eindexamenstunt: escape room!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NadineBlabla

eindexamenstunt: escape room!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 22:04

allereerst mijn excuses als dit hier niet goed staat :o

Beste Bokkers :D

Dit jaar rond ik mijn middelbareschoolcarrière af, en daarbij hoort een examenstunt. Hiervoor hebben we bedacht om 4 escape rooms te maken in onze school en per kamer 5 docenten te plaatsen. Het is een soort afval ronde: de twee winnende groepjes docenten worden vervolgens uitgedaagd voor een laser game battle. Ons budget zal dus vooral op gaan aan het huren van de spullen voor het lasergamen, dus we proberen de escape rooms vrij goedkoop te houden. Hierdoor komt veel dus neer op onze creativiteit :+ Nu zoeken we druk het internet af om zelf een escape room te maken, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die zoiets zelf ooit hebben gerealiseerd of hier ervaring mee hebben?
We hebben tot nu toe wat kleinere elementen, maar we zouden graag dat de kamers zo'n 15 tot 30 minuten duren. We zouden graag een geheel vormen in plaats van losse kleinere dingetjes, maar tot zoiets zijn we nog niet gekomen... We horen daarom super graag ideeën!

Liefs :*

eilleen333

Re: eindexamenstunt: escape room!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:07

Je kan sowieso dingen in koffers doen en die vergrendelen met een cijferslot. Dan heb je al meteen een puzzel.
Ook kan je evt iets doen met een blacklight en dat daar dan een x aantal batterijen in moeten die ze dus 1 voor 1 moeten zien te vinden/ uitpuzzelen.

Dit hadden ze nl bij een escape room die ik zelf gedaan heb. Zat nog wat meer bij, maar bij ons waren er groepen die een uur zoet waren.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:13

een leraar in een kooitje stoppen met handboeien waarvan de sleutel gevonden moet worden en de leraar heeft een halsband om met slot en aan de ring waaraan je de lijn normaal gesproken klikt ook een slotje met sleutel eraan om het lokaal uit te komen?
Klinkt misschien heel stom maar met wiskunde misschien de eerste clu laten oplossen? of;
1= a
2= b
3= c
ect ect
125+225=350 maar 5+5= 10
want 0 komt niet in het alfbet voor. 10=L eerste letter en ze dan zo een woord laten vormen bijvoorbeeld lade, in een lade met slot waar bijvoorbeeld een raam met kozijn is getekend
door naar het raam met kozijn en daar een sleuteltje in friemelen om de lade open te krijgen waar ze een tablet vinden met raadsel en zo verder? kun je hier iets mee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:30

weet je hoe irritant het is als je jaar in jaar uit als docent de kolderdag over je heen krijgt?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:45

Weet je hoe weinig dat te maken heeft met de vraag van ts? (Daarnaast vinden sommigen het wel degelijk leuk..)
Ts, er zijn ook escape rooms als online games, misschien dat daar ook inspiratie uit te halen valt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:49

Bij ons vonden de meesten het juist echt heel leuk! Wij hadden een virus in de school met examenstunt haha, uiteindelijk de docent die met pensioen ging offerde zich dan wel op om zich open te laten snijden voor een geneesmiddel en toen kwam er een ambulance (hele oude, vergunning etc geregeld) met waterijsjes voor iedereen om iedereen beter te maken haha

Maar misschien idd cijferslot, en misschien vakkennis combineren? Dus als je groepje hebt 1 wiskundeleraar 1 nederlands 1 ....? en dan meerdere opdrachtjes voor verschillende vakdelen dus dat ze echt samen moeten werken?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:38

theadora99 schreef:
Maar misschien idd cijferslot, en misschien vakkennis combineren? Dus als je groepje hebt 1 wiskundeleraar 1 nederlands 1 ....? en dan meerdere opdrachtjes voor verschillende vakdelen dus dat ze echt samen moeten werken?

oh ja! dan kan je door bijvoorbeeld een stuk tekst te maken met allemaal spelfouten ook een zin vormen, alle foute letters vormen een raadsel die naar de volgende clue lijd

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:44

Arabesk schreef:
weet je hoe irritant het is als je jaar in jaar uit als docent de kolderdag over je heen krijgt?

Serieus? Ze doen toch niks gemeens / kwetsends / smerigs? Ik vind het een superleuk idee! Bij ons op de middelbare school ook altijd onschuldige leuke dingen gedaan op de laatste schooldag. Het is maar 1 keer per jaar.. Als je dat al niet kunt hebben als docent heb je het sowieso erg zwaar denk ik met al die pubers.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:50

Ik vind dit juist een waanzinnige examen stunt :j ook leuk voor de leerkrachten. Onze school was jaren lang creatief met water en zeep.. En dat was het dan :+

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:11

Lowara schreef:
Ik vind dit juist een waanzinnige examen stunt :j ook leuk voor de leerkrachten. Onze school was jaren lang creatief met water en zeep.. En dat was het dan :+

Bij ons een keertje zouden ze alle banden op het schoolplein leksteken, iedereen zn fiets buiten het hek gezet, hadden ze alle zadels een potlood ingedaan en banden lek en met tiewraps aan lantaarnpalen maar dus ook fietsen van mensen die in de buurt van de school woonden...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:34

Leuk TS! Je kunt misschien overwegen, als finale tussen de 2/3/4 overgebleven leerkrachten, galgje te spelen. Nee, je hoeft ze niet op te hangen. :+ De uiteindelijke 'strop' is gewoon een papieren zak met oog- en mond gaten erin over het hoofd :')

Maar bij een foute letter bindt je een been vast. Daarna het andere been, dan een arm, etc.

