Wie kan mij helpen? Nooit echt gestudeerd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Wie kan mij helpen? Nooit echt gestudeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 19:56

Hallo allemaal,

Ik was vroeger zo'n typische puber die vreselijk veel schijt had aan school etc en daar heb ik nu zo vreselijk veel spijt van. Dus aan alle jongeren die dit lezen doe aub je best op school!

Ik kon na de basisschool beginnen op het VWO, maar door mijn vreselijke instelling ben ik helemaal gezakt naar het VMBO. School interesseerde mij helemaal niets en ach als je toch kapster wilt worden wat heb je dan voor opleiding nodig? Aldus ben ik de kappersopleiding gaan doen en heb voor een blauwe maandag als kapster gewerkt.. Inmiddels werk ik alweer heel erg lang in een groot bedrijf, de eigenaren van het bedrijf kwamen er al snel achter dat ik veel meer in mijn mars had en ik werd binnen het bedrijf opgeleid naar 1 van de hoogste functies.

Heel erg mooi zou je denken, helaas voelt het voor mij als of ik vast zit aan dit bedrijf. Ik heb namelijk geen papieren niks voor de functie wat ik nu uitvoer. Wil ik dus de zelfde functie doen in een ander bedrijf heb ik geen poot om op te staan. Nu is het niet mijn bedoeling om bij dit bedrijf weg te gaan, maar ik wil graag alsnog de papieren gaan halen die eigenlijk bij mijn functie horen.

Binnen dit bedrijf doe ik de algehele financiën en ik wil daar dus ook graag voor opgeleid worden. Echter zou dit dus gezien mijn baan alleen kunnen in de avond uren.. Daarnaast is mijn hoogst behaalde diploma dus MBO 2 dus opeens naar MBO 4 is onmogelijk.. Het liefst wil ik mij daarna blijven verbeteren tot ik echt de papieren heb wat bij mijn niveau past.

Wie kan mij helpen met de stappen die ik moet ondernemen? Graag zou ik uiteindelijk de papieren van accountancy hebben.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 05-06-17 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeradalover

Re: Wie kan mij helpen? Nooit echt gestudeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:58

Heb je je vmbo afgemaakt?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:59

Misschien de 21+ toets doen? Dan kun je volgensmij als je die haalt op HBO beginnen :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:02

Een 21+ toets doen? Als je het niveau aankunt, zou ik die doen en dan doorstromen naar een niveau die bij je past. Met een 21+ toets kun je bijvoorbeeld ook naar hbo, maar ik weet niet of per opleiding andere toelatingseisen hiervoor zijn. Dat zou je dan even moeten nakijken/vragen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:03

Ja VMBO heb ik afgemaakt.

HBO is toch vaak een algehele fulltime opleiding?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:07

HBO kan ook als deeltijdstudie vaak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:07

HBO is ook duaal en in deeltijd :j

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:08

Petrichor schreef:
Ja VMBO heb ik afgemaakt.

HBO is toch vaak een algehele fulltime opleiding?

Nee hoor, deeltijd bestaat ook. Zelfs werken-leren.
Dit geldt niet voor alle opleidingen

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:09

Wie weet kun je ook via je werk deeltijd hbo volgen als je de 21+ toets haalt?
Zou daar zeker over informeren :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:14

Tsjah, ik heb een bachelor in reclame ontwerp en mijn master wegens tijdgebrek niet afgemaakt anders had ik die ook zeker in de zak. Maar ik werk mij nu ook eigenlijk zonder veel zin omhoog in het bedrijf waar ik nu werk. Wil ook wat anders doen eigenlijk omdat ik echt carriere ambities heb maarja de rekeningen moeten ook betaald worden. Misschien zou je thuis studie kunnen proberen of een opleiding in de dagen dat je vrij hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:26

Ik doe een thuisstudie HBO Psychologie dus het kan zeker :) Gewooon goed uitzoeken allemaal.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:29

Kan je baas je hier niet ook in helpen? Misschien dat hij/zij ook beter weet welke opleidingsmogelijkheden er zijn voor je

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:48

Is er opleidingsbudget binnen het bedrijf? Misschien kan je functiegerichte cursussen gaan volgen en zo papieren binnenhalen.
Je hoeft echt niet het hele pad weer te bewandelen, sommige cursussen hebben een bepaald nivo (bijv HBO) en daarmee kan je dus naar nieuwe werkgevers aantonen dat je HBO werk/denk nivo hebt zonder een afgeronde HBO opleiding te hebben.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:52

Zowel een Mbo niv 4 als hbo opleiding zou je nu kunnen starten in deeltijd ivm je leeftijd. Ze kunnen je dan wel vragen om een toelatingstoets te maken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 10:53

Weet iemand hoe het financieel zit als je toch besluit om een fulltime opleiding te doen? Ik bedoel ik ben 24 werk al vanaf mijn 18e en heb wel zo mijn vaste lasten wat ik niet kan betalen met een simpel bijbaantje.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:01

Als je pas 24 bent kan je gewoon nog studiefinanciering lenen bij duo. Afhankelijk van de financiële situatie van je ouders heb je misschien zelfs recht op een aanvullende beurs. Maar ik weet niet zeker of ze daar een leeftijdsgrens aan verbinden. Je kan ook een studenten ov krijgen. Je hebt wel alleen recht op studiefinanciering als je voltijds studeert. En het is dus wel een lening, je zal het terug moeten betalen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:03

Kijk eens bij de ncoi, loi en avaans. Daar heb je ook kort opleidingen van een paar maaanden op mbo en hbo niveau. Als je het werk op dit niveau nu al doet dan moet zo'n cursus ook wel aan kunnen.
Ik heb zelf een cursus gedaan van 6 maanden op HBO niveau (eigenlijk ook iets te hoog maar dat was voor mij heel goed te volgen en heb ik met een net resultaat afgerond).

