Ingaan op aanbod of toch niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Ingaan op aanbod of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 10:43

Hi!

Ik worstel met een dilemma en hoop dat jullie me kunnen helpen. Eerst even een korte profielschets van mezelf om mee te beginnen:

Ik ben 28, net getrouwd en heb een koophuis. Ik heb nog geen kinderen, maar we hopen daar in november mee te mogen beginnen (uitstel is vanwege medische redenen).

Mijn arbeidsmarktsituatie is als volgt:
Ik ben in 2012 afgestudeerd als Master of Science in de sociale psychologie en heb daarna 1,5 - 2 jaar bij een gemeente gewerkt. Ik was daar het groentje en zelf nadenken werd door de oudere collega's niet op prijs gesteld. Ze vonden me arrogant als ik een verbetervoorstel op tafel legde of me hardop afvroeg of een proces niet op een andere manier aangepakt kon worden. Mijn persoonlijkheid en gedrevenheid pasten niet binnen die organisatie en ik zat daar niet op mijn plek. Ook de bestuurlijke omgeving (wethouders blijken soms best moeilijke mensen te zijn) paste niet bij mij.

Drie jaar geleden heb ik gesolliciteerd voor mijn huidige werk. Inmiddels ben ik al ruim drie jaar redacteur bij een uitgeverij. Ik schrijf voor een vakblad voor professionals in een bepaald vakgebied. Dat heeft helemaal niets met sociale psychologie te maken, maar mijn baas en collega's zijn fantastisch en ik heb het hier naar mijn zin. Het allergrootste nadeel is de reistijd: een uur enkele reis en regelmatig vertragingen op mijn treintraject. In de drie jaar dat ik hier zit, heb ik al twee keer promotie gemaakt. Mijn baas geeft me steeds meer verantwoordelijkheden die eigenlijk tot het takenpakket van een hoofdredacteur behoren en ze probeert me op termijn die functie ook te geven. Het grote nadeel is dat daar binnen de organisatie eigenlijk geen ruimte voor is en er dus 0,0 zekerheid is dat ik die functie ook echt ooit ga krijgen.
Ik verdien hier redelijk en krijg mijn volledige reiskosten vergoed, we hebben regelmatig leuke uitjes en de arbeidsvoorwaarden zijn verder matig. Geen betaald ouderschapsverlof, geen calamiteitenverlof, geen dertiende maand. Wel een persoonlijk keuzebudget met daarin de vakantiebijslag en de bovenwettelijke vakantiedagen. Minder werken dan 32 uur per week (ik werk er nu 36) is ook als er kinderen zouden komen in dit bedrijf geen optie. Thuiswerken is dan wel een optie, waardoor ik drie dagen op kantoor zou werken en twee halve dagen thuis. De flexibiliteit is hier groot: eerder weg, wat uurtjes compenseren, een keertje vertraging: het is allemaal geen probleem.

Onlangs kreeg ik op een netwerkbijeenkomst een aanbod. Het kwam van een man die ik wel aardig vond, maar die ook wel erg goed leek te weten hoe je spelletjes speelt. Hij werkt bij een groot bedrijf in de branche waarin mijn huidige baan ook valt. Hij vertelde me dat hij een aanvulling zoekt op zijn team en dat hij me graag als frisse wind in zijn team wil hebben om de werkwijze die hij graag ziet, verder te implementeren. Het zou een combinatiefunctie worden van schrijven (wat ik het allerbeste kan) en consultancy. Hij noemde daarbij een salaris dat een stuk hoger ligt dan het mijne nu en de reistijd zou 18-25 minuten met de auto worden. Dat scheelt ruim een uur per dag.

Waar ik mee worstel is dit: ik zit in principe goed waar ik zit. Ik heb een leuk salaris, een fantastische baas en collega's en ik voel me hier goed. Ik heb nog wat ruimte om te groeien, maar niet veel.
De reistijd en de drukte in de trein maken me echter moe, ik ben nooit voor zes uur thuis en ga 's ochtends al om zeven uur de deur uit. Een kortere reistijd in combinatie met een hoger salaris en de mogelijkheid om op termijn 28 uur per week te gaan werken, staan me dus wel aan. Ik ben alleen ontzettend bang om op te geven wat ik nu heb: een vast contract en een fijne plek.

De voordelen van de nieuwe plek zijn duidelijk: korter reizen, meer verdienen, een afwisselendere functie. Aan de andere kant is er daar weinig ruimte om te groeien, weet ik niet of ik die meneer wel zie zitten als baas en moet ik er een hoop veiligheid en zekerheid voor opgeven.

Ik wil sowieso een concreet aanbod van 'de nieuwe' afwachten en dan gaan vergelijken hoeveel het echt zou schelen, maar vraag me af of het slim is om überhaupt voor een nieuwe job te gaan als mijn huidige zo goed bevalt.

Mijn concrete vraag: wat zouden jullie doen? Zijn er nog dingen waar jullie op zouden letten, zouden vragen in een eventueel gesprek of zouden meenemen in jullie beslissing?
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 23-05-17 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Re: Ingaan op aanbod of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:48

Doen, zorgen dat je daar ook onmiddellijk een vast contract krijgt zodat je zekerheid hebt, en genieten van je extra salaris en extra vrije tijd

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:48

ga eens kijken op dat andere bedrijf, wat voor gevoel je erbij krijgt en dan heb je ook een beter beeld misschien. Meer geld en veel dichter bij huis, ik zou ervoor gaan! Een uur reistijd minder betekent thuis een uur extra

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:49

Je kunt altijd op gesprek gaan natuurlijk, je zit dan nog nergens aan vast. Dat je een leuke baan hebt waar je niet weg hoeft, biedt je een goede onderhandelingspositie bij het nieuwe bedrijf.
Denk na over wat je zou willen, ga bij het nieuwe bedrijf langs, laat ze met een concreet aanbod komen en vergelijk het dan met wat je nu hebt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:50

Ik denk dat iedereen met een vast contract die redelijk gelukkig is met zijn baan dit heel moeilijk vindt. Ik in ieder geval wel. Heb meerdere malen hetzelfde dilemma gehad en tot nu toe elke keer besloten om toch maar te blijven zitten waar ik inmiddels al 9 jaar zit. Je veilige plek verlaten is moeilijk, maar praten kan natuurlijk altijd.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:51

Wat zou je doen als het nieuwe aanbod in dezelfde stad zou zitten met dezelfde reistijd etc, alleen een hoger salaris dus en de mogelijkheid om minder uren op den duur te gaan werken....
Het lijkt of je geen vertrouwen hebt in je eventuele nieuwe werkgever, dit lijkt mij ook geen goede basis.

Ik zou op je huidige werk open kaart spelen en ook de voordelen en nadelen bespreken, misschien kun je er aan uit komen met je huidige werkgever. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:54

Vraag door op de functie, toekomst en verantwoordelijkheden.
Lol in je werk, gewaardeerd worden en groeien is namelijk veel belangrijker dan salaris.
Verder als je je toekomstplannen doorzet zal het toch minder uren worden.
Ga zoeken op het internet over het bedrijf zelf en vraag info op.
Zoek door op contactpersonen, LinkedIn is daar heel goed voor.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 10:55

amies100 schreef:
Wat zou je doen als het nieuwe aanbod in dezelfde stad zou zitten met dezelfde reistijd etc, alleen een hoger salaris dus en de mogelijkheid om minder uren op den duur te gaan werken....
Het lijkt of je geen vertrouwen hebt in je eventuele nieuwe werkgever, dit lijkt mij ook geen goede basis.

Ik zou op je huidige werk open kaart spelen en ook de voordelen en nadelen bespreken, misschien kun je er aan uit komen met je huidige werkgever. Succes!

Da's een goede vraag. Hoewel er veel verandert op het gebied van wetgeving enzo, bespreken we in 'mijn blad' toch ook behoorlijk veel evergreens. Inhoudelijk is de uitdaging er daarom een beetje uit aan het raken. Een nieuwe uitdaging trekt me daarom wel aan.

Doordat het proces wat vreemd begonnen is (ontmoeten op een bijeenkomst, wat appjes over en weer, een baanaanbod op weg naar de parkeergarage), voelt het hele proces een beetje vreemd. Ik denk echter wel echt dat de nieuwe werkgever 'iets in me zit'. Hij wilde me als 'groeibriljantje' aan zijn team toevoegen. ik ben aan de andere kant ook wat onzeker. Blijkbaar heb ik indruk gemaakt en dus ligt de lat voor m'n gevoel heel hoog. Als ik die verwachtingen niet waar kan maken, wat gebeurt er dan?

En mijn huidige baas weet hoe het zit en maakt zich zorgen over een eventueel vertrek. Er is hier echter ook een redelijk hard managementteam dat heel simpel stelt 'dit zijn de schalen, bij goed functioneren krijg je een trede (al vier keer gebeurd in drie jaar) en als je denkt dat je hier uitgeleerd bent...nou, dan hebben we je goed voorbereid op de rest van je carrière'. Onderhandelen over minder uren of meer salaris is geen optie.

