brief sturen als burger naar defensie, hoogedelgestrenge?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

brief sturen als burger naar defensie, hoogedelgestrenge?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:09

Zijn er toevallig bokkers met verstand van titulatuur binnen defensie?

Ik wil als burger een brief sturen naar een Sr. Beleidsmedewerker binnen defensie, de man heeft als titel Luitenant-Kolonel. Volgens http://www.tuxx.nl/brieven/titulatuur/ zou ik de brief moeten beginnen met Hoogedelgestrenge heer.
Is dit ook nog echt van deze tijd? Of is dit hopeloos ouderwets?
Ik wil een beetje een goede indruk maken dus zou fijn zijn als ik de brief ook op een nette manier kan starten :o

janouk

Re: brief sturen als burger naar defensie, hoogedelgestrenge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:17

Hopeloos ouderwets
Geachte heer is ruim voldoende.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:18

Uh, Wat is er mis met 'geachte heer x'? :+
Of stel ik dan echt een domme vraag. Ik vind die titels zo vreemd.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:20

Doe het lekker op de ouderwetse manier.

Je valt dan sowieso op... is het niet omdat het niet meer gebruikt wordt is het wel omdat hij na 5 keer stotteren er pas uit komt. :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:23

Wat ik heb gemerkt bij burger-militair contact dat er veel minder waarde word gehecht aan 'titels' dan tussen militairen onderling. Een geachte heer... zal dus waarschijnlijk gewoon voldoende zijn. Vind je het niet erg om wat ouderwets over te komen en wil je graag opvallen kan je natuurlijk altijd de ouderwetse aanhef gebruiken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:32

Goof, dat zou ik normaal ook denken, maar defensie is echte een volledig vreemde wereld voor mij.

Ik begreep net van iemand die ik ken die gewerkt heeft bij defensie dat hij zou adviseren "Geachte Overste" te gebruiken. Het klinkt me allemaal vreemd en onwennig. Pff, wat lastig zeg...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:47

Ik zou toch de juiste titulatuur gebruiken, zeker binnen die kringen wordt dat vaak belangrijk gevonden. In mijn vakgebied is het gebruik van de titulatuur ook belangrijk, er zijn mensen die diep beledigd zijn als je die achterwege laat. Dat kun je ouderwets vinden maar in de wetenschap maar ook bij defensie is het heel gebruikelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:51

Tazzey schreef:
Ik zou toch de juiste titulatuur gebruiken, zeker binnen die kringen wordt dat vaak belangrijk gevonden. In mijn vakgebied is het gebruik van de titulatuur ook belangrijk, er zijn mensen die diep beledigd zijn als je die achterwege laat. Dat kun je ouderwets vinden maar in de wetenschap maar ook bij defensie is het heel gebruikelijk.

Nouja, dat is dus mijn vraag, of het ouderwets is ;) Ik heb geen idee welke titels binnen defensie gebruikelijk zijn. Ik heb nu gewoon google gebruikt, maar ik zie daar wel meer erg ouderwetse aanheffen staan. Geen idee of dat hierbij ook zo is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:55

We leven in de 21e eeuw.
Geachte heer is genoeg 'eer'.....

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:56

Mijn vriend, ook werkzaam bij defensie, zou ook voor geachte overste gaan :) .

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:00

Overste klinkt mij meer als iets dat je iemand zegt die hoger in rang dan jij staat. Maar als burger heb je toch niks met die rangen te maken? Dan is diegene ook niet jouw 'overste'..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:02

Kaula schreef:
Mijn vriend, ook werkzaam bij defensie, zou ook voor geachte overste gaan :) .

Maar dat is dus van militair naar militair. In mijn ervaring word overste niet gebruikt van burger naar militair.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:02

Ik zou absoluut geen geachte heer gebruiken.
Die man heeft zijn strepen verdiend.

In de advocatuur wordt geachte heer of mevrouw ook echt niet op prijs gesteld. Men gebruikt dat ook niet onderling.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:04

Als je het hebt over goede indruk maken, wat ts schrijft in haar OP, dan zou ik de juiste titel gebruiken. Kwestie van interesse tonen in diegene die je schrijft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:04

Nymphe schreef:
Overste klinkt mij meer als iets dat je iemand zegt die hoger in rang dan jij staat. Maar als burger heb je toch niks met die rangen te maken? Dan is diegene ook niet jouw 'overste'..

