Weer fulltime naar school? Hoe zit het met vaste lasten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Weer fulltime naar school? Hoe zit het met vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 08:19

Hallo,

Vorige week opende ik nog een topic met informatie over een avond opleiding. Dit topic heeft mij vreselijk aan het denken gezet en ik ben er achter gekomen dat ik op mijn huidige baan toch niet op mijn plek zit.

Ik werk inmiddels een aantal jaren in een bedrijf met een vast contract en een zeer goed loon. Echter heb ik er wel waker aangedacht om weer te gaan studeren ik weet nu wat ik graag wil en vroeger wist ik dat dus niet. Helaas praten mijn ouders het continu uit mijn hoofd door bovenstaande redenen. Ergens benauwd het mij ook wel een beetje want hoe gaat dit met mijn vaste lasten? Ik heb een paard ik rij in een nieuwe auto en dan nog de kosten die ieder mens heeft, wel heb ik het geluk dat ik nog thuis woon. Maar hoe ga je dit in godsnaam allemaal bekostigen?
Een studiefinanciering, hoeveel krijg je dan?

Wie kan mij hier mee helpen? Mijn hoofd loopt er toch een beetje van over..

Anoniem

Re: Weer fulltime naar school? Hoe zit het met vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:25

Studiefinanciering krijg je niet, dat is tegenwoordig een lening. En verder zoals elke student een bijbaan naast je studie en geen (luxe) auto.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:32

Je krijgt wel stufi als je een mbo opleiding volgt. Bij hbo is het een lening, maar dan alsnog. Je zou gaan lenen, je hebt je opleiding af en vindt weer een goede baan, dan kun je dat weer aflossen. Natuurlijk heb je een schuld op je naam en is het lastiger om bv een hypotheek te krijgen. Alleen ongelukkig zijn op je huidige werk? En je woont nu nog thuis, dus dan is het toch makkelijker om de overweging te maken.

Ik geloof dat ik wel weer een opleiding zou gaan doen. Het kan nu nog.

En die auto betreft. Je hebt de aanschaf al gehad. Mochten de maandlasten van de auto heel erg hoog zijn, dan zou je de overweging kunnen nemen om hem te verkopen.

Edit: maak een lijstje met de kosten die je moet betalen en hoeveel je bv zou moeten lenen en of je er een bijbaan bij zult moeten gaan doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:39

Inderdaad, je woont nog thuis. Mijn man (34) zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jij, maar ja wij hebben een koophuis, auto's, etc. Verderop in je leven zo'n beslissing maken is nog veel lastiger dan dat het nu is. Dus áls je iets wilt moet je het nu doen en niet uitstellen. Dan wordt het alleen maar gecompliceerder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:43

Zet je uitgaven is op een rijtje. Is het allemaal nodig?

Nieuwe auto is leuk maar heb je die echt nodig?

Studie wordt dat dan MBO of HBO en heb je al wat verbruikt? Neem eens contact op met DUO, die kunnen je daar meer over vertellen.

En voor de rest, tja dat wordt een financiele stap terug. Van full time werken naar studeren en een bijbaan is een commitment die je moet willen maken.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:44

Ik ben vorig jaar, met 24/25 jaar, begonnen aan een fulltime hbo studie. Daarvoor had ik net als jou een fulltime baan met dito salaris, een auto (geen nieuwe overigens) en de mogelijkheid om luxe te leven. Toen ik ging studeren moest ik dit prompt omgooien: niet meer honderden euro's sparen per maand en mijn auto zo veel mogelijk stil laten staan om benzine te besparen (belastingtechnisch kost hij amper wat). Het was in het begin best wel even lastig, maar inmiddels ben ik er aan gewend geraakt. Ik krijg een aanvullende beurs, omdat mijn vader weinig verdiend, leen per maand rond de € 300,- bij DUO voor mijn vaste lasten en ik heb het geluk dat ik bij mijn vriend in woon, die de hypotheek volledig betaald. Per maand krijg ik van DUO rond de 550 euro, waar ik mee van rond moet komen en dat is makkelijk te doen. Ik spaar zelfs nog per maand een klein bedrag op voor onvoorziene omstandigheden.

Zeker nu je nog thuis woont is het relatief makkelijk om de beslissing te nemen lijkt mij! Wat betreft je auto; ik heb de mijne gehouden, maar probeer wel zoveel mogelijk met OV te doen, ik heb immers een studenten OV. Een lijstje maken met in- en uitgave, zoals PrizTwir ook al zei, is een goed idee. Dat heb ik destijds ook gedaan. En ja, je zal wat minder luxe moeten leven, maar uiteindelijk verdient het zich dubbel en dwars terug. Je bent nu nog jong, dus ga er lekker voor! Als je eenmaal aan een koop- of huurhuis vast zit, dan wordt de stap om te gaan studeren veel groter.

Overigens, het feit dat je ouders het uit je hoofd proberen te praten, zou je niet moeten laten tegenhouden. Mijn vader stond destijds ook niet zo achter mijn keuze om te gaan studeren (ook omdat ik dan een fulltime salaris zou moeten inleveren), maar je moet je hele leven nog werken. Je kunt beter leren voor iets wat je écht wil, daarna kun je weer werken en geld verdienen. Voor mij is weer gaan studeren de beste keuze die ik tot nu toe heb gemaakt in mijn leven. :)
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 13-06-17 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:48

Waarom niet een deeltijd of avond studie naast je werk

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:51

Ik zit zelf ook met het idee om nog een studie te gaan doen, BOL of BBL. De BBL plekken zijn schaars in de richting die ik wil doen.

Maar ik zit ook met het zelfde punt. Nu al zn 4 jaar wisselend werk en inkomen, hierdoor weet ik wel wat ik wil. De richting die ik wil daar schreeuwen ze om personeel (ouderenzorg).
Ook een auto (jaar oud), 4 paarden/pony's (aan huis), woon nog bij mijn ouders, maar wel vaste kosten per week/maand.

Ik ga dus even mee volgen om te zien welke tips er binnen komen om misschien toch de stap te gaan maken naar een BOL opleiding.

Waarom geen avond/zelfstudie?
Ben bij de LOI begonnen maar merk echt dat dit totaal niet mijn ding is! Ook heeft de LOI dingen niet voor elkaar die er voor zorgen dat je de opleiding niet goed kunt volgen. Zoals opdrachten die af moeten zijn voor dat je stage kan gaan lopen, maar weten zelf niet hoe die opdrachten gemaakt moeten worden. Met als resultaat mag geen stage lopen! Ook hoor je vaak dat mensen met een theorie studie dus thuis niet goed aan het werk komen. Omdat deze de nodige ervaring missen in het vakgebied waar ik graag in werk.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:19

Ik snap je ouders wel, ik zou het ook geen verstandige keuze vinden.

Je gaf gisteren aan dat je een opleiding in de richting wil volgen van het werk wat je nu doet. Dat lijkt me een luxe positie, ik zou bij mijn werk informeren wat de mogelijkheden zijn. Als ze meewerkend zijn heb je kans dat zij je opleiding gaan betalen, of je misschien studietijd geven.
Dan blijf je niet met een studieschuld zitten, en kun je met een diploma verder solliciteren.

Je hebt een niveau 2 diploma, dus dan begin je met een niveau 3 opleiding. Dan krijg je wel studiefinanciering, maar een prestatiebeurs, dus als je het niet haalt moet je dat terug betalen.

Tenzij je met een 21+ toets naar het HBO kan, maar dat zal je dan eerst moeten halen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:48

pinto_1 schreef:

Je gaf gisteren aan dat je een opleiding in de richting wil volgen van het werk wat je nu doet. Dat lijkt me een luxe positie, ik zou bij mijn werk informeren wat de mogelijkheden zijn. Als ze meewerkend zijn heb je kans dat zij je opleiding gaan betalen, of je misschien studietijd geven.
Dan blijf je niet met een studieschuld zitten, en kun je met een diploma verder solliciteren.

Je hebt een niveau 2 diploma, dus dan begin je met een niveau 3 opleiding. Dan krijg je wel studiefinanciering, maar een prestatiebeurs, dus als je het niet haalt moet je dat terug betalen.

Tenzij je met een 21+ toets naar het HBO kan, maar dat zal je dan eerst moeten halen.

Puur uit interesse, maar waarom zou jij het geen verstandige keuze vinden? Uit het andere topic van TS blijkt dat zij ooit vwo heeft gedaan, maar destijds omlaag is gezakt door typisch pubergedrag als ik het zo even mag noemen. :D Hieruit blijkt echter wel, dat TS meer zou kunnen dan mbo 2 of 3, indien zij dit ook zou willen. Een toelatingstest op het hbo is zo'n gek idee nog niet. In bepaalde vakgebieden vragen ze nu eenmaal een hbo of wo papiertje en als dat de richting is waar TS op wil, dan is studeren een goede eerste stap.

Het idee om met de werkgever om de tafel te gaan is ook een goed idee overigens, maar dan moet TS wel de ambitie hebben om in dat vakgebied te blijven werken en de werkgever moet er aan mee willen werken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:16

GrumpyCat schreef:
pinto_1 schreef:

Puur uit interesse, maar waarom zou jij het geen verstandige keuze vinden? Uit het andere topic van TS blijkt dat zij ooit vwo heeft gedaan, maar destijds omlaag is gezakt door typisch pubergedrag als ik het zo even mag noemen. :D Hieruit blijkt echter wel, dat TS meer zou kunnen dan mbo 2 of 3, indien zij dit ook zou willen. Een toelatingstest op het hbo is zo'n gek idee nog niet. In bepaalde vakgebieden vragen ze nu eenmaal een hbo of wo papiertje en als dat de richting is waar TS op wil, dan is studeren een goede eerste stap.

Het idee om met de werkgever om de tafel te gaan is ook een goed idee overigens, maar dan moet TS wel de ambitie hebben om in dat vakgebied te blijven werken en de werkgever moet er aan mee willen werken.

Omdat ze in het vorige topic aangaf om te willen studeren in de richting waarin ze werkt. Dan vind ik het zonde als je een goedbetaalde baan opgeeft voor een studie die uiteindelijk tot hetzelfde werk leidt. ;)
Veel werkgevers zijn bereid om je studiekosten te betalen, dus dan zou ik voor een deeltijd of avondopleiding gaan. Heb je eenmaal je papieren, kun je makkelijker door solliciteren naar een ander bedrijf.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:24

pinto_1 schreef:
Omdat ze in het vorige topic aangaf om te willen studeren in de richting waarin ze werkt. Dan vind ik het zonde als je een goedbetaalde baan opgeeft voor een studie die uiteindelijk tot hetzelfde werk leidt. ;)
Veel werkgevers zijn bereid om je studiekosten te betalen, dus dan zou ik voor een deeltijd of avondopleiding gaan. Heb je eenmaal je papieren, kun je makkelijker door solliciteren naar een ander bedrijf.

Ah ja op die manier, dan ben ik het zeker met je eens. Als TS in het vakgebied wil blijven werken waar ze momenteel al werkzaam is, dan is het een veel beter idee om het via de werkgever te regelen. Ik vraag me alleen af of TS in haar huidige werkgebied wil blijven werken, aangezien ze in dit topic aangeeft niet op haar plek te zitten. :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:45

Heb je gekeken naar Duaal? Dan kan je drie of zelfs vier volle dagen werken en als je te weinig verdiend kan je het aanvullen met studiefinanciering.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:11

Ik woon alleen met kind, werk (4dagen) en daarnaast doe ik een deeltijd HBO studie. Het is gekkenwerk maar het is te doen. Zeker als je thuiswoont kan je prima je werk met een deeltijd studie combineren. In het ergste geval ga je een dagje minder werken zodat je die dag volledig voor huiswerk kunt gebruiken.
Een studie is een goede investering in je toekomst en nu je nog thuiswoont veel gemakkelijker te combineren met een baan dan wanneer je straks uit huis bent.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 19:12

Nee klopt na alles op een rijtje te hebben gezet ben ik er achter gekomen dat ik het werk wel leuk vind, maar dat het type bedrijf mij eigenlijk niet zo trekt. Maar gezien ik geen papieren heb voor mijn functie wil ik die wel alsnog gaan halen anders kan ik elders niet aan de bak.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:23

Even reageren op het studiefinanciering gedeelde. Bij een HBO studie heb je daar ook recht op afhankelijk van het inkomen van je ouders( alleen de bassis beurs is afgeschaft). Dat word een gift als je je diploma haalt. Je zou nog extra kunnen bijlenen maar dan bouw je wel een studieschuld op. Voor meer informatie zou ik duo bellen. Die hebben mij toen ook goed geholpen.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:25

Petrichor schreef:
Nee klopt na alles op een rijtje te hebben gezet ben ik er achter gekomen dat ik het werk wel leuk vind, maar dat het type bedrijf mij eigenlijk niet zo trekt. Maar gezien ik geen papieren heb voor mijn functie wil ik die wel alsnog gaan halen anders kan ik elders niet aan de bak.

Is het geen optie om, wat hierboven al is gezegd, eerst de papieren via je baas te gaan halen? Dan heb je namelijk 1. Nog steeds werk 2. Hoef je niet te solliciteren na je studie 3. Ja dan kan het zijn dat je een tijdje langer door moet bij je baas, maar het scheelt je een hoop kosten.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:35

Op zichzelf wonende student van 24 jaar hier. Persoonlijk zou ik het niet aanraden. Ik leen maandelijks zo'n 1100 euro van DUO en kan daarmee nauwelijks rondkomen. Het is echt een hel, ik snap niet hoe andere mensen het doen!
Als jij die luxe gewend bent met een paard en een nieuwe auto en dat zo wil houden, moet je ook flink gaan bijlenen denk ik. Dat zou wel zonde van het geld zijn.

Is het niet mogelijk om via je referenties aan een baan te komen? Je hebt dan wel geen diploma, maar jarenlange ervaring zou voor veel bedrijven ook wel genoeg moeten zijn toch?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 19:36

Nee mijn baas ziet er niks in om met mij een studie aan te gaan.. Ik heb het hele verhaal wel uitgelegd maar hij vind dat ik mijn werk prima doe en snapt niet dat ik opeens zo nodig mijn papieren er voor wil.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:43

Wat jammer dat je werkgever niet wil meewerken TS! Als je via het reguliere onderwijs wil gaan studeren, ben je voor september helaas te laat met inschrijven (termijn is 1 mei). Misschien is het een idee om je eens te laten voorlichten op een open dag?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 19:57

Ja erg jammer, maar ik snap het ook wel want als ik mijn papieren heb zou ik daar ook vertrekken en dat voelt hij vast ook wel aankomen.

Volgens de vrouw die ik aan de telefoon had was ik nog wel op tijd, helaas zou ik dan wel de kennismakingsweek missen want dan ben ik op vakantie. Gelukkig is er ook nog een groep die in februari start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:12

Je hoeft je niet voor 1 mei in te schrijven, dat is alleen als je mee wilt doen aan de studiekeuzecheck. Later inschrijven is bij opleidingen zonder numerus fixus zeker wel mogelijk, je kan dan alleen niet meedoen aan de check en hebt dus in principe geen inzicht in hoe je de studie gaat vinden (studiekeuzecheck geeft niet-bindend advies over of een studie bij je past, als je ervoor 'zakt' mag je gewoon die opleiding gaan doen maar het wordt afgeraden), maar in het geval van TS lijkt dat me niet echt aan de orde.

TS, ik weet niet in wat voor veld je werkt maar als je al zo veel werkervaring hebt, is het dan niet mogelijk om gewoon bij een ander bedrijf te gaan solliciteren? Daar aangeven dat je wel bekend bent in de sector en weet hoe het werkt, maar gewoon geen bijpassend papiertje hebt.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:18

Ik zou dan zeker mijn vaste contract niet weggooien en een full time studie gaan doen. Heb zelf mijn hbo in de avond uren gedaan. Indien je huidige werk gelijk is aan je opleiding kun je de meeste stages overslaan. Als hij bereid is papieren af te tekenen en je daar mag afstuderen in je eigen tijd zou ik dat zeker doen. Het is wel enorm pittig. Onderschat dat niet!! 4 van de 30 hebben bij ons de opleiding afgerond. Heb dit zelf aan het windesheim gedaan in zwolle, dus geen loi. Voordeel hiervan is dat je 2 vaste avonden in de week naar school moet en je toetsmomenten vast liggen. Op deze manier is het geen optie om te denken neeh nu te druk, nu feestdagen, nu moe etc waardoor je enorme studievertraging oploopt.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:45

Is Moderne bedrijfsadministratie niet iets voor je? Geen vooropleiding nodig en wordt aangeboden als dag, avond of thuisstudie. MBA is voor een groot deel de propedeuse van SPD dus daar zou je vervolgens mee door kunnen gaan.
Met MBA en relevante ervaring kom je al een heel eind in financiële (mbo) functies.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:01

Ik denk dat een stusie vrijwel altijd een goede keuze is omdat zo'n papiertje gewoon belangrijk gevonden wordt. Maar wat ik mij wel af vroeg is of het je nu niet lukt even hars te sparen zodat je met dat geld daarna die studie zonder lening kan volgen? Als je thuis woont en een goed salaris hebt zou dat denk ik moeten kunnen.

Mocht dat niet lukken zou ik persoonlijk ook voor deeltijd gaan. Liever dan baanzekerheid en een inkomen behouden boven het zoeken naar een bijbaantje of veel moeten lenen..

Al met al geen makkelijke keuze dus veel succes!