Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:02

Resistance schreef:
hielkebro schreef:
Ilaan, Top, duidelijk! (na 3 keer lezen)
Maar, hoe zit dit met de basisbeurs? dat is een lening ?



Jep. Alles behalve je OV en aanvullende beurs is lening, je zal het weer terug moeten betalen.


Nope. Als je MBO doet is voor niveau 1 en 2 de basisbeurs een gift. Voor niveau 3 en 4 is het een prestatiebeurs, die hoef je niet terug te betalen als je je diploma hebt gehaald.

Anoniem

Re: Aanvullende beurs, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:00

De overheid gaat er vanuit dat er 3 partijen zijn die meebetalen aan jouw opleiding: zij zelf (wettelijk collegegeld, gratis reizen en vroeger de prestatiebeurs), jouw ouders en jijzelf. Op het moment dat jouw ouders niet mee kunnen betalen aan jouw opleiding, kan je een aanvullende beurs krijgen. Dan neemt de overheid dus die kosten op zich. Als jij zelf niet kan/wil meebetalen aan je opleiding kan je een lening krijgen bij DUO, die je later wel terug moet betalen maar die je op dat moment helpt.

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:37

Emmaa_ schreef:
De overheid gaat er vanuit dat er 3 partijen zijn die meebetalen aan jouw opleiding: zij zelf (wettelijk collegegeld, gratis reizen en vroeger de prestatiebeurs), jouw ouders en jijzelf. Op het moment dat jouw ouders niet mee kunnen betalen aan jouw opleiding, kan je een aanvullende beurs krijgen. Dan neemt de overheid dus die kosten op zich. Als jij zelf niet kan/wil meebetalen aan je opleiding kan je een lening krijgen bij DUO, die je later wel terug moet betalen maar die je op dat moment helpt.


Maar heb je het nu over een MBO of een HBO opleiding?
Ik werk zelf in het MBO, dus als je zegt "vroeger de prestatiebeurs" snap ik het al niet, want die geldt nog steeds. Daarbij betaal je zelf vanaf 18 jaar het lesgeld (collegegeld?), dus daar is de overheid niet verantwoordelijk voor.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:42

djodjodjo schreef:
Het gaat inderdaad net als in het oude systeem met de aanvullende beurs om het inkomen van je ouders, niet van je eigen inkomen bij 21+


Maar als je zelf te veel verdiende, moest je ook terug betalen :') (Jeej meteen een goede baan hebben naast je studie :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:51

pinto_1 schreef:
Emmaa_ schreef:
De overheid gaat er vanuit dat er 3 partijen zijn die meebetalen aan jouw opleiding: zij zelf (wettelijk collegegeld, gratis reizen en vroeger de prestatiebeurs), jouw ouders en jijzelf. Op het moment dat jouw ouders niet mee kunnen betalen aan jouw opleiding, kan je een aanvullende beurs krijgen. Dan neemt de overheid dus die kosten op zich. Als jij zelf niet kan/wil meebetalen aan je opleiding kan je een lening krijgen bij DUO, die je later wel terug moet betalen maar die je op dat moment helpt.


Maar heb je het nu over een MBO of een HBO opleiding?
Ik werk zelf in het MBO, dus als je zegt "vroeger de prestatiebeurs" snap ik het al niet, want die geldt nog steeds. Daarbij betaal je zelf vanaf 18 jaar het lesgeld (collegegeld?), dus daar is de overheid niet verantwoordelijk voor.

Hoe het voor het MBO zit zou ik niet durven zeggen. Je betaalt inderdaad het collegegeld zelf, maar dat is het wettelijk collegegeld. Dat betekent dat het door de overheid kunstmatig laag gehouden wordt en zij dus een heel (!!) groot deel van jouw collegegeld betalen. Als je eenmaal een opleiding afgerond hebt, heb je geen recht meer op het wettelijke collegegeld en moet je dus het instituutsgeld betalen. Dat loopt voor bv masters aan de uni vaak op tot rond de 12.000 euro per jaar.