Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirim

Berichten: 4411
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:53

Ik ben hoogbegaafd.
Onze zoons zijn ook hoogbegaafd...iets met erfelijkheid en zo.
Bij de jongste zijn ze gestopt met testen, want het werd een beetje vervelend. Zijn IQ is onmeetbaar.
De oudste heeft school afgemaakt, maar op zijn geheel eigenwijze. Veel spijbelen ( wij werden niet op de hoogte gebracht door school) en in de laatste drie weken toch maar eens zijn boeken gepakt, doorgekeken en dan slagen met de beste cijfers.
De jongste heeft vanaf zijn negende vrijstelling van de leerplicht en de kwalificatieplicht gekregen.
School is een drama voor kinderen met een heel hoog IQ, zelfs plusklassen en scholen die het predicaat hoogbegaafd -profielschool hebben kunnen, naar mijn ervaring , geen passend onderwijs geven.
Op zich niet vreemd als je nagaat hoe groot de gaten tussen het IQ van de ene hoogbegaafde en van de andere kunnen zijn.
Onze oudste is nu ruim volwassen en heeft een goede, zeer afwisselende baan... tussen andere hoogbegaafden.
De jongste , nu ook volwassen, heeft hele afwisselende jobs. Alles verveelt snel. Hij werkt niet met zijn hoofd, maar met zijn handen. Hij doet wat in het creatieve vak, maar ook in de handel.
Mijn eigen ervaring en dat van onze zoons is dat het als volwassene makkelijker is als als kind.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:11

klopt die verschillen in HB, daarom vindt ik de testen via de psychologen van de Mensa prettiger die met percentielen werken, dan is het duidelijker in een categorie te plaatsen hoe 'bijzonder' je bent.
Als het echt heel hoog is, kan alleen maar maatwerk op opleidingsgebied. Plusklassen e.d. sluiten dan al lang niet meer aan.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:19

TS: Upendo en ik zaten in dezelfde vriendengroep op de middelbare school, pas hier via Bokt, in dat andere topic, kwamen we er achter dat we allebei hoogbegaafd zijn, en hadden we ineens een verklaring over waarom we naar elkaar toe trokken. Verder voor zover ik weet in mijn omgeving alleen mijn moeder ook. Zij is de enige verder ook die zonder problemen mijn denksprongen kan volgen zonder verdere context erbij :')

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:36

Hier ook, niet 100% zeker, weet niet mijn IQ, maar getest op de basisschool. Daar wilden ze me een klas over laten slaan maar gezien ik sociaal niet zo handig was ben ik uiteindelijk naar de montessori school gegaan. Herken hier heel veel dingen. Niet gemotiveerd te krijgen voor dingen die ik niet interessant vind, maar vooral het niet gewend zijn ergens echt je best voor te doen. Ik heb havo gedaan, ook met weinig moeite (was ook zo, als ik er slecht voor stond, oh beetje leren en dan ok). Alles altijd hakken over de sloot gedaan en gehaald. Op het HBO moest ik wel in 1x iets meer moeite gaan doen (veel theorie), maar uiteindelijk veel meer geleerd in het bedrijfsleven. Nu al 3 jaar aan de slag als freelancer in de IT (development / vormgeving), bevalt enorm goed. Bijzonder om de verhalen te lezen hier.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:53

phormicola schreef:
Ik heb mijn dochter ingeschreven bij een school die een plusklas biedt.
Haar vader heeft een IQ van 189 en ze is overduidelijk heel slim. Dus dat leek me wel een handig besluit :+

189 is wel heel extreem hoog. De kans op een IQ hoger of gelijk aan 190 is ongeveer één op een miljard, en 189 ligt daar wel erg dicht bij.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:00

tmr001 schreef:
Hier ook, niet 100% zeker, weet niet mijn IQ, maar getest op de basisschool. Daar wilden ze me een klas over laten slaan maar gezien ik sociaal niet zo handig was ben ik uiteindelijk naar de montessori school gegaan. Herken hier heel veel dingen. Niet gemotiveerd te krijgen voor dingen die ik niet interessant vind, maar vooral het niet gewend zijn ergens echt je best voor te doen. Ik heb havo gedaan, ook met weinig moeite (was ook zo, als ik er slecht voor stond, oh beetje leren en dan ok). Alles altijd hakken over de sloot gedaan en gehaald. Op het HBO moest ik wel in 1x iets meer moeite gaan doen (veel theorie), maar uiteindelijk veel meer geleerd in het bedrijfsleven. Nu al 3 jaar aan de slag als freelancer in de IT (development / vormgeving), bevalt enorm goed. Bijzonder om de verhalen te lezen hier.


Ik zeg ook altijd dat als ik maar aanwezig was geweest dat ik mijn Havo diploma wel had gehaald :') Ik was er letterlijk bijna nooit. De certificaten die ik heb gehaald zijn puur omdat ik de stof kon beredeneren.

Dat doet me eraan denken... Als ik een woord niet ken, in het Engels of het Nederlands, dan kan ik het woord 'aanvoelen' en dan kom ik aardig in de buurt bij de betekenis.
Toen ik 9 was moest ik weten wat het woord 'pliers' betekende in het Nederlands, waarom dat moest weet ik niet meer. Na een paar minuutjes het woord 'aanvoelen' kwam ik uit op pincet of ander grijp object. Akelig dichtbij :))

_Ezra schreef:
phormicola schreef:
Ik heb mijn dochter ingeschreven bij een school die een plusklas biedt.
Haar vader heeft een IQ van 189 en ze is overduidelijk heel slim. Dus dat leek me wel een handig besluit :+

189 is wel heel extreem hoog. De kans op een IQ hoger of gelijk aan 190 is ongeveer één op een miljard, en 189 ligt daar wel erg dicht bij.


Hij is Amerikaans en is daar dus ook getest, vandaar dat ik weet dat ze een hele andere schaal gebruiken daar. Hoe hoog zijn IQ is volgens onze normen? Geen idee, maar hoog. Hij is een autistische savant, al wordt die term nu niet meer gebruikt.
En inderdaad, door zijn begeleiders wordt hij ook gezien als uniek en ze bestuderen hem maar al te graag. Zo iemand als hij zijn ze nog nooit tegengekomen. Dus die één op een miljard kan zomaar kloppen.

Laat ik het zo stellen: naast hem was ik een dom blondje.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 22-03-17 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:01

Mer1980 schreef:
Mijn jeugd op school ben ik fluitend doorgevlogen. Ik heb er vrij weinig voor hoeven doen. Zo ook verder in mijn zakelijk leven. Maar daar begonnen wel de echte problemen. Voordelen van mijn hb is dat ik alles zeer snel snapte en ik extreem goed ben in mijn werk. Ik ben een perfectionist en ik wilde ook de beste zijn. Vaak was ik dat ook, echter