Juridische hulp nodig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:56

_Nancy schreef:
Horseware, begrijpelijk dat zij niet akkoord hoeven te gaan met een betalingsregeling.
Maar is het bijvoorbeeld toegestaan om ineens te komen met (het dreigen met) een dagvaardiging terwijl er zo weinig communicatie is geweest?


Ja, want communicatie is niet noodzakelijk. Er is - zoals het nu lijkt uit de beknopte feiten die ik hier lees - een overeenkomst gesloten en zij dient te voldoen aan haar verplichting, namelijk betalen. Als er vooraf niets is afgesproken over een betalingsregeling is het bedrijf ook niet verplicht met haar daarover na afloop te communiceren. Simpelweg: zij betaalt niet, voldoet dus niet aan haar verplichtingen en daardoor staat het bedrijf in zijn recht.
Met incassobureau's loopt het overigens vaak zo'n vaart niet; over het algemeen is het een hoop tanden en weinig actie.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:06

Dus je vriendin heeft al een half jaar niks aan dat bedrijf betaald en vind het nu vreemd dat er gedreigd wordt met verdere stappen. Mag ik de houding van je vriendin vreemd vinden? :)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:35

Wanneer wordt de keuken afgemaakt?
Heeft je vriendin haar voormalige werkgever daartoe schriftelijk verzocht?
Want een heel bedrag betalen voor iets wat niet af is, is ook niet correct.
Maar dan zul je daarvan wel correspondentie moeten hebben dat je meerdere keren het bedrijf verzocht hebt het af te maken / te herstellen en ook in gebreke hebt gesteld.
Dan mag je een deel van het totale bedrag achter houden totdat het bedrijf het klaar gemaakt heeft.
Uiteraard dien je het daarna wel te betalen.

Dat het bedrijf niet gereageerd heeft op haar verzoeken tot een betalingsregeling is niet netjes.
Even reageren zou een kleine moeite geweest zijn.
Daarnaast had je vriendin er zelf ook beter achter aan moeten zitten, om het geregeld te krijgen, immers in haar eigen belang.

Lijkt mij verstandig dat ze het bedrijf een overzicht stuurd met de stand van zaken, dus wat is er wel en niet betaald, haar verzoeken tot overleg, in gebreke stelling etc., voorstel wat ze wel maandelijks kan betalen en dan afwachten.
Daarnaast je juridisch laten informeren, wat wel en niet kan en mag.
Veel succes!!

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:38

Indien je niet kunt betalen, het aan laat sloffen en dan ook nog eens over een betalingsregeling begint kan ik me goed voorstellen dat het bedrijf centen wil zien. Je vriendin heeft haar hand een beetje overspeeld, snap dat je met verbouwen tegenvallers kunt hebben maar dit klopt niet wat ze nu gedaan heeft, daarom nogmaals de tip, leen het van ouders/familie en betaal alles in één keer.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:57

antje_vip schreef:
Dus je vriendin heeft al een half jaar niks aan dat bedrijf betaald en vind het nu vreemd dat er gedreigd wordt met verdere stappen. Mag ik de houding van je vriendin vreemd vinden? :)


Ik vind dit ook een zeer bijzonder verhaal :')

Je vriendin heeft het veel te ver laten komen. Laat het niet verder oplopen, leen dat geld van ouders ofzo, betaal en dan is het klaar.

In die maanden had ze toch gewoon het geld kunnen sparen? Of bij de winkel langs kunnen gaan voor een regeling?

_Nancy

Berichten: 14099
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:25

Josie, de keuken is inmiddels afgemaakt door een andere partij.
Er is geen factuur gestuurd voor de montage, enkel voor de materialen en die zijn ook geleverd. Dus ze zou de factuur gewoon moeten betalen zonder inhoudingen.

Antje, ze vindt de verdere stappen niet vreemd, maar ze vindt de manier waarop wel vreemd. Er is maanden geen communicatie dmv e-mails, telefoontjes of brieven (aanmaningen ed) en ineens was dit er. Zij heeft er volgens haar vaak genoeg achteraan gezeten, door steeds te bellen en te mailen.
Ik kan mij voorstellen dat, als je steeds maar wordt weggewuifd of er komt geen reactie, op een gegeven moment ook ophoudt met bellen en mailen.

Ze heeft gister ook met haar ouders gesproken en zij hebben haar het bedrag geleend en er wordt als het goed is vandaag ook betaald.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:30

_Nancy schreef:
Josie, de keuken is inmiddels afgemaakt door een andere partij.
Er is geen factuur gestuurd voor de montage, enkel voor de materialen en die zijn ook geleverd. Dus ze zou de factuur gewoon moeten betalen zonder inhoudingen.

Antje, ze vindt de verdere stappen niet vreemd, maar ze vindt de manier waarop wel vreemd. Er is maanden geen communicatie dmv e-mails, telefoontjes of brieven (aanmaningen ed) en ineens was dit er. Zij heeft er volgens haar vaak genoeg achteraan gezeten, door steeds te bellen en te mailen.
Ik kan mij voorstellen dat, als je steeds maar wordt weggewuifd of er komt geen reactie, op een gegeven moment ook ophoudt met bellen en mailen.

Ze heeft gister ook met haar ouders gesproken en zij hebben haar het bedrag geleend en er wordt als het goed is vandaag ook betaald.

Juiste keuze van je vriendin, het is misschien vreemd dat het bedrijf niet gereageerd heeft in de tussentijd maar de factuur komt altijd, soms na een jaar wanneer er boekhoud controle is maar je moet gewoon betalen. Zo heeft ze het in ieder geval goed opgelost want nog 250 extra betalen zou dom zijn. En wanneer ze geen rekening voor het plaatsen heeft gekregen, ook al was dat slecht dan heeft ze misschien nog geluk gehad.