Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:00

Hallo allemaal,
Ik zit nu in mijn eerste jaar van het HBO, dit gaat goed, maar ik weet niet of de studie wel echt mijn ding is. Ik heb hierover een gesprek met mijn coach gehad, en zij vroeg of een universitaire opleiding in de richting wat ik nu doe misschien iets is. Nu ben ik informatie gaan zoeken, maar het blijkt dat veel universiteiten niet zo enthousiast worden van mensen die met een hbo propedeuse naar de universiteit zijn gegaan. Nu mijn vraag : zijn er mensen die van het hbo naar de universiteit zijn gegaan en die ervaring hier willen delen? Wat zijn de grootste verschillen, is het verschil echt heel erg groot, is het wel of niet aan te raden? Dat zijn vooral dingen die ik mij afvraag. Als er veel negatieve ervaringen zijn en het niveau in vergelijking met het hbo te hoog is kijk ik namelijk liever verder naar hbo opleidingen en laat ik de universiteit voor wat het is.
Alvast bedankt!

Doubtless

Berichten: 8510
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:32

Ik raad het af. Op de ubi wordt m.i. echt een hele andere manier van denken verwacht. HBO ging mij heel goed af, maar het eerste jaar van de uni heb ik niet gehaald. Ik maakte opdrachten heel goed, tentamens vaak slecht. Ik schoot vaak mis omdat ik niet begreep waar ze naar zochten in een antwoord. Ik zou je hier dan ook heel goed over laten adviseren voordat je de stap maakt.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:20

Wat voor opleiding doe je nu en wat zou je willen doen? En hoe ervaar je hbo nu? Vind je het makkelijk om tentamens te halen en hoe gaat het schrijven van verslagen?

Ik ben na het behalen van propedeuse naar uni gegaan, het was ontzettend lastig. De eerste half jaar heb ik geen een tentamen gehaald, toen viel het kwartje en eindigde ik mn eerste jaar alsnog met 54 punten. Het kan, het is wel hard werken en je zal waarschijnlijk een ander werk/leer/studeerstijl moeten hebben. Begrijpen wat het doel van de vak is, helpt enorm bij het studeren.

Channn

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-03-13

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:33

Interessant topic - op dit moment overweeg ik hetzelfde.

Ik denk dat er een belangrijk verschil zit tussen je huidige hbo-opleiding niet leuk vinden omdat de stof/het vak niet bij je past en het niet leuk vinden omdat de manier van werken/denken/leren niet bij je past. In het eerste geval zou ik aanraden om eerst eens verder te kijken naar andere studies op het hbo, maar in het tweede geval zou een wo-studie inderdaad misschien beter je passen. Probeer dus na te gaan wat bij jou het geval is!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:10

Ik heb dit gedaan, en voor mij was het een hele goede keuze :). Dit kwam inderdaad, zoals hierboven als gezegd is, doordat de manier van werken/leren op hbo (veel zelf-evaluaties en dossiers, praktijkwerk in stages, samenwerken op praktijk-opdrachten) mij niet zo lag, terwijl ik juist wel graag complexe en abstracte informatie uit boeken leer. Ik zag echter andere ex-hbo'ers verzuipen omdat zij gewend waren enkele de college-aantekeningen te leren, maar dat is op de uni veelal niet genoeg voor een 7 of zelfs een 6. Uiteindelijk hebben de gemotiveerde ex-hbo'ers zich wel weer herpakt, maar die hadden wel studievertraging. Ik zag zelf drie belangrijke pijlers van succes bij deze studenten: goede klik met de manier van leren/werken, motivatie, en niet bang zijn om hard te leren en door te buffelen als het moeilijk wordt. Als zij die drie dingen hadden, haalden ze het meestal wel binnen redelijk termijn (4 jaar).

Ik raad je aan een meeloopdag te doen en kritische vragen te stellen aan de studenten. Is het niveau van de hoorcolleges altijd zoals die dag? Hoe ervaren ze de werkdruk? Zijn er meerdere ex-hbo'ers die succesvol zijn, en kun je eventueel met ze praten ?

Succes! :)

Edit: een goed voorbeeld van het verschil tussen hbo en uni is dat een meisje die van een ander hbo kwam uit mijn klas hetzelfde boek bij ons op de uni kreeg als op haar hbo, maar waar zij er op hbo een heel jaar over deden om het boek uit te werken (met tussentijdse toetsen) werkten wij in drie maanden het hele boek door en kregen we aan het eind één toets over het hele boek.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 09-04-17 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Berichten: 2956
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:15

Ik heb dit ook gedaan en voor mij was het echt de beste keuze!
De manier van onderwijs is wel echt anders.. Daarom sloot de universiteit erg bij mij aan.. maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is.

