Ondernemen, waar begin ik?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Sica, Mjetterd, ynskek, Giolli, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Caitlinnn

Ondernemen, waar begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-17 11:58

Hallo Bokkers,

Eigenlijk voor alle dingen waar ik graag tips over wil schakel ik jullie in. Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende meningen. Daar heb je altijd iets aan!
En vandaag wil ik graag jullie advies over: '' Ondernemen ''.

Eigenlijk al sinds de middelbare school weet ik wat ik wil, ondernemen, een eigen zaak.
Waarom? Managen is mijn ding, ik wil graag onafhankelijk zijn, ik ben gedreven en wil altijd meer en ben ambitieus.

Na mijn studie Event Management ben ik gaan werken. Werk ervaring opdoen. Opzich is dat al best redelijk gelukt vind ik zelf. Veel verschillende ondernemingen gezien, en veel geleerd.
2 jaar lang leidinggevende geweest in een indoor speelparadijs waar ook zadel werden verhuurd. 1 jaar assistent filiaal manager geweest in de detailhandel en nu ben ik Salesmedewerker en receptioniste in een exclusieve sportschool waar ik ook de volledige ledenadministatie doe, mensen aanstuur en de bestellingen doe onder andere.

Ik heb het ontzettend naar mijn zin op de stek waar ik nu zit. En ben zeker nog niet van plan te vertrekken máár ik wil me wel graag door ontwikkelen.
Wat het grote probleem is: '' Ik vind teveel leuk''.
Dus wat wil ik? Wat voor bedrijf? Waar moet ik beginnen?

Wat ik op dit moment het liefste zou willen is een speelparadijs met zaalverhuur, dat vond ik echt super! Maar zonder starterskapitaal word dat natuurlijk mega lastig. Dus misschien kleiner beginnen? Een webshop? Een zonnestudio?

Maar allereerst natuurlijk veel meer leren. Wat moet ik doen? Waar moet ik beginnen?
Ik wil dit jaar graag naar de carriere beurs om ideeen op te doen maar ook meerdere cursussen volgen.

Maar wat ik graag van jullie wil, TIPS TIPS TIPS :D

Caitlin Classics Fotografie *-:)
Voor Alround Hobby Fotografie
http://www.facebook.com/caitlinclassicsfotografie

Fantast

Re: Ondernemen, waar begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:02

Goed ondernemersplan scgrijpen en naar de bank als een speelparadijs met zaal verhuur je droom is.

Wij zijn ons bedrijf zonder lening gestart en dan is een ondernemingsplan niet nodig

Sven 20/01/2013

Mirthe 13/10/2014
Benthe 10/01/2017

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-17 15:38

Fantast schreef:
Goed ondernemersplan scgrijpen en naar de bank als een speelparadijs met zaal verhuur je droom is.

Wij zijn ons bedrijf zonder lening gestart en dan is een ondernemingsplan niet nodig

Maar als je nog niet ondernomen hebt, echt volledig zelf, zou een bank je dan wel zo'n groot bedrag lenen?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:46

Mag je in de sportschool niet een ruimte huren om iets te beginnen ?
Zonnestudio/kinderopvang/magazijn voor een webshop ?
Dan kun je daarna uit gaan breiden als het een beetje loopt.

*Listos Little Lena *

~Turbohoof Solutions ~

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:51

_Caitlinnn schreef:
Fantast schreef:

Maar als je nog niet ondernomen hebt, echt volledig zelf, zou een bank je dan wel zo'n groot bedrag lenen?

Waarom probeer je het niet. Is een uitstekende oefening zo een ondermening plan uitschrijven. De bank heeft dan meschien ook nog tips voor je.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:53

Het hangt puur van je plan af of je kans maakt op een goede lening. Ik ben momenteel met een startup bezig en merk dat een duidelijk en realistisch plan de doorslag geeft bij investeerders. Zet je plannen goed op een rij, bereken een haalbare omzet, alle mogelijke kosten en geef aan vanaf wanneer je denkt winst te maken.
(Let wel: je plan moet dus haalbaar zijn. Als jij om een half miljoen vraagt en dat waarschijnlijk, hopelijk binnen tien jaar terug gaat verdienen, dan moet je nog eens goed nadenken.)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:00

Misschien is franchise een optie voor je? Ik weet niet of er speelparadijzen zijn die dat doen.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:06

Een goede voorbereiding is het halve werk, en dat bereik je inderdaad met een ondernemingsplan. Of je nou een lening wil afsluiten of niet, het helpt enorm :j

In mijn ogen zou je het eerst moeten bedenken wát je wil gaan beginnen. Het moet je enthousiast maken en ervoor zorgen dat je het liefst er nú mee aan de slag zou willen gaan. :D Door het uitwerken van het ondernemingsplan kom je erachter of jouw idee haalbaar is en of er markt voor is.

