Studie na lange tijd weer hervatten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Studie na lange tijd weer hervatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 18:17

Een aantal jaar geleden ben ik met een nieuwe studie begonnen, een opleiding die ik erg leuk vond en me goed lag. Haalde mijn propedeuse cum laude en alles in één keer. In augustus, een maand voor het tweede jaar dus, ben ik ernstig ziek geworden (al leek (of hoopte?) het nog mee te vallen). Desondanks ben ik aan mijn tweede jaar begonnen, maar ben ik hier ook snel weer mee moeten stoppen. Al heb ik wel alles van de eerste periode behaald, maar door lange periode van afwezigheid kreeg ik veel moeite met de practica. Theorie ging heel goed en gemakkelijk, maar het toepassing is toch iets van doen...

Datzelfde jaar heb ik nog enkele keren nieuwe pogingen gedaan opnieuw in te stromen, maar telkens kwam er weer een nieuwe ingrijpende hersenoperatie tussen en was er geen keus dan op dat moment te stoppen. In september ben ik nogmaals in het tweede jaar begonnen, wederom alles behaald, maar ook nu wederom moeten stoppen in verband met nog meer ingrijpende operaties.

Ook kreeg ik de laatste pogingen van studeren steeds meer moeite met leren, concentratie, colleges volgen, etc. Wat eigenlijk enorm demotiverend was.

Stabiel ben ik (nog) niet, 15 mei nog de 13e hersenoperatie gehad, maar er lijkt wel iets van vooruitgang in te zitten. In ieder geval nu minder slecht dan voorheen, maar het is wel chronisch. Echter ben ik er dus niet ongeschonden uitgekomen, cognitief ben ik veel slechter geworden, leren is niet meer vanzelfsprekend, colleges in een collegezaal volgen is geen optie meer ("filter" van prikkels werkt niet meer normaal), enz, maar ook fysiek ben ik niet meer zoals was, daar ik uit één van de operaties verlamd uitgekomen ben. Volledige verlamming is gelukkig weg, maar nog wel een zeer slechte coördinatie, kracht verlies en weinig gevoel. Maar ook mijn visus is niet helemaal oké meer, mis stukken in mijn gezichtsveld en zie regelmatig dubbel en/of wazig, wat dus ook in mijn hersenen zit.

Toch zou ik wel heel erg graag mijn studie af willen gaan maken (ik ben de "jongste" ook niet meer (28), maar niet afmaken voelt gewoon niet oké voor mij). Daarbij krijg ik van alle kanten steun, de decaan heeft toegezegd alle ruimte te geven (uitstellingen, financieel, etc.), docenten weten hoe en wat en er zijn goede opties, zoals colleges volgen in een apart lokaal via video streaming, staan eigenlijk overal voor open, etc.

Toch is er ergens wel twijfel, wellicht bang zijn (opnieuw) te "falen"..? Niet zo zeer het falen zelf, maar weer de teleurstelling iets niet te kunnen door dat het fysiek niet mogelijk is. Ik ben enorm perfectionistisch, een 6 is dus ook echt niets voor mij... Kosten wat het kost zou ik daar minimaal een 8 van willen maken. Maar misschien wél iets waar ik nu wel heel blij mee zou moeten zijn, die 6.

Zijn er meer mensen die na een lange periode de studie weer hervatten? En na ziekte? Hoe is dat bevallen? Nog tips, ideeën, etc.?

pateeke

Re: Studie na lange tijd weer hervatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:25

Zeker niet zo ingrijpend als bij jou, maar ik ben in mijn laatste jaar van goed horend naar eenzijdig doof gegaan. Ik heb dat jaar afgemaakt, maar moest zo nu en dan wel vrijaf nemen op stage omdat ik naar de dokter moest voor een onderzoek oid.
Daarnaast ook een visuele beperking, dus een evidentie is studeren nooit echt geweest voor mij.

Ik ben nu ook wel perfectionistisch, maar ik was altijd blij dat ik erdoor was. Een 8 is niet nodig voor mij en daar kwam ik ook zelden aan. En er is trouwens ook geen kat die er ooit naar gevraagd heeft bij een sollicitatie... Als je je studie wil afmaken en er is zoveel bereidheid om je te helpen, zou ik het gewoon doen. Misschien met een aangepast leertraject, dus dat je minder vakken doet in een jaar zodat je ook wat meer ruimte hebt om te leren en te rusten. Leg wel de lat voor jezelf niet te hoog.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:38

Ook niet helemaal vergelijkbaar, maar ik ben een studie gaan volgen vlak voor ik de diagnose nah heb gekregen. In tijdspad: ik heb december 2013 een koprol met mijn paard gemaakt, augustus 2014 ben ik gestart met de opleiding en november 2014 kwam ik (pas) bij de revalidatiearts terecht en is de diagnose nah gesteld. Ik werk er overigens ook nog 32 uur bij.

Ik wilde heel graag mijn studie gaan halen en ben er vol voor gegaan. Het is enorm zwaar geweest. Zeker de theorie. Mijn geheugen is ook slecht, ik onthoud veel gewoon niet. Tenzij ik het ergens aan kan linken als ezelsbruggetje. Nu doe ik een studie in de muziek en had ik veel theorie al eens gehad. Dat scheelde echt enorm. De vakken zoals muziekgeschiedenis heb ik met veel gehoortraining zodat ik de stijlen ging herkennen gehaald. Maar de echt droge feiten... ik was blij dat ik een 6 had. Het bleef gewoon niet hangen.

Praktijk was ook lastig. Ik kan ook de prikkels slecht uitzetten of helemaal niet als ik moe ben. Dat is heel lastig. Ook met leren trouwens, want concentreren is best moeilijk. Daarom moest ik ook echt periodes rust inplannen en niet zo hard willen hollen.

Ik ben ook perfectionistisch en baalde van die 6 omdat ik beter kon. Voor het ongeluk. Ik ben nu ook realistisch en blij met de 6, want eigenlijk had ik die 6 niet eens kunnen halen of überhaupt kunnen studeren of werken.

Ik heb mijn theorie zonder herkansingen gehaald en ga 6 juli praktijkexamen doen. En dan heb ik mijn diploma. Het was zwaar. Heel zwaar. Maar ik heb het wel gedaan. Bloed, zweet, tranen, met soms diepe dalen. Maar ook veel pieken, voldoening en trots. Die studie is mijn passie en het is me mooi geluk.

Moraal van het verhaal: als jij denkt dat je het kan en er voor wil gaan, dan kan het. Maar bereid je voor op veel moeite en veel energie dat je er in moet stoppen. En ook incasseren/accepteren dat die 6 eigenlijk gewoon heel erg goed is.