HBO 21+ toets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

HBO 21+ toets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 10:55

Aangezien mijn huidige studie niet zo goed matcht met wat ik er van verwacht had (ik doe nu MBO niveau 4, grafische vormgeving).

Nu weet ik dat er een test is om toegelaten te worden op het HBO voor 21+ mensen. Heeft iemand hier deze test gedaan? Ik zou graag willen weten wat het allemaal inhoud en wat je precies kan verwachten.. Ik weet dat het voor elke hogeschool weer anders is.

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen!

Ir111

Re: HBO 21+ toets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:14

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:28

Ik heb deze test gemaakt toen ik aan de HBO studie Human Resource Management wilde beginnen.

Je moet de test als een soort capaciteitentest zien. Ze gaan dan op allerlei vlakken testen welk denkvermogen je hebt. Je krijgt per onderdeel een tijdlimiet en binnen die tijd moet je proberen om zoveel mogelijk bijvoorbeeld rekenopgaven te maken. Het is niet erg als je ze niet allemaal af krijgt, dit zegt dan wel weer wat over je niveau op het vlak rekenen.

Er wordt ook heel erg gekeken naar wat belangrijk is voor de opleiding. Bij mijn opleiding was rekenvaardigheid een stuk minder belangrijk dan taal, dus werd je er ook minder hard afgerekend wanneer je niet hoog scoorde op rekenen.

Uiteindelijk kreeg ik dan een tabel waarin per onderdeel een score aanhing.
Als ik mij niet vergis was (in mijn geval) score 1-4 beneden HBO niveau, 5-7 HBO niveau en 8-10 boven HBO niveau.

De uitslag van deze testen bespreek je naderhand met iemand en die persoon stuurt dan uiteindelijk een positief of negatief advies door naar de school waar je wilt gaan studeren.

Je kunt deze toets niet goed of fout doen, omdat de uitkomsten samenhangen met je eigen denkvermogen. Je kunt dus ook niet leren voor deze toets, je kunt je hoogstens voorbereiden en zodoende al een beter beeld vormen van wat voor soort opgaven je krijgt (waardoor je de opdracht sneller begrijpt, wat je dan tijd bespaart)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 12:26

Het zal dus wel vergelijkbaar zijn met een test die ik dus al heb gedaan. Is het zo'n ding waar je vormpjes bij elkaar moet zoeken? Woorden moet vergelijken? Cijferreeksen? Want zoiets heb ik al een keertje gemaakt...

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:47

Kiki1995 schreef:
Het zal dus wel vergelijkbaar zijn met een test die ik dus al heb gedaan. Is het zo'n ding waar je vormpjes bij elkaar moet zoeken? Woorden moet vergelijken? Cijferreeksen? Want zoiets heb ik al een keertje gemaakt...

Wat je hier beschrijft is een typische aanlegtest op mbo niveau.

HBO 21+ toetsen zijn echt vakinhoudelijk om te "controleren​" of je wat betreft niveau gelijk mee kunt. Even losstaand van echte sociale studies daar is het vakinhoudelijke vaak minder.

Vaak zijn de toets(en) nog aangevuld met een motivatie/aanleg/persoonlijkheidstest.

Maar afhankelijk van je niveau (havo) kunnen de 21+ vakinhoudelijke toetsen best tegen vallen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 12:55

Ik hoop dat het dan tegen valt... punt is dat ik geen enkel diploma heb, zelfs geen middelbare school diploma. Dus ik krijg al snel de stempel op mij gedrukt dat ik niet slim genoeg ben of dat ik het 'toch niet red'.
Ik zal eerst is gaan oriënteren wat en waar ik wil studeren, dat zal nog wel een klus op zich worden :')

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:58

Kiki1995 schreef:
Ik hoop dat het dan tegen valt... punt is dat ik geen enkel diploma heb, zelfs geen middelbare school diploma. Dus ik krijg al snel de stempel op mij gedrukt dat ik niet slim genoeg ben of dat ik het 'toch niet red'.
Ik zal eerst is gaan oriënteren wat en waar ik wil studeren, dat zal nog wel een klus op zich worden :')

Lijkt me überhaupt verstandig om eerst te kijken of er een studie is die bij je past. Zonder dat je weet welke studie je wilt gaan doen kun je de test namelijk ook niet maken.

Kijk daarnaast ook naar welke onderwijsvorm bij je past. MBO is totaal niet vergelijkbaar met HBO. Ben je iemand die graag in de praktijk dingen doet raad ik een HBO opleiding absoluut af als begin studie. Je zou wel eerst de MBO variant kunnen doen en daarna alsnog het vervolg op HBO niveau en dan bijvoorbeeld deeltijd waardoor je toch in de praktijk bezig blijft. HBO is écht theorie stampen.

Ik kwam ook van MBO studies af en bovenstaande was wel echt iets waar ik mij doorheen heb moeten worstelen met geregeld gedachtes dat ik liever wilde stoppen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:30

Kiki1995 schreef:

Het is niet 'een' toets die je maakt, het is een toets die per opleiding verschillend is.

Zolang je geen opleiding gekozen hebt is je vraag dus niet te beantwoorden.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:36

Ik heb meerdere testen gedaan drie jaar geleden, omdat ik mij had ingeschreven bij verschillende scholen/studies. Nederlands en Engels was goed te doen (wordt ook wel verwacht dat dat goed is, anders moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor het hbo).
Daarnaast twee vaktoetsen, waar ik wel mee ben begonnen te leren die week ervoor. Maar veel kon ik mij nog herinneren van de middelbare school.
En bij een andere school was het meer een iq test, cijferreeksen, figuren enz.
Ook vragen ze vaak wat je motivatie is, je leerstijl enz.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:40

@lisem94 op de fontys heb je een DAT als 21+ test (capaciteiten test), en dat is dus testen van aanleg rekenen/technisch inzicht/ taal etc.

Maar ik zou eerst bekijken waar je eventueel wilt studeren/welke studie. Bij sommige opleiding hoef je bv alleen een Nederlands tentamen te maken etc.

Dan kun je ook gericht kijken/ voorbereiden hoe wat.

Onderschat het iig niet, genoeg mensen halen hem niet.