Morganlefay schreef:
Vraag door op de functie, toekomst en verantwoordelijkheden.
Lol in je werk, gewaardeerd worden en groeien is namelijk veel belangrijker dan salaris.
Verder als je je toekomstplannen doorzet zal het toch minder uren worden.
Ga zoeken op het internet over het bedrijf zelf en vraag info op.
Zoek door op contactpersonen, LinkedIn is daar heel goed voor.

LinkedIn heb ik al uitgebreid bekeken natuurlijk. En minder uren werken, is bij dit bedrijf gewoon geen optie. Dat is van begin af aan ook heel duidelijk geweest.

En salaris is zeker niet het belangrijkste, maar mijn man heeft een eigen zaak en dat extra salaris zou er wel voor kunnen zorgen dat ik in plaats van 32 uren straks met een kleine 28 uur kan gaan werken. En daar zie ik dan wel de meerwaarde van in...

Ik vind het zo lastig! Wel alvast ontzettend bedankt voor de goede vragen die jullie stellen.
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 23-05-17 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:56

Ik zou eens gaan praten bij het "nieuwe" bedrijf, dat kan geen kwaad. Beetje sfeer proeven ...

Verder lijkt het erop dat het grootste "struikelblok" in je huidige baan je reistijd is. Zou dit bedrijf open staan voor het "nieuwe werken"? Je voornaamste werk doe je op de computer neem ik aan, dus dat zou je net zo goed thuis kunnen doen? Vergaderingen zoveel mogelijk op een dag plannen dat je wel op kantoor bent en verder vrolijk webexen? Afspreken dat je 2 of 3 dagen per week op kantoor bent en de andere 2 of 3 dagen thuis werkt? Er zijn ook mogelijkheden om online met meerderen aan documenten te werken, dus dat hoeft ook geen probleem te zijn.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 10:57

Imre schreef:
Ik denk dat iedereen met een vast contract die redelijk gelukkig is met zijn baan dit heel moeilijk vindt. Ik in ieder geval wel. Heb meerdere malen hetzelfde dilemma gehad en tot nu toe elke keer besloten om toch maar te blijven zitten waar ik inmiddels al 9 jaar zit. Je veilige plek verlaten is moeilijk, maar praten kan natuurlijk altijd.

Heb je er ooit spijt van dat je de nieuwe kansen niet aangegrepen hebt?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:58

Fijne collega's en een fijne werkomgeving zijn onbetaalbaar en wat mij betreft, zolang je fatsoenlijk verdiend, belangrijker dan meer salaris. Reistijd is echter ook wel een belangrijke factor, dat breekt je uiteindelijk wel op.
Weet je zeker dat er op je huidige werk geen enkele manier is om minder uren te gaan maken? Misschien een gesprek aangaan met je baas en je zorgen uitspreken?
Best een dilemma lijkt me maar ik zou niet zo 1,2,3 een overstap maken als je het qua werkomgeving en werk zo naar je zin hebt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:03

Adventure starts outside of your comfortzone.

Ik houd van veranderen van werkomgeving om de paar jaar, ik houd van de uitdaging, het leren van nieuwe dingen, het ontmoeten van nieuwe mensen.
Maar ik ben niet jij. Jij moet bij jezelf te raden gaan, wat jouw hart sneller doet kloppen.
Ben je toe aan een nieuwe uitdaging?
Of wil je nu liever op een vertrouwde plek blijven, omdat je thuis op gezinsuitbreiding hoopt en dat al spannend genoeg is.

En als je toch de nieuwe uitdaging zoekt in je werk, is het aanbod dan qel waar je voor wil gaan? Of wil je toch meer op zoek naar een baan in jouw studie richting.

Vraag: in de ,meest ideale wereld, waar zie je je dan werken......? En, kan je dat realiseren?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:05

Denk je ook aan de nadelen van een tijdelijk (denk aan jaarcontract) in combinatie met plannen mbt zwangerschap, zoals je in je eerste bericht schreef? In een ander topic las ik over tijdelijke contracten die hierna niet meer verlengd werden, ook al mag dat officieel niet.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 11:08

eva1969 schreef:
Fijne collega's en een fijne werkomgeving zijn onbetaalbaar en wat mij betreft, zolang je fatsoenlijk verdiend, belangrijker dan meer salaris. Reistijd is echter ook wel een belangrijke factor, dat breekt je uiteindelijk wel op.
Weet je zeker dat er op je huidige werk geen enkele manier is om minder uren te gaan maken? Misschien een gesprek aangaan met je baas en je zorgen uitspreken?
Best een dilemma lijkt me maar ik zou niet zo 1,2,3 een overstap maken als je het qua werkomgeving en werk zo naar je zin hebt.

