Bokkers die dit (komend) jaar van studie wisselen/stoppen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Equiine

Bokkers die dit (komend) jaar van studie wisselen/stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:42

En dan met name HBO/WO studies. Waarom heb je dit besloten? En ben je tevreden met deze keuze of had je het toch anders gewild? Heeft het nieuwe stufi (leen)stelsel invloed op je keuze gehad?

Ik ga aankomend schooljaar een andere HBO opleiding doen, aangezien mijn vorige opleiding mij toch niet zo lekker lag. Bovendien kwam daar ook nog bij dat ik de laatste tijd met een lastige privé situatie zat (en veel lesuren moest missen), waardoor ik de knoop doorgehakt heb en mij zojuist heb ingeschreven voor volgend jaar. Een studie waar ik vorig jaar erg over twijfelde, en misschien meteen had moeten doen. Maarja, achja, met al die "wat als" gedachtes maak ik mezelf ook niet lekker, dus nu eerst lekker de zomer vieren (ofwel, werken :+ ) en daarna beginnen aan mijn nieuwe studie.

Wie nog meer? :)

MarJon

Re: Bokkers die dit (komend) jaar van studie wisselen/stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:20

Ja, ik! Ik ga van het hbo naar de universiteit. Ik heb er lang over nagedacht en uiteindelijk vond ik zowel de opleiding die ik aan het volgen was, als de manier van lesgeven op het hbo niet bij mij passen. Vandaar dat ik na 1,5 jaar heb besloten als nog te wisselen en voor de studierichting te gaan waar ik in eerste instantie al voor wou gaan.

Ik merk wel dat ik veelal negatieve reacties krijg, omdat ik na 1,5 jaar alsnog wissel. Veel mensen vinden dat ik de aankomende 2,5 jaar nog had moeten doorzetten, zodat ik de afgelopen anderhalf jaar niet had weggegooid. En dat had ik met alle liefde gaan, als ik daarna gewoon voor het ''standaardtarief'' mijn andere studie nog had kunnen volgen. Echter moet ik dan 10.000 euro gaan betalen, omdat het een tweede bachelor is. Overigens zie ik het zelf totaal niet als weggegooide tijd, ik heb ontzettend veel over mezelf geleerd en mijn zelfvertrouwen is ook veel gegroeid.

Anoniem

Re: Bokkers die dit (komend) jaar van studie wisselen/stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:29

Hoop dat ik me ook mag melden.

Ben vorig jaar gestopt met m'n mbo opleiding. Door privé omstandigheden raakte ik achterop. Werden dingen aan mij beloofd en later was het weer anders. Ik was een moeilijk kind ( ja sorry, die burn out en daarna depressie heb ik zelf ook niet om gevraagd). Toen was de maat vol en ben ik gestopt. Ik heb alleen geen diploma nu dus...

Ik wil dezelfde opleiding weer gaan doen maar dan op een andere school. Alleen krijg ik nog weinig positieve reacties. Jammer. Maar ik ga het proberen en wil t nu wel volbrengen.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 08:06

MarJon: wat goed en spannend dat je dan alsnog kiest voor de universitaire opleiding! Uiteindelijk kan je het zelf toch het beste beoordelen wat je leuk vind en wil gaan doen, dus die negatieve reacties van anderen hebben niet zoveel nut imo. En ik snap ook goed dat je geen extra 10.000 uit je zakken kunt halen omdat je een tweede bachelor wilt gaan doen. Ik zie dit afgelopen jaar ook niet als weggegooide tijd, ik heb veel geleerd (over mezelf, maar ook bij een aantal vakken die ik toch interessant vond), en idd ook zelfvertrouwen en persoonlijkheid is flink aan gewerkt (in positieve zin) :) .

amoj: Natuurlijk mag dat! De opmerking aan het begin van mijn bericht was meer gericht op het feit dat HBO en WO studenten wel gebruik mogen maken van het leenstelsel, en ik vroeg me af of dit invloed heeft gehad op hun keuze of niet. :) Wat jammer dat ook jij door een privésituatie achter ging lopen. En jammer dat de communicatie tussen je school en jou ook niet zo lekker gegaan is (over dingen die beloofd werden en uiteindelijk toch anders waren). Gelukkig had ik een fijne studieloopbaanbegeleider die mij hielp, maar ik kan me voorstellen dat als ik die niet gehad had, ik het toch een stukje zwaarder gehad zou hebben mbt het regelen van alles. En ik vind het goed van je dat je toch door wil zetten om de opleiding af te maken, ookal is het op een andere school. Ik duim alvast voor je en hoop dat je het nu met plezier af kan maken! *\o/*