Opleiding tot advocaat. Help?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Aukelizzy

Opleiding tot advocaat. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 15:16

Hoi Allemaal,

Zoals in de titel beschreven staat wil ik graag een opleiding tot advocaat volgen. Echte ga ik via een omweg, maar wordt op internet niet precies wijs welke weg ik nou moet volgen. Ik ben in het bezit van een MBO4 diploma.

Ik was nu van plan om een thuisstudie HBO bachelor rechten te gaan studeren. Nu las ik dus als je je propedeuse binnen hebt dat je dan meteen een universitaire studie kan gaan doen. Klopt dat? En kan je dit ook als thuis of deeltijd studie doen? Ik moet namelijk eigenlijk wel 30 uur per week kunnen blijven werken...

Wie kan mij helpen met wat de beste en snelste weg is. En welke thuisstudie is het beste? Zat zelf aan NCOI te denken.

Bedankt alvast!

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

koetjeboe

Re: Opleiding tot advocaat. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:18

ik heb een opleiding gedaan bij de NCOI en heb er geen goed woord voor over wat een ellende.
Niks klopte.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:18

Ik weet niet hoe oud je bent, maar anders zou je eens via de 21+ toets kunnen kijken bij de Open Universiteit. www.ou.nl

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:19

Je zou een studieadviseur van de rechtenfaculteit van de universiteit van jouw keuze om advies kunnen vraggen over wat in jouw geval de beste optie is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:21

Volgens mij moet je een VWO diploma icm je propedeuse hebben om door te mogen stromen naar de uni (als je rechten wilt gaan studeren).

Begrijp ik goed dat je de rechtenstudie wilt combineren met 30 uur werken?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:23

Als je je propedeuse hbo rechten hebt mag je inderdaad naar de uni. :j
Voor zover ik weet kan je een universitaire studie niet/amper in deeltijd volgen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:24

Ir111 schreef:
Volgens mij moet je een VWO diploma icm je propedeuse hebben om door te mogen stromen naar de uni (als je rechten wilt gaan studeren).

Nee hoor VWO diploma hoeft niet als je je hbo propedeuse hebt, waar haal je dat vandaan?
Dat zou betekenen dat je nooit vanuit de havo of het mbo via het hbo naar de universiteit kunt.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:26

Ik werkte 20u bij een voltijd studie rechten. 30 is misschien een beetje veel, maar als je er weinig bij hebt en een beetje snel leert kan het misschien wel.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van Nixmeerhoeve..
15-07-08 Trotse mama van Daniel *\o/* en Eileen 03-12-2009!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:26

In Leiden moet je toch echt ook je VWO diploma hebben. Maar is het niet handiger om op de sites van de opleidingen te kijken TS? Dan weet je zeker dat je de juiste info hebt voor wat betreft de toelatingseisen.

edit; sorry, alleen je VWO certificaat Nederlands zie ik nu.
http://www.studereninleiden.nl/studies/ ... ingseisen/

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:27

Ja, of de 21+ toelatingstoets.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van Nixmeerhoeve..
15-07-08 Trotse mama van Daniel *\o/* en Eileen 03-12-2009!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:28

Minoes schreef:
Ir111 schreef:

Nee hoor VWO diploma hoeft niet als je je hbo propedeuse hebt, waar haal je dat vandaan?
Dat zou betekenen dat je nooit vanuit de havo of het mbo via het hbo naar de universiteit kunt.

Helaas hebben veel universiteiten tegenwoordig wel aanvullende eisen als je met HBO propedeuse komt, zoals een VWO certificaat Nederlands. De website van de universiteit Leiden geeft dat bijvoorbeeld aan, net als de website van Universiteit Utrecht. HBO-uni doorstroom is daarom bij veel opleidingen inderdaad minder nu, in elk geval op mijn universiteit.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:28

Je 'moet' zelfs eigenlijk juist instromen met alleen een propedeuse. Als je een hele hbo bachelor afmaakt en dan ook nog een universitaire bachelor wil gaan doen moet je een hoger collegegeld tarief betalen en dat is bijna niet te doen. Universiteiten kunnen eisen stellen aan propedeuse instroom, maar dat verschilt tussen universiteiten.

