Help! Prevalence & Cumulative Incidence uitrekenen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37270
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Help! Prevalence & Cumulative Incidence uitrekenen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 19:11

Hallo Bokkers!!

Morgen heb ik een herkansing van het vak Animal Health, en hierin zit ook een stuk Epidemiologie verwerkt. Dit is inclusief berekeningen van Prevalence en Cumulative Incidence (ja ik leer alles in het Engels, vandaar de Engelse termen :') )

Maargoed, ik dacht dat ik dit allemaal wel goed snapte. Totdat mijn docent nog een oefening doorstuurde en ik ben volledig in de war -O-

Hier werd het volgende gegeven:

Citaat:
Introduction

A pig breeder:
Main aim is to breed and raise (and sell) multiplier gilts.
Rest products (the ones not good enough) and boars are being sold as piglets for fattening.

Incidence and prevalence
Breeding pig farm
Sows: 300
Farrowing Index: 2,3 per year
Pregnancy: 115 days
Born alive: 21 per sow/per year
Weaned piglets: 18 per sow/per year
Weaning at: 28 days

The dying of piglets is fully caused by S. suis.

Question:
What is the prevalence?
What is the cumulative incidence?

Voor de vertaling: Farrowing index is het aantal nesten per jaar, weaning betekend afspenen.


Afijn, dus ik ben de Prevalence gaan uitrekenen. Naar mijn weten, en wat er ook in de presentaties staat wat we geleerd hebben, is de prevalence de volgende formule: P=Diseased / Diseased+Non-Diseased. Ofwel, in dit geval de "dode" dieren gedeeld door het aantal levende en dode dieren bij elkaar.

In dit geval zijn er 21 biggen geboren per zeug per jaar, maar worden er maar 18 gespeend. Dit doet vermoeden dat er dus 3 overleden. Per zeug zijn er dus 3 biggen "Diseased". In totaal, zijn er 900 dode biggen (want, er waren 300 zeugen, en elke zeug heeft 3 dode biggen). Er worden in totaal 18 biggen per zeug gespeend, dus in totaal worden er 5400 "Non-Diseased" biggen gespeend. De berekening die ik dan krijg, is de volgende: 900/(900+5400)= 0,14. De Prevalence is dan dus 0,14 ofwel 14%.

Toch?? Niet dus.

Want in het antwoord staat ineens het volgende:
Prevalence = Deaths / Day of Piglets non weaned.
Ze leggen het als volgt uit:
Max. would be: 21 weaned out of 21 born. Per litter that would be 9,13 (21(born alive)/2,3(farrowing index)=9,13)
Alive: 18 out of 21 born. Per litter that would be: 7,83 (18(weaned piglets)/2,3(farrowing index)=7,83)
Per litter die: 1,30 during 28 days (3(dead piglets)/2,3(farrowing index)=1,30)
1,30 divided by 28 is 0,047 death per litter per day
Prevalence is 0,047 out of 9,13 so: 0,005102 is 0,51%

Nogal een verschil met wat ik heb uitgerekend -O-
Ik snap er dus niets van. Waarom rekenen ze ineens met de dagen? En waarom rekenen ze de prevalence uit met 9,13? Ze noemen in deze de 9,13 als de deaths als ik de eerdere formule er weer bij pak :=
Overigens staat er ook nog een andere berekening bij, maar die snap ik al helemaal niet dus ik wil nu even focussen op deze eerdere berekening.

En bij de vraag die erna komt, de cumulative incidence (CI), weet ik niet eens waar ik moet beginnen. Daar staat de volgende berekening bij, bij de antwoorden:
Cumulative incidence is: deaths in 4 weeks as part of the population at risk
Cumulative incidence is: chance of a random piglet dying
1,30 dying per litter out of 9,13 is 0,142857 is 14,29%
Want ook de CI staat anders uitgelegd in de slides die ik geleerd heb...

De moed zakt me ineens flink in de schoenen...
Ik heb mijn docent al gemaild, maarja die gaat niet reageren op zondag. Morgen ga ik op tijd naar school, zodat ik hem hopelijk nog even kan spreken hierover.

Bienotje

Berichten: 10878
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:46

Geen verstand van hoor, maar check je aannames nog even ;-)

Je gaat uit van 300 varkens met 1x per jaarwerpen. Die farrowing index en 115 dagen geven effectiviteit aan. Er zijn meer werpingen dan 1x per jaar. Je zult eerst op een of andere manier dus ook moeten uitrekenen hoeveel wel voor je verder kan denk ik.