laatste jaar vbmo T overdoen om toch volgend jaar Havo .

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

willempie14

laatste jaar vbmo T overdoen om toch volgend jaar Havo .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 10:13

Oeps,

Mijn dochter komt net thuis, zit midden in haar examen.

Mam, ik twijfel echt over dat ik "verplicht"een beroepsgerichte MBO opleiding na mijn examen moet gaan doen, ik weet niet eens wat ik wil worden.

idd we hebben echt alle opties doorgenomen maar dochter weet totaal niet wat ze nu echt leuk vind. Nu heeft ze uiteindelijk gekozen voor maatschappelijk zorg, een mbo opleiding van 4 jaar, niveau 4.
Mijn dochter heeft pas laatste half jaar echt voor school inzet getoond en ze is er dan ook achter gekomen dat ze best havo had gekund als ze wat serieuzer haar best had gedaan.

Nu geeft ze aan liever een jaar over te doen dus volgend jaar examen af te maken, dan 2 jaar havo te gaan doen om direct naar een hbo studie te kunnen gaan, ze geeft aan dat die route een jaar opleiding korter is.

En ze geeft ook aan dat een havo diploma zo wie zo meer mogelijkheden geeft en dat ze dan ook nog 3 jaar kan oriënteren op wat ze echt leuk vindt om te gaan doen.

Als je dit zo hoort van haar dan vind ik het geen gek plan, maar klopt het wel wat ze zo zegt.

Ik heb uiteraard de decaan van school net proberen te bereiken maar helaas wegens examens hele dag onbereikbaar.

Wie kan even dit beoordelen en vertellen of onze inzicht hierin klopt?

o ja , kan ze ook de al gemaakt examens van deze week meenemen naar volgend jaar dus deelcertificaten krijgen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:19

Als je dochter de ambitie en capaciteit heeft om door te leren sowieso doen! Zonde om voor een MBO te gaan als ze zelf graag voor HBO gaat.
Ik zou me niet zo druk maken om dat jaar meer of minder studeren, daar heeft ze straks nog 40 jaar plezier van.

MarcoBorsato

Re: laatste jaar vbmo T overdoen om toch volgend jaar Havo .

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:21

Kan ze niet beter na dit examen dan VAVO gaan doen?

quera. Voor altijd en langer

Warme groet, Gerda

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:22

Waarom maakt ze haar examens, waar ze nu toch middenin zit, niet af? Dan kan ze toch met haar VMBO TL diploma doorstromen naar 4Havo? Of is dat tegenwoordig veranderd?

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:23

Celiien schreef:
Waarom maakt ze haar examens, waar ze nu toch middenin zit, niet af? Dan kan ze toch met haar VMBO TL diploma doorstromen naar 4Havo? Of is dat tegenwoordig veranderd?

Niet alle scholen zijn daar even happig op en hanteren bijvoorbeeld een cijfergemiddelde van een 8.

quera. Voor altijd en langer

Warme groet, Gerda

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:27

Ik zou het ook doen mits dit mogelijk is.

Op deze manier kan je dochter nog bedenken wat ze nou eigenlijk echt wil. Het is ook zonde om nu een opleiding te doen waar ze misschien helemaal geen plezier in heeft en halverwege stopt. Als ik jou zo hoor dan is ze nog helemaal niet klaar voor het MBO/HBO

Iemand een Kerstmuts gevonden?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:28

Voor de meeste scholen moet een 7,5 gemiddeld staan om door te mogen stromen naar 4 havo. Ts ik weet niet hoe oud jou dochter is, maar is het geen optie voor haar om de vavo te gaan doen. Ze moet hier geloof ik wel 18 jaar voor zijn.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:29

Volgens mij kan je niet examens meenemen naar volgend jaar, of veel scholen werken er niet aan mee (als het al mag). Alleen als je inderdaad naar VAvo gaat kan dat, maar dat kan denk ik niet op die leeftijd....

Wel goed dat ze door wil, erg knap!

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:33

nicole_floor schreef:
Voor de meeste scholen moet een 7,5 gemiddeld staan om door te mogen stromen naar 4 havo. Ts ik weet niet hoe oud jou dochter is, maar is het geen optie voor haar om de vavo te gaan doen. Ze moet hier geloof ik wel 18 jaar voor zijn.

Dat is heel verschillend, van havo naar vwo moet je bij ons gemiddeld een 7,5 staan. Voor vmbo naar havo moet je na je examens gemiddeld een 6,8 staan.

Natuurlijk doet ook elke school dit anders maar hier zou ik wel goed opletten. ook bij andere scholen voordat je nu al zegt ik ga nog een jaar vmbo doen terwijl je op een andere school wel direct door had kunnen stromen.

vallen en opstaan, kopstoten en weer doorgaan!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:38

Vavo kan wel alleen moet je uitbesteed worden door je school.
Ik zou sowieso de examens afmaken, kijken naar de mogelijkheden om direct Havo te doen op de gewone school en anders eventueel een Rutte-regeling aanvragen.

Bij elke school zijn de toelatingseisen wat betreft de Havo weer anders dus eerst daar naar informeren. Ook ligt het eraan welk profiel ze zou willen doen.

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 10:51

vavo is geen optie onze dochter is pas 15 jaar en net 16 als ze naar volgende opleiding moet.

Ze stond idd 6,6 gemiddeld end at had een 7.0 moeten zijn daarom kon ze niet naar de havo.

Ze heeft altijd 1e rapporten vh schooljaar 5-10 onvoldoende en dan gaat er bij haar een lichtje branden en knokt ze zich terug naar een redelijk rapport, ze weet van zichzelf dat ze er te weinig voor gedaan heeft.

daar heeft ze nu erg veel spijt van, want ze weet dat ze het echt wel kan.

niet meenemen examen is het minst erge, dat geeft haar ook wel een impuls om eraan te blijven trekken en niet te denken dat ze al half klaar is.

Wordt profiel waar wel maar Engels voor gevraagd wordt want ze heeft duits en frans laten vallen, ik geloof cultuur en maatschappij profiel ( ligt dan toch een beetje in de maatschappelijke richting)
Laatst bijgewerkt door willempie14 op 18-05-17 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:54

En herexamens doen om toch die 7 gemiddeld te halen? Zou ze dat wel redden? Ik weet eigenlijk helemaal niet of dat mogelijk is, ik roep maar wat

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 10:56

nee helaas kan dat niet, al in februari moesten leerlingen aan de normen zitten om naar havo te mogen.

ook al zou ze allemaal 7 op haar eindlijst halen dan mag ze nog niet naar havo

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:58

Is er geen andere school in de omgeving waar ze deze toelatingseisen niet hanteren?

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:58

En is dat alleen op die school zo, of ook de andere Middelbare scholen in de omgeving?

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:00

Vavo kan vanaf 16 jaar. Dan moet haar middelbare school wel willen meewerken, want ze zal ingeschreven moeten blijven staan bij een reguliere middelbare school en dan uitgeleend worden aan de vavo.

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 11:01

nou onze school heeft nog de laagste normering, idd een andere in de buurt zit op 7,2 en alle hoofdvakken een 7 om naar havo te kunnen.

Onze school heeft een 6,8 gemiddeld staan voor nederlands en engels en wiskunde en totaal een 7 gemiddeld over alle vakken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:28

Als ik alles zo hoor zou ik ook dit jaar helemaal over doen en dan volgend jaar gemiddeld een 8 proberen te halen. Alle andere opties klinken als flink meer 'gedoe'. En eerst mbo en dan hbo is ook nog eens flink duurder.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:31

Volgens mij mág een school een leerling niet weigeren op de havo als de lln gemiddeld een 6,5 staat. Denk dat je er een zaak van kunt maken.

Ik vraag me alleen af of je nog door kunt stromen als je alleen Engels hebt, aangezien op de havo een 2e vreemde taal verplicht is? Verder moet de rest vh pakket ook aansluiten, niet elk vmbo-T pakket sluit aan.

Dat scholen zulke eisen stellen kan ik me ook goed voorstellen, er zijn teveel TL-ers die stranden in 4 havo. Alleen als ze écht gemotiveerd zijn lukt het.