Dit kun je ook in combi doen met een quiz: vragen over de examenleerlingen! Goed antwoord = je geeft ze een letter van het te raden woord. Fout antwoord is arm/been vastleggen. :)

Het vastbinden kun je natuurlijk fatsoenlijk doen, het hoeft niet met geweld. :) Voordeel is dat dit heel goedkoop is. :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:33

Wat een leuk idee! Onze examenstunt (of dat heette laatste schooldag) was dat iedereen op zn sloffen moest komen anders kreeg je loser op je hoofd geschreven :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:38

Super leuk idee, Wij mochten geen examenstunt doen, omdat toen ik in t eerste jaar zat de examenstund van de 4e jaars zo veel overlast had bezorgd door harde muziek en ze met een mestwagen vol water t plein onderspoten

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:54

Leuk idee! Ik vind het altijd een ontzettend leuke dag, mooie afsluiting van een stressvol jaar. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:20

theadora99 schreef:
Lowara schreef:

Bij ons een keertje zouden ze alle banden op het schoolplein leksteken, iedereen zn fiets buiten het hek gezet, hadden ze alle zadels een potlood ingedaan en banden lek en met tiewraps aan lantaarnpalen maar dus ook fietsen van mensen die in de buurt van de school woonden...

-O- dat meen je niet? Oei.. Daar was ik als school dus niet mee akkoord gegaan :=

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:57

Theadora, dat vind ik wel heel erg ver gaan...

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 15:30

wauw wat een hoop reacties al! Dankjulliewel! Ga ze allemaal doornemen :Y)

hihi we zullen lief voor ze blijven hoor, als ze er lang over doen zullen we ze voorzien van een versnapering :')

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:52

ooh super gaaf zeg.

ik zou zeggen.. zelf een uitje naar een escape room boeken met de klas..
gelijk voldoende impressie.

doen jullie een locaal als escaperoom of zo?
cijferslot oplossen is indd cool.
een touw uit de knoophalen omdat daar ook weer een sleutel in zit.
een stukje helemaal donker maken en daar ook weer iets inplaatsen, met blacklight of zo
iets verstoppen en aan de hand van een rebus of een raadsel opzoeken (inderdaad aan de hand van spelfouten, hoofsteden of wat dan ook is erg cool. dan combineer je het ook nog met school

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 16:07

@Joltsje: ja we gaan groepjes van ongeveer 5 leraren in 4 lokalen stoppen. We denken eraan om wel elk lokaal hetzelfde te houden. Als we nou heel veel ideeën hebben kunnen we nog verschillende doen :)

Het idee is dus dat deze kamers allemaal voorzien zijn met een camera. Vanuit de lokalen die nog niet in gebruik zijn, kunnen de leerlingen via livestreams de leraren in de gaten houden:D

tot zover heb ik het volgende bij elkaar:
de deur is op slot. In het lokaal staat een koffer met een cijferslotje. In de koffer zit uiteraard de sleutel van het lokaal, en de code moet gekraakt worden
- eerste cijfer van de code: paperclip som. Er liggen door heel het lokaal paperclips. Op een briefje, wat in een jaszak zal zitten van een jas die over een stoel hangt, staat een formule gebaseerd op de kleuren paperclips. Als alle paperclips geteld & verwerkt zijn in de formule rolt hier een getal uit. Dit getal is het eerste cijfer van de code
- tweede cijfer van de code: er staat per lokaal een wereldbol met 3 landen met stickertjes. Ergens ligt nog een aanwijzing, die hint naar 1 van de 3 landen en wat de bedoeling is. Gebaseerd op de gegevens moeten ze in de grote bosatlas in de statistiek pagina's het goede gegeven vinden. Dit getal is het tweede cijfer van de code.
Met die aanwijzing iets met een essay vol spelfouten. De foute letters vormen een woord wat connectie met dit land, wat ze naar het goede gegeven wijst?

vrijdag is er weer bijeenkomst met de organisatie, hoop dat ze het wat vinden :))

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:38

Ik vind dat je leuke ideeën hebt TS! Wij hadden toen ik in de 6e klas zat LSD (Laatste School Dag) met Romeins thema. Iedereen was verkleed en we hadden een barbecue en springkussenbaan met water en zeep :j We hebben ook ooit eens een boerenthema gehad, met allemaal stro en overalls en geloof dat er zelfs kippen rondliepen :(:)