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:16

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:24

Bedankt voor de reacties! Ik doe momenteel HRM, en mijn cijfers zijn gewoon goed. Niet allemaal negens o.i.d., maar gewoon mooie cijfers. Ik vind het wel lastig, stel dat het toch te moeilijk is dan zou ik echt balen. Meeloopdagen zijn wel goede inderdaad.

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:35

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Licor

Berichten: 2956
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:08

Ik heb een wiskunde toets moeten doen toen ik de overstap maakte. Deze toets moesten de VWO leerlingen overigens ook maken tijdens het eerste jaar. Voor mij was het echter een toelatingstoets, toen ik deze gehaald had mocht ik de opleiding starten en hoefde ik deze toets later niet meer te maken.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:46

[***] schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik doe momenteel HRM, en mijn cijfers zijn gewoon goed. Niet allemaal negens o.i.d., maar gewoon mooie cijfers. Ik vind het wel lastig, stel dat het toch te moeilijk is dan zou ik echt balen. Meeloopdagen zijn wel goede inderdaad.

Wat verwacht je dat het moeilijk wordt? Bezoek ook open dagen, HBO en WO, en kijk wat je het meest aanspreekt qua opleiding en baanperspectief.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:58

Ik heb na mijn bachelor op het hbo, er een master achteraan geplakt. Ik moest wel echt wennen aan de uni, toch een heel ander niveau en ook de hoeveelheid stof is echt flink. Ook wel echt een andere manier van denken. Heb de handdoek ook wel eens in de ring willen gooien, maar blij dat ik het toch afgemaakt heb.

Vraag me wel af, als je je studie nu niet helemaal geweldig vindt, waarom zou je dan iets soortgelijks op de uni wel zien zitten?

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:43

Ik ben overgestapt van een HBO lerarenopleiding geschiedenis naar de universitaire opleiding Oudheidkunde. Nou scheelt het dat ik vooraf al als doel had om enkel mijn propedeuse op het HBO te halen en daarna door te stromen. Ik vond het niveauverschil niet schokkend en ik vond ook niet dat mij veel meer gevraagd werd dan op het HBO (maar nou zijn geschiedenisopleidingen vaak oordrenkt met boekstof en 600 pagina's leren per een tentamen was voor mij zowel op het HBO als op de universiteit niet vreemd).
Er is een mentaliteitsverschil, dat uitte zich bij mij vooral in minder contacturen, de verwachting dat je meer zelf doet (2 uur les per dag was vrij standaard, maar men verwachtte dan eigenlijk wel dat je nog steeds van 9 tot 5 in de bibliotheek verschanst zat), meer vrijheden (het kon de meeste docenten vrij weinig schelen of je wel of niet op college kwam) en meer nadruk op eigen onderzoek dat aan academische richtlijnen moest voldoen. Op het HBO was men daar in mijn eerste jaar toch een stuk minder strikt in. Daar ben ik echter op de universiteit echter altijd goed in begeleid en die overstap heb ik dus nooit als lastig ervaren.
Ik ken wel iemand die net als ik naar de universiteit ging maar het toch niet zag zitten. Die is toen in overleg met d'r oude opleiding weer teruggegaan naar het HBO en kon gewoon weer instromen. Mogelijk valt er bij jouw opleiding daar ook een mouw aan te passen?

hidsiiiggg

Berichten: 240
Geregistreerd: 18-10-14

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:43

Ik ben een paar jaar geleden van hlo naar wo biologie overgestapt. Bij mij is het goed gegaan! Toch haalt de overgrote meerderheid het niet en daarom zijn de toelatingseisen bij biologie nu aangescherpt. Ze vertelde mij toen dat 80% van de hbo-ers het niet haalt. Ik had op het hbo dezelfde boeken alleen het tempo lag lager en hbo is gewoon veel meer praktijk.

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:51

Mijn nicht is na zijn propedeuse naar de universiteit gegaan.
Na een half jaar heeft hij zijn HBO studie weer opgepakt, heeft het tweede halve jaar 2 studies gedaan en is vervolgens terug gegaan naar zijn HBO studie.

Toen ik hem vroeg waarom, zei hij, ik wilde alleen maar bewijzen dat ik het kon.
En ik kan het.

Serendipity1

Berichten: 6045
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:32

Gewoon proberen joh! Je bent nog heel jong en als het niet lukt pak je na een jaar je HBO studie weer op toch? Of als je het niet wat vindt.

Ik ben ook van HBO overgestap naar de uni en dat gaat prima. Ik heb me wel enorm verkeken op het verschil in werklast en het tempo, maar als je eenmaal de "beat" te pakken hebt gaat dat prima. Waar ik het vaak zie mis gaan bij HBO'ers (in de premaster) is dat ze een lager tempo gewend zijn. Daardoor lopen ze vanaf moment 1 achter en het is heel moeilijk om dat te herpakken. Ik zou je dus adviseren: Zorg dat je goed bij blijft vanaf het begin en gaan met die universitaire banaan.