Dat is mijn gevoel dus ook, en Overste wordt alleen aangegeven door mensen die zelf bij defensie werken, dus ik denk niet dat dat het echt is.
Ondertussen heb ik een PB gehad van iemand die zelf deze rang heeft en die geeft aan dat hij de brief zou willen hebben als "De Heer"
Dus dat gaan we maar doen dan ;)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:24

senna21 schreef:
We leven in de 21e eeuw.
Geachte heer is genoeg 'eer'.....

Daar kun je mensen echt fiks mee beledigen. Dat heeft niets met het leven in de 21e eeuw te maken maar met het respect dat mensen verdienen en ook de erkenning die zij willen hebben voor hun werk. Ik hoef bij de rechtbank niet aan te komen met een brief aan een rechter met de aanhef "Geachte heer", zo hoef ik dat ook op de uni in het onderzoeksteam niet te doen. Er zijn uiteraard uitzonderingen maar mijn ervaring, in mijn vakgebied, is dat de meeste het als respectloos ervaren als je hun titel negeert.

Wat betreft de titel overste, je schrijft als burger en niet als militair dus het is jouw overste niet, ik zou die titel niet gebruiken. Ik denk niet dat je de verkeerde toon zet maar het past gewoon niet lekker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:28

Daarop aangevuld gaat het er niet echt om wat ik vind van titels e.d. Mijn doel is om op een goede manier een gesprek aan te gaan met iemand. Los of ik titels wel of niet belangrijk of nodig vind lijkt het me niet verstandig om daar nu tegenaan te schoppen :)

Ik stoei nog even verder ;)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:28

Ligt wel een beetje aan je onderzoeksteam, Tazzey. Hier ook veel binnen wetenschappelijke groepen, maar niet al te veel hoge titulatuur in gebruik.

Ik zou voor de zekerheid wel voor de ouderwetse gaan, dat geeft een beter beeld dan als je hem per ongeluk beledigt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:36

Als je het echt niet weet voor Hey ouderwetse gaan. Liever ouderwets en correct dan iemand beledigen. Binnen het leger zijn ze erg gesteld op hun rangen en de hiërarchie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:47

secricible schreef:
Nymphe schreef:

Dat is mijn gevoel dus ook, en Overste wordt alleen aangegeven door mensen die zelf bij defensie werken, dus ik denk niet dat dat het echt is.
Ondertussen heb ik een PB gehad van iemand die zelf deze rang heeft en die geeft aan dat hij de brief zou willen hebben als "De Heer"
Dus dat gaan we maar doen dan ;)

Ja, elke man wil wel aangesproken worden als De Heer met hoofdletter H..... 't is God niet :+
Geachte heer zou dan goed zijn,zonder hoofdletter dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:48

Haha, dat was telefoonfaal. Gewoon heer dus, zonder hoofdletter uiteraard ja ;) stoei nog wel even verder, maar heb iig via bokt iemand gevonden die me super kan helpen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:50

Ik ben nu wel erg nieuwsgierig naar waarom je eigenlijk die brief gaat sturen?
O:)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:05

Sokje_6 schreef:
Ligt wel een beetje aan je onderzoeksteam, Tazzey. Hier ook veel binnen wetenschappelijke groepen, maar niet al te veel hoge titulatuur in gebruik.

Ik zou voor de zekerheid wel voor de ouderwetse gaan, dat geeft een beter beeld dan als je hem per ongeluk beledigt.

Vandaar ook dat ik aangaf dat het in mijn vakgroep gebruikelijk is. Ik heb er slechts een in de groep die de titel wel best vind en hem zelf ook niet gebruikt.
Echter in geval van twijfel altijd voor de titulatuur gaan, liever kom ik iets strenger over dan dat ik onbedoeld iemand zou beledigen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:10

Mijn man heeft vroeger dienstplicht gehad.
Hij zou als aanhef ' geachte overste' gebruiken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:16

Volgens het boekje dat ik vroeger op kantoor gebruikte voor officiële brieven is het 'Hoogedelgestrenge heer' of in geval van een dame 'Hoogedelgestrenge vrouwe'.