Rechten studeren kan bij sommige uni's inderdaad in deeltijd, maar hou er rekening mee dat dit dan vaak avonduren studies worden, dus als je er nog aardig wat bij blijft werken moet je er rekening mee houden dat je echt hele dagen onder de pannen bent, je weekend grotendeels gevuld is met studeren etc. en dat je sociale leven/hobby's misschien aardig ingeperkt zouden moeten worden, natuurlijk afhankelijk van hoe druk je daar nu mee bent en hoe veelt tijd je aan je studie zou besteden.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:32

Ygritte schreef:
Helaas hebben veel universiteiten tegenwoordig wel aanvullende eisen als je met HBO propedeuse komt, zoals een VWO certificaat Nederlands. De website van de universiteit Leiden geeft dat bijvoorbeeld aan, net als de website van Universiteit Utrecht. HBO-uni doorstroom is daarom bij veel opleidingen inderdaad minder nu, in elk geval op mijn universiteit.

Wat stom.. ik ben door mijn gezondheid afgezakt van het vwo naar mavo, absoluut niet omdat ik niet slim genoeg ben dus. (Had goede cijfers)
Heb nu de helft van mijn mbo niveau 4 opleiding juridisch medewerker erop zitten.
Wil hierna mijn hbo propedeuse halen en door naar de uni.
Vervelend dat ze het er op deze manier niet makkelijker op maken..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:33

Veel universiteiten zijn ook helemaal niet gelukkig met de HBO-P doorstroom. Mijn ervaring is ook dat de meeste het niet halen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:36

@Minoes; kun je dan niet beter je VWO diploma als nog halen (bv versneld in 1 jaar via vavo) en dan gelijk aan de uni beginnen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 15:36

Tot nu toe dank voor alle antwoorden!

Zoals ik het nu begrijp hoef ik dus niet m'n volledige HBO rechten af te maken om door te kunnen stromen naar de universiteit?

Probleem is wel dat ik indd minimaal 25 uur per week moet kunnen blijven werken ivm alles kunnen betalen. Opzich maakt het mij niet uit om overdag te werken en savonds naar de universiteit te moeten. Heb ook een aantal jaar 70 uur per week gewerkt dus dat is voor mij wel vol te houden. Gaat mij er meer om of het überhaupt kan haha.

Anders moet ik namelijk het idee tot advocaat laten varen en er voor kiezen om m'n thuisstudie Hbo bachelor rechten volledig af te maken.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:37

Een opleiding via het NCOI is een absolute afrader. Mijn zus is momenteel bezig met afstuderen via het NCOI, maar het is niets anders dan drama. Slechte communicatie en onkundige docenten die geen verstand hebben van de studie zelf (zo doet mijn zus een HR studie en de persoon die haar eindproduct nakijkt is ondernemer in de horeca). Om nog maar te zwijgen over het niveau..

Ik zou als ik jou was kijken naar een deeltijd studie aan een universiteit, door middel van een 21+ test. Overigens ben je nog geen advocaat op het moment dat je een master recht hebt. Na je master moet je nog 3 jaar lang de Beroepsopleiding Advocatuur volgen, waarbij je als advocaatstagiair werkzaam bent.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:41

hbo rechten afmaken en dan nog naar de universiteit moet je juist niet willen, tenzij je er een collegegeld van 10.000 euries per jaar voor over hebt, want daar loop je dan kans op.
Deeltijd studeren aan de uni kan en gebeurt nog zeker wel in tegenstelling tot wat hier eerder gezegd werd - het kan dus idd alleen een heavy workload zijn en je moet er ook nog eens rekening mee houden dat het langer kan duren.
Thuisstudie zou ik echt niet voor kiezen, de kwaliteit van de meesten is echt bijzonder discutabel. Dan kun je veel beter een deeltijdopleiding aan een echte onderwijsinstelling doen, die zijn er ook gewoon op ingericht dat de mensen die deze opleiding volgen over het algemeen er ook nog een fulltime baan op na houden.
Laatst bijgewerkt door Memories op 24-04-17 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:42

Een VWO certificaat Nederlands is echter wel goed te halen dmv thuisstudie of VAVO avonduren, dus dat is ook nog een optie om tegelijk te doen met een HBO-P en/of werk.

30 uur werken naast een universitaire studie is wel veel, zeker omdat je rekening moet houden dat ook bij 'maar' 10 les-uren per week je geacht wordt hier minstens 30 uur zelfstudie in te steken én bij te houden. Ik zou je adviseren om dan te kijken naar deeltijd en/of vragen naar de mogelijkheden bij een studie-adviseur.

