Wat zijn jullie studie tips/hacks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Wat zijn jullie studie tips/hacks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 16:50

Nou de titel zegt het al :D
Wat zijn/waren jullie tips&tricks of 'life hacks' om makkelijker of beter te studeren?

Lau

Re: Wat zijn jullie studie tips/hacks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:02

Jezelf bannen van bokt en je socialmedia verwijderen net zo lang als de bokt ban. En je telefoon op slaapstand zetten.

Dan een lekker muziekje aan, op de bank met een kopje thee. Maak je omgeving zo comfortabel mogelijk. Zodat je ook echt gaat zitten om te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:10

Ik zweer erbij om ergens anders te studeren dan thuis. Thuis raak ik snel afgeleid, ga ik even snel iets anders doen of komt het er gewoon niet van. Als ik eenmaal in de bieb zit ga ik wel aan het werk, want ik ben er dan toch.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:12

Doelen stellen. Begin ergens aan en maak het ook af, dan wordt het makkelijker de volgende keer jezelf te overtuigen.
Begin eerst met 20 minuten vol te maken zonder jezelf af te leiden, dan half uur. etc etc.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 17:21

Lau schreef:
Jezelf bannen van bokt en je socialmedia verwijderen net zo lang als de bokt ban. En je telefoon op slaapstand zetten.

Dan een lekker muziekje aan, op de bank met een kopje thee. Maak je omgeving zo comfortabel mogelijk. Zodat je ook echt gaat zitten om te leren.

Dat comfortabel maken werkt bij mij echt averechts... Hoe vaak ik wel niet met een boek in m'n handen in slaap gevallen ben :')

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:53

Voor mij werkt goed plannen het beste. Ik gebruik hiervoor de app 'Todoist', waarmee ik mijzelf elke dag doelen stel. Het afvinken van een doel geeft mij een goed gevoel, waardoor ik elke dag mijn taken netjes afrond. :)

Wat ook goed werkt, is het opdelen van grote taken in kleine taken: dus niet aan één stuk door 100 blz doorlezen. Ik geef mijzelf na elke +/- 20 blz een kleine pauze waarin ik even wat eet, drink, bok, etc. om daarna weer fris aan de bak te kunnen. Op die manier houd je je concentratie er beter bij!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 17:58

Hey wat grappig, todoist gebruik ik ook!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:08

Ik gebruik de cold turkey app. Die blokt je hele telefoon voor een bepaalde tijd, dus dan zijn daar geen afleidingen meer van. Ook beschikbaar voor een laptop, dan kun je daar ook bepaalde websites uitschakelen. Als t eenmaal ingesteld is, kun je t ook niet meer omzeilen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:12

wrts.nl

Daar maak ik al mijn aantekeningen in. Vervolgens kun je jezelf ermee overhoren.
Het is eigenlijk bedoeld om woordjes te leren, voor frans, of engels of duits. Maar je kunt ook in het ene vakje een begrip en in het andere vakje de definitie daarvan zetten.

Ook kun je lijsten delen met anderen, dus je zou kunnen afspreken om met een groepje ieder een hoofdstuk te doen oid.

Ik lees nu wel langzamer, omdat ik dus meteen aantekeningen maak. Maar daardoor onthou ik het wel meteen al beter. Daarna doe ik meerkeuze en als dat lukt dictee.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:15

Het ligt er maar net aan waarvoor ik moet studeren :D Om wat voor vak/studie gaat het of meer in het algemeen?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:24

Gewoon rustig doorleren. :D
Om de vijf minuten ofzo staar ik even voor me uit en hup dan ga ik weer. Verder niet echt tips eigenlijk..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:02

Ik leer meestal 25/30 minuten achter elkaar, soms 20, en kijk dan even op bokt of Facebook o.i.d. Daarna ga ik weer verder met leren. Dit helpt bij mij altijd heel goed, zo hou ik mijn concentratie er beter bij :) Uren achter elkaar doorleren zonder pauzes zou ik niet kunnen :P

En ik maak van de vakken die ik lastig vind samenvattingen. Dan zit de stof beter in je hoofd vind ik zelf :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:10

Ik maakte mindmaps. Wanneer ik de leerstof aan de hand van de mindmaps kon uitleggen, mocht ik stoppen met studeren.

Tijdens de blokperiode sliep ik ook makkelijk uit tot 10 uur. Dan rustig opstaan, rustig ontbijten en tegen 11 uur begon ik met studeren. Ik studeerde wel door tot +- 2 uur 's nachts. Dit werkte voor mij het beste.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 19:36

Ik ben op dit moment voor een Engels tentamen aan het leren, maar de vraag was gewoon algemeen omdat zo'n topic met tips voor iedereen handig kan zijn.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:56

Een white- of blacklist aanmaken op je internetbrowser. Bij een blacklist kun je bepaalde websites (Bokt :D ) voor bepaalde tijd niet bezoeken. Bij een whitelist kun je niets bezoeken, behalve de paar pagina's die je hebt gemarkeerd als 'nodig' voor je studie. Vooral de whitelist-functie heb ik heeeel vaak gebruikt.

Verder is het maar net wat je past. Bij mij is dat niet thuis studeren, duidelijke doelen stellen, planning maken tot tentamen (zodat je ziet hoeveel er nog moet gebeuren en dat je nu wel moet beginnen om alles af te krijgen), dat soort dingen...

