Activiteit voor kamp HBO: natuurwetenschappelijk onderzoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Activiteit voor kamp HBO: natuurwetenschappelijk onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 15:11

Beetje rare titel, maar ik ben volgend jaar begeleider van het tweedejaarskamp van onze HBO opleiding.

Het kamp is een voorbereiding op het vak Natuurwetenschappelijk onderzoek wat ze gaan volgen. Het is een docentenopleiding in het groen. Er zitten ongeveer 60 studenten met de richting paard, gezelschapsdieren, akkerbouw, tuin&landschap, bloem, natuur en voeding.
Ik moet samen met een klasgenoot een activiteit bedenken voor ongeveer een uur. Vorig jaar was dit een 'paardenman' die kwam praten waarbij 90% zijn vaktermen niet begreep en de 10% (Paard-studenten) er geen zak aan vond (het ging vooral om geld) :')
Dus we zoeken eigenlijk iets wat bij natuurwetenschappelijk onderzoek, biologie en het groene docentschap past. Maar wat voor paardenmensen leuk is, is voor bloemstudenten misschien niks.
Er komt al iemand van staatsbosbeheer een praatje doen en uitleg geven over natuurbeheer in dat gebied.
We hebben een bijna ongelimiteerd budget, zitten in Drenthe maar hebben geen vervoer.

Wie helpt ons?
(dit is trouwens niet een opdracht van school, we gaan vrijwillig mee en halen hier geen punten oid voor).
Alvast bedankt :D

janouk

Re: Activiteit voor kamp HBO: natuurwetenschappelijk onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:17

Korte workshop natuurfotografie? Komt goed van pas tijdens en na de opleiding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 15:19

Dat zou inderdaad wat zijn.
Alleen heeft niet iedereen een mooie camera bij zich om te oefenen.
Maar ik ga het even voorleggen!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:24

Misschien een rondleiding over een bedrijf daar in de buurt? Boer, manege oid en dan met een uitleg over de bedrijfsvoering?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:40

Als je in Drenthe zit zou ik iemand uitnodigen (voor en tegenstander) van het 'vermoerassen' van de omgeving.
Waarom wordt dit gedaan en welke nadelen zien we inmiddels (zoals muggen en knutten ziekten).
Soort debat zeg maar.
Er is een sterke voor en tegenpartij daar dus dat zal vast iets uitkomen om over na te denken voor iedereen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 17:08

Dank Sizzle, dat is wellicht wel interessant ja.
Lissisanne, er is geen garantie dat we vervoer hebben voor allemaal. Althans, misschien wel fietsen (fietsenhok is vorig jaar afgebrand..) maar auto's denk ik niet.
Dus daar kan ik eigenlijk niet vanuit gaan, maar kan wel even kijken naar mogelijkheden.

Ik denk toch dat de natuurfotografie heel leuk is, als er bv een fotograaf is die ook wat kan uitleggen over fotografie met je telefoon. Die camera's zijn ook super goed tegenwoordig en een smartphone heeft bijna iedereen wel altijd bij zich. Al gaat het ook maar om tips met belichting en beweging van dieren.. Als iemand suggesties heeft.. :D

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:55

Ik heb even aan m'n vriend gevraagd of hij een ideetje had (hij is zzp'er ecoloog) en hij zei dat een soort mini-onderzoek biodiversiteit misschien leuk kan zijn. Dat je op twee verschillende (beheer)plekken beesten (kleine insecten) gaat vangen en deze bekijken en vergelijken. Misschien is dat wat? Het is natuurlijk vrij praktisch bezig zijn en wellicht daarom wel leuk voor de hele groep. Mocht je het iets lijken, kun je me een pb sturen :) Mijn vriend was al wel enthousiast haha :))

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:00

Misschien grondboren? Op verschillende locaties met verschillende bodems ongeveer 1 meter diep boren en dan een bodem profiel uitleggen? Met iemand die daar uitleg over kan geven. Bijvoorbeeld in relatie tot de vegetatie die er groeit etc.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 18:10

Grappig, de 2 bovenstaande dingen gaan we al doen :D
Ze krijgen door de week verschillende opdrachten. Op 1 dag zijn de begeleidende studenten (waaronder ik) de workshopgevers.
Ik ga met de groepjes een transect maken, een klasgenootje gaat bodemonderzoek doen en weer iemand anders iets met insecten uit een omgeving. Dus dat doen we al :))
En gedurende de week zijn ze met hun eigen onderzoek bezig. Vorig jaar heb ik bv braakballen gezocht en uitgeplozen om te ontdekken van welke vogels de braakballen waren en wat er in zat.
Maar we hebben dus een ochtend waarin we 2 gastsprekers uit kunnen nodigen. En daar zoek ik er nog eentje voor :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:20

Wat vaak erg interessant is, en mooi in een uur past, zijn de lezingen van muskusrattenvangers.

In mijn vorige baan (begeleiden en organiseren van jeugdnatuurkampen) lieten we regelmatig "rattenvangers" komen.

Ze legden hun werk uit, waarom het nodig is, de stommiteit van mensen die het ratten probleem hebben veroorzaakt in nl. De aardrijkskundige problematiek.
Ze namen eigenlijk altijd wat opgezette dieren mee, en vangmateriaal.

Degenen die bij ons kwamen konden erg goed uitleggen, en bleven ook voor de wat lastige doelgroep van pubers interessant.
Maar kunnen beslist ook op "hoger" niveau interessant vertellen.

Raakt aan veel van jouw doelgroepen. Biologisch, natuur, natuurbeheer, voedsel (verbouw daarvan, en schade door de muskusratten, of evt bereiding van muskusratten) etcetera etcetera.

Als je dit wilt regelen is je eerste ingang het waterschap van het betreffende gebied.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:27

Hoihoi!

je gaat zeker naar orvelte, ik woon er vlakbij maar ik ben er ook geweest met de opleiding toegepaste biologie. Er zijn weer genoeg fietsen hoor! Ik denk dat je die wel van tevoren moet regelen maar ze zijn er wel weer.

Wat wij deden in de week, bij ons is het de veldwerkweek. De eerste was gericht op planten determineren, veenmoerrassen bekijken. De tweede keer gingen we insecten bekijken en deden we in de zaal een quiz gerelateerd aan de opleiding. Misschien is dat wat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:38

Wat is 'onderzoek' in deze opleiding?

Met schepnet, potlood en papier, fototoestel plus een opdracht er op uit kan razend interessant zijn.
En het is de basis van wetenschappelijk onderzoek.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:44

Wat leuk dat jullie die dingen al gaan doen :D Is misschien een lezing/mini-workshop over gallen en mijnen op planten iets? Ik vind dat zelf, als niet echt een natuur persoon, erg interessant omdat ik er eerder niet vanaf wist.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:49

Misschien iets in relatie met boeren? Er bestaan zoveel verkeerde ideeën over boeren en zeker in de natuur sector is een goede relatie met boeren belangrijk.

Edit: kijk eens bij commonland.nl, wellicht dat zij een presentatie oid kunnen houden. Ik heb met een partner van hen gewerkt in zuid Afrika en vindt hun approach wel heel inspirerend. Ze hebben tegenwoordig ook een project in het Nederlandse veenweide gebied. Zie bijvoorbeeld https://youtu.be/6KbqLh2oDbo

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 11:35

Dank voor al jullie reacties! We gaan het nu anders doen, 6 activiteiten waar ze zich kunnen inschrijven. Van pottenbakken tot bushcraft tot een manege/stal bezoeken. Dus ze zijn die ochtend wel zoet :)