Edit: op het http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/bedrijf-starten/ staan handige tips en goede informatie om mee uit de voeten te komen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:09

Ik lees mij ook mijn toemomst droom.

[o]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:17

Stap 1 is natuurlijk weten wat je wilt. Daarna een ondernemingsplan schrijven (is het niet voor de bank dan toch zeker voor jezelf) je moet toch je doelen stellen en een plan om die te behalen, anders wordt t niks.
Kun je geen bank vinden die je een startkapitaal wil lenen, kun je ook altijd nog proberen aan startkapitaal te komen via crowdfunding. (is vaak nog goedkoper dan de bank ook).
Nog 1 advies (maar die ken je al zo te lezen) administratie is echt een valkuil voor de meeste (startende) ondernemers. Dat moet je gewoon goed regelen.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 16:18

ClauH schreef:
Mag je in de sportschool niet een ruimte huren om iets te beginnen ?
Zonnestudio/kinderopvang/magazijn voor een webshop ?
Dan kun je daarna uit gaan breiden als het een beetje loopt.

Helaas.. Ze zien me liever niet gaan geloof ik maar iets beginnen binnen de sportschool word lastig .
Ze hebben al zonnebanken en die horen bij het lidmaatschap dus dat loskoppelen gaat hem helaas niet worden en kinderopvang hebben ze al gehad en willen ze echt niet meer.
Wel een goed idee, maar binnen dit bedrijf lukt dat helaas niet.

happypaardje schreef:
Het hangt puur van je plan af of je kans maakt op een goede lening. Ik ben momenteel met een startup bezig en merk dat een duidelijk en realistisch plan de doorslag geeft bij investeerders. Zet je plannen goed op een rij, bereken een haalbare omzet, alle mogelijke kosten en geef aan vanaf wanneer je denkt winst te maken.
(Let wel: je plan moet dus haalbaar zijn. Als jij om een half miljoen vraagt en dat waarschijnlijk, hopelijk binnen tien jaar terug gaat verdienen, dan moet je nog eens goed nadenken.)

Ja en dat is ook de reden dat ik graag ervaring op wil doen. Zodat ik weet wat realistisch is. Wat voor startup ben jij aan het doen?

Eilish schreef:
Misschien is franchise een optie voor je? Ik weet niet of er speelparadijzen zijn die dat doen.

Klopt, monkeytown onder andere :)
Echter is eigen vermogen een eis. En dat is juist het probleem.

xRivaldo schreef:
Een goede voorbereiding is het halve werk, en dat bereik je inderdaad met een ondernemingsplan. Of je nou een lening wil afsluiten of niet, het helpt enorm :j

In mijn ogen zou je het eerst moeten bedenken wát je wil gaan beginnen. Het moet je enthousiast maken en ervoor zorgen dat je het liefst er nú mee aan de slag zou willen gaan. :D Door het uitwerken van het ondernemingsplan kom je erachter of jouw idee haalbaar is en of er markt voor is.

Edit: op het http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/bedrijf-starten/ staan handige tips en goede informatie om mee uit de voeten te komen.

top ! Die link is super. Staat idd veel info op waar ik veel aan heb. :)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:37

_Caitlinnn schreef:
Ja en dat is ook de reden dat ik graag ervaring op wil doen. Zodat ik weet wat realistisch is. Wat voor startup ben jij aan het doen?

Precies, dat is heel waardevol. Dan kom je een stuk geloofwaardiger over, en heb je voor jezelf ook gewoon beter voor ogen wat je wel en niet kunt.
Ik ben bezig met het opzetten van een app, heel wat anders dus, maar zelfs dan loop je tegen deels dezelfde dingen aan. :P

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:51

Ondernemersplein is een goede inderdaad. Verder heeft de KvK ook vaak bijeenkomsten voor (potentiële) starters.

Het schrijven van een ondernemingsplan met een gedegen marktonderzoek is inderdaad erg belangrijk. Je kan een top idee hebben, maar als je je klanten niet kunt bereiken kom je nergens.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

Rooslovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:05

Weet niet of dit serieus meent ofniet van de zonnenbank maar dat is een hele investering, zeg maar een hele grote, daarnaast zou ik beslist niet voor een zonnenbank gaan omdat ze dit willen verbieden en de zonnenbank alleen maar slecht is in het nieuws. Volg je hart als je iets doet wat je leuk vind en daarin plezier hebt zal het vanzelf gaan lopen. Alles is een investering en zal je het eerste jaar geld kosten.

;)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:13

Al aardig wat goede tips hier zo te lezen.

Toevallig begin maart nog een bedrijf gestart en hiervoor ook een plan geschreven ook al heb ik geen lening nodig gehad is het sowieso heel handig voor het opzetten van je bedrijf. Direct de visie van het bedrijf geschreven en op internet gelanceerd dat dit bedrijf gestart is. Alleen al in die week een stuk of 30 nieuwe klanten binnen gesleept omdat het ze zo aansprak.

