Onderzoek lichaamssamenstelling bij studenten in Den Haag

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Debbels

Onderzoek lichaamssamenstelling bij studenten in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 14:01

ALTIJD AL EENS WILLEN WETEN WAT DE SAMENSTELLING VAN JOUW LICHAAM IS? DIT IS JE KANS!

Gedurende dit blok zal ik onderzoek doen naar het vetpercentage bij vrouwelijke uit- en thuiswonende studenten. Dit onderzoek zal plaats vinden in het HealthLab op de Haagse Hogeschool te Den Haag. De lichaassamenstelling zal worden gemeten door middel van een BodPod. De BodPod meet door middel van luchtverplaatsing nauwkeurig het lichaamsvolume, waardoor de massa van het lichaam kan worden bepaald.

De meting zelf zal ongeveer 15 minuten duren. Uiteraard krijg je de uitslag van het onderzoek mee naar huis. Het onderzoek zal plaatsvinden op 22, 23, 29, 30 en 31 mei.

Voorwaarden om mee te mogen doen aan het onderzoek:
- Je bent van het vrouwelijke geslacht
- Je bent tussen de 18 en 25 jaar
- Je bent een uitwonende (je woont langer dan 12 maanden op jezelf) of thuiswonende student
- Je volgt een opleiding op het wo of het hbo
- Je doet een studie buiten de (para-)medische sector
- Je hebt geen medische achtergrond
- Je sport gemiddeld niet meer dan 2 keer per week

Lijkt dit je interessant en zou je graag deel willen nemen aan het onderzoek?
Stuur dan een pb met als onderwerp ‘onderzoek lichaamssamenstelling’, dan stel ik je een paar korte vragen en krijg je meer informatie over het onderzoek!
Laatst bijgewerkt door Nadia op 18-05-17 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit titel verwijderd

Work hard, play hard.

RelarDevi

Re: ONDERZOEK LICHAAMSSAMENSTELLING BIJ STUDENTEN IN DEN HAAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:08

Wauw wat een overdaad aan capslock. Dat maakt het voor mij moeilijker om het serieus te nemen.

kimberly1995

Re: Onderzoek lichaamssamenstelling bij studenten in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:16

Waarom zou je in hemelsnaam geen medische achtergrond mogen hebben?

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:18

Jeej de bodpod! Daar heb ik ook onderzoek mee gedaan!! Helaas dus geen student meer :+

*Als iedereen alleen maar aan zichzelf zou denken, wordt er tenminste aan iedereen gedacht Knipoog*

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:20

Waarom mag je geen medische studie hebben of medische achtergrond :)

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-17 18:13

Geen medische achtergrond die je gewichts(verloop) kan beïnvloeden, omdat ik de uit- en thuiswonende studenten met elkaar wil vergelijken. Er moet dus zo min mogelijk verschil zitten tussen deze groepen om een duidelijk beeld te krijgen. Als ik persoon A, die helemaal gezond is, vergelijk met persoon B, die langere tijd ziek is geweest en daardoor anders heeft gegeten, is het niet heel fair.
Als jij bijvoorbeeld 5 jaar geleden een knieoperatie hebt gehad is het een ander verhaal natuurlijk haha.

Voor de medische studie geldt eigenlijk hetzelfde; mensen met veel verstand van voeding/gezondheid eten (volgens onderzoek) vaak gezonder, of in ieder geval bewuster. Om mezelf in te dekken heb ik er daarom voor gekozen om mensen buiten deze studies te onderzoeken, maar het is afhankelijk van welke studie je doet of je wel/niet binnen de doelgroep valt :)

Hopelijk is het wat duidelijker zo!

@Riemke Leuk! Wat voor onderzoek heb jij gedaan?

Work hard, play hard.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:00

Debbels schreef:
Geen medische achtergrond die je gewichts(verloop) kan beïnvloeden, omdat ik de uit- en thuiswonende studenten met elkaar wil vergelijken. Er moet dus zo min mogelijk verschil zitten tussen deze groepen om een duidelijk beeld te krijgen. Als ik persoon A, die helemaal gezond is, vergelijk met persoon B, die langere tijd ziek is geweest en daardoor anders heeft gegeten, is het niet heel fair.
Als jij bijvoorbeeld 5 jaar geleden een knieoperatie hebt gehad is het een ander verhaal natuurlijk haha.

Voor de medische studie geldt eigenlijk hetzelfde; mensen met veel verstand van voeding/gezondheid eten (volgens onderzoek) vaak gezonder, of in ieder geval bewuster. Om mezelf in te dekken heb ik er daarom voor gekozen om mensen buiten deze studies te onderzoeken, maar het is afhankelijk van welke studie je doet of je wel/niet binnen de doelgroep valt :)

Hopelijk is het wat duidelijker zo!

@Riemke Leuk! Wat voor onderzoek heb jij gedaan?

Ik heb de bodpod gebruikt als gouden standaard om te onderzoeken of een bioimpedantie meter geschikt was voor het bepalen van het vet% bij kinderen met taaislijmziekte.

*Als iedereen alleen maar aan zichzelf zou denken, wordt er tenminste aan iedereen gedacht Knipoog*

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:29

Ben wel benieuwd waarom je alleen deelnemers van wo of hbo niveau wilt hebben, waar heeft dit invloed op binnen het onderzoek?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:57

Wat een gemiep over de selectie die TS heeft gemaakt, een onderzoek moet je nou eenmaal afbakenen. Ander blijf je bezig. Eisen lijken me duidelijk. Mocht de TS niet genoeg deelnemers kunne krijgen kan ze de selectie criteria altijd nog aanpassen, waarom zou ze zich daarover moeten verantwoorden?

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:33

roxiie schreef:
Wat een gemiep over de selectie die TS heeft gemaakt, een onderzoek moet je nou eenmaal afbakenen. Ander blijf je bezig. Eisen lijken me duidelijk. Mocht de TS niet genoeg deelnemers kunne krijgen kan ze de selectie criteria altijd nog aanpassen, waarom zou ze zich daarover moeten verantwoorden?

hoezo gemiep. Mijn vraag is gewoon puur uit nieuwsgierigheid, ben gewoon benieuwd wat je opleidingsniveau met dit met het onderzoek te maken heeft.
Heeft niks met verantwoorden te maken, maar met interesse ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:28

Dani199764 schreef:
roxiie schreef:

hoezo gemiep. Mijn vraag is gewoon puur uit nieuwsgierigheid, ben gewoon benieuwd wat je opleidingsniveau met dit met het onderzoek te maken heeft.
Heeft niks met verantwoorden te maken, maar met interesse ;)

Omdat er verschillen zijn in gezondheid e.d. tussen de verschillende opleidingsniveaus. Om iets over je resultaten te kunnen zeggen moet je je steekproefpopulatie zo specifiek mogelijk maken.

Succes TS! Ik ben denk ik een mede student (deeltijd VD) en te oud dus ik kan je niet helpen. Tis een interessant apparaat heb er nu een paar keer ingezeten en ga ook iets in die richting doen voor afstuderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:42

Dani199764 schreef:
Ben wel benieuwd waarom je alleen deelnemers van wo of hbo niveau wilt hebben, waar heeft dit invloed op binnen het onderzoek?

Uit onderzoek blijkt dat mensen met een lager opleidingsniveau vaak ongezonder zijn/leven. Dus dan heb je te veel confounders in je onderzoek. Als blijkt dat de thuis wonende studenten minder gezond zijn. Maar in die groep toevallig ook veel meer laag opgeleiden zitten(omdat op kamers gaan bij MBO studies bijv. minder gebruikelijk is). Is dan het thuis wonen de oorzaak van het ongezonder zijn of het opleidingsniveau?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:24

Citaat:
Omdat er verschillen zijn in gezondheid e.d. tussen de verschillende opleidingsniveaus. Om iets over je resultaten te kunnen zeggen moet je je steekproefpopulatie zo specifiek mogelijk maken.

Oh echt, wat bijzonder! Ik zit toevallig in mijn eerste jaar van een mbo studie (ben 19) maar leef wel heel bewust gezond, drink geen alcohol, rook niet, probeer mijn voeding zo gezond mogelijk klaar te maken en sport naast het paardrijden 3x per week.
Heb een aantal vrienden die HBO doen die bij lange na niet zo gezond leven, vooral het alcohol gebruik ligt hoog.
Ergens zie ik de logica wel, hoe hoger opgeleid, hoe "intelligenter" je vaak bent dus hoe beter je ook na denkt over je gezondheid. Toch zie ik in mijn omgeving dat het opleidingsniveau niet zo veel zegt over je levensstijl, meeste jongeren willen volgendsmij gewoon genieten :')

Maar veel succes met je onderzoek TS, volgendsmij is die best interessant :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:41

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-17 19:40

Wat Eline en Nini_roosje zeggen inderdaad!
Dit moet een klein onderzoek blijven en wanneer ik minder eisen ga stellen, of mijn doelgroep een stuk breder is, dan wordt het onderzoek te groot om het binnen een paar weken uit te voeren en er een artikel over te schrijven. Puur om er voor te zorgen dat ik zo makkelijk en goed mogelijk kan vergelijken met mensen die zo gelijkwaardig (qua opleiding, leeftijd, bewegingspatroon etc) mogelijk zijn.
Dit onderzoek is slechts een 'oefening' voor het schrijven van mijn scriptie volgend jaar.

Volgens mij ook Eline! Kan me herinneren dat je hier wel eens iets hebt gepost over een boek/artikel waaraan je hebt meegeschreven? Zag dat toen op intranet voorbij komen weet ik nog! :)

Work hard, play hard.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie