Waarom zoveel studie perikelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:51

Ik heb geen idee waarom zoveel leeftijdsgenoten in de knoei komen met hun studie. Ik heb nooit echt een duidelijk zicht gehad op wat ik wou gaan doen, maar ben, ondanks dat ik er soms echt minder blij van werd, wel mee door gegaan en daar heb ik echt geen spijt van :) Ik denk dat het vooral zit in slechte informatie (zelf opgezocht of gegeven), compleet ander beeld erbij of dat sommige dingen erg geromantiseerd worden. Mijn studie is daar een perfect voorbeeld van, echter heb ik mezelf erop ingesteld dat het niet makkelijk ging worden en gewoon doorgegaan met wat ik start :)

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:56

Kelly_ann schreef:
Dit is een voorbeeld van de 'Doe wat jíj graag wil' generatie. Hoe vaak horen we dat niet? Zoek datgene wat jou blij maakt! :list:

Als puber/jong volwassene is dat héél lastig. Tot voor kort werden keuzes voor je gemaakt en nu kan je zelf kiezen. Waar voorheen de maatschappij veel meer was ingedeeld in groepen legt men nu de nadruk op het individu. Als bakkerszoon werd je bijna automatisch ook bakker... Dat had een nadeel: Je wist niet beter.
Het had ook een voordeel, je wist hoe het leven van een bakker was.


Het is inderdaad heel erg mooi dat we nu alle ruimte krijgen om zelf te kiezen. Ik had ook alles mogen kiezen van mijn ouders, ik koos wat mij verstandig leek en waar normaal in te verdienen was.

Maar liggen er nu niet gewoon een generatiekloof tussen de jongeren en de ouders? Laten we zeggen dat de schoolleidingen van tegenwoordig zo'n beetje in de leeftijd zijn van de ouders van de leerlingen. Die dus allemaal allang hun keuzes hebben gemaakt en door hun verantwoordelijkheden misschien ook niet meer de ruimte hebben om andere keuzes te maken...
Vergeet die generatie niet dat jongeren die zelf moeten kiezen wat ze leuk vinden, wel moeten leren wat ze leuk vinden? Ofwel, kennis laten maken met het dagelijks leven van jan en alleman?

Ik ben wel benieuwd of iemand ooit op school iets van presentaties heeft gehad over bijzondere beroepen? Ik heb ze in ieder geval niet gehad, maar ik zie dat nu best als een gemis.

Wel kwamen er tot in den treure scholen op bezoek om presentaties te geven over hoe geweldig hun kantine wel niet was. :+

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:01

Ik heb rechten gestudeerd want dat is "lekker breed".

Hoe moest ik nu op mijn 18e weten wat ik later wilde worden :') ik begin het nu ik werk pas een beetje te ontdekken.

Vond ik mijn studie leuk? Ja, voor de helft. Sommige vakken interesseerde mij totaal niet. Gelukkig kun je binnen rechten nog best wat switchen en net even een andere richting uit.

Nu blijkt dat ik redelijk goed heb gekozen, mede omdat de studie "breed" is. Maar was het mijn droomstudie? Nee. Aan de andere kant, wat is dat dan wel? :')

En hoeveel mensen werken daadwerkelijk in het vakgebied waar ze voor gestudeerd hebben? Die groep is niet zo groot als je denkt. Er wordt na het behalen van het diploma nog behoorlijk geswitcht.

Lien_

Berichten: 2498
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:04

Memories schreef:
Ook juist hier op de uni vind ik het docentenaanbod vaak bijzonder hard tegenvallen... Veeeel mensen die een baan oid verbonden aan de universiteit hebben en dan als tegenprestatie ook les/begeleiding aan studenten moeten gaan geven, terwijl ze daar helemaal niks mee hebben en het echt een 'moetje' is. Dachten ze op te lossen door er dan maar wat 'echte' docenten neer te zetten, maar die hebben dan weer een groot gebrek aan vakkennis. Valt beide ontzettend erg terug te zien in de motivatie en kwaliteit van het onderwijs.


Ik denk dat je als student aan de universiteit dat kunt verwachten. In principe zijn universitair docenten onderzoekers, en niet het vak ingegaan om les te geven. IMO is dat juist de kern van studeren aan de universiteit, er wordt zelfstandigheid verwacht en de professoren zie ik eerder voor het faciliteren van het leren dan als docenten die je precies gaan vertellen hoe en wat :) Maar dat is een beetje off-topic hier en die discussie kan beter ergens anders gevoerd worden.

Om terug te komen op de vraag, ik denk dat het een combinatie van keuzeaanbod en verkeerde verwachtingen is. 'Volg je droom' en zoeken naar je passie is allemaal leuk en aardig, maar ten eerste denk ik niet dat je van 16-18 jarigen kunt verwachten dat ze zichzelf al goed genoeg kennen daarvoor, en verder ben ik van mening dat er meer nadruk moet liggen op het nut van de studie, brengt het brood op de plank? Een baan is toch wel een must en je eventuele passie kun je prima als hobby houden, als er geen banen in zijn.

Nu heb ik het geluk dat ik hier ontzettend op mijn plek zit en nu bijna klaar ben met mijn universitaire master, met een aanbod voor een promotieplek op zak. Is het altijd leuk geweest? Nee, absoluut niet. Ik heb ook stomme vakken moeten doen en slechte docenten gehad, maar daar leer je van en als je doorzet pluk je er uiteindelijk de vruchten van. Daarna kun je met diploma verder op zoek naar een passende baan.

Wellicht wordt er teveel waarde gehecht aan hoe leuk een studie moet zijn, dat hoeft niet per se, en je kunt altijd via via in een ander vakgebied terechtkomen. Keuze is leuk, te vroeg moeten kiezen niet.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:17

Volg je droom, maar wees realistisch is wellicht een betere zin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:18

Volgens mij is het probleem dat teveel jongeren kiezen met hun hoofd ipv hart. Want er moet wel werk in te vinden zijn. Vroeger was het misschien wat makkelijker om gewoon te kiezen wat je leuk vond maar in deze tijd gelden er strengere eisen qua diploma's en niemand wil werkloos worden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:22

Sowieso hangt er tegenwoordig veel waarde aan 'geluk', 'plezier' en 'passie'

Er is niets mis met hard werken, teleurstelling, pech, verkeerde keuzes maken, sleur, verdriet, vallen, opstaan. Dat hoort bij het leven en dat hoort bij het proces om jezelf te worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:24

Ik denk dat het grootste probleem is dat je niet weet wat je wilt.
En dat was vroeger zeker net zo'n groot probleem als nu.

Ik denk als je bij 50 jarige gaat kijken hoeveel er nog het beroep doen waar ze ooit voor geleerd hebben misschien wel de helft wat anders doet.
En ik denk dat dat over 25 jaar bij de nu studenten net zo is.

Hoe kun je nu ook weten wat er allemaal is en bestaat?
Wat echt bij je past zonder een tijd meegelopen te hebben.

In mijn tijd zonder internet kon je ook niet eens iets opzoeken op internet.
Dus werd al snel gekozen in een vak wat de ouder(s) ook deden.
En afhaken mocht niet. Dat is wel veranderd, nu wisselt men vaak van studie.

mavantos

Berichten: 3610
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:27

Bij ons zijn in het eerste halfjaar de meeste mensen afgevallen die het gewoonweg niet haalde. Ook mensen die heel zeker waren van hun keus.
Er zaten er maar 3 à 4 in de klas die eerder zijn afgevallen, omdat ze het niet leuk vonden.

Even ter informatie, we begonnen met 32 studenten en zijn nu nog met 15 over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:28

Kelly_ann schreef:
Sowieso hangt er tegenwoordig veel waarde aan 'geluk', 'plezier' en 'passie'

Er is niets mis met hard werken, teleurstelling, pech, verkeerde keuzes maken, sleur, verdriet, vallen, opstaan. Dat hoort bij het leven en dat hoort bij het proces om jezelf te worden.

Maar aan de andere kant, wat is er mis met keuzes maken die je gelukkig maken? Het is niet zo zwart-wit, je kan prima geld verdienen met iets dat je leuk vindt ipv hard werken, teleurstelling etc.

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:29

Courses schreef:
Volg je droom, maar wees realistisch is wellicht een betere zin :+


Dan blijven er maar weinig kunstenaars over en kunnen de kunstacademies wel sluiten :+ Denk dat het heel erg slecht zou zijn voor de economie als we er allemaal zo over zouden denken.

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:32

Emmaa_ schreef:
Kelly_ann schreef:
Sowieso hangt er tegenwoordig veel waarde aan 'geluk', 'plezier' en 'passie'

Er is niets mis met hard werken, teleurstelling, pech, verkeerde keuzes maken, sleur, verdriet, vallen, opstaan. Dat hoort bij het leven en dat hoort bij het proces om jezelf te worden.

Maar aan de andere kant, wat is er mis met keuzes maken die je gelukkig maken? Het is niet zo zwart-wit, je kan prima geld verdienen met iets dat je leuk vindt ipv hard werken, teleurstelling etc.


Het is ook maar net wat je zelf wilt he...

Sommige mensen worden heel gelukkig van de hele dag kleien voor 3 euro per uur, die willen voor geen goud opgesloten worden tussen vier muren, achter een computer... Ook al verdienen ze dan 30 euro per uur.

Maar niet iedereen realiseert zich dat... Bij de reactie van Kelly_ann heb ik het idee dat er een gigantisch vooroordeel achter schuil gaat over luie studenten in een droomwereld. Die studenten heb ik niet gekend eigenlijk.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:36

Ik denk ook dat er heel veel druk is op studenten om iets te kiezen dat je "de rest van je leven" moet gaan doen. In Nederland heerst nog heel erg de mentaliteit dat je daadwerkelijk een baan krijgt of gaat zoeken in de sector waarin je gestudeerd hebt, terwijl dat, vooral met de alpha-vakken, helemaal geen vanzelfsprekendheid meer is. Hoevaak ik met mijn klassieke geschiedenis wel niet "maar wat kan je daar nou eigenlijk mee?" gehoord heb. Best veel, maar inderdaad weinig in de sector zelf (ben nu ook werkzaam in een hele andere sector :+)
Ik woon nu in het Verenigd Koninkrijk en hier is de mentaliteit heel anders. Ik heb hier aan twee verschillende universiteiten gestudeerd, twee verschillende masters. Verkeerde studiekeuzes maken is hier veel minder een ding. Studenten beginnen ergens aan en maken dat normaliter ook af, eerstejaars studenten die ouder zijn dan 18 zijn een zeldzaamheid. In Nederland is dat bijna de norm omdat er zoveel studiehoppers zijn. Deels komt dit natuurlijk omdat hier het studeren veel duurder is en een verkeerde keuze maken je dus letterlijk duur kan komen te staan. Aan de andere kant komt dat ook omdat de studies die studenten doen meestal totaal niet aansluiten op de beroepen die zij gaan uitvoeren en die verwachting is er ook niet(uitzonderingen daargelaten uiteraard, als je medicijnen gaat studeren kom je normaliter in de medische wereld terecht). Studenten kiezen iets dat ze leuk vinden om 3 a 4 jaar te doen en dan gaan ze op zoek naar banen die totaal niet op de studie aansluiten (alpha vakken zijn hier ook veel groter, een stuk of 100 klassieke talen/geschiedenis studenten versus de 10 waarmee ik in de klas zat in Nederland). Hier houdt de arbeidsmarkt ook rekening mee. In advertenties voor startersfuncties wordt zelden tot nooit gevraagd om een specifieke opleiding (nogmaals, uitzondering daargelaten) en wat je hier ook heel veel ziet zijn graduate programmes waarin net afgestudeerden worden opgeleid om in een bepaalde sector te werken. Men kijkt naar cijfergemiddelde en aan welke universiteit je afgestuurd bent, zelden naar opleiding. Ik denk dat dit de druk er voor studenten heel erg afhaalt, dat de studiekeuze die ze maken absoluut niet hun definitieve pad hoeft te zijn. Studenten kunnen dus veel meer kiezen wat ze nu leuk vinden zonder dat "de rest van hun leven" over hun schouders meekijkt.

Anna_Leo

Berichten: 90
Geregistreerd: 10-10-12
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:40

Ik wist totaal niet wat ik wou studeren na de middelbare school en heb me na een open-dag van Communicatie- en Informatiewetenschappen maar aangemeld. Het leek me super gaaf en het lijstje met eigenschappen die ze zochten in een persoon was precies ik (vooral ook volgens mijn moeder). Nou na nog geen 3 weken wist ik echt niet meer waarom ik mij OOIT voor deze studie had geinteresseerd en ingeschreven en ben toen uiteindelijk ook gestopt. Nu studeer ik psychologie en ben ik helemaal happy, ook zijn er binnen dit vakgebied vakken waarvan ik denk nou moet dit echt, maar zie ik het grotere plaatje dat sommige van die vakken nou eenmaal nodig zijn om mijn bachelor te halen (heeft misschien ook met leeftijd te maken haha).

Ook denk ik dat sommige mensen zich toch ook vergissen in hoe hard werken de uni bijvoorbeeld is, ik ken heel veel mensen die vinden dat ik maar een pretstudie ben gaan doen maar in vergelijk met andere studies moeten wij echt krankzinnig veel leren. Dit is geen opleiding waarbij je 1 dag van tevoren je boeken kan openen voor tentamens, daardoor vallen dus ook erg veel mensen in het eerste jaar al meteen weg.

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:42

Inujojo schreef:
Ik denk ook dat er heel veel druk is op studenten om iets te kiezen dat je "de rest van je leven" moet gaan doen. In Nederland heerst nog heel erg de mentaliteit dat je daadwerkelijk een baan krijgt of gaat zoeken in de sector waarin je gestudeerd hebt, terwijl dat, vooral met de alpha-vakken, helemaal geen vanzelfsprekendheid meer is. Hoevaak ik met mijn klassieke geschiedenis wel niet "maar wat kan je daar nou eigenlijk mee?" gehoord heb. Best veel, maar inderdaad weinig in de sector zelf (ben nu ook werkzaam in een hele andere sector :+)
Ik woon nu in het Verenigd Koninkrijk en hier is de mentaliteit heel anders. Ik heb hier aan twee verschillende universiteiten gestudeerd, twee verschillende masters. Verkeerde studiekeuzes maken is hier veel minder een ding. Studenten beginnen ergens aan en maken dat normaliter ook af, eerstejaars studenten die ouder zijn dan 18 zijn een zeldzaamheid. In Nederland is dat bijna de norm omdat er zoveel studiehoppers zijn. Deels komt dit natuurlijk omdat hier het studeren veel duurder is en een verkeerde keuze maken je dus letterlijk duur kan komen te staan. Aan de andere kant komt dat ook omdat de studies die studenten doen meestal totaal niet aansluiten op de beroepen die zij gaan uitvoeren en die verwachting is er ook niet(uitzonderingen daargelaten uiteraard, als je medicijnen gaat studeren kom je normaliter in de medische wereld terecht). Studenten kiezen iets dat ze leuk vinden om 3 a 4 jaar te doen en dan gaan ze op zoek naar banen die totaal niet op de studie aansluiten (alpha vakken zijn hier ook veel groter, een stuk of 100 klassieke talen/geschiedenis studenten versus de 10 waarmee ik in de klas zat in Nederland). Hier houdt de arbeidsmarkt ook rekening mee. In advertenties voor startersfuncties wordt zelden tot nooit gevraagd om een specifieke opleiding (nogmaals, uitzondering daargelaten) en wat je hier ook heel veel ziet zijn graduate programmes waarin net afgestudeerden worden opgeleid om in een bepaalde sector te werken. Men kijkt naar cijfergemiddelde en aan welke universiteit je afgestuurd bent, zelden naar opleiding. Ik denk dat dit de druk er voor studenten heel erg afhaalt, dat de studiekeuze die ze maken absoluut niet hun definitieve pad hoeft te zijn. Studenten kunnen dus veel meer kiezen wat ze nu leuk vinden zonder dat "de rest van hun leven" over hun schouders meekijkt.


Wat interessant, dit wist ik helemaal niet!

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:43

Vroeger hadden mensen niet zoveel te kiezen, tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer en elke opleiding doet zich compleet anders voor dan wat het echt is.
Ik heb eens op een meeloopdag van European Studies verschillende taallessen gevolgd, we kregen les in cultuurverschillen en een stukje marketing. Op de open dag van de opleiding kregen we te horen dat 99% van de mensen als lobbyist voor de EU gaat werken.. Ja hallo -O-

Daarnaast vind ik (als 23-jarige) het niveauverschil van havo - HBO nogal extreem. Je moet van de een op de andere dag allerlei voorbereidend werk doen, je moet 10 hoofdstukken ipv 2 leren in dezelfde tijd, je moet verslagen schrijven in nette taal waar ze je nooit iets over geleerd hebben etc.
Ik heb het eerste half jaar gehaald, maar zit er nu toch wel flink doorheen met al dat studeerwerk. Ik kan me niet voorstellen hoe een 17-jarige zich dan moet voelen met al die druk opeens op zich.

Anoniem

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:44

Het enige wat ik echt lastig vond in de overstap van de havo naar het HBO is de eigen verantwoordelijkheid. Op de middelbare school word je echt nog aan je handje vastgehouden, het is niet echt een optie om opdrachten niet in te leveren. Op het HBO nam ik nogal snel de 'ik doe het wel in de herkansing' mentaliteit aan en dan kom je op een gegeven moment toch echt wel in de problemen.

Anna_Leo

Berichten: 90
Geregistreerd: 10-10-12
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:45

Inujojo schreef:
Ik denk ook dat er heel veel druk is op studenten om iets te kiezen dat je "de rest van je leven" moet gaan doen. In Nederland heerst nog heel erg de mentaliteit dat je daadwerkelijk een baan krijgt of gaat zoeken in de sector waarin je gestudeerd hebt, terwijl dat, vooral met de alpha-vakken, helemaal geen vanzelfsprekendheid meer is. Hoevaak ik met mijn klassieke geschiedenis wel niet "maar wat kan je daar nou eigenlijk mee?" gehoord heb. Best veel, maar inderdaad weinig in de sector zelf (ben nu ook werkzaam in een hele andere sector :+)
Ik woon nu in het Verenigd Koninkrijk en hier is de mentaliteit heel anders. Ik heb hier aan twee verschillende universiteiten gestudeerd, twee verschillende masters. Verkeerde studiekeuzes maken is hier veel minder een ding. Studenten beginnen ergens aan en maken dat normaliter ook af, eerstejaars studenten die ouder zijn dan 18 zijn een zeldzaamheid. In Nederland is dat bijna de norm omdat er zoveel studiehoppers zijn. Deels komt dit natuurlijk omdat hier het studeren veel duurder is en een verkeerde keuze maken je dus letterlijk duur kan komen te staan. Aan de andere kant komt dat ook omdat de studies die studenten doen meestal totaal niet aansluiten op de beroepen die zij gaan uitvoeren en die verwachting is er ook niet(uitzonderingen daargelaten uiteraard, als je medicijnen gaat studeren kom je normaliter in de medische wereld terecht). Studenten kiezen iets dat ze leuk vinden om 3 a 4 jaar te doen en dan gaan ze op zoek naar banen die totaal niet op de studie aansluiten (alpha vakken zijn hier ook veel groter, een stuk of 100 klassieke talen/geschiedenis studenten versus de 10 waarmee ik in de klas zat in Nederland). Hier houdt de arbeidsmarkt ook rekening mee. In advertenties voor startersfuncties wordt zelden tot nooit gevraagd om een specifieke opleiding (nogmaals, uitzondering daargelaten) en wat je hier ook heel veel ziet zijn graduate programmes waarin net afgestudeerden worden opgeleid om in een bepaalde sector te werken. Men kijkt naar cijfergemiddelde en aan welke universiteit je afgestuurd bent, zelden naar opleiding. Ik denk dat dit de druk er voor studenten heel erg afhaalt, dat de studiekeuze die ze maken absoluut niet hun definitieve pad hoeft te zijn. Studenten kunnen dus veel meer kiezen wat ze nu leuk vinden zonder dat "de rest van hun leven" over hun schouders meekijkt.


Interessant inderdaad, maar krijg je dan misschien juist niet dat mensen voor de 'makkelijkere' studierichtingen gaan kiezen om maar hogere cijfers te halen als vooral daar dan word op gelet?

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:45

topsylover schreef:
Vroeger hadden mensen niet zoveel te kiezen, tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer en elke opleiding doet zich compleet anders voor dan wat het echt is.
Ik heb eens op een meeloopdag van European Studies verschillende taallessen gevolgd, we kregen les in cultuurverschillen en een stukje marketing. Op de open dag van de opleiding kregen we te horen dat 99% van de mensen als lobbyist voor de EU gaat werken.. Ja hallo -O-

Daarnaast vind ik (als 23-jarige) het niveauverschil van havo - HBO nogal extreem. Je moet van de een op de andere dag allerlei voorbereidend werk doen, je moet 10 hoofdstukken ipv 2 leren in dezelfde tijd, je moet verslagen schrijven in nette taal waar ze je nooit iets over geleerd hebben etc.
Ik heb het eerste half jaar gehaald, maar zit er nu toch wel flink doorheen met al dat studeerwerk. Ik kan me niet voorstellen hoe een 17-jarige zich dan moet voelen met al die druk opeens op zich.


Wat voor opleiding doe jij?

Ik herken dit namelijk totaal niet. Wat ik wel dodelijk vond waren die interventies die we moesten doen in het projectwerk.. VRESELIJK... KILLLLL

Ik leerde nooit voor college. Na het eerste jaar kocht ik ook pas de boeken als ik het vak niet haalde in één keer. :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:49

In mijn geval: ja, had het er van de week nog over met een studiegenoot dat ze op onze studie doen alsof het helemaal het geweldigste is wat je ooit gaat overkomen. Dat de helft uitvalt ergens tussen start en de eindstreep melden ze er niet bij. Bovendien schort het bij bepaalde docenten gewoon aan de juiste lesgeefvaardigheden (niets algemeens verder, er zitten echt fantastische docenten tussen die graag een stap extra lopen om hun leerlingen met vlag en wimpel te laten slagen. Maar helaas geldt dit lang niet voor iedereen). Dat maakt dat ik en een kleine groep anderen gewoon buiten de boot vallen: stoppen betekent een torenhoge studieschuld en jaren aan weggegooid collegegeld, doorgaan betekent jezelf mentaal stukmaken zonder uitzicht op vooruitgang. Ik vind het echt een verrot systeem :n En dat heeft echt weinig te maken met 'ik heb geen zin meer' of 'ik ben niet bereid er zoveel uur in te steken'.

Helaas is dat wel wat menig mens denkt heb ik het idee, als ik som op Facebook kijk... Ik heb strak geen stufi meer, dus ik ben op zoek naar een mogelijkheid om een uitkering te krijgen omdat ik anders gewoon de huur niet kan betalen. Anderen die dezelfde vraag stellen krijgen dan 'Je hebt al genoeg gratis studietijd gehad, ga maar eens werken voor je geld'. Alsof ik mijn studie sneller ga afronden als ik er nog 3 dagen bij ga werken :n

Ik vind het een bijzonder zorgwekkende ontwikkeling dat er zo neer wordt gekeken op studenten tegenwoordig. Het overgrote deel van de studenten die ik ken (op mijn vereniging) willen niets liever dan een diploma halen, liefst ook nog met een beetje goede cijfers. Van de zesjescultuur is hier absoluut geen sprake, en van 'stufi opzuipen op de vereniging' al helemaal niet. Wel van mensen die graag willen leren, die vaardigheden willen ontwikkelen die je op je studie niet leert (zoals het organiseren van evenementen, financieel inzicht in een organisatie, bestuurlijke ervaring, samenwerken met personen waar je niet zo mee klikt, multidisciplinaire projecten, kennisoverdracht naar jongere deelnemers van je project, etc etc). En mensen die ongelukkig of zelfs burnout zijn doordat ze keihard worden afgerekend op het feit dat ze als 18-jarige een verkeerde keus hebben gemaakt (op basis van gekleurde informatie/voorlichting), doordat ze bijvoorbeeld naar de universiteit zijn gegaan terwijl het HBO beter bij ze past, en daar komen ze dan te laat achter. En ja, die mensen willen ook wel eens ontspannen, maar o wee als je op vakantie gaat of bij mooi weer een biertje gaat drinken op een terras, dan ben je niet gemotiveerd. Hou toch op. :+

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:53

Magrathea schreef:
In mijn geval: ja, had het er van de week nog over met een studiegenoot dat ze op onze studie doen alsof het helemaal het geweldigste is wat je ooit gaat overkomen.


Bij mij een leraar: "Het eerste jaar na jullie diplomering kunnen jullie allemaal een ton per jaar verdienen."

Nou, ik vind dat ik het wel verdien, maar ik krijg het echt niet :')

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:56

Janine1990 schreef:
topsylover schreef:
Vroeger hadden mensen niet zoveel te kiezen, tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer en elke opleiding doet zich compleet anders voor dan wat het echt is.
Ik heb eens op een meeloopdag van European Studies verschillende taallessen gevolgd, we kregen les in cultuurverschillen en een stukje marketing. Op de open dag van de opleiding kregen we te horen dat 99% van de mensen als lobbyist voor de EU gaat werken.. Ja hallo -O-

Daarnaast vind ik (als 23-jarige) het niveauverschil van havo - HBO nogal extreem. Je moet van de een op de andere dag allerlei voorbereidend werk doen, je moet 10 hoofdstukken ipv 2 leren in dezelfde tijd, je moet verslagen schrijven in nette taal waar ze je nooit iets over geleerd hebben etc.
Ik heb het eerste half jaar gehaald, maar zit er nu toch wel flink doorheen met al dat studeerwerk. Ik kan me niet voorstellen hoe een 17-jarige zich dan moet voelen met al die druk opeens op zich.


Wat voor opleiding doe jij?

Ik herken dit namelijk totaal niet. Wat ik wel dodelijk vond waren die interventies die we moesten doen in het projectwerk.. VRESELIJK... KILLLLL

Ik leerde nooit voor college. Na het eerste jaar kocht ik ook pas de boeken als ik het vak niet haalde in één keer. :+

Ik doe Logistiek & Economie, eerste jaar. Qua contacturen valt het wel mee hier, alleen wat mij zo stoort zijn al die extra opdrachten die je moet doen voor alle vakken. 5 vakken + project en dan moet je ook nog allemaal presentaties, verslagjes, opdrachtjes etc. maken waar je niet veel van leert, geeneens een cijfer voor krijgt, maar wel verplicht moet doen. %)
Bij het project moeten we nu ook elke week een opdracht maken die te maken heeft met de lesstof, een opdracht maken die soms wel soms niet met het project te maken heeft, én je moet al je groepsgenootjes feedback gaan geven op hun werk. Je hebt het zo druk met randzaken dat je niet eens meer aan het echte leren toekomt soms.

Ik probeer wel alles in een keer met een 7+ te halen, daarom leg ik misschien wat meer druk op mezelf dan nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:57

Er is inderdaad erg veel keuze, en op de leeftijd dat je studeert verander je zelf ook nog flink. Ik ben ooit vol enthousiasme begonnen aan politicologie, ik was al vanaf mijn 14e zeker dat het die studie moest worden en helemaal in mijn element toen ik op mijn 19e eindelijk kon beginnen. Op dat moment was het een ideale studie voor me, helaas ben ik al snel uitgevallen door ziekte.
Maar als ik nu (ik ben nu 29) zou moeten kiezen zou het echt iets heel anders worden. Ik ben als mens zoveel veranderd, mijn interesses zijn veranderd (op de paarden na :D ) en ik zie ook veel helderder waar ik goed in ben en waarin niet. Met politicologie was ik niet op de plek terecht gekomen waar ik het best tot mijn recht kom. Ik kan me voorstellen dat dat meer mensen overkomt tijdens of vlak na hun studie.

En naast de andere redenen die genoemd worden denk ik dat de hoeveelheid topics over studieperikelen ook wel te maken heeft de gemiddelde leeftijd op bokt. En als er twee of drie topics met studiekeuzeproblemen lopen valt dat ook meer op dan de 100 bokkers die geen 'ik ben zo blij met mijn studie' topic openen :+

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:57

Kelly_ann: Maar moet je dan vier jaar of langer iedere dag met tegenzin naar je colleges of stage als je er al snel achter bent dat je beter een andere keuze had kunnen maken?

Inujojo: in Nederland beginnen bedrijven nu gelukkig ook in te zien dat ook alfa's best een toevoeging kunnen zijn aan een bank of verzekeringskantoor en worden er ook steeds meer traineeships opengesteld voor mensen die geesteswetenschappen gestudeerd hebben.

Enerzijds haalt het Britse 'any degree' en 'minimum 2:1 average' wel de druk van de studiekeuze af, maar legt het veel meer de druk op prestaties, en dat is mijns inziens niet wat Nederland moet nastreven omdat ons onderwijssyteem anders werkt. Vanuit het oogpunt dat je met 40% al een pass hebt, snap ik dat er dergelijke eisen gesteld worden, want daar splitsen de niveaus zich meer uit op de cijferschaal dan bij ons, waarin je heel absoluut op drie niveaus wordt ingedeeld en je, wanneer je een zes haalt, je in principe gekwalificeerd bent voor de volgende stap. Bovendien is een student die alleen maar negens en tienen haalt ook niet per se een goede werknemer.

Bizzybijtje: Dat laatste is inderdaad een goed punt. En vergeet ook niet dat de honderden/duizenden studenten die wel bij hun studiekeuze blijven, nominaal studeren en daarna meteen gaan werken, niet de topics gaan openen met hoe blij ze zijn met hun studie. :))

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:03

topsylover schreef:
Wat voor opleiding doe jij?

Ik herken dit namelijk totaal niet. Wat ik wel dodelijk vond waren die interventies die we moesten doen in het projectwerk.. VRESELIJK... KILLLLL

Ik leerde nooit voor college. Na het eerste jaar kocht ik ook pas de boeken als ik het vak niet haalde in één keer. :+

Ik doe Logistiek & Economie, eerste jaar. Qua contacturen valt het wel mee hier, alleen wat mij zo stoort zijn al die extra opdrachten die je moet doen voor alle vakken. 5 vakken + project en dan moet je ook nog allemaal presentaties, verslagjes, opdrachtjes etc. maken waar je niet veel van leert, geeneens een cijfer voor krijgt, maar wel verplicht moet doen. %)
Bij het project moeten we nu ook elke week een opdracht maken die te maken heeft met de lesstof, een opdracht maken die soms wel soms niet met het project te maken heeft, én je moet al je groepsgenootjes feedback gaan geven op hun werk. Je hebt het zo druk met randzaken dat je niet eens meer aan het echte leren toekomt soms.

Ik probeer wel alles in een keer met een 7+ te halen, daarom leg ik misschien wat meer druk op mezelf dan nodig is.[/quote]

Tsjah, die hadden wij ook... Heb me er nooit heel erg druk om gemaakt geloof ik. Het viel mij allemaal wel mee. Maar ik kwam ook rechtstreeks van de HAVO. Weet niet of dat voor jou ook zo is? Maar als je van school naar school gaat kan je nog prima leren. Ga je van werk naar school wordt het een stuk lastiger.