Verlofaanvraag "on hold" gezet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Verlofaanvraag "on hold" gezet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 11:10

Naast mijn vaste baan fotografeer ik regelmatig en 2 weken terug heb ik een heel gave opdracht aangeboden gekregen waarvoor ik in augustus een week vrij van mijn vaste baan wil nemen. Ik heb aldaar een flexcontract (16-32 uur) en normaal als het om een paar dagen vrij gaat pas ik gewoon mijn beschikbaarheid aan in die periode. Omdat het nu om een week gaat én eind augustus dus vakantie-hoogseizoen, dacht ik sociaal te zijn door dit even bij mijn collega's neer te leggen. Ik heb de roosterverantwoordelijke een mail gestuurd op dinsdag 16 mei.

2 dagen later kreeg ik een mail van hem terug dat het goed was dat ik het voorlegde, dat hij even in overleg zou gaan en dat ik "zsm" iets te horen zou krijgen. Vrijdag de 19e heb ik toen nog aan hem gevraagd wanneer hij dacht dat ie er iets zinnigs over kon zeggen waarop hij zei "ik verwacht geen problemen maar ik moet even op collega X wachten". Vorige week maandag (22 mei) heb ik vervolgens per e-mail nog een aanvraag gedaan voor een week in november én gelijk even gevraagd of hij al wat wist mbt de week in augustus. Ik ben nu net weer aan het werk na een week niet ingeroosterd en ik heb een mail van afgelopen woensdag (24 mei) dat hij het heel vervelend vindt dat het zo lang duurt voor ik wat hoor, maar dat ze nog even de invulling van een nieuwe vacature afwachten voor er een akkoord is. Ik zou "zsm" iets horen.

Inmiddels zijn we dus weer een week, maar nog geen steek verder :P Niet alleen vind ik het heel vermoeiend dat het allemaal zo lang moet duren, maar mijn opdrachtgever zit ook op antwoord te wachten, er moeten desgewenst vliegtickets geboekt worden en een verzekering geregeld worden en dergelijke.. En als ik NIET mee kan moet er iemand anders gezocht worden. Ik wil het niet op het spits drijven (ik vind mijn baan heus leuk enzo) maar ik ben ook een beetje allergisch voor dit soort geneuzel :') De aanvraag is 2 weken en een dag geleden gedaan. Nu weet ik dat wettelijk het volgende is bepaald over vrije dagen:

Uw werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als uw vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf (‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’). Of als er een collectieve vakantie is, zoals in de bouw en in het onderwijs. De werkgever moet dan schriftelijk bezwaar maken, binnen 2 weken na ontvangst van uw vakantieaanvraag. Uw werkgever moet wel toestaan dat u op een ander moment vakantie opneemt. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen

Zou "ik heb afgesproken met collega X dat wij eerst even afwachten met de invulling van de volgende vacature voordat er een voor akkoord is." (goeie zin trouwens :Y) ) ook onder een schriftelijk bezwaar vallen? Met andere woorden: als ik nu naar mijn leidinggevende stap, en ik zeg "Joh, ik ben echt in voor overleg maar besef je even dat dit gewoon te lang duurt want..", heb ik dan een poot om op te staan? Mogen ze mijn aanvraag "on hold" zetten?

Urbanus

Re: Verlofaanvraag "on hold" gezet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:15

Waarom bel je het juridisch loket niet even? Meteen duidelijk en goed antwoord op je vraag. Staat er in je contract niks over de termijn waarbinnen je antwoord moet krijgen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:17

Als het zo moeilijk os zou ik mijn beschikbaarheid gewoon zelf aanpassen als die mogelijkheid er nog is. Ze houden je zo mooi aan het lijntje.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:26

Heb je nog een mailtje terug gestuurd. Ik zou dan zo iets terugsturen van:
Helaas is het niet mogelijk om nog veel langer te wachten met het boeken van vliegtickets. Daarom wil ik graag deze week een antwoord. Dat is een redelijke termijn gezien het feit dat ik deze vrije dagen al meer dan 2 weken geleden heb aangevraagd.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 12:00

lieveli schreef:
Waarom bel je het juridisch loket niet even? Meteen duidelijk en goed antwoord op je vraag. Staat er in je contract niks over de termijn waarbinnen je antwoord moet krijgen?

Haha slim! Daar had ik zelf serieus niet aan gedacht :+ Ook een beetje omdat ik het allemaal niet ZO vet belangrijk vind, maar je hebt gelijk, het enige juiste antwoord komt daar vandaan :)

In mijn contract staat overigens verder niets maar sowieso lijkt het me dat de wettelijke bepaling leidend is..

Kijk ik wil het ook echt allemaal niet op het spits drijven want ik heb geen zin dat dit mijn baan kost maar ik kan hier gewoon heeeeeeel slecht tegen en ik wil ook gewoon enorm graag die opdracht doen :P Dus sowieso vraag ik straks of morgen even een gesprekje met mijn leidinggevende aan, ik wil alleen een beetje weten waar ik sta voor ik mezelf zeg maar onder de tafel laat banketstaaf hahaha _O-

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:25

Zwaarwegende bedrijfsredenen is mij op mijn opleiding uitgelegd als werk met bijvoorbeeld seizoensdrukte. Dus dat ze je je verlof kunnen weigeren omdat ze het die tijden heel druk hebben, of omdat er bijvoorbeeld al heel veel mensen zijn die vrij hebben genomen die week en ze jou dus niet kunnen missen.
Maar hier lijkt me sowieso geen sprake meer van want dit had dus binnen 2 weken aan jou meegedeeld moeten worden. Dit lijkt mij dus een gevalletje laksheid, zou gewoon een mail sturen met dat je nu antwoord wilt aangezien het al vrij lang duurt.