Of jezelf belonen voor het leren? :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:05

Voor woorden, begrippen en jaartallen woordjesleren.nl. Voor de rest maak ik meteen aantekeningen als iets lees, duurt het wel wat langer, maar na afloop heb ik wel meteen een samenvatting. Dan leer ik per dag een aantal bladzijdes. Ondertussen heb ik een papiertje erbij waar ik vragen op schrijf. Dus als er bijvoorbeeld in mijn samenvatting staat dat Adam Smith Wealth of Nations publiceerde, schrijf ik een vraag op als 'Welk boek publiceerde Adam Smith', of 'Wie schreeft Wealth of Nations'. Als ik aan het eind al die vragen kan beantwoorden zonder in mijn samenvatting te spieken weet ik dat ik goed geleerd heb. Voor de rest vind ik het fijn om 's ochtends even te leren waarneer ik in mijn bed lig. Ik ben namelijk gek op mijn bed. Wel zorgen je een lamp aan heb staan of de gordijnen open, anders val je misschien weer in slaap. :Y)

Oh en plannen, ik plan bijna alles.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:08

- weet wat de docent van je wil weten en hoe de toetsing verloopt (soort vragen enzo)
- boktban idd :=
- pauzes inplannen
- samenvattingen met smileys schrijven / tekeningetjes / kritische tekstballonnetjes in de kantlijn
- ergens anders studeren of in elk geval echt bewust de overgang maken tussen studeren en wanneer je er niet mee bezig hoeft te zijn (dus ook niet half, of eigenlijk, of een beetje. Dat kost namelijk vooral veel onnodige energie.)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:15

Haha ik doe het dus heel anders.
Ik koop leuke mappen en markers en dergelijke die voor mij het leren leuk maken.
Daarbij heb ik de drijfveer van een sprint opleiding waarbij ik er elk moment uitgezet kan worden als ik me niet voorbeeldig gedraag :+ .

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:19

Op Quizlet kan je heel goed dingen maken zoals op wrts, maar dan op een leukere manier imo of gewoon handiger. :D
ik ga even zo'n app downloaden, plannen kan ik heel goed maar me er aan houden echt niet namelijk.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:28

Mij helpt het het aller beste om inderdaad een studieplekje op school op te zoeken
En ja een boktban is hier ook noodzakelijk, die gaat er straks bij mij ook weer op :')

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:30

Geen blokken bedenken van 20 min op dagen dat je er echt geen zin in hebt. Begin met 5 min en bedenk dan of je er nog eens 5 min aan vast wil plakken.

NathalieBoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:42

Elke dag een to-do lijstje maken, al het huis/leerwerk zo veel mogelijk maken voordat je gaat werken/paardrijden enz. En vooral niet uit stellen ;)

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:50

Sunrise_ schreef:
Geen blokken bedenken van 20 min op dagen dat je er echt geen zin in hebt. Begin met 5 min en bedenk dan of je er nog eens 5 min aan vast wil plakken.

Nou, als ik dat doe dan ben ik na 4 weken nog niet klaar voor mijn toets hoor :=

Hoe ik het doe, is (zit momenteel net in mn toetsweek haha) meestal als volgt. Ik verspreid de stof een beetje over de dagen, maar meestal leer ik pas 1-2 dagen van tevoren, oeps. Voor exacte vakken lees ik de theorie een keer door (ongeveer 2/3 uur meestal en dit doe ik meestal met maar 1 pauze, want als ik eenmaal aan het leren ben, kan ik daar lang mee doorgaan, terwijl ik na een pauze moeilijk weer kan behinnen). Daarna oefen ik wat examenopdrachten, dat duurt ongeveer 1/2 uur en dit doe ik in een keer.
Talen, ligt er heel erg aan. Woordjes, tja dan leer ik woordjes via wrts en anders oefen ik mijn vaardigheden oid.
Voor gammavakken, als filosofie, neem ik gewoon een keer alle tekst door met meestal een pauze na een hoofdstuk (ongeveer 40 pagina's).

Dusja, ik maak het mezelf niet te makkelijk, ik ga gewoon aan een tafel zitten en ga dan leren met af en toe een pauze. Mindmaps met afbeeldingen maak ik ook graag gebruik van :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 21:07

Met mindmaps zit ik vaak met plaatstekort en daar ga ik me dan gruwelijk aan ergeren :') dus dat idee heb ik maar laten varen.
Voor mijn huidige tentamen leer ik door mijn 3 referenties te "vergelijken" en daar een grote samenvatting van te maken. Bijvoorbeeld: wat staat er in de presentatie/aantekeningen/boek maar niet in de anderen? Is dit belangrijk of bijvoorbeeld een voorbeeld?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:17

Wat voor mij had geholpen, is als ik nooit Netflix had ontdekt :+
Maar verder helpt voor mij elkaar motiveren. Zit in een klein appgroepje waar we elkaar aanmoedigen om te stoppen met uitstellen en gewoon te doen. Dan kun je ook meteen brainstormen hoe zij iets aanpakken. En mijn tentamen heb ik deels gehaald doordat we in de tussenuren samen zijn gaan zitten en elkaar steeds opnieuw overhoren totdat het onze strot uitkwam.