Anoniem

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:37

Is het op de universiteit ook veel samenwerken in projecten, of juist meer individueel?

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:43

Ik heb in mijn studie, wat onder de faculteit Sociale Wetenschappen valt, geen enkel project in samenwerking gedaan. En ik weet nou ook niet of het projecten zijn wat ik doe, maar meer opdrachten.

Wellicht dat dat bij een studie HRM echter anders is. Over het algemeen is het denk ik wel individueel, hoor bijna niemand over samenwerken, eigenlijk.

Anoniem

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:46

Als ik een universitaire studie ga doen wordt het wel wat anders dan HRM, maar ik denk dat het dan wel erg verschillend is per studie kwa samenwerking. Al hoe wel ik wel denk dat het inderdaad minder is dan op het HBO.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:52

Wat voor studie heb je in gedachte? Dan kan ik misschien eens rondvragen. En ik zou deze vragen ook voorleggen aan universiteiten, dus ze gewoon bellen of mailen!

Over het algemeen denk ik inderdaad dat de focus meer ligt bij het individu. Ik heb daarentegen in mijn lessen wel 'probleemgestuurd onderwijs' en dat is dan weer heel erg gericht op studenten onder elkaar.

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:02

Of het meer individueel is of in groep, hangt ook heel erg af van je studie. Ik heb twee masters op de uni gehaald en bij mijn eerste opleiding was quasi alles individueel terwijl bij de tweede opleiding de meeste taken en projecten in groepjes gedaan moesten worden.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:18

Misschien niet helemaal 'eerlijk', heb mijn HBO opleiding namelijk wel bijna afgerond en ben nu met een universitaire bachelor begonnen er naast, maar moet zeggen dat het mij juist heel makkelijk af gaat. Makkelijker dan op het HBO. Het is ook net welke manier van leren bij je past. Tot nu toe heb ik alles in één keer gehaald met eindcijfers tussen de 6,7 en 8.

Bij ons is het nog steeds veel samenwerken. Alleen op het HBO had ik vaak nagenoeg geen individuele opdrachten, nu heb je toch een hogere werklast waardoor je evenveel tijd moet besteden aan groepswerk maar daarnaast ook je individuele opdrachten hebt. Daar werd ik al niet enthousiast van maar waar ik op het HBO in elk geval grotendeels met serieuze studenten in de klas zat lijkt het nu alsof half Vindicat zich voor mijn opleiding aangemeld heeft en op dinsdagmorgen in een bierwalm aan je project werken is niet heel erg mijn ding.

Het aantal contacturen ligt wel veel lager en de hoeveelheid stof die je door moet werken is ook flink hoger inderdaad.

Serendipity1

Berichten: 6045
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:30

[***] schreef:
Is het op de universiteit ook veel samenwerken in projecten, of juist meer individueel?


Dat verschilt heel erg per opleiding. Is een goede vraag voor tijdens een meeloopdag denk ik. Ik heb in mijn technische master heel veel groepswerk, maar ondanks dat ik liever alleen werk zie ik er het nut heel erg van in. Sommige vakken zijn heel lastig, dus als je samen studeert kom je veel sneller uit moeilijke onderwerpen.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Re: Met hbo propedeuse naar de universiteit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:58

Eén van de voordelen van een universitaire studie (Letteren in dit geval) vond ik juist dat er nauwelijks groepswerk was. Waar in mijn HBO bachelor bijna elke opdracht een groepsopdracht was (wat ik heel lastig vond), heb ik in mijn hele universitaire bachelor slechts enkele keren een groepspresentatie hoeven doen - verder niet. En meestal was dat een presentatie van een academisch artikel of een theorie, en niet daadwerkelijk iets met een groep maken of 'gedaan hebben', daardoor had ik significant minder stress.

De meeste van de studiepunten op de uni werden verdiend door ouderwets 'studeren', dus gewoon: met je hoofd in de boeken en elke week drie hoofdstukken samenvatten, en daarna een toets van het boek maken. Die toetsen zijn niet zozeer gedetailleerder als wel abstracter: je moet echt boven het materiaal staan en ook vragen kunnen beantwoorden waarvan de antwoorden niet direct in het boek staan, maar die je moet afleiden. De theorie op een nieuwe situatie toepassen, bijvoorbeeld. Dat is voor veel HBO'ers wel lastig als het niet je manier van leren en denken is, maar ik vond het juist veel fijner dan de veelal feitjesstamp/meerkeuze-toetsen die ik op het HBO kreeg.