als ik haar ophaal. Zal wel per kind verschillen, maar dit maakt het voor mij makkelijker om haar nu zo vaak weg te brengen. Het is voor mij vervelender dan voor haar gelukkig.
Doe vooral wat jou gelukkig maakt. Kan je geen ouderschapsverlof opnemen? Dan kan je bijvoorbeeld 28 uur gaan werken en 4 uur per week opnemen voor bijna twee jaar.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:19

Mijn dochter is nu 4,5 maand. Ik ben na mijn zwangerschap een halve dag minder gaan werken, zodat ik 1 dag in de week vrij had. Ik werk maandag- en vrijdagochtend, en woensdag en donderdag de hele dag. En dat bevalt heel erg prima. Zit nu op 25 uur :)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:15

Ik zou naar 3,5 dag gaan als ik jou was. :)

Ik heb na de eerste 1 dag ouderschapsverlof opgenomen per week. Na de 2e ben ik teruggegaan naar 3 dagen werken, dus minder in contract.

Je kunt dus ook eerst je ov opmaken, dan hoef je niet perse terug in contract. En als dat bevalt, kun je het definitief maken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:26

HIer een soortgelijke situatie.
Man heeft eigen bedrijf en werkt 6 dagen per week. Ik werk op kantoor.

Hebben een dochter van 10 maanden en ik werk 24uur (altijd al gedaan). Dat is prima te doen. Meer zou ik echt niet willen. Nu heb ik ruim voldoende vrij om leuke dingen met haar te doen en ook alle andere afspraken als tandarts/huisarts/boodschappen mooi te verdelen zodat, dat niet op die ene vrije dag moet.
Neem daar ook bij dat, zeker het eerste jaar, het moederschap echt vermoeiend is.
Afgelopen week 4 dagen op kantoor geweest, met de hele ratrace van vroeg opstaan en kind naar opvang en ik was echt gesloopt.
En met 3 dagen heb je net iets meer ademruimte.

Hier overigens 1 dag kinderdagverblijf en 2 dagen gastouder, waar ze tot vorige maand het enige oppaskindje was. ik vind het ideaal. Op het kdv veel andere kindjes waar ze mee speelt en wat meer drukte en bij go gewoon een gezinssituatie met haar zoontje (en nu nog 1 jongetje erbij) waar ze vooral lekker in huis spelen en knutselen, veel buiten wandelen, dierenboerderij bezoeken, etc.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:31

Ik heb net een baby 'gekregen' :') en geloof mij je wik niet teveel werken. Ik denk dat 3 dagen zat is. Je eigen leven is heerlijk weer denk ik maar je hebt het druk man! En zo'n klein hummeltje heeft gewoon zn moeder nodig.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:36

denice schreef:
Ik heb net een baby 'gekregen' :') en geloof mij je wik niet teveel werken. Ik denk dat 3 dagen zat is. Je eigen leven is heerlijk weer denk ik maar je hebt het druk man! En zo'n klein hummeltje heeft gewoon zn moeder nodig.

Vader toch net zo goed?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:37

Partner en ik werken beide wissel diensten. Zijn rooster is een 16 weeks herhalend rooster. Ik plan mijn diensten om zijn rooster heen. Hierdoor is ons zoontje altijd thuis en hoeft hij niet naar een gast ouder of kdv. Maar ik werk maar 16 tot 20 uur per week. Als je meer uren werkt zie je elkaar natuurlijk niet meer. Dus dan is onze oplossing niet handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:38

Ik denk dat het gewoon voor iedereen anders is. Voor mij is 3 dagen werken echt te weinig, ik zou gillend gek worden. En ik geloof niet dat de band met mijn dochter er minder om is :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:38

Ik heb een hummel van 2 jaar en een man met eigen bedrijf die dagen maakt van 03:00 snachts tot 19,30 savonds.

Op maandag heeft hij pappadag/sleuteldag dan gaat de uk mee naar de werkplaats
Op dinsdag hebben we een leuke gastouder (ik haal en breng)
Op woensdag en donderdag naar mijn ouders (ik haal en breng)
Op vrijdag ben ik "vrij" die vrijdag is horror alles van de hele week moet ik op vrijdag doen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:42

Als het mogelijk is om te minderen naar 3 dagen dan zou ik dat zeker doen. Vind je na een tijdje dat je gerust een dagje meer zou kunnen werken, dan is volgens mij meer werken geen probleem. Het omgekeerde is vaak moeilijker, werk je 4 dagen maar is dat teveel en wil je naar 3, dan lukt dat vaak niet.
Ik heb 3 kindjes (6-4-2). Toen ze nog niet naar school gingen vond ik het nog goed te doen om meer te werken. Ze gingen naar een KDV en daar maakten ze eten voor hen klaar en konden ze ook rusten. Eenmaal ze naar school gaan heb je als ouders meer werk. Bij ons op school kunnen ze 's middags geen warme maaltijd maken, elke avond moet je nog eten klaar maken. Er is op school ook wel opvang voor na de schooltijd, maar dat vind ik dan voor kleintjes te vermoeiend, dus dan is het wel fijn dat ik op mijn werk op tijd kan stoppen zodat ik ze kan gaan ophalen.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:43

Ik ben ook zwanger en werk nu 4 dagen. Als de baby er is neem ik 1 dag ouderschapsverlof zodat ik 3 dagen werk. Mijn partner werkt nu 36 uur en gaat met ouderschapsverlof naar 32 zodat hij 4 dagen werkt. Zo zijn er nog 2 dagen die opgevuld moeten worden. Bij ons werk is een kinderdagverblijf, daar zal ze waarschijnlijk 1 dag heen gaan, misschien 2. Mijn moeder wilt graag oppassen dus die neemt dan ook een dag, we moeten even kijken hoe dat werkt, op het kinderdagverblijf is ze natuurlijk wel lekker dichtbij en kan ik overdag ook borstvoeding blijven geven.

Voor de eerste periode na het verlof nemen mijn partner en ik gedurende een periode van 2 a 3 maanden elke week een dag vrij zodat de baby elke dag pappa of mamma om zich heen heeft, dat voelt voor mij beter dan met 3 maanden al naar het kdv of oma.

Als ik jouw situatie zo zie zou ik 1 dag in contract verminderen en 1 dag met ouderschapsverlof regelen, dan ga je eerst een periode 3 dagen werken en wanneer je daar weer aan toe bent 4 dagen. Of misschien bevalt het wel zo goed dat je 3 dagen wilt blijven werken. Zelf zou ik het fijner vinden om niet al het werk van 5 dagen in 4 te moeten moeten proppen, dat zou voor mij echt een reden zijn om dan toch voor 3 dagen te kiezen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:44

het lastige is dat dit soort zaken bijna niet vooraf te plannen zijn. Je weet immers niet wat voor soort karaktertje je kindje heeft. Het ene kindje is meer 'zelfstandig' dan het andere. Daarnaast weet je ook niet wat je moedergevoel doet en in hoeverre je het huis zonder kind wil verlaten. Ook kan het zo zijn dat gaandeweg de eerste jaren, je wensen veranderen.

Ik wilde 3 dagen blijven werken bij mijn eerste. Dat viel niet mee, de eerste twee jaar heeft ze alle nachten urenlang gehuild (ze bleek een heftige allergie te hebben wat de artsen dus niet door hadden...), waardoor ik echt op mijn tandvlees liep. ze wilde in de nacht ook alleen mama, dus ik was blij als ik 3 uur slaap haalde per dag. Uiteindelijk kwam ik na die 2 jaar met een burnout thuis te zitten voor ruim een half jaar. Daarna ben ik 2,5 dag gaan werken en raakte ik zwanger van nummer 2. Dit kindje is een betere slaper gebleken, maar was wel een 'handenbindertje' in die zin dat hij de eerste 2 jaar niet zonder zijn moeder kon. Ik ging terug naar 2 dagen in de ene week en 2,5 dag in de andere week.
Toen hij 2,5 was en de oudste 5,5, ben ik 4 dagen per week gaan werken. Ik kreeg een enorm gave kans en die wilde ik heel graag aanpakken. Dat had wel gevolgen voor met name de kleine man en we hebben ruim een half jaar geworsteld met de juiste opvang. ze gingen namelijk naar een kdv en uiteindelijk is de jongste het laatste jaar naar een gastouder geweest.
nu zitten beiden op school en werk ik volledig onder schooltijd.