Mijn baas weet van het dilemma en over minder dan 32 uur valt niet te praten. Bovendien zou dat met mijn huidige salaris financieel ook wel heel erg krap worden, zeker als er een kleintje komt.

Marsu schreef:
Denk je ook aan de nadelen van een tijdelijk (denk aan jaarcontract) in combinatie met plannen mbt zwangerschap, zoals je in je eerste bericht schreef? In een ander topic las ik over tijdelijke contracten die hierna niet meer verlengd werden, ook al mag dat officieel niet.

Als ik zou overstappen, zou ik niet akkoord gaan met een tijdelijk contract. Het is een vast contract of geen overstap. Dat heb ik mezelf wel al duidelijk :)

janouk schreef:
Adventure starts outside of your comfortzone.

Ik houd van veranderen van werkomgeving om de paar jaar, ik houd van de uitdaging, het leren van nieuwe dingen, het ontmoeten van nieuwe mensen.
Maar ik ben niet jij. Jij moet bij jezelf te raden gaan, wat jouw hart sneller doet kloppen.
Ben je toe aan een nieuwe uitdaging?
Of wil je nu liever op een vertrouwde plek blijven, omdat je thuis op gezinsuitbreiding hoopt en dat al spannend genoeg is.

En als je toch de nieuwe uitdaging zoekt in je werk, is het aanbod dan qel waar je voor wil gaan? Of wil je toch meer op zoek naar een baan in jouw studie richting.

Vraag: in de ,meest ideale wereld, waar zie je je dan werken......? En, kan je dat realiseren?

In de meest ideale wereld werk ik 2-3 dagen per week op kantoor, met collega's. En dan die andere 1-2 dagen thuis, in een werkkamer met uitzicht op paardjes en ruimte zat voor de kinderen aan mijn roman. Maar dat is vooralsnog financieel onhaalbaar en mijn boek staat ook nog niet stevig genoeg om te durven dromen dat ik daar ooit m'n geld mee ga verdienen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:13

Ik sluit me aan bij Jamouk, ik wissel heel makkelijk zonder groot erover na te denken.
Maar jij bent degene die de keuze moet maken aangezien jij er iedere dag mee te maken hebt.
Kijken en praten kan sowieso nooit kwaad.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:23

Als hij je echt zo graag wil hebben dan zou daar best meteen een vast contract tegenover kunnen staan als je dat "eist" als dat je enigste twijfelpunt is

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:25

Een lastige en hoewel ik van verandering houd zou ik blijven zitten. Je hebt heel fijne collegas, werksfeer en baas ook al is je reistijd onhandig. Het aanbod en de termen die hij gebruikt als hij ze zo heeft gebracht ook krijg ik de kriebels van. Groeibriljantje. Klinkt mij te snel en te management achtig. En een dergelijk aanbod zo tussen neus en lippen door, hoe serieus heeft de meneer er over gedacht?

En ook daar heb je geen doorgroeimogelijkheid. In je huidige werk denken ze er over na in ieder geval.

Voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn. Blijven zitten waar je zit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:29

Als je serieus over kinderen denkt dan zou ik voor die nieuwe baan gaan.Met je huidige baan ga je ze haast meer niet als wel zien en als je dan thuis komt ben je dood op.Moeder worden is best een zware taak en naast een vermoeiende baan een heel zware job.
Maar ik zou het ook wel moeilijk vinden om je huidige baan achter te laten als je het zo naar je zin hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:31

Dat vaste contract zou ik mij niet te veel op vast pinnen. ontslaan kunnen ze je net zo gemakkelijk.

Jou vraag is:
salaris-uitdaging-meer vrije tijd en uitdaging
vs
vertrouwd, fijne collega's

Maak je afweging en realiseer je dat beide in één baan nu nog even niet lukt.