Heel veel succes! En als je echt iets graag wilt, en je bent bereid om alles er voor te geven en een eventueel op te geven dan kom je een heel eind! Ook mensen in je omgeving inlichten wat je van plan bent want dan zullen mensen ook eerder aan je denken als ze bijvoorbeeld iets horen dat er een ruimte vrij komt oid.

Rex & Jazz

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:28

Je hebt op Facebook veel ondernemersgroepen die waar je lid van kunt worden, de meest waardevolle vind ik ZZP durf te vragen. Je leert hier veel van mede-ondernemers :j.
Verder heb ik zelf ook een ondernemersplan geschreven zodat ik weet waar ik aan toe ben met bijvoorbeeld kosten die ik in de toekomst te maken. Ik zou zeggen begin met alles op te schrijven en doe een marktonderzoek. Ik ben zelf vormgever dus misschien kan ik je helpen met het een en ander.

Volg mijn werk op mijn website http://www.grafies.nl/

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-17 13:48

Depende schreef:
Ondernemersplein is een goede inderdaad. Verder heeft de KvK ook vaak bijeenkomsten voor (potentiële) starters.

Het schrijven van een ondernemingsplan met een gedegen marktonderzoek is inderdaad erg belangrijk. Je kan een top idee hebben, maar als je je klanten niet kunt bereiken kom je nergens.

Ja gisteren ook wat gezocht naar cursussen over ondernemen in het algemeen. Dacht dat is ook erg handig. Maar zit dan meer te denken aan 1 dag of 2 avonden. Maar de bieden (wat ik tot nu toe heb gezien) voornamelijk volledige opleidingen aan van 6 maanden en die dan rond de 900 eu kosten. Dat is niet helemaal wat ik bedoel eigenlijk.

Rooslovely schreef:
Weet niet of dit serieus meent ofniet van de zonnenbank maar dat is een hele investering, zeg maar een hele grote, daarnaast zou ik beslist niet voor een zonnenbank gaan omdat ze dit willen verbieden en de zonnenbank alleen maar slecht is in het nieuws. Volg je hart als je iets doet wat je leuk vind en daarin plezier hebt zal het vanzelf gaan lopen. Alles is een investering en zal je het eerste jaar geld kosten.

Dit vind ik een goede tip!
Daar heb ik helemaal niet over na gedacht. Wie weet gaan ze dat wel verbieden in NL idd.

xGoldenHero schreef:
Al aardig wat goede tips hier zo te lezen.

Toevallig begin maart nog een bedrijf gestart en hiervoor ook een plan geschreven ook al heb ik geen lening nodig gehad is het sowieso heel handig voor het opzetten van je bedrijf. Direct de visie van het bedrijf geschreven en op internet gelanceerd dat dit bedrijf gestart is. Alleen al in die week een stuk of 30 nieuwe klanten binnen gesleept omdat het ze zo aansprak.

Heel veel succes! En als je echt iets graag wilt, en je bent bereid om alles er voor te geven en een eventueel op te geven dan kom je een heel eind! Ook mensen in je omgeving inlichten wat je van plan bent want dan zullen mensen ook eerder aan je denken als ze bijvoorbeeld iets horen dat er een ruimte vrij komt oid.

wat ben je gestart?
En begon je zelf met een starterskapitaal dat je geen lening nodig had?

knetterhard schreef:
Je hebt op Facebook veel ondernemersgroepen die waar je lid van kunt worden, de meest waardevolle vind ik ZZP durf te vragen. Je leert hier veel van mede-ondernemers :j.
Verder heb ik zelf ook een ondernemersplan geschreven zodat ik weet waar ik aan toe ben met bijvoorbeeld kosten die ik in de toekomst te maken. Ik zou zeggen begin met alles op te schrijven en doe een marktonderzoek. Ik ben zelf vormgever dus misschien kan ik je helpen met het een en ander.

top ga gelijk lid worden :D
Mee lezen met anderen is natuurlijk ook altijd top!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 02:48

Er is hier een topic voor ondernemers. Deel 6 ondertussen, maar wellicht dat mensen je kunnen helpen!

Zelf doe ik nu een minor Ondernemen & Innovatie. Krijgen oa les in onderzoek doen, netwerken, branding, creativiteit, trendwatching, pitchen, ik als ondernemer en MVO. Moeten over een maandje ook een businessplan op gaan leveren, en ik wil vlak daarna online gaan met de webshop :)

We hebben een gastspreker gehad die nu een webshop in houten speelgoed heeft. Hij had ook zoiets van 'Ik wil ondernemen, maar wat?' en is toen de cijfers ingedoken om te kijken welke sector het goed doet. Dan nog iets vinden wat bij jou past, onderzoek doen, netwerk opbouwen en business plan schrijven.

Leuk hoor :D Veel succes!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie