Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
sanasoufi schreef:!!!
Hoe doen jullie dat? Ik vervang vaak een woord door 'lopen' bijvoorbeeld:
Wie niemand vertrouw_, heeft een moeizaam leven.
= Wie niemand loopT heeft een moeizaam leven. Dus het is vertrouwT, maar dit ezeltje werkt niet altijd helaas....hier gaat het fout:
De welverdiende beloning beston_ uit een envelop met inhoud.
= De welverdiende beloning loopT uit een envelop met inhoud. Dus bestont :maf2: Dat klopt niet, dus kies je voor bestondt....dat kan ook niet, dus is het bestond! MAAR welk ezelbruggetje helpt bij zo'n woord? Iemand een idee?
Hier kan je niet eens 'lopen' invullen:
Die jongen verbeel_e zich alles te weten zonder iets te leren.
= Die jongen loopTE zich alles te weten zonder iets te leren. :maf: LoopTE bestaat niet, dus het ezelsbruggetje werkt in deze zin niet. Het moet trouwens verbeelDDe zijn, maar hoe kan je dat weten?
Zo lastig!
sanasoufi schreef:Bedankt allemaal![]()
Alleen hoe weet je wanneer je 1 D of 2 D's moet gebruiken? Of 1 T of 2 T's....bijv
1. Toen de aardappels aanbran_en, begon het behoorlijk te stinken.
= dd, omdat toen = verleden tijd neem ik aan, dus dubbel D? Idd!
2. Wij konden niet weten, hoeveel tijd dat zou kos_en.
= t, hier begrijp ik niet waarom het 1 T is en niet 2? Omdat kosten hier niet in de verleden tijd gebruikt wordt.
3. De door hem versprei_e geruchten werden door niemand serieus genomen.
= d, waarom 1 d? Waarom niet 2? Omdat het een bijvoeglijk naamwoord is
4. Het al eerder verwach_ bericht werd pas vanmorgen bekendgemaakt.
= te, waarom 1 T? Waarom niet 2? Omdat het een bijvoeglijk naamwoord is
5. Wij dach_en niet veel last te hebben van de aanwezige gasten.
= t, en deze begrijp ik ook niet, maar 2 T's klopt sowieso niet....dachtten = raar. Twee t's komt alleen maar als er al een t in het hele werkwoord is, maar in denken zit maar een t, dus nu komt er maar een t bij.
Prrrr schreef:Dat werkt alleen maar voor mensen die het dus op gehoor goed kunnen doen. Dat gaat ook gruwelijk vaak mis - sommige mensen horen het verschil gewoon niet, bijvoorbeeld na een s. Die horen net zo gemakkelijk reisde als rijste.
MoriMann schreef:Prrrr schreef:Dat werkt alleen maar voor mensen die het dus op gehoor goed kunnen doen. Dat gaat ook gruwelijk vaak mis - sommige mensen horen het verschil gewoon niet, bijvoorbeeld na een s. Die horen net zo gemakkelijk reisde als rijste.
Daar heb je gelijk in, het is ook maar een hulpje, geen gouden regel. Overigens is er wel meer mis met de taalkennis als iemand het over bijvoorbeeld fietsde ipv fietste heeft.
Qimm schreef:MoriMann schreef:
Daar heb je gelijk in, het is ook maar een hulpje, geen gouden regel. Overigens is er wel meer mis met de taalkennis als iemand het over bijvoorbeeld fietsde ipv fietste heeft.
Je wil niet weten hoeveel mensen het over muggenbulden hebben![]()
![]()