Propedeuse in 1 jaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 12:55

Hey!
Ik zit nu op vwo, en ga volgend jaar naar havo 4. Ik wilde eigenlijk kijken om na mijn eindexamen een hbo toegepaste biologie te gaan doen in Venlo, en daarna in België diergeneeskunde aan de universiteit. Nu vroeg ik me af, omdat de uni toch wel 6 jaar duurt en het hbo 4, of je je propedeuse ook in 1 jaar kan halen?
Ik had ergens gelezen dat het over het algemeen wel kan, maar wel vrij lastig is. Weet iemand of het bij die school in Venlo bij die opleiding kan? En heeft iemand hier ervaring met propedeuse halen in 1 jaar? Ik zou graag ook jullie ervaringen horen om te zien of dit wel een goede keuze is voor mij.

Anoniem

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:57

Dat kan maar is inderdaad vrij lastig.

Ik ken echt zat mensen die het wel gelukt is hoor. Mij niet helaas.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:59

Jij bedoelt de HAS? Ik heb 'm in Den Bosch gedaan, en had gewoon binnen een jaar mijn propedeuse. Het gros van de mensen wel, eigenlijk. Het is wel gewoon doorwerken, dat wel, maar absoluut geen onmogelijke uitdaging.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:04

Gaat prima hoor, je propedeuse in een jaar :j

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:10

Ik snap nooit zo dat dat een probleem zou moeten zijn. Je moet gewoon al je tentamens voldoende afsluiten en klaar. := Behalve als er echt persoonlijke omstandigheden meespelen maar anders is het vaak (naar mijn opleiding kijkend) luiheid: 'volgend jaar kan ik die toets ook nog wel maken.'

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:16

Het is eigenlijk de bedoelijg dat je propedeuse in 1 jaar haalt

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:18

Je propedeuse halen betekent gewoon dat je alle studiepunten van dat jaar ook in dat jaar hebt gehaald. Dus alle tentamens en opdrachten met een voldoende afgerond hebt. Dat is makkelijk haalbaar, ik heb mijn P ook in een jaar gehaald.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:19

Hier in 1 jaar gehaald zonder herkansing.
Prima te doen, op tijd aan de opdrachten en tentamens beginnen.

Anoniem

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:19

Bedoel je propedeuse of bachelor? Propedeuse is heel normaal binnen 1 jaar, of in ieder geval driekwart van de studiepunten en het laatste stukje in het tweede jaar.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:20

Je propedeuse heb je als je al je eerstejaars vakken hebt gehaald, dus het lijkt me dat dat haalbaar moet zijn :P

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:21

Is denk ik wel afhankelijk van je opleiding of dat makkelijk is of niet. Mijn opleiding biedt heel weinig herkansingsmomenten en soms ook wanneer het niet uitkomt, of maar 1x per jaar. Dan is het lastiger dan wanneer je wel mogelijkheden krijgt om te herkansen.

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:22

Ik weet niet wat de reden is dat je van vwo nu naar havo4 gaat, maar let wel op dat Diergeneeskunde in België echt heel zwaar is ;) Dus denk er goed over na :)

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:22

Ik heb mijn P ook in een jaar gehaald. Ik snap niet zo goed waar alle commotie over gaat, want ik vond het echt reuze mee vallen! Gewoon leren wanneer het moet en papers op tijd en voldoende inleveren!

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:25

Het kan wel.
Een betere optie is om op het VWO te blijven. Kun je niet een jaar over doen?

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:36

Volgens mij moet dat goed te doen zijn hoor! Ik heb zelf op de HAS zonder al te veel moeite mijn Propedeuse in één jaar gehaald. Nu was dat wel een andere opleiding dan Toegepaste Biologie, dus dat kan per opleiding nog verschillen natuurlijk.

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:48

Ik denk wel dat je je niet op deze overstap moet verkijken. Ik heb 1 jaar diergeneeskunde gestudeerd in Antwerpen. Vervolgens wilde ik ook toegepaste biologie gaan doen en heb ik een week met een vriend die in het derde jaar zat meegelopen. Ik kon aan hun vanalles gaan uitleggen over immunologie ed. Ook statistiek doe je op de universiteit het zelfde in een maand als daar in 2.5 jaar.
België is echt nog heel veel zwaarder dan Nederland qua universiteit.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:52

Ik zie het probleem van P halen in 1 jaar zelf ook niet zo...Zelf studeer ik psychologie aan de uni (andere studie dan jij wilt doen), maar in principe is studiejaar zo opgebouwd dat jij je tentamens gewoon moet kunnen halen en dus je p kunt halen. Natuurlijk kan het tegenvallen en moeilijk zijn en dan kan het zijn dat je er wel twee jaar over doet. Is per persoon zó verschillend en ik heb makkelijk praten met een studie waar ik zelf enorm voor gemotiveerd en gedisciplineerd ben,

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 13:53

Yvette81 schreef:
Het kan wel.
Een betere optie is om op het VWO te blijven. Kun je niet een jaar over doen?

Datjaa schreef:
Ik weet niet wat de reden is dat je van vwo nu naar havo4 gaat, maar let wel op dat Diergeneeskunde in België echt heel zwaar is ;) Dus denk er goed over na :)

Ik ben vanwege gezondheidsredenen al blijven zitten, en ivm herstel van de problemen van vorig jaar is dit schooljaar weer niet goed gelukt.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:55

Ik had mijn P ook gewoon in 1 jaar hoor, prima te doen!

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:48

Lienepien95 schreef:
Ik denk wel dat je je niet op deze overstap moet verkijken. Ik heb 1 jaar diergeneeskunde gestudeerd in Antwerpen. Vervolgens wilde ik ook toegepaste biologie gaan doen en heb ik een week met een vriend die in het derde jaar zat meegelopen. Ik kon aan hun vanalles gaan uitleggen over immunologie ed. Ook statistiek doe je op de universiteit het zelfde in een maand als daar in 2.5 jaar.
België is echt nog heel veel zwaarder dan Nederland qua universiteit.

Mijn ervaring is juist exact andersom.
Ik heb dus Toegepaste biologie gedaan, en heb daar buitengewoon veel statistiek gehad. Nu begin ik aan mijn master, waarbij de meeste studenten gedurende heel de bachelor 1 of soms 2 keer een blokje statistiek gehad hebben. Ze weten niet eens wat een ANOVA is := Prima hoor, maar wel schokkend als je bedenkt dat je dan op het wetenschappelijk onderwijs zit. Nu heb ik wel op de HAS TB gedaan, waar iedereen het derde jaar stage loopt, denk niet dat je daar meegelopen hebt. Heb jij het over de mbo opleiding of over een andere school misschien?

Maar ik geloof gelijk dat het bij diergeneeskunde ook flink is qua statistiek, zware opleiding :j

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Propedeuse in 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:55

Je propedeuse is prima in een jaar te halen. Ik ben echt geen geniale student en het is mij gelukt. Zo lang er geen rare dingen gebeuren en je houdt je school goed bij is het prima te doen

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 17:59

Sokje_6 schreef:
Nu heb ik wel op de HAS TB gedaan, waar iedereen het derde jaar stage loopt, denk niet dat je daar meegelopen hebt. Heb jij het over de mbo opleiding of over een andere school misschien?
j

Wat bedoel je precies?

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:04

Mij is het gelukt *D

Het kan hoor. Wel hard werken.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:06

E_J schreef:
Sokje_6 schreef:
Nu heb ik wel op de HAS TB gedaan, waar iedereen het derde jaar stage loopt, denk niet dat je daar meegelopen hebt. Heb jij het over de mbo opleiding of over een andere school misschien?
j

Wat bedoel je precies?

Was bedoeld voor Lienepien95 :)

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:12

geerte schreef:
Je propedeuse is prima in een jaar te halen. Ik ben echt geen geniale student en het is mij gelukt. Zo lang er geen rare dingen gebeuren en je houdt je school goed bij is het prima te doen


Ligt er denk ik ook aan op welke school je zit en welke docent je krijgt. Op de Leidse Hogeschool was het wel ploeteren hoor. Maar met de samenvattingen van Stuvia heb ik me er toch doorheen kunnen zingen :D