Mijn ervaringen met studenten die van het HBO komen zijn heel verschillend. Er zijn in mijn omgeving HBO-P studenten die het prima redden op de universiteit (vaak de mensen die al makkelijk uit boeken konden leren en zelfstandig geconcentreerd konden werken) maar ook HBO-P studenten die toch vastlopen op de universiteit, vaak omdat zij deze eigenschappen juist niet hadden en liever in de praktijk aan projecten en stages werkten. Mijn advies is dus: ga goed bij jezelf te rade wat bij je past. :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:43

Met een HBO bachelor in je zak kun je ook nog doorstromen naar een master, meestal wel met een premaster ertussen, maar zonder het dure instellingscollegegeld.

Dat is de weg die een vriendin van mij gevolgd heeft en nu bijna afgestudeerd mr in de rechten is.

Dan hoef je op de universiteit niet nog eens de hele bachelor te doen.

Is wellicht als je vanaf het mbo komt kwa studie intensiteit beter te volbrengen, eerst een volledige hbo bachelor alvorens je nog verder moet opschalen naar WO niveau.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 24-04-17 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:43

Er zijn massa's studenten die 6 a 7 jaar doen over een 4 jaars studie. (Of dat wenselijk is, is natuurlijk een ander verhaal) zou je niet in je 1e jaar kunnen starten en vanuit daar wat uitloop krijgen?

Maar een heel andere vraag, denk je dat je het niveau aan zal kunnen? Want van mbo naar universiteit is een hele stap en vraagt een behoorlijk ander denk niveau. En dat krijg je nooit helemaal gecompenseerd met hard werken.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:44

Ir111 schreef:
@Minoes; kun je dan niet beter je VWO diploma als nog halen (bv versneld in 1 jaar via vavo) en dan gelijk aan de uni beginnen?

Laatste offtopic reactie,
Ik werd na 4 jaar mavo helemaal naar van de algemene vakken. En dan had ik eerst nog mijn havo en daarna vwo moeten halen. Ik was toen 16 dus kon nog niet naar de vavo
.
Nu ben ik bezig met recht vakken, dus wat ik leuk vind, en doe ik ook al werk ervaring op op de stage (vorig schooljaar een halfjaar fulltime bij de rechtbank), alleen op een lager niveau.

Hier haal ik veel meer voldoening uit dan weer door de taaie middelbare school vakken te bikkelen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:44

Via de OPen Universiteit kan je gewoon beginnen aan de studie rechten zonder dat je VWO of een propedeuse hebt. Je moet alleen veel doorzettingsvermogen hebben en goed zelfstandig kunnen studeren. Maar ideaal om te doen naast een baan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:46

Memories schreef:
hbo rechten afmaken en dan nog naar de universiteit moet je juist niet willen, tenzij je er een collegegeld van 10.000 euries per jaar voor over hebt, want daar loop je dan kans op.
Deeltijd studeren aan de uni kan en gebeurt nog zeker wel in tegenstelling tot wat hier eerder gezegd werd - het kan dus idd alleen een heavy workload zijn en je moet er ook nog eens rekening mee houden dat het langer kan duren.
Thuisstudie zou ik echt niet voor kiezen, de kwaliteit van de meesten is echt bijzonder discutabel. Dan kun je veel beter een deeltijdopleiding aan een echte onderwijsinstelling doen, die zijn er ook gewoon op ingericht dat de mensen die deze opleiding volgen over het algemeen er ook nog een fulltime baan op na houden.

Qua HBO studie ben ik het zeker met je eens, deze hebben doorgaans in het bedrijfsleven ook niet dezelfde waarden als een HBO diploma van een reguliere instelling. Echter wordt een studie aan de Open Universiteit wel als volwaardig gezien. Het niveau van deze studie rechtsgeleerdheid is wel iets pittiger dan aan een reguliere uni. Je hebt je VWO niveau zeer zeker nodig om deze succesvol af te ronden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:48

Marije_jiplover schreef:
Met een HBO bachelor in je zak kun je ook nog doorstromen naar een master, meestal wel met een premaster ertussen, maar zonder het dure instellingscollegegeld.

Dat is de weg die een vriendin van mij gevolgd heeft en nu bijna afgestudeerd mr in de rechten is.

Dan hoef je op de universiteit niet nog eens de hele bachelor te doen.

Is wellicht als je vanaf het mbo komt kwa studie intensiteit beter te volbrengen, eerst een volledige hbo bachelor alvorens je nog verder moet opschalen naar WO niveau.

Let wel op dat je de juiste vakken volgt om het civiel effect te krijgen anders kun je niet doorstromen in de vervolgstudie.