"Ongewenste" salarisverhoging?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:48

heb je directe collegae die in hetzelfde schuitje zitten?

maaikemuis
Berichten: 5293
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:53

Juist de fnv er bij vragen. Nogmaals, het feit dat de fnv het bedrijf op de korrel heeft en het voor elkaar gekregen heeft dat medewerkers correct zijn ingeschaald en achterstallige betalingen zijn toegekend is veelzeggend. Dat gebeurt niet zomaar. dat jouw baas niet wil dat de fnv wordt ingeschakeld is logisch, dan wordt hij wederom op de vingers getikt. Ik denk dat zij het voor jou juist heel makkelijk kunnen maken, het is namelijk al een bestaande casus.

Ik vraag mij trouwens af wat voor fantastische arbeidsvoorwaarden er gelden wanneer deze opwegen tegen stelselmatige onderbetaling van het personeel.

Het is eigenlijk heel simpel. Vijf jaar geleden ben je ingeschaald en om omhoog te gaan in schaal hoef jij niets meer te doen dan ieder jaar ouder woeden en bij het bedrijf blijven werken. Zelfs wanneer ze je naar beneden bij willen schalen kan dit niet zonder wederzijds goedvinden.

Voorbeeld: vorig jaar heb ik contractueel een salarisverhoging van 10% gekregen. Deze toeslag bestond los en moest onderdeel worden van het vaste salaris. Tot de dag dat ik vertrek heb ik hier recht op. De enige manier voor mijn werkgever om dit ooit te kunnen aanpassen is een gang naar de rechter.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:57

Meid laat je niet intimideren! Jij bent de enige die voor jezelf op kan komen.

Je bent bang op sfeer te verpesten..
maar besef je dat je baas over jou rug heen winst probeert te maken, zijn werknemers een poot uit draait. De boel probeert te belazeren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18019
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:13

Tuurlijk wil je baas de FNV er buiten houden. Hij weet namelijk dondersgoed dat wat hij doet niet mag en dat hij niet over de FNV heen kan walsen. Jij laat wel over je heen walsen, spaart hem mooi geld uit. Je bent het loon gewoon waard, je hebt vijf jaar werkervaring opgedaan, dus je hoort gewoon meer te verdienen dan vijf jaar geleden. Dus als je baas dingen terug wil draaien of jou anders in wil schalen, poot stijf houden en aangeven dat als hij doorzet, jij de FNV er wel degelijk bij gaat halen.

Ik begrijp echt niet waarom jij je baas zo verdedigt, wat hij doet mag gewoon niet. En hij weet het nog ook, het is niet uit onwetendheid maar pure onwil om jou te betalen waar je recht op hebt.

Van mij uit ook de vraag, wat voor voordelen levert deze baan jou op als je niet betaald krijgt waar je recht op hebt, als jouw rechten gewoon aan de kant geschoven worden? Ik begrijp je echt niet..... Vind jij jezelf dan zo weinig waard????

Joltsje

Berichten: 9045
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:11

de FNV er buiten houden kan ik me voorstellen, daar wordt je niet blijer van. Maar dan moet de werkgever zich wel aan de regels houden.

weet je TS, je staat volledig in je recht.
zij hadden bij al die wijzigingen in die functie dit op papier moeten zetten en aangeven in welke schaal dit valt, en dan kunnen ze jou loon aanpassen naar de eerst hogerliggende trede binnen deze schaal

stel G8 is 2.000
F (is lager) F10 is 1.900 en F11 is 2.100, dan mogen ze je gerust in F11 inschalen.
maar F10 dus niet.

ik begrijp dat het een mooi baantje is en dat je mee wilt buigen met je leidinggevende.
en dat mag je natuurlijk ook doen he. Als jij je daar goed bij voelt. maar je hebt gewoon recht op meer geld, wie wil dat nou niet.

ik zou het zeker nog een keer duidelijk aangeven en je kan ook zeggen dat het hierna dan prima is (niet handig, maar allah). en anders gewoon dreigen dat je naar het FNV gaat, dan komen ze wel in actie.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:25

Je bent jaren onderbetaald, hebt niets zwart op wit, geen functioneringsgesprekken gehad?? Klein bedrijf? En de werkgever staat slecht bekend, bedonderd zijn werknemers en de sfeer is niet best?? En nog praat je het goed?? Schrijf alles op, zorg dat je niet nog een keer genaaid word. Besef je wel dat dit lagere salaris doorwerkt tot dat je met pensioen gaat, lagere pensioenuitkering , eventueel lagere ww . Dit pik je toch niet, dan moeten er wel ontzettend veel persoonlijke voordelen aan zitten wil je dit voor lief nemen. Werk van maken, niet akkoord gaan met het gebodene. Gewoon zeggen dat je wil waar je recht op hebt, zo niet dan ga je de vakbond vragen wat te doen. Laat de bom maar mooi barsten als je baas dat wil. Hij krijgt namelijk nooit een ontslagvergunning voor de je.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 22:28

Mijn voordelen, bij dit kleine familiebedrijf ( niet mijn familie!) zijn dat ik op vrijdag mijn vaste vrije dag heb, en tussen de middag naar huis kan voor mijn hond, het is bijna op loopafstand.

