"Ongewenste" salarisverhoging?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

eponine

"Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 07:21

Hoi allemaal,

Ik heb een dilemma.
Ik ben vijf jaar geleden aangenomen in een loonschaal G5. Ik heb er nooit meer aan gedacht dat je dan ook omhoog zou kunnen, totdat de fnv afgelopen jaar bij controle vastgesteld heeft dat ik dus jaarlijks een trede omhoog had gemoeten. Ik hoor nu in G8 te zitten, een bruto verschil van 400 euro.
Leuk, zou je denken.. maar, mijn baas denkt hier anders over en vindt dat ik deze verhoging niet waard ben.
Hij wil mij inschalen in een andere schaal, F7, waardoor mijn loon gelijk blijft aan hetgeen ik had.

Omdat ik mijn baan wel waardeer en ook het punt van mijn baas wel snap, ben ik aan het twijfelen.

Totdat ik vorige week een bericht op een forum tegenkwam waaruit bleek dat ze bij meer mensen deze "fout" gemaakt hebben.

Overigens heb ik ook een verrekening gekregen over het afgelopen jaar van 2000 euro, deze w illen ze ook graag terug.

Ik weet even niet wat wijsheid is. De baas weigert iets zwart op wit te zetten omdat ze bang zijn dat dit naar buiten gebracht wordt ( niet dat dit in mijn planning zit).

Iemand tips of meningen?

lovelucydan

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:24

Hoezo ongewenst?

Je hebt hier gewoon recht op volgens de regels blijkbaar.
En om welke reden snap jij dat de baas denkt dat jij dit niet verdiend hebt?

my haflinger horse lucydan!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:25

Een beetje een onduidelijk verhaal. Wie wil die verrekening terug?
Wat zegt jouw CAO? Of de OR in het bedrijf?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 07:32

We hebben geen OR, de Cao geeft enkel de schalen aan. Het bedrijf wil graag de verrekening terug. Men vindt, dat mijn werkzaamheden niet passen bij het salaris dat gekoppeld is aan schaal G8.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:48

Ik zou niks gaan terug betalen als de fout bij hun ligt.
Je baas zal nooit snel zeggen dat je wel omhoog kan. Kost hem geld. Mooi dat jij je baan waardeert maar jouw baas waardeert jou blijkbaar een stuk minder.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:51

Haha, echt? Wat zei je: de pot op met jullie :+

Nee geintje, maar wat ik begrijp heb je een functie die is gekoppeld aan een bepaald salaris, maar vinden zij dat niet kloppen. Dat is dan jammer voor ze. Ik zou bij de fnv informatie inwinnen over het hoe en wat van je rechten hierin.

Je baas wil natuurlijk gewoon zo mon mogelijk betalen, maar als jij je werk correct uitvoert en deze salarisschalen horen gewoon bij je functie, moet hij niet zo kinderachtig doen.

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:55

Ze willlen eigenhandig de regels uit de CAO in jouw nadeel uitleggen? Waarom zou je daaraan meewerken?

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 07:55

Die baas kan mij even hoog te boom in. 5 jaar al werkzaam bij het bedrijf en dan nu op de proppen komen dat je niet functioneert. Niet mee akkoord gaan hoor, ze draaien je een poot uit. Ik zou hierover ook meer informatie inwinnen bij de FNV of (indien je dat hebt) bij je rechtsbijstand, wat de rechten en plichten zijn van jouw baas.

Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:02

Jij hebt gewoon recht op jaarlijkse loonsverhoging. Dat ze je dat niet waard vinden is dan hun probleem.

Die 2000 euro die ze menen terug te krijgen (op basis waarvan?) kunnen ze mooi verrekenen met het achterstallig loon dat ze jou verschuldigd zijn door je geen verhoging uit te betalen.

Zijn ze nou helemaal mal _-:(

Echt niet accepteren hoor! Dit soort acties is waarom vrouwen chronisch minder betaald krijgen dan mannen.

[o]

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:06

Je snapt het punt van je baas wel? Serieus?
Als je recht hebt op die loonsverhoging moet je die ook gewoon krijgen en aannemen.
Leuk voor je baas dat hij op jou wil bezuinigen, maar dat lijkt me niet jouw probleem.
En die verrekening; die is mooi voor jou. geniet ervan!

Lalidan
Hoofd Nieuwsredactie
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:10

Lente schreef:
Die 2000 euro die ze menen terug te krijgen (op basis waarvan?) kunnen ze mooi verrekenen met het achterstallig loon dat ze jou verschuldigd zijn door je geen verhoging uit te betalen.

Als ik het goed begrijp, is die 2000 de verrekening van het achterstallige loon. Vermoedelijk onder druk van de controle van FNV uitbetaald en die willen ze nu weer terug, want FNV is voorlopig wel weer even uit beeld.

Je baas is van lotje getikt en jij ook, als je hem hier mee weg laat komen. Je bent gewoon 5 jaar in dienst en dan hoort je loon gewoon omhoog te gaan. Punt.

Zoek eens contact met FNV en vertel wat er nu gebeurt naar aanleiding van hun controle, ben benieuwd hoe snel je baas dan weer bij draait.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019
[&] Objects in the rear view mirror may appear closer than they are....
[&]

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:12

Helemaal mee eens met alle reacties. Jij bent destijds in die schaal geplaatst en het behoorde toen gewoon bij die functie. Tenzij er ernstige financiƫle problemen zijn en medewerkers akkoord gaan zou je terug in schaal kunnen gaan geloof ik. Maar daar lijkt hier geen sprake van. Echt nergens mee akkoord gaan hoor, inderdaad rechtsbijstand inschakelen en of de fnv. En wat hier ook gezegd wordt, om dit soort redenen krijgen vrouwen nog steeds minder betaald. Mannen zijn hier veel harder in en zouden nooit akkoord gaan.

[o]

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:16

Ze hebben jou zelf ingeschaald op de G5 schaal en wisten welke regels daar aan vast hingen. Ik zou niet zomaar akkoord gaan met hun voorstel. Heb je een rechtsbijstand, zo ja zou ik daar even contact met opnemen zodat je weet wat jouw rechten zijn en hoe te handelen in deze situatie.

Ik snap dat je deze baan graag hebt, en graag wilt behouden. Maar wat jouw werkgever nu van plan is kan niet door de beugel.

Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:17

TS, jij bent te lief voor je baas! Niet mee akkoord gaan: jij staat in je recht. Als het zo geregeld is dat jij elk jaar een schaal omhoog hoort te gaan, dan is dat gewoon zo. Of je baas nou vindt dat dat salaris bij jouw werk past of niet. Dan zou die jouw kansen moeten geven om passend werk bij het salaris te doen ;) Ik ga mee met mijn voorgangers!

http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Blogger voor WeFlyCheap http://www.weflycheap.nl/categorie/gastbloggers/denise-zalm/
Haflinger Storm B+13 L1+4

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:18

Wauw voor zo'n baas zou ik niet eens willen werken.. Er wordt enorm misbruik van je gemaakt TS! Niet pikken.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:19

Goh, je baas is al jaren de boel aan het oplichten en nu het aan het licht komt probeert hij er alsnog onderuit te komen. En dan ook nog eens niks zwart op wit willen zetten :n
Ik weet niet hoe het precies zit met terugschalen, maar ik weet wel vrij zeker dat zoiets in ieder geval niet met terugwerkende kracht kan. Dus je hebt gewoon recht op het extra loon van de afgelopen tredes omhoog. Je bent echt veel te meewerkend momenteel, je baas kan vanalles willen, maar je hebt er gewoon recht op.

Compare yourself to who you were yesterday, not to who someone else is today

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:27

ooh, vooral niets terug betalen ts.

dat je eigenlijk een andere functie doet ipv wat je nu doet, dat hadden ze dan eerder aan moeten geven.
je zit nu in G8, als ze je nu in F willen inschalen, dat mag, maar dan wel die het eerstopvolgend voor G8 is.

laat je niet gek maken door je werkgever

#BaasBok

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:28

Rechtsbijstand inschakelen (hopelijk heb je die). Zij kunnen je het beste helpen en mogelijk heb je zelfs recht op nog veel meer - als het met terugwerkende kracht wordt verrekend. Het gaat er niet om of je het geld zelf wil hebben, dat lees ik tussen de regels door, maar het gaat om het principe. Alles wat er niet aan jou uitbetaald wordt of 'hoeft te worden' kan de baas in zijn eigen zak steken. En jij maar hart voor de zaak hebben... Goed bedoeld, maar ten koste van jezelf of ter verrijking van je baas.

Eindelijk een klein beetje boerin!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:59

Ik heb je OP 2x moeten lezen, omdat ik niet kon geloven wat ik las. Je baas vindt dat je de verhogingen niet waard bent? Is hij helemaal van de pot gerukt? Je hebt gewoon recht op jaarlijkse tredes, tot je aan je top zit, of je baas dit nu leuk vindt of niet. Je overschalen naar een andere schaal kan in principe ook niet zomaar. Aan jouw functie hangt een bepaalde schaal en deze kunnen ze niet zomaar veranderen. En even het verschil terug betalen? Nou, ik dacht het niet. Het is gewoon waar je recht op hebt, wat je verdiend. Ik zou dus ook zeker niet akkoord gaan met zijn 'oplossing'.
Even een belletje naar de fnv wat daar gebeurd, rechtsbijstand informeren en kijken hoe je dit op kunt lossen :)

Ieder einde is een nieuw begin :-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:09

Wow!!! Bizar!!! Maar die 2000 euro, hoe komen ze daar dan aan? Is dat het verschil tussen F7 en G5? Want je zit toch nog niet in G8? Of heb je het verschil tussen G5 en G8 al betaald gekregen?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:16

Ik zou er absoluut niet meer akkoord gaan dat ze jou met terugwerkende kracht willen inschalen in F7.

Ik zou niet eens voor een werkgever willen werken die het niet waard vind dat je jaarlijks omhoog gaat... Ik neem aan dat je je best doet op het werk?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:18

Je baas mag je ook niet zomaar inschalen in een andere schaal. Dus ook hier niet mee akkoord gaan. Ik zou rechtsbijstand erbij vragen als je die hebt. En anders de FNV.
En dat ie vindt dat je die schaal niet waard bent is natuurlijk belachelijk. Je bent er 5 jaar geleden ook op ingeschaald, je hebt nu meer ervaring waardoor je je werk efficienter kan doen, andere collega's bijv in kan werken en eigenlijk elk cao werkt met treden die omhoog gaan. Dit staat helemaal los van je "waarde" Daar is dus bij de in dienst treding toen rekening mee gehouden. En dat ze die jaarlijkse verhoging "vergeten" zijn te betalen is echt niet normaal. Laat die baas niet zo op je inpraten, hij manipuleert je enorm. Dit was geen "foutje" maar voorbedachte rade. Zeker als ze het nu terug willen hebben. Er is geen rechter die ze gelijk gaat geven. Zorg dat je in elk geval niets tekent dat je akkoord gaat. En dat ze zogenaamd niks op papier willen zetten omdat het naar buiten gebracht wordt..dat is omdat als jij zo'n voorstel naar de fnv of rechtsbijstand brengt ze ontzettend op hun donder krijgen omdat het echt niet mag. En er waarschijnlijk een onderzoek ingesteld gaat worden dan of er niet meer werknemers ontzettend gen* worden. Ik vind het nu al een walgelijk bedrijf!

Voor jou of je nu rechtsbijstand hebt of niet. Zeg dat je alles graag via de officiele cao regels wilt hebben en dat je rechtsbijstand hebt ingeschakeld. Dat je niet akkoord gaat met hun "voorstel". En als ze dit anders willen dit via de officiele weg moet en dat je juridisch adviseur er eerst naar kijkt. Hopelijk binden ze dan in, denk dat ze veel te bang zijn dat je het aan de grote klok hangt. Want je zult niet de enige zijn ben ik bang.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:19

Ik ben nou wel benieuwd wat ts van al deze reacties vindt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:29

Wauw, bijzonder bedrijf dit!

Je bent ingeschaald in een bepaalde salarisschaal volgens een cao, deze salarisschaal zal de werkgever dan ook moeten volgen. Aanpassingen aan de salarisschaal zowel naar boven of beneden kunnen niet eenzijdig door de werkgever worden bepaald.

Ik vermoed dat die 2000 euro de achterstallige betalingen verordonneerd door de fnv zijn. Dit is waar je recht op hebt! Deze zou ik niet zondermeer terug betalen.

Het feit dat de fnv dit bedrijf op de korrel heeft, zegt eigenlijk al best wat. Ik zou aan mijn baas aangeven dat jij wil de de fnv eerst naar het voorstel kijkt om te kijken of jouw belangen ook meegenomen worden hierin. Ben heel benieuwd wat de reactie van jouw baas is. Rechtsbijstand hoeft niet eens denk ik, de fnv heeft in dit geval waarschijnlijk de korste lijntjes. Zeker wanneer dit bedrijfsbreed gebezigd wordt.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:39