Deelcertificaten voor HBO Mondzorgkunde

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nameless

Deelcertificaten voor HBO Mondzorgkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 21:21

Hallo allemaal! :)

Volgend jaar rond ik (als alles volgens plan gaat) mijn MBO-niveau 4 opleiding af. Ik wil hierna graag verder naar HBO mondzorgkunde. Voor deze studie geldt een numerus fixus, en er wordt aangeraden dat je scheikunde en biologie op havo niveau beheerst gezien de toelating zonder deze vakken zeer klein is.

Echter heb ik 2 jaar havo gedaan, dit heb ik helaas niet afgemaakt.. Achteraf heb ik hier ontzettend veel spijt van, want ik weet dat ik het wel kan. Sinds de 3e klas mavo heb ik geen scheikunde en natuurkunde meer gehad.

Nu wil ik graag in 2018 via een staatsexamen de deelcertificaten biologie, scheikunde en natuurkunde gaan halen. Dit wordt vermoedelijk wel zwaar, omdat ik rond die tijd ook de eindexamens van mijn MBO opleiding heb.

Even ter informatie, ik heb dus totaal geen kaas gegeten van scheikunde of natuurkunde. Ik weet ook echt niet hoe ik het in mijn hoofd haal om dit via een zelfstudie te halen :Y) maar een beetje ambitie is goed toch? :') Gelukkig ben ik wel gemotiveerd, en zeker bereid om bijlessen te nemen.

Zijn er hier mensen die via een staatsexamen één van bovenstaande vakken heeft gehaald? Wie kan mij hier wat uitleg over geven? (prijs is geloof ik 200 euro per deelcertificaat)
Ik heb inmiddels zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :')

Alvast bedankt voor het lezen!

Valerie_V

Re: Deelcertificaten voor HBO Mondzorgkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:57

Momenteel zit ik in het eerste jaar van de opleiding Mondzorgkunde! Super leuk dat je ook deze studie wil gaan doen! :)
Zelf heb ik geen deelcertificaten hoeven halen omdat ik nog via de cum laude regeling kon instromen.
Wel heb ik de thuiscursussen biologie en scheikunde gedaan op havo niveau via de NHA. Dit is opzich best wel goed te doen voornamelijk biologie. Wel is het zo dat je waarschijnlijk voor scheikunde wel echt bijles nodig hebt anders is het echt niet goed te doen, daar gaat de cursus echt te snel voor.
Wordt via je mbo opleiding geen havo vakken aangeboden? Of is het misschien een idee om avondschool te gaan volgen?

Heel veel succes in ieder geval :)

Vera! :D

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:21

Ik ben momenteel ook deelcertificaten aan het halen, maar dan wiskunde en Engels op vwo niveau voor toelating voor de master die ik wil gaan doen.

Ik zit op de VAVO, dat is het volwassenen onderwijs. De Vavo biedt dag en avond klassen aan en deze twee vakken samen kosten mij €240 cursusgeld, en daar zit dan 2 x het staatsexamen bij, begeleiding dmv klassen en drie keer een toetsweek voorafgaand aan de centrale examens. De hele periode voorafgaand aan het examen krijg je ook nog examen training en je kan via Duo een tegemoetkoming in de studie kosten vragen wat een eenmalig bedrag is. Ik kreeg van Duo €450 studievergoeding voor 2 vakken. Daar kon ik bijna precies mijn schoolgeld en boeken van betalen, echt heel fijn!

Als je dit via zelfstudie wil doen, besef dan wel dat je gigantisch veel zelfdiscipline moet hebben. Wat mensen vaak vergeten (ook ik aan het begin) is dat je de hele bovenbouw in 1 jaar moet doen! Voor mij betekend het dat ik 3 jaar vwo in 1 jaar aan het doen ben, en met wiskunde moet ik dan ook echt 1 hoofdstuk per week maken, vergeet je dit een weekje of 2 loop je al een heel eind achter. Het tempo is gewoon giga hoog, laat staan als je 3 exacte vakken helemaal zelf wil gaan volgen..

Mijn advies aan jou, neem lekker een tussenjaar en meld je dan aan op de vavo bij jou in de buurt. Volg klassen voor de drie vakken die jij wil doen en maak dan het staatsexamen! :) ik ben bang dat je anders echt je geld weg gooit. Ik dacht aan het begin van het jaar namelijk dat het appeltje eitje zou zijn. Ik heb m'n HBO afgerond en dacht met deze ervaring en kennis wel even door de vavo te fietsen. Nou, ik ben van een hele koude kermis terug gekomen :+ het is écht aanpoten en ik ben echt heel blij dat ik vragen kan stellen aan mijn docenten omdat ik er soms gewoon helemaal niet uit kom zelf.

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust :)

nameless

Re: Deelcertificaten voor HBO Mondzorgkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 21:02

Bedankt voor jullie reacties! Zo is het in ieder geval weer wat duidelijker. Via de mbo opleiding die ik nu volg, worden geen havo vakken aangeboden.. Ik ga zeker weten bijlessen nemen, anders kom ik er echt niet uit. Misschien is een tussenjaar inderdaad wel verstandig! :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie