irritante collega

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

irritante collega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 18:09

Tjonge jonge he... ik moet t toch even kwijt!

Even wat van me afschrijvenven mogelijk dat er mensen nog tips hebben?...

Sinds enkele weken is er een collega gestart. Fijn want ik kwam om het werk!

De eerste twee weken verliepen redelijk. Je kunt nog niet zoveel vragen van iemand die nog ingewerkt moet worden... dus ik heb nog flink wat werk voor mijn rekening genomen.

We hebben uiteindelijk een taakverdeling gedaan en nu is dus vast gesteld wie wat wanneer doet.

Punt is, in de praktijk bakt ze er vrij weinig van... ze komt vrij sterk in vergaderingen of overleggen over. Kan ook snel netwerken maar alle andere werkzaamheden (waar je met name fysiek iets meer moet doen of groepen moet aansturen) dat laat ze liggen waardoor ik met mijn andere eigen werkzaamheden in de knel kom...

Laatst probeerde ik haar daar in te spiegelen... "goh, ik vond het vervelend hoe dit was gelopen... zou je hier en hier wat meer op kunnen letten"...

Nou... waar ik het over had en dat was niet zo... dat lag allemaal niet aan haar etc.

....

Ik merk dat ik me tevens gruwelijk stoor aan haar constante geroddel... over iedereen heeft ze wel iets negatiefs te zeggen...

Ik zit zelf totaal niet zo in elkaar.. gun iedereen in de wereld t beste en heb het gewoon druk met gelukkig zijn.. haha...

Dit alles wordt nog eens 'mooier gemaakt' door het feit dat ik een tijdelijk en zij een vast contract heeft... ik merk dat zij deze machtspositie uitbuit. Ik heb eerder ook het idee gehad dat ze achter mijn rug om roddelt over me... en niet bepaald leuke dingen of dingen die kloppen...

Al met al voel ik me erg gevangen in deze situatie...

Ik kan proberen dit met haar zelf te bespreken maar iemand die haar beter kent en die gelukkig wat neutraler hierin raadt me af dit te doen...

Zij zou dit toch anders zien en vanuit haar onzekerheid (want dat zit onder dit gedrag) zou ze me het wel eens veel moeilijker kunnen gaan maken... zeker gezien ik nu een vrij spannende tijd tegemoet ga ( einde tijdelijk contract).

Wat te doen?

piezze

Re: irritante collega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:13

Brr klinkt niet fijn, ik zou lekker verder gaan solliciteren en me niet op mijn kop laten zitten. Jij zit er langer, ze moet gewoon haar werk goed uitvoeren. Verder hoef je geen vriendinnen te worden dus gewoon terugbitchen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:17

Als je haar aanspreekt, betrek het dan niet op hoe jij het hebt ervaren. Totaal niet relevant voor het werk. Ook al is het wel relevant voor jou. Maar zegt hoe je het liever ziet en waarom. Geef de gevolgen aan voor het bedrijf als het niet goed geregeld wordt. "Oei, de volgende keer kan je beter..... want dan heeft X minder nawerk ervan." Bijvoorbeeld...

En als ze dan zegt dat het niet haar schuld is, dan zeg je: Dat heb je mij niet horen zeggen. Bovendien is het nu al zo gelopen en in plaats van een schuldige aan te wijzen kunnen we ons beter richten op het verbeterpunt.

Ik weet hoe vreselijk naar het is om in zo'n situatie te zitten. Ik hoop heel erg voor je dat er binnenkort een moment komt dat jouw leidinggevende haar betrapt op een fout. Ik heb destijds ruim een jaar nodig gehad om de fouten van mijn collega allemaal aan te tonen en de gevolgen voor het bedrijf...

Wat betreft die taakverdeling, ik neem aan dat je leidinggevende weet van de taakverdeling? Altijd slim om die daarover in te lichten, zodat eventuele fouten van haar kant ook meteen aan haar gelinkt kunnen worden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:19

Heb je het probleem al voorgelegd aan je/jullie leidinggevende, als die er is?
En wat gebeurt er als je haar wat directer aanspreekt? Dus niet iets van 'ik vond dit een beetje vervelend, wil je hier op letten' maar 'wij hadden een taakverdeling maar jij houdt je er niet aan, waarom en hoe lossen we dat op?'.
Wat betreft het roddelen zou ik zeggen: laten voor wat het is. Niet aan meedoen, niet tegenin gaan, gewoon negeren of lekker van onderwerp veranderen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:28

Misschien heb je hier iets aan:

Stellen van een grens:

Confronterend IK-boodschap = gedrag + gevoel/mening + gevolg + check

Voorbeeld:
‘Ik hoor jou net nadat de discussie beëindigd was nadien nog een vervelende opmerking maken. Daarna werd de hele groep weer onrustig en ging de discussie weer verder. Ik vind dat heel vervelend als voorzitter. Daarom wil ik je vragen dat niet meer te doen! Begrijp je waarom ik je dit vraag?’

Als je het op je 'ik' houd kan het nooit aanvallend of verwijtend over komen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 18:39

Hey hallo,

Bedankt voor de tips... daar kan ik wel wat mee!

Terugbitchen is niet mijn ding...
En dat roddelen dat gaat al het ene oor in en het andere oor uit... ik merk dat ze dat al minder begint te doen...

Pfff... nou... op mn leiding gevende hoef ik niet te rekenen.. die heeft geen idee van wat er op de werkvloer speelt. Ook twee collega's die weer net een treetje hoger staan (vinden ze zelf, haha) is ze fijn mee aan het aanpappen...

Pfff.. vermoeiend dit... ik wil gewoon mn werk doen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:53

Als je leidinggevende niet weet wat er speelt op de werkvloer is het juist belangrijk dat die weet wat jullie taakverdeling is. Dus zorg dat het op papier komt en dat iedereen op de hoogte is.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 18:58

Ja, de taakverdeling is helder... en nu ook doorgecommuniceerd naar boven toe. Toch ook de kleinere dingen (die we niet in woord of schrift hebben vastgelegd) zijn van belang voor het slagen van onze projecten... en met name hierin (dus onzichtbaar voor de werkgever maar zeker zichtbaar voor wie es bij ons binnen komt wandelen...) daarin kiest ze de krenten uit de pap...

Ach... ik ben effe wat druk kwijt.. ben blij het even te hebben kunnen delen.. sta er zelf van te kijken hoe zeer me dit raakt...

Ik werk gewoon ook graag en dit vind ik dan zooo jammer..

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 19:00

Breathe in and out and let karma do the rest...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:10

Let maar op, dit zijn de collega's die vaak de armen tot de ellenbogen bruin hebben maar wel alles voor elkaar krijgen. En jij zal niet de eerste zijn die hier het slachtoffer van word. Je hebt al goede tips gekregen en ik geef je er nog eentje bij, jullie hebben een taakverdeling, maar zij laat het afweten of pakt in jouw ogen de leukste stukjes. Dan alsnog een meer gespecificeerde taakverdeling maken, overleggen met iedereen en je daar aan houden. Als reden kun je prima opgeven dat je het vervelend vind dat er nog grijze gebieden zijn waardoor niet iedereen precies weet wat de taken zijn. Pas op met eventueel klagen bij je meerderen, je collega zal het zo omdraaien dat jij de gebeten hond bent.

En voor het geval dat de boel toch spaak loopt, nu al beginnen met een dossier aanleggen, klinkt achterdochtig maar better safe than sorry.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 19:16

Yep bigone... jij hebt em...

En ik zie de bui ook al hangen...

Maar goed.. ik ga gewoon nog meer moeten opletten (heb de neiging om het altijd maar op te lossen..)

En inderdaad, opletten dat ik alles (ondanks mn frustratie) zo neutraal mogelijk formuleer...

Pfff... leuk, zo'n hobby project er nog naast..................

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:21

Tja, wel eens met dit soort collega's te maken gehad, één keer mijn neus gigantisch hard gestoten en dus de volgende keren zeer omzichtig aangepakt. Op een gegeven ogenblik had ik er eentje(op een stal) die ijskoud de rotklussen liet liggen maar wel net een bezem greep op het moment dat de eigenaar er aan kwam. Die dame heb ik, met medeweten van de baas , uit de tent gelokt. Eigenaar wilde er eerst niet aan maar nadat ik duidelijk had gemaakt dat ik afnokte indien er niets zou gebeuren ging hij overstag. Was echt zo'n bloedmooi dametje met een lichaam waar alle kerels naar keken maar een in en in verdorven karakter. Ik werkte er in vervolg mee af, niet dat ik ze zo vaak tegen kwam maar toch, als je zo oud bent als ik heb je er wel een paar in je leven meegemaakt.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:23

Is het dan geen optie om exact te doen wat jouw taak is? Dus als jij dat een tijd volhoudt, je bazen zien dat jouw taken altijd af zijn, maar die van haar niet? Dan gaat er bij hen toch ook wel een belletje rinkelen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:34

swaatje schreef:

De eerste twee weken verliepen redelijk. Je kunt nog niet zoveel vragen van iemand die nog ingewerkt moet worden... dus ik heb nog flink wat werk voor mijn rekening genomen.

We hebben uiteindelijk een taakverdeling gedaan en nu is dus vast gesteld wie wat wanneer doet.

Punt is, in de praktijk bakt ze er vrij weinig van... ze komt vrij sterk in vergaderingen of overleggen over. Kan ook snel netwerken maar alle andere werkzaamheden (waar je met name fysiek iets meer moet doen of groepen moet aansturen) dat laat ze liggen waardoor ik met mijn andere eigen werkzaamheden in de knel kom...

Laatst probeerde ik haar daar in te spiegelen... "goh, ik vond het vervelend hoe dit was gelopen... zou je hier en hier wat meer op kunnen letten"...

Nou... waar ik het over had en dat was niet zo... dat lag allemaal niet aan haar etc.

....

Ik merk dat ik me tevens gruwelijk stoor aan haar constante geroddel... over iedereen heeft ze wel iets negatiefs te zeggen...

Ik zit zelf totaal niet zo in elkaar.. gun iedereen in de wereld t beste en heb het gewoon druk met gelukkig zijn.. haha...

Dit alles wordt nog eens 'mooier gemaakt' door het feit dat ik een tijdelijk en zij een vast contract heeft... ik merk dat zij deze machtspositie uitbuit. Ik heb eerder ook het idee gehad dat ze achter mijn rug om roddelt over me... en niet bepaald leuke dingen of dingen die kloppen...

Ik kan proberen dit met haar zelf te bespreken maar iemand die haar beter kent en die gelukkig wat neutraler hierin raadt me af dit te doen...

Zij zou dit toch anders zien en vanuit haar onzekerheid (want dat zit onder dit gedrag) zou ze me het wel eens veel moeilijker kunnen gaan maken... zeker gezien ik nu een vrij spannende tijd tegemoet ga ( einde tijdelijk contract).

Wat te doen?

Hoi,

Het klinkt redelijk herkenbaar voor mij. Ik heb ook zo'n collega al is de verhouding bij mij wel wat anders.
Owv privacy van mezelf en van mijn collega('s) in kwestie treedt ik liever niet in detail over de situatie met de collega in kwestie
.
Wat ik wel wil meegeven is: probeer dit toch eerst onderling op te lossen. Geef je collega concrete feedback, zonder oordeel en probeer ook het positieve te benoemen. Met concrete feedback bedoel ik: wat zie je, wat hoor je,...? Hierbij kan je je gevoel ook aangeven: blij, boos, verdrietig, ontgoocheld, bang,... Probeer in verbinding te gaan met je collega. Zoek misschien eens op geweldloze communicatie. Dit kan je goede handvaten bieden. Je bent in principe goed begonnen met de feedback: ik vond het vervelend hoe dit was gelopen... Misschien kan je "vervelend" hier vervangen door een concreter gevoel? En de zin aanvullen met omdat... In plaats van te zeggen: zou je hier en hier wat meer op kunnen letten zou ik persoonlijk eerder proberen aangeven waar jij nood aan hebt (samenwerking, leiding, verbinding, communicatie, rust,... --> dit kan vanalles zijn). Zoals je het nu hebt geformuleerd kan het op sommige mensen "aanvallend" overkomen. Luister ook naar haar: wat zijn haar observaties? Hoe voelt zij zich? waar heeft zij nood aan? En probeer samen naar een oplossing te zoeken die tegemoet komt aan de behoeften van jullie beiden. Dit bereid je best wel eerst goed voor: wat heb je precies geobserveerd, hoe voel je je, waar heb jij nood/behoefte aan? En vooral wil je het gesprek in verbinding wel aangaan?
Als ik feedback geef, probeer ik bovendien ook altijd heel erg vanuit mezelf te spreken (niet in naam van anderen) en voorbeelden te geven van situaties die duidelijk kunnen maken wat ik bedoel (bv. in situatie x heb ik jou a horen zeggen / b zien doen).
Ik vind het zelf overigens ook prettiger wanneer mensen mij gewoon zeggen wat hen stoort dan dat ik dit via via moet horen of ik het later allemaal tegelijk op een evaluatie of zo op mijn bord krijg. Da's natuurlijk persoonlijk, maar ik ben wel voorstander van feedback gewoon rechtstreeks te geven.
Als het echt de spuigaten uitloopt, kan je natuurlijk altijd naar je baas gaan, maar dat zou ik eerder enkel doen wanneer jullie er onderling niet uitkomen.

Veel succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:46

piezze schreef:
Brr klinkt niet fijn, ik zou lekker verder gaan solliciteren en me niet op mijn kop laten zitten. Jij zit er langer, ze moet gewoon haar werk goed uitvoeren. Verder hoef je geen vriendinnen te worden dus gewoon terugbitchen.

Uiteindelijk vind ik dit ook nog wel een hele goede tip, TS, want hoelang zit je aan haar vast als je verlengd wordt? Heb je daar zin in/ga je dat trekken?

Ik heb uiteindelijk bijna een jaar met een vreselijk narcistische collega gewerkt. Tot ik wist hoe ik met hem om moest gaan en hem moest pleasen ben ik aan het solliciteren geweest. Weinig gevonden, tot ik op een gegeven moment hoorde dat hij ontslagen werd. Het bedrijf was namelijk wel leuk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:18

Vervelende situatie, maar moeilijk om een oordeel over te geven. Daarvoor heb je m.i. toch beide kanten van het verhaal nodig.

Het lijkt me dat hier ook wel een klein beetje jaloezie meespeelt vanwege het feit dat de nieuwe collega een vast contract heeft. Heel logisch hoor, zeker als je elkaar dan niet lekker blijkt te liggen en je de indruk hebt dat je collega vooral bezig is haar eigen positie te bevorderen.

Wat ik me overigens afvroeg, als het een nieuwe collega is, hoe kan ze dan al direct een vast contract hebben? Overgeplaatst van een andere afdeling?

Hoe dan ook, hou je hoofd koel, concentreer je op je eigen taken en baken die zo goed mogelijk af. Ga uit van je eigen kracht en kwaliteiten en laat je niet meeslepen in een competitie met je collega.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 18:54

Fijn om ak jullie diverse reacties te lezen en mee te nemen hierin.. daar heb ik echt iets aan... dankjulliewel!

Ik heb ne voorgenomen om me echt puur om mezelf en mijn taken te richten.. ik ben es gaan terugblikkeb en heb gemerkt dat ik te veel haar heb willen helpen waar ik vervolgens alleen maar 'stank voor dank' voor terug krijg...

Niet heel fijn om zo samen te werken, juist omdat ik echt een teamplayer ben... ik zal altijd iemand helpen...maar goed...

Mijn andere en iets indirectere collega steunt mij in dit verhaal... bevestigd dat het echt niet aan mij ligt (ik dacht al, die ik iets fout? Zeg ik iets verkeerd?)

Ik ga gewoon knokken voor mijn positie daar en dan zie ik wel verder...

Vreemd dit. . Heb dit nog nooit zo meegemaakt en heb toch in aardig wat verschillende teams met veel plezier altijd gewerkt ondertussen!

Jaloezie?... hmmm... nee, niet echt denk ik... wel ben ik boos (niet zozeer naar haar) dat ik telkens maar tijdelijke contracten krijg... zoals zovelen helaas...
Altijd weer; bezuiniging, bezuiniging, bezuiniging...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 18:56

Askja schreef:
Hoe dan ook, hou je hoofd koel, concentreer je op je eigen taken en baken die zo goed mogelijk af. Ga uit van je eigen kracht en kwaliteiten en laat je niet meeslepen in een competitie met je collega.

Dit ja

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 19:01

pateeke schreef:
swaatje schreef:

....

Wat te doen?

Hoi,

Het klinkt redelijk herkenbaar voor mij. Ik heb ook zo'n collega al is de verhouding bij mij wel wat anders.
Owv privacy van mezelf en van mijn collega('s) in kwestie treedt ik liever niet in detail over de situatie met de collega in kwestie
.
Wat ik wel wil meegeven is: probeer dit toch eerst onderling op te lossen. Geef je collega concrete feedback, zonder oordeel en probeer ook het positieve te benoemen. Met concrete feedback bedoel ik: wat zie je, wat hoor je,...? Hierbij kan je je gevoel ook aangeven: blij, boos, verdrietig, ontgoocheld, bang,... Probeer in verbinding te gaan met je collega. Zoek misschien eens op geweldloze communicatie. Dit kan je goede handvaten bieden. Je bent in principe goed begonnen met de feedback: ik vond het vervelend hoe dit was gelopen... Misschien kan je "vervelend" hier vervangen door een concreter gevoel? En de zin aanvullen met omdat... In plaats van te zeggen: zou je hier en hier wat meer op kunnen letten zou ik persoonlijk eerder proberen aangeven waar jij nood aan hebt (samenwerking, leiding, verbinding, communicatie, rust,... --> dit kan vanalles zijn). Zoals je het nu hebt geformuleerd kan het op sommige mensen "aanvallend" overkomen. Luister ook naar haar: wat zijn haar observaties? Hoe voelt zij zich? waar heeft zij nood aan? En probeer samen naar een oplossing te zoeken die tegemoet komt aan de behoeften van jullie beiden. Dit bereid je best wel eerst goed voor: wat heb je precies geobserveerd, hoe voel je je, waar heb jij nood/behoefte aan? En vooral wil je het gesprek in verbinding wel aangaan?
Als ik feedback geef, probeer ik bovendien ook altijd heel erg vanuit mezelf te spreken (niet in naam van anderen) en voorbeelden te geven van situaties die duidelijk kunnen maken wat ik bedoel (bv. in situatie x heb ik jou a horen zeggen / b zien doen).
Ik vind het zelf overigens ook prettiger wanneer mensen mij gewoon zeggen wat hen stoort dan dat ik dit via via moet horen of ik het later allemaal tegelijk op een evaluatie of zo op mijn bord krijg. Da's natuurlijk persoonlijk, maar ik ben wel voorstander van feedback gewoon rechtstreeks te geven.
Als het echt de spuigaten uitloopt, kan je natuurlijk altijd naar je baas gaan, maar dat zou ik eerder enkel doen wanneer jullie er onderling niet uitkomen.

Veel succes!

Ik heb haar dus al op verschillende manieren feedback gegeven.. hier staat ze totaal niet voor open...
Ze gooit dan alles op externe zaken...

Ik knik dan en denk... ' dan niet he'... ik ben niet iemands meerdere... maar had gehoopt indrrdaad als collega's zaken op te kunnen bespreken... jammer genoeg.. ze doet dit wel naar mij.. en ik geef dan ook aan waarom ik iets zus of zo doe, maar dat ik zeker ervoor opensta om zaken aan te passen.. dit probeer ik dan ook...

Vanuit haar kant is er nul mogelijk..

Tja, op een gegeven moment ben ik er dan klaar mee he.. haha

Dan zoekt ze het zich maar uit! :)