Ik kan je wel vertellen wat ik nu doe
. Ik heb dus mijn eigen communicatiebureau en mijn werkzaamheden lopen behoorlijk uiteen:
- teksten schrijven voor zeer diverse opdrachtgevers (gemeente, reclamebureaus, opleidingen, ICT bedrijven enz...)
- online campagnes (social media)
- websites bouwen, content schrijven en SEO
- marketing- en communicatieadvies (strategisch)
- redactiewerk
- interviews (waar dan weer artikelen uit volgen of bedrijfsreportages)
- het organiseren van evenementen (dit is voornamelijk 'hobby' en het levert nog geen geld op)
Dit zijn in vogelvlucht mijn werkzaamheden. Ten opzichte van mijn concurrenten heb ik mezelf vrij breed ontwikkeld. Dat levert me ook vaak klussen op vanuit mijn communicatienetwerk.
In de banen die ik heb gehad (loondienst) merkte ik dat communicatie vaak een overlap had met marketing. Iets waar in mijn beide opleidingen weinig aandacht voor was (vroegah). Ook het organiseren van evenementen en beurzen behoorden tot het standaard takenpakket.
Het is een erg afwisselend beroep (tenminste, als je niet te veel specialiseert) en dat maakt het erg leuk. Het meest vervelende vind ik dat je heel vaak als een 'extra' wordt gezien en niet als een 'noodzaak'. Vandaar mijn opmerking over dat je vaak de eerste post bent die geschrapt wordt. Ik heb vooral veel ervaring in de 'crisistijd' op gedaan en dat hielp niet mee natuurlijk. Wellicht veranderen de tijden nu het weer wat aantrekt. En ja, er is een overschot aan communicatie-mensen. Dat is écht zo. Daar ga je tegenaan lopen op de arbeidsmarkt. Solliciteren met 300 man op 1 functie is gewoon niet tof.
Ik heb veel opdrachten uit mijn netwerk. Dat is dus wel een belangrijk iets zoals je zelf ook al zei.
Girona (aka Floor) | Casaron (v. Ginus) X Garona keur (v. Proloog) | stoere Gelderse Ster & Sport vos | 2011 & Sporty (Haflinger x Westfaler) | 2008