Contract opnieuw tekenen na naamswijziging bedrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Art_ofLiving

Contract opnieuw tekenen na naamswijziging bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 15:27

Hi! Iemand die iets van arbeidsrecht weet?

Een kennis van mij werkt bij een bedrijf die een nieuwe bedrijfsnaam gaan invoeren. Nu werkt ze er nog maar kort, maar moet ze haar arbeidscontract opnieuw tekenen vanwege de naamswijziging (een nieuw contract dus). Het bedrijf zei dat ze onder het zelfde contract blijft werken kwa voorwaarden, maar ze vind het wat vreemd.

Wat moet er dan gebeuren om het oude contract ongeldig te maken?
Weten jullie of het normaal is om na een naamswijziging je personeel een nieuw contract te laten tekenen?
En mocht het contract anders zijn en ze wil er niet mee akkoord gaan, hoe gaat het dan verder?

Alvast bedankt! :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:42

Art_ofLiving schreef:
Het bedrijf zei dat ze onder het zelfde contract blijft werken kwa voorwaarden, maar ze vind het wat vreemd.

Maar staat he zo ook in het contract? Zijn alle voorwaarden hetzelfde?

Mijn bedrijf is opgekocht geweest door een ander bedrijf- en hiervoor moest ik geen nieuw contact tekenen

Ik vind het een vreemd verhaal. Oppassen zou ik zeggen. Eventueel informere bij een vakbond?

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 15:57

FatCat schreef:
Maar staat he zo ook in het contract? Zijn alle voorwaarden hetzelfde?

Mijn bedrijf is opgekocht geweest door een ander bedrijf- en hiervoor moest ik geen nieuw contact tekenen

Ik vind het een vreemd verhaal. Oppassen zou ik zeggen. Eventueel informere bij een vakbond?

Oh, bij jou was het dus niet nodig! Ze kan het contract pas zien op de dag dat ze hem krijgt, ik weet niet of ze hem dan mee naar huis mag nemen. Maar ze is wel van plan om het oude contract er naast te leggen en te vergelijken.

Nalonyda

Re: Contract opnieuw tekenen na naamswijziging bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:00

Mijn werk veranderden ook van naam. Moest toen ook tekenen onderzelfde voorwaarden. Is toen niks ergs in veranderd. Enkel dat de naam boven je loonstrook veranderden

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:02

Zou wel opletten of datum indiensttreding goed staat.
Juridisch loket bellen kan natuurlijk altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:40

Ik heb bij PTT ehhhh TPG euhm ik bedoel natuurlijk PostNL gewerkt.

Ooit maar één contract getekend.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:54

luuntje schreef:
Zou wel opletten of datum indiensttreding goed staat.
Juridisch loket bellen kan natuurlijk altijd.

Dit. Inderdaad even die datum indiensttreding even goed controleren, niet alleen in het contract, maar ook straks op de eerste loonstrook. Verder is het niet ongebruikelijk, het geeft duidelijkheid over wie je baas is. Is het alleen een naamswijziging of is de bedrijfsstructuur ook veranderd? Als het van een eenmanszaak naar een BV gaat, is je baas ineens niet meer als persoon aansprakelijk, daar kan ook nog een addertje onder het gras zitten.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:55

Bij ons zijn we ook onlangs van naam veranderd, maar niemand heeft iets hoeven te tekenen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:59

Heeft dat niet iets te maken met verandering van bv? Had mijn vriend ook meegemaakt en hun hebben nooit een nieuw contra laten tekenen en hij wist niet dat het een andere bedrijfsvorm werd. Gevolg dat we flink geld terug moesten betalen aan de belastingdienst

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:09

Wij zijn onderhand ook al 4 of 5 keer van naam veranderd, diverse fusies en overnames gehad en heb maar 1 keer een contract getekend. Ik zou heel goed kijken of de voorwaarden niet veranderd zijn.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:20

Klinkt niet als zuivere koffie. Bij een naamswijziging hoef je niet opnieuw een contract te tekenen. Is vaak een manier om slechtere voorwaarden door te drukken, zonder dat je hier van weet.

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:29

ik werk in het onderwijs en wij zijn vorig jaar bij een andere schoolvereniging gegaan, daar hebben wij ook een nieuw contract moeten tekenen omdat we een nieuwe baas hebben gekregen. verder geen gekke dingen achterweg gekomen, gewoon dezelfde voorwaarden, zelfde loon etc..

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 10:24

Bedankt iedereen! Er is nu ook al contact opgenomen met het juridisch loket, ben benieuwd wat zij zeggen.

Prrrr schreef:
Dit. Inderdaad even die datum indiensttreding even goed controleren, niet alleen in het contract, maar ook straks op de eerste loonstrook. Verder is het niet ongebruikelijk, het geeft duidelijkheid over wie je baas is. Is het alleen een naamswijziging of is de bedrijfsstructuur ook veranderd? Als het van een eenmanszaak naar een BV gaat, is je baas ineens niet meer als persoon aansprakelijk, daar kan ook nog een addertje onder het gras zitten.

Goede, alleen dat is dan de datum waarop ze oorspronkelijk in dienst is gegaan? Of pas vanaf de maand dat het nieuwe contract ingaat, en dat de contractduur dan verminderd wordt?

En in het contract zal ze nakijken of ze BV ziet staan, ik neem aan dat dat er dan altijd in moet staan?

Bedankt voor jullie ervaringen/hulp :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:31

De datum dat je bij het eerste bedrijf in dienst bent getreden moet in het contract terug te vinden zijn. Dat is van belang bij het bepalen van opgebouwde rechten, bijvoorbeeld, als dat ooit aan de orde is, bij het bepalen van de ontslagvergoeding. De lengte van het dienstverband is daar een factor in.

Als het een BV is, staat dat aan het begin van het contract bij de contractspartijen.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:39

Werk 17 jaar bij 1 bedrijf, hier is aantal keer een naamswijziging geweest maar nooit een nieuq contract moeten tekenen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:53

Datum dat je voor het eerst bij dit bedrijf ben gaan werken.

Mijn man zijn werkgever is overgenomen en datum indiensttreding hadden ze datum overname gedaan.
Hij heeft dit laten wijzigen, op mijn aandringen, naar datum 1e indiensttreding.
Scheelt toch 10 jaar. Bij eventueel ontslag gaan die jaren/maanden wel meespelen.