Waarschijnlijk kan je ook nog wat geld teri=ug krijgen van de belastingdiens voor zo'n opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:05

Algehele financien dan zou ik denken aan bijvoorbeeld bedrijfseconomie :) , dit kan ook veel plekken ook deeltijd hoor! Dan werk je 4 dagen en 1 dag per week naar school.

Als je nu een opleiding start heb je geen recht op studiefinanciering je kan lenen bij de duo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:09

Sanned schreef:
Als je pas 24 bent kan je gewoon nog studiefinanciering lenen bij duo. Afhankelijk van de financiële situatie van je ouders heb je misschien zelfs recht op een aanvullende beurs. Maar ik weet niet zeker of ze daar een leeftijdsgrens aan verbinden. Je kan ook een studenten ov krijgen. Je hebt wel alleen recht op studiefinanciering als je voltijds studeert. En het is dus wel een lening, je zal het terug moeten betalen.

Ook bij Duaal heb je recht op studiefinanciering.

Deeltijd is (altijd) in de avonduren, duaal overdag, 1 á 2 dagen wisselend per onderwijsinstelling. Duaal heb je recht op studiefinanciering (lening tegenwoordig) en een OV, deeltijd niet.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:11

Yvank_ schreef:
(...)

Als je nu een opleiding start heb je geen recht op studiefinanciering je kan leven bij de duo.

Die lening is dus ook studiefinanciering. Het is alleen geen gift meer. Maar ook in het nieuwe stelsel heet het gewoon studiefinanciering en daar heeft ts wel recht op. Ze zal het alleen wel terug moeten betalen.

@Pistache, dat wist ik niet. Zie dat je gelijk hebt :) Bij duaal wel maar bij deeltijd dus niet.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:14

Je bent pas 24, dus je hebt recht op het lenen van studiefinanciering en op OV als je fulltime gaat studeren. Ik weet niet in hoeverre je al veel vaste lasten heb, maar mogelijk zou dat gewoon een goede optie zijn? Je zou dan de 21+ toets kunnen doen en als je die haalt mag je gewoon beginnen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:24

Ervaring is meestal gelijk aan een diploma. Zie je ook vaak in vacatures letterlijk staan.
Ik heb ook geen diploma, maar door mijn eerdere werkervaringen word ik gewoon ingezet voor functies op bachelor-niveau.
Ik ben niet zeker dat met jouw werkervaring een diploma een toevoeging gaat zijn. Je hebt je immers al bewezen.
Bij studeren lijkt het mij het toch de bedoeling is dat je doel hoger ligt als enkel een stuk papier. Als je echt een studierichting vind die nieuwe mogelijkheden bied is het wat anders, maar als je een gelijkaardige functie als nu wilt aanhouden zie ik er eigenlijk niet het nut van in.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:33

Ik zou zeggen: Kijk eens of je voor een EVC (ervaringscertificaat) in aanmerking komt. Hiermee kun je de benodigde papieren krijgen omdat je hiermee kunt aantonen je vak in de praktijk geleerd te hebben. Wellicht zul je wat aanvullende modules moeten volgen, maar dan hoef je geen complete opleiding te doen en zal het dus eenvoudiger te combineren zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:10

Als je weggaat bij je huidige werkgever ooit, vraag dan om een getuigschrift met daar in jouw functie uitgelegd, jouw functioneren en jouw interne opleidingen. Dit goed bewaren als je eenvolgende keer solliciteert. Dit is belangrijk bij het sollicitatiegesprek. Zo heb je bewijs van alles wat je bij de huidige werkgever hebt geleerd.
Je krijgt dat niet automatisch, je moet er om vragen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:26

Hier een tip: vergis je alsje, alsjeblieft niet in deze studie. Hij is zwaar, zeker als we kijken naar de veranderingen binnen de sector. Werken in deze branche is echt heel anders dan de vakken die gepaard gaan met deze opleiding. Groot deel van de studenten die deze opleiding doen vallen af in de eerste 2 jaar (zeg maar gerust >50%). Degene die het redden binnen de 4 jaar zijn op 1 hand te tellen. Vervolgens nog de PostHBO, de master en dan je praktijkopleiding (als je de RA kant op wilt uiteraard).. Pas dan ben je accountant. Voor je praktijkopleiding zal je dan ook (afhankelijk van de gekozen master) moeten werken bij een accountantskantoor, dat kan je niet doen op je eigen afdeling.