Product gemaakt, idee verkopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Product gemaakt, idee verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 18:04

Hallo,

Ik ben ergotherapeut en kom zo nu en dan eens situaties tegen waarin ik een hulpmiddel of voorziening nodig heb dat nog niet bestaat (of al wel bestaat maar aanpassingen nodig heeft).
Nu heb ik dus laatst een antidecubitus hoofdkussen voor iemand op maat gemaakt en hier foto's van gemaakt en gedeeld via Linkedin en facebook. Hierop reageerde een bekende leverancier (kleinschalig bedrijf wat graag wil groeien, wat helemaal gefocust is op decubitus) dat ze interesse hadden in mijn kussen.
Nu heb ik vandaag een gesprek gehad met de directeur en hij gaf aan interesse te hebben in mijn product en of ik het eventueel wilde verkopen.
Ik heb helemaal niks geen octrooi of patenten aangevraagd uiteraard want dat is voor mij onbetaalbaar. Ik ben een startend bedrijf en vind het fantastisch om zulke aanpassingen te kunnen doen waar mijn client ook daadwerkelijk iets aan heeft. Nu heeft de geinteresseerde leverancier dus aangegeven dat ze het idee en het demoproduct willen kopen, of dat ik bijvoorbeeld een percentage van de omzet van elk verkocht kussen krijg. Dat laatste is natuurlijk op goed vertrouwen, want hij kan net zo goed de helft van het aantal verkochte kussens opgeven en ik zal er nooit achterkomen. Dus dat doe ik liever niet.

Ik weet dat zij dit artikel nu al zouden kunnen namaken, maar zij hebben de techniek en het idee niet. En ik wel.
Ik kan zo een demoproduct maken en alle technieken op papier zetten voor ze. Maar dat doe ik natuurlijk alleen als we ook wat voor mij in zit financieel.

Nu vroeg deze geinteresseerd mij om na te denken wat ik wil hebben voor het product en het idee en dat is zo lastig.

Tijdens mijn opleiding heb ik eerder een idee ontwikkeld en verkocht aan een bedrijf. Daar kreeg ieder toen 1500 euro voor, we waren met zn 3e.
Toen waren we dus studenten en we hadden totaal geen idee wat we konden vragen.

Ik schat dat de prijs voor het product rond de 150 euro gaat zitten, waarschijnlijk iets erboven.
Ik heb werkelijk geen idee hoeveel producten er verkocht kunnen worden per jaar. Dat ligt natuurlijk ook aan hoe het product in de markt ligt.

Ikzelf begin er niet aan om dat product in de markt te brengen. Dat kost me enorm veel tijd en energie terwijl ik ook mn eigen bedrijf nog aan het opbouwen ben. Plus alle PR en folders/website is me echt te duur en deze leverancier zit al in die branche.

Heeft iemand enig idee wat ik hiervoor kan vragen en wat slim is.

tiwi1969

Re: Product gemaakt, idee verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:27

Hoe het precies werkt met octrooi weet ik niet maar de kamer van koophandel kan je vast op de goede weg helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:58

tiwi1969 schreef:
Hoe het precies werkt met octrooi weet ik niet maar de kamer van koophandel kan je vast op de goede weg helpen

Een octrooi kan al niet meer aangevraagd worden. Een van de eisen aan een octrooi is strikte geheimhouding, door het plaatsen op LinkedIn is het niet meer geheim. Maar volgens mij wil de TS geen octrooi.

Wellicht kun je een bedrag + percentage van de omzet vragen? Ik denk dat het voor buitenstaanders vrij lastig is om hier een prijskaartje aan te hangen, dat is zo product- en marktspecifiek. Dat maakt het wel lastig. Wat vind je het zelf waard? Misschien dat de Kamer van Koophandel je wel verder kan helpen met wat redelijke bedragen zijn of waar je hier meer informatie over op kunt vragen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:07

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om je ontwerp/idee te verkopen en daarna de producent ermee te laten doen wat hij wil.

Ook hierin kun je nog wel een constructie bouwen dat je verkoopt voor bedrag x, bij productie van max x exemplaren per jaar/totaal. Dus houd dat ook in gedachten.

Iets wat bepaalt wat je ontwerp waard is is hoever het klaar is voor productie, hoe uniek je idee is en of men (zoals je zegt) nieuwe technieken erbij koopt. Het is zonder een beeld van het product lastig te zeggen wat het waard is.

Zo uit je omschrijving zou ik persoonlijk inzetten op 5-7000 euro, er vanuit gaande dat je met onderhandelen nog moet zakken. maar nogmaals, dat is een slechte gok, omdat ik niet duidelijk heb wat je precies verkoopt.

Je zou wel contact kunnen zoeken met het Nederlands octrooi-instituut (weet ff niet hoe het echt heet, dat van de overheid wat octrooien uitgeeft, geen bureau dat dingen voor je voorbereid). Dat instituut vind het vast leuk om met je mee te denken en heeft ervaring met soortgelijke situaties.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 15:05

Ik zat zelf ook rond de buurt van 5000 euro. Echter is het echt tasten in het duister. Mijn vriend wil het groots gaan spelen. Die ziet het liefst dat ze een demoproduct kopen + het idee plus een 30% van ieder verkocht product voor de komende 20 jaar. Zijn redenering is dat 'stel dat het ontzettend goed aanslaat of de leverancier binnenkomt bij een hele grote speler in de zorg (medipoint, vegro) dan sla jij jezelf voor je kop dat je niet zo'n regeling hebt gemaakt'. Ja dat klopt, natuurlijk sla ik mezelf voor mn kop. Zodra de leverancier voor elkaar krijgt om met zijn producten bij een grote speler binnen te komen en in het zorgverzekeraars pakket te komen, lopen ze binnen met hun producten waaronder met mijn product dus.
Dan is 5000 een giller. dat heeft ie er in een maand uit met alleen mijn product. waarschijnlijk.
Maar zelf ben ik niet in staat om dit bij grote spelers aan de man te brengen plus ik zit helemaal niet te wachten op een tweede website/PR voering/half bedrijf ernaast. Plus dan moeten er andere proefmodellen op voorraad gemaakt worden en dat is niet haalbaar.
Dus ik moet zoiezo iets vinden waardoor deze leverancier aan de slag kan met het kussen.
De kans is natuurlijk ook aanwezig dat ze komende 10 jaren niet bij een grote speler door weten te komen, en niet worden opgenomen in de zorgverzekering en dan is het dus een particuliere koop. Dus zal het niet met honderden tegelijk gaan.

Zo lastig om hier een prijskaartje aan vast te hangen.

Het idee zelf, is niet heel spectaculair in onze ogen, echter heeft de leverancier (inclusief de naaisters in zijn atelier) dit nog niet zelf bedacht. Tevens is er geen kussen op de markt met deze criteria. Kortom: het bestaat nog niet. Het product wat het dichtst in de buurt kwam, was van deze leverancier en dat is een heel ander ontwerp en andere techniek. Maar het is niet iets wat niemand anders ozu kunnen bedenken volgens mij.
Alleen heeft mijn moeder het bedacht, in elkaar gezet en afgewerkt en het werkt.
Ik ga vanavond overleggen met haar wat zij wil maar ze heeft er nog minder verstand van dan ik.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:28

Lastig hoor. Afhankelijk van hie groot de markt is kom je goed weg met 5.000 euro of sla je jezelf straks voor je hoofd als zij er een kapitaal mee verdienen. Want ook al is het in jullie ogen niet spectaculair, het kan maar net een gat in de markt vullen en dan loop je binnen.

Heb je enig idee hoeveel vraag er naar dit kussen zou kunnen zijn? Want daar hangt een groot deel van je prijs vanaf.

Ik snap dat je het niet zelf verder uit wil werken, want dat kost een hoop tijd en energie en je moet maar zien dat je er tussen komt. Plus zolang je het niet vast gelegd hebt kan een ander er mee vandoor. Misschien dat er een aantal standaard 'formules' zijn die een goed idee geven van wat je kan vragen.

het advies van mirriezz om contact te zoeken met het Nederlands octrooi-instituut vind ik sowieso een goede.

Ik vind het wel heel erg positief dat de leverancier je gecontact heeft en het wil kopen. Want je wil ze de kost niet geven die de foto pikken en dan een half jaar later het opeens op de markt brengen en doen alsof ze het zelf bedacht hebben.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:24

Even een korte reactie roycemac: 30% van de verkoopprijs voor de ontwerper van het product is verre van realistisch, zeker als je het dan over de verkoopprijs in de 'winkel' hebt dan.

Een logischer percentage ligt onder de 10%, variërend tussen 1 en 7 procent meestal. Allemaal afhankelijk van factoren. Ik heb nog een aantal vragen, maar die zal ik strakjes even duidelijk op een rijtje zetten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:29

Ik vind het eigenlijk niet zo slim dat je hier een topic over maakt met zoveel details terwijl a) er geen patentaanvraag loopt en B) er geen overeenkomst is.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:50

Het is wel gebruikelijk dat je een deel van de omzet krijgt. Persoonlijk zou ik hier ook oor kiezen omdat je dan mee kan profiteren van het succes. En wellicht over 10 jaar nog steeds geld ontvangt.
Het niet opgeven zou ik niet zo bang voor zijn. Das haast hetzelfde als dat een bedrijf zwart zou gaan werken. Gewoon goed vastleggen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:51

Ik zou juist wel gaan voor het deel van de omzet. Als je het goed op contract zet heb je ook recht op het inzien van de sales data dus dat is niet op goed vertrouwen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:04

http://www.dogiopatents.nl/wat-het-vers ... n-octrooi/ Dit is een interessante link. Voor je toezegd of een bedrag noemt overleg even met deskundigen zoals octrooi buro. Mijn vader heeft twee keer iets voor blinden en doven ontwikkeld. Beide producten zijn doorontwikkeld en de bedrijven zijn er best rijk van geworden. Mijn vader niet omdat hij niet commercieel genoeg was geweest.

Ik zou naast een flink bedrag voor het demo product (of desnoods een tweede maken en zelf het eerste exemplaar houden) en vastleggen dat je een percentage van de verkoop ontvangt. Denk zelf dat 10 tot 20 % vrij aardig is maar dat hangt af van wat je voor je demo kussen wil hebben

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:24

Je kunt je ook laten adviseren door een financieel adviseur uiteraard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:43

Mocht je met ze in zee willen gaan.........leg alles zwart op wit vast en dat je inzage mag hebben in de verkoopcijfers. Dus niets mondeling en of in goed vertrouwen.

En vooral advies vragen/ inwinnen en heel goed nadenken, stel dat het goed verkoopt......dan is het wel jouw product waar een ander ervan profiteert.

Succes.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 17:30

De leverancier/geinteresseerde heeft aangegeven dat hij niet zo zeer was van de contracten. Nu dacht ik wel, oke dat kan ik op twee manieren opvatten. Of hij bedoeld het goed en wil mij verder ook geen lasten en plichten opleggen. Of hij bedoeld het zoals ik het in eerste instantie opvatte zovan: dan ligt de volledige vrijheid bij hen. Ik heb wel direct aangegeven dat ik zelf het product wil blijven maken voor mijn clienten. Dit gaat natuurlijk niet als hij er direct patent op aanvraagt maar aangezien dit een klein bedrijf is dat 2 jaar bestaat (met alleen deze man in het bedrijf) vind ik dat niet reeel.

Het gaat mij er niet om dat ik over 10 jaar nog geld ontvang.. stel hij vraagt er 150 euro voor per stuk. Dan zou ik daar bv 5 % van krijgen. dat is 7,50 per product. Hij gaf aan te denken dat er gemiddeld tien per maand worden verkocht. dat is dus 75 euro per maand. Maar 100% inzage heb ik nooit. Hij gaf ook aan dat het dan op basis van goed vertrouwen is. Aangezien hij verder niet met teveel poeha wil werken vind ik dat te riskant.

Ik ga wel even die link hierboven bekijken. Ik wil me opzich goed laten informeren maar niet te lang vastzitten een dit product. Ik weet niet of ik daar altijd of jaren mee bezig wil blijven snap je wat ik bedoel. Het was een stom toeval dat een client dit nodig had en die is er helemaal blij mee. en dit wordt dan opgepikt door iemand die denkt dat het mooi in zijn collectie zou staan. Hoe het uitpakt weet niemand.

Ik was van plan om hem eens te vragen een bod te doen of een percentage te bedenken wat ik dan zou krijgen per product bijvoorbeeld. Zodat het niet vanuit mij komt. En natuurlijk wordt het daarna een kwestie van onderhandelen. Mar vind het zo lastig wat je ermee kunt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:05

Tja, zo is het goedkoop aan ideen komen natuurlijk. Lekker voorbij laten gaan en zelf marketen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:37

Je zou ook zelf de boer op kunnen gaan en bij bijv Medisana binnen stappen. Je zit (nog) niet aan deze man vast.
Uitetaard wel eerst je idee vastleggen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:02

Een patent gaat alleen niet meer, je hebt het idee al wereldkundig gemaakt op linked in. Dat betekent dat jij eigenlijk geen patent meer kunt aanvragen, maar die man in elk geval niet. Wel is het netjes om af te spreken bij de deal hoeveel kussens jij per jaar mag maken. Daarmee verandert je aanbod natuurlijk wel tov volledige verkoop van het idee.
Nog een weetje over patenten: je kunt wel zo'n ding hebben, maar je moet zelf in de gaten houden of niemand jouw patent schendt -het idee kopieert dus- en daar zelf achteraan. Iemand inhuren die de wereld afspeurt naar kopietjes en die rechtszaken aanspant om je gelijk te halen is duur.

Het gaat om een kleine serie, maar wel een bijzonder idee blijkbaar. Aan de andere kant verwacht je ook niet dat het meer gaat lopen dan dit.

Ergens uit je berichtje begrijp ik dat het gaat om een eenmanszaak/klein bedrijf dat je idee overneemt. Als dat niet zo is je het volgende als niet gezegd beschouwen. Als het gaat om een klein bedrijf, hoe groot is dan de kans dat zij met de huidige opzet een grote vraag aan kunnen? Is het bedrijf in staat om zo nodig 100 stuks per maand te produceren, of moet daarvoor eerst flink geïnvesteerd worden, met bijbehorende risico's?
Dat maakt de kans op grote verkoop van je idee ook geringer.

Edit: nu cissy begint over je idee vastleggen: je kunt je idee op papier zetten en naar het octrooi-instituut of een notaris stappen om daar met datum, stempel en handtekening vast te laten leggen dat jij nu dit idee hebt. Mocht iemand dan later toch proberen dat patent aan te vragen, kun je aantonen dat het jouw idee is.
Voor meer informatie raad ik je echt aan dat instituut even te bellen, ze zijn hartstikke vriendelijk en denken graag met je mee. Zeker als je aangeeft dat je nog niet precies weet wat je wilt met het idee, geven ze je goed aan wat gratis is en wat klauwen met geld kost.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 22:40

Ik heb iemand in mijn kenniskring die zelf veel dingen uitvindt en onderzoek naar doet (op echt een behoorlijk hoger niveau en hij werkt wel vaak met patenten en focust zich er juist op om zijn eigen producten verder te ontwikkelen en verkopen) en hij werkte zijn ideeen altijd tot in detail uit met fotos en verstuurd het aangetekend naar zichzelf. Hij zet dan zijn handtekening voor ontvangst en het zit dan in een verzegeld pakket. Dat legt hij in de kluis en als hij merkt dat het gekopieerd is kan hij daarmee heel sterk naar de rechter stappen. Op die manier omzeil je dus het octrooien idee en sta je heel sterk maar dat heeft voor mij weinig meerwaarde.
Het gaat inderdaad om een klein bedrijf met een klein naaiatelier. Ze zullen 100 kussens per maand niet aankunnen want ze hebben ook heel veel andere producten. Ze hebben een persoon in dienst om innovatief te denken over nieuwe ontwikkelingen. Die doet dat 1 dag in de week. nu komt er een student bij die daarin mee gaat denken.

Ik schat zelf zo in dat hij er max 200 per jaar zal verkopen. maar zoals eerder benoemd, dat kan ik nooit controleren dus is echt puur vertrouwen. Ik gok dat de prijs voor 1 kussen tussen de 125 en 175 euro zal liggen. Laten we uitgaan van 150 euro. Stel ik vraag 5000 euro voor het idee en product... dan moet hij er 34 verkopen wil hij de investering eruit hebben. Dat is toch wel te doen of is dat niet reeel? Alles wat hij de jaren erna verkoopt is natuurlijk voor hemzelf.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:16

Ik heb weinig verstand van octrooien, maar ik zou niets doen 'op goed vertrouwen'. Dit is een zakelijk ding, waarom het ook niet netjes vastleggen in een contract? Zo kun jij aantonen dat je recht hebt op de salescijfers en x% van de winst. Bij mij gaat er een alarmbel als iemand geen contract wilt maken omdat het 'te veel werk is' oid. En daar ga jij van balen als dat andere bedrijf wel gaat groeien en over 5 jaar heel veel van jouw kussens verkoopt, terwijl je er zelf weinig tot niets van terugziet. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:21

Ik denk dat je misschien het beste gewoon nu een 1-malig bedrag voor het gebruik van jouw idee kan vragen, voordat ze denken "laat maar" en gewoon zelf aan de slag gaan met iets soortgelijks en je helemaal niks krijgt ;)

Gewoon eerst eens vragen wat ze zelf een fair aanbod vinden.