Mijn ervaring is dat het één het ander wel deels kan compenseren. Als je werk iets minder leuk is maar je veel meer energie over houd om thuis de dingen te doen die je wil kán het zijn dat er toch een balans is.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-05-17 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:31

Tink, je hebt RECHT op aanpassing van je arbeidstijd! Een werknemer mag hier altijd om vragen en een werkgever zal aan moeten tonen dat er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang om een dergelijk verzoek zomaar naast zich neer te kunnen leggen. Ik kan me voorstellen dat je er niet echt op zit te wachten om een knuppel in een hoenderhok te mikken (dat kan immers wel iets doen met je werksfeer....), maar weet dat je wel het recht aan je zijde hebt! Het is ook niet echt meer van deze tijd om werkweken onder de 32 uur niet toe te staan...

PB gerust als je meer info wil.

Verder kan ik je met je keuze niet echt helpen, dat gaat toch om het gevoel dat je erbij hebt. Ga op die vermaledijde intuïtie af! Niet teveel de droge "voors" en "tegens" afwegen.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:37

Lastige keus!

Ik denk dat je voor jezelf moet kijken hoe gelukkig je op den duur bent bij je huidige werkgever.

Ik denk persoonlijk dat de punten die je opnoemt veel bijdragen in je werkgeluk (reistijd, salaris, flexibele werktijden etc)
Ik zou gewoon eens op gesprek gaan bij het nieuwe bedrijf en desnoods vragen of je eens een aantal uurtje mee mag lopen op de afdeling waar je komt om een beetje sfeer te proeven, wellicht kun je dan ook in een aansluitend gesprek aangeven dat het vaste contract toch 1 van de belangrijke punten van je twijfel is.

Ik ben zelf altijd wel van nieuwe uitdagingen, life is to short!
Maar uiteindelijk kan niemand hier je zeggen wat je moet doen, doe wat je hart je ingeeft en overleg ook met je partner wat hij belangrijk vindt (qua salaris, minder werken, minder reistijd).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:41

Tink89 schreef:
Imre schreef:

Heb je er ooit spijt van dat je de nieuwe kansen niet aangegrepen hebt?

Tot nu toe niet, ik heb uiteindelijk toch nog kansen gekregen bij mijn huidige werkgever, terwijl daar eerst ook werd aangegeven dat er niets meer in zat.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 11:42

mandymonica schreef:
Tink, je hebt RECHT op aanpassing van je arbeidstijd! Een werknemer mag hier altijd om vragen en een werkgever zal aan moeten tonen dat er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang om een dergelijk verzoek zomaar naast zich neer te kunnen leggen. Ik kan me voorstellen dat je er niet echt op zit te wachten om een knuppel in een hoenderhok te mikken (dat kan immers wel iets doen met je werksfeer....), maar weet dat je wel het recht aan je zijde hebt! Het is ook niet echt meer van deze tijd om werkweken onder de 32 uur niet toe te staan...

PB gerust als je meer info wil.

Verder kan ik je met je keuze niet echt helpen, dat gaat toch om het gevoel dat je erbij hebt. Ga op die vermaledijde intuïtie af! Niet teveel de droge "voors" en "tegens" afwegen.

Weet ik (is zelfs mijn huidige vakgebied), maar dat zwaarwegende bedrijfsbelang is er. Ik zou niet de eerste collega zijn die daar tegenaan loopt. Heb al uitgezocht hoe het zit, maar ook onder de Wet flexibel werken heeft mijn huidige werkgever een stevige poot om op te staan.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:53

Een halve dag werken is niet heel efficiënt als je een lange reistijd hebt.

En bedenk wel dat je, zeker met een klein kindje, niet thuis kan werken en tegelijk met je kindje bezig kan zijn. Ik hoor wel eens 'ik werk wel als de baby slaapt', maar dan ben je of zelf kapot en/of er ligt allemaal zooi die je nog op moet ruimen.

Ik zou gaan voor een uitdagende baan die wat minder uren is en dichterbij is. Maar dan wel er van uitgaande dat je kinderwens wordt vervuld.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 12:10

Tilmar schreef:
Een halve dag werken is niet heel efficiënt als je een lange reistijd hebt.

En bedenk wel dat je, zeker met een klein kindje, niet thuis kan werken en tegelijk met je kindje bezig kan zijn. Ik hoor wel eens 'ik werk wel als de baby slaapt', maar dan ben je of zelf kapot en/of er ligt allemaal zooi die je nog op moet ruimen.

Ik zou gaan voor een uitdagende baan die wat minder uren is en dichterbij is. Maar dan wel er van uitgaande dat je kinderwens wordt vervuld.

Halve dagen thuis he? Dus maximaal 4 uur thuiswerken als de baby thuis is. Dat moet volgens mij wel kunnen, zeker omdat mijn man ook vanuit huis werkt.