Ik heb geen wereldloon, maar voldoende om van te leven en leuke dingen te ondernemen.

Ik heb 1 collega die in exact dezelfde situatie zit, met haar overleg ik geregeld.

Ik heb in totaal, in de loop der tijd, twee keer een functioneringsgesprek gehad, maar dat staat hier los van.

Al met al begint me duidelijk te worden dat ik gewoon moet pakken waar ik recht op heb.. bedankt allemaal voor jullie adviezen en meningen!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:31

Als hij niet wil dat de FNV erbij komt, heb je juist een mooi onderhandelingspunt. :D

Love_Rosie

Berichten: 1501
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:33

Ik zit me wel af te vragen waarom je niet op zoek gaat naar ander werk..?
De werksfeer is slecht, je werkt onder je niveau, nu dit erbij...
Maar vooral die werksfeer.. je wilt toch werk waar je plezier in hebt en niet de hele
dag op je tenen moet lopen?

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:35

Vaste vrije dag is normaal hoor en je kan evt in je pauze ook naar huis voor de hond. Mochten ze daar moeilijk over doen. Want pauze is ook gewoon verplicht, dan maar je broodje in de hand opeten terwijl je naar huis wandelt... Dat zijn geen hele bijzondere vrijheden die je hebt gekregen.

Laat ni zo over je zelf heen lopen. Kom op. Je hebt gewoon recht op dat geld.

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:36

Dat beschrijft ze dus hier boven ;-)

Ts: je zit idd in n mooie positie . Dat geld terugbetalen; no way.

Edit: in de pause naar huis gaan kan alleen, als je niet te ver weg werkt..
Laatst bijgewerkt door Getup op 31-05-17 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:37

Lees net je post dat je ook denkt dat je er recht op heb!

Goed zo! Gewoon fnv of rechtsbijstand erbij pakken

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:04

Kom op laat je door je werkgever niks aanpraten. De fnv heeft geconstateerd dat je in een te lage schaal zit punt
Daar hebben zich aan te houden. En terug betalen echt niet . Als je op je strepen zou gaan staan heb je nog recht op meer verrekening.

Stel je in dit onderwerp zakelijk op naar je baas. Alleen via mail communicatie hier over verder niet. In mails die je terug stuurt naar je baas laat ze even lezen door iemand zodat je niet zomaar ergens mee instemt

spatter

Berichten: 14456
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 00:12

TS ik snap je zo goed, heb vroeger zelf ook op een klein familie bedrijf gewerkt.
Er was ook gewoon weinig geld, bedrijf liep op het randje maar op den duur was voor mij toch ook de maat vol en heb ik mijn salaris opgeeist.
Jaar later ben ik ergens anders gaan werken omdat het er niet gezelliger op werd en weer een jaartje later lag het bedrijf stil.
Dat vond ik wel moeilijk maar later begreep ik dat het voor de familie zelf ook een opluchting was .

Jolien87

Berichten: 17487
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 07:47

Jeetje, lastig zeg. Helemaal omdat jij er ook met je gevoel in zit dus dan is het zoveel lastiger om op je strepen te staan. Ergens kan ik me je gevoel heel goed voorstellen, maar ik heb absoluut geen begrip voor de actie van je werkgever. Jij werkt hard voor je centen en hebt daar gewoon recht op, volgens de wet. Ik verbaas me erover hoe jouw werkgever je probeert wijs te maken dat dit niet zo is, puur omdat hij het er niet mee eens is. Natuurlijk wil hij het liefst zoveel mogelijk centen in eigen zak houden, dan kan hij nog zo'n aardige vent wezen bij wijze van spreken, maar jij hoort te krijgen waar je recht op hebt en als werkgever hoort hij zich hierin professioneel op te stellen. Zou wat zijn zeg, dat alle werkgevers mogen bepalen wat hun werknemers verdienen en het geld dat overblijft zelf houden.
Ik wens je veel succes!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:51

Joltsje schreef:
stel G8 is 2.000
F (is lager) F10 is 1.900 en F11 is 2.100, dan mogen ze je gerust in F11 inschalen.
maar F10 dus niet.

Is dat zo? Want in jouw voorbeeld heb je dus minder op je top dan dat je in G zou hebben. Dan kunnen ze je nu wel hetzelfde (of iets hoger bieden), maar uiteindelijk bereik je dus niet wat je had kunnen bereiken. Beetje offtopic misschien, maar dat vroeg ik mij dus af

Joltsje

Berichten: 9045
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:02

goeie vraag siesjuh, ga ik eens even uitzoeken.

het moet natuurlijk dan wel zijn, dat die functie ook daadwerkelijk in die lagere schaal valt.
als de functie in G valt en ze gaan je lager inschalen in F, das niet de bedoeling

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:33

eponine schreef:
Mijn voordelen, bij dit kleine familiebedrijf ( niet mijn familie!) zijn dat ik op vrijdag mijn vaste vrije dag heb, en tussen de middag naar huis kan voor mijn hond, het is bijna op loopafstand.

Ik heb geen wereldloon, maar voldoende om van te leven en leuke dingen te ondernemen.

Ik heb 1 collega die in exact dezelfde situatie zit, met haar overleg ik geregeld.

Ik heb in totaal, in de loop der tijd, twee keer een functioneringsgesprek gehad, maar dat staat hier los van.

Al met al begint me duidelijk te worden dat ik gewoon moet pakken waar ik recht op heb.. bedankt allemaal voor jullie adviezen en meningen!


Vaste vrije dag en een verlengde pauze is bij heel veel bedrijven een mogelijkheid. En ik durf te wedden dat er meerdere werkplekken zijn op wandelafstand van je huis. Dus die drie argumenten kan je al wegvegen om niet een andere plek te zoeken, mocht je baas niet meewerken.

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:50

Wat een lastige situatie! Kan me zeker in zo'n klein bedrijf goed voorstellen dat je bang bent dat de werkrelatie verstoord woord als je niet toegeeft. Maar ben het met de anderen eens dat je niet zomaar akkoord kan gaan met het terugschalen. Je hebt er blijkbaar gewoon recht op en je zou vrij sterk moeten staan met zo'n duidelijke uitspraak van FNV.

Beetje apart vind ik het wel dat sommigen hier zo makkelijk stellen dat de gunstige pauze tijden, vrije dag en de loopafstand vanaf huis 'weg te vegen' argumenten zijn. Alsof de banen zo voor het oprapen liggen dat je een baan gemakkelijk op die drie voorwaarden kunt selecteren..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:04

Pak een willekeurig niet randstedelijke woonplaats en ga dan eens zoeken idd :+

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:11

Ailill schreef:
Lente schreef:
Jij hebt gewoon recht op jaarlijkse loonsverhoging. Dat ze je dat niet waard vinden is dan hun probleem.

Die 2000 euro die ze menen terug te krijgen (op basis waarvan?) kunnen ze mooi verrekenen met het achterstallig loon dat ze jou verschuldigd zijn door je geen verhoging uit te betalen.

Zijn ze nou helemaal mal _-:(

Echt niet accepteren hoor! Dit soort acties is waarom vrouwen chronisch minder betaald krijgen dan mannen.
Je laatste alinea slaat werkelijk waar als een tiet op een drumstel: Onzin dus.

Waarom zeg je dat? Het is namelijk absoluut WEL waar dat vrouwen vaak minder betaald krijgen dan mannen in soortgelijke functies.

Dat gezegd hebbende: TS, gelijk heb je dat je toch gewoon die G8 gaat vragen. En mocht dat inderdaad je arbeidsrelatie verstoren, kun je rustig op zoek gaan naar ander werk misschien? Ik begrijp dat je een vast contract hebt, dus met een (fiks) hoger salaris hoef je in elk geval geen haast te hebben om iets anders te vinden.

Veel succes!

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:52

Indien ze je in een lagere schaal willen zetten heeft dat(indien je hier nog jaren blijft) natuurlijk ook invloed op je eindloon, die nieuwe schaal zal een stukje minder zijn dan de huidige en ook dat werkt in de toekomst door in alles.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:11

Als deze functie onder je kunnen is, kan je dan niet in overleg treden met je baas, om een functie met meer verantwoordelijkheden te krijgen in schaal G7 of G8? Op die manier betaalt hij je toch meer loon, maar ben je ook meer waard voor hem, en kan je het verschil nivelleren.
Ook staat het goed op je CV, en het is voor jezelf ook fijn wanneer je een functie op jouw werk- en denkniveau uit kan oefenen.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:22

Equipro schreef:
Als deze functie onder je kunnen is, kan je dan niet in overleg treden met je baas, om een functie met meer verantwoordelijkheden te krijgen in schaal G7 of G8? Op die manier betaalt hij je toch meer loon, maar ben je ook meer waard voor hem, en kan je het verschil nivelleren.
Ook staat het goed op je CV, en het is voor jezelf ook fijn wanneer je een functie op jouw werk- en denkniveau uit kan oefenen.


Waarom zou TS meer of uitdagender werk moeten gaan doen voor die loonsverhoging? TS hééft wettelijk al recht op het G8-loon als zij precies dezelfde taken doet die ze nu doet.

Mocht ze een uitdagendere functie willen, dan zou ze juist moeten vragen of ze hóger kan verdienen dan G8, aangezien G8 blijkbaar het standaard minimum is wat iemand moet verdienen die haar werkzaamheden doet en die al 5 jaar in die functie werkt. :j

TS, ga niet méér werk doen voor het minimum inkomen dat je wettelijk voor je functie hoort te krijgen en durf voor jezelf op te komen! Supergoed dat je het gesprek aangaat. :j

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 16:57

Ik heb op van die "loonvergelijkings" sites gekeken, en daar blijkt dat het gemiddelde loon voor mijn werkzaamheden zo een 700 euro bruto lager ligt. Dus is het toch echt aan de hoge kant..