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:38

Op de havo is een 2e vreemde taal niet verplicht hoor, op vwo wel
maar ik heb mijn havo gedaan met alleen engels en nederlands

C&M profiel kan je wel minder kanten mee uit later in een vervolg opleiding. sommige selecteren daar wel erg op. dan kan je alleen naar opleidingen die alle profielen accepteren of specifiek c&m. mocht ze bijvoorbeeld toch interesse krijgen in een opleiding waar een vak voor nodig is die ze niet heeft gehad moet ze die bijspijkeren.

Iris,
Tamme ratjes: Pom, Urson, Sepp, Timber, Kalju, Matice, Xiebe, Raf & Tika
12.5/25 start 27-05-2020

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:42

C & M is idd erg beperkt; heel veel vervolgopleidingen vallen dan af....

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:51

Tja, als ze er nu midden in haar examens achter komt dat ze wat anders wil, vraag ik me af hoe groot haar motivatie is. Nu misschien wel, maar is ze nog zo gemotiveerd als de examenstress achter de rug is?
Is het niet mogelijk om een versnelde opleiding te doen op mbo niveau, en dan te kijken hoe graag ze het wil? Haalt ze dat, kan ze door naar de havo of misschien zelfs hbo, anders kan ze afstromen naar een reguliere mbo opleiding.

strooigoed

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:03

Ik zou het zeker doen.

Ik had ongeveer hetzelfde. In mijn examenjaar 4 vmbo tl had ik spijt dat ik niet meer mijn best gedaan had voor havo. Maar mijn mbo opleiding leek me heel leuk. Toen ik op het mbo zat, viel het harstikke tegen. Het was zo makkelijk vergeleken het vmbo tl. Na 4 weken ben ik naar 3 (!) Havo gegaan. Ik vond het zonde om naar het mbo te gaan omdat ik wist dat ik veel meer kon. (Nou lag het ook aan mijn school die super slecht bleek te Ijn)
Ik kon niet meer instromen naar 4 havo. Ik deed dus een extra jaar. Veel zeiden dqt het zonde is.

Maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Maar 4 havo is wel heel pittig nu. Maar waarschijnlijk ga ik net over. Ik vind die uitdaging juist leuk.

En je kan veeel meer verschillende studies doen. En je hebt langer tijd om na te denken.

Edit: is 3 havo doen geen optie? Dat heb ik ook gedaan na mijn 4 vmbo examenjaar.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:28

Met c&m valt niet enorm veel af hoor, zeker niet als je gewoon wiskunde hebt. Dat valt allemaal best mee. Veel vriendinnen deden c&m en hebben allemaal een opleiding gevonden die ze leuk vinden, zonder na te hoeven denken over hun profiel...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:40

Arabesk schreef:
Volgens mij mág een school een leerling niet weigeren op de havo als de lln gemiddeld een 6,5 staat. Denk dat je er een zaak van kunt maken.

Ik vraag me alleen af of je nog door kunt stromen als je alleen Engels hebt, aangezien op de havo een 2e vreemde taal verplicht is? Verder moet de rest vh pakket ook aansluiten, niet elk vmbo-T pakket sluit aan.

Dat scholen zulke eisen stellen kan ik me ook goed voorstellen, er zijn teveel TL-ers die stranden in 4 havo. Alleen als ze écht gemotiveerd zijn lukt het.

Dit wordt anders maar nog niet dit jaar ... Ik zou even contact zoeken met inderdaad de decaan maar ook met de teamleider. Misschien zijn er wel andere mogelijkheden, zeker als je dochter zo gemotiveerd is. Op de school waar ik werk,werken ze met havo steunlessen voor onze 4 mavo ers met een havo wens. Deze moeten ze volgen voor bepaalde vakken. Ook is er idd een cijfergrens van een 6,7 gemiddeld. Hier wordt wel eens van afgeweken. Wij vinden motivatie belangrijker. Wel merken wij dat onze havo collega die cijfers wel heel belangrijk vinden.. soms dus lastig te overtuigen dat we het een kind willen laten proberen. Eigenlijk zonde maar een school wordt gewoon erg afgerekend door de inspectie als het niet lukt. Moet dat ten nadele van het kind, nee maar het is wel een druk die gevoeld wordt. We kunnen het kind begeleiden maar als het kind uit eindelijk het niet gaat doen zit school (en ouders die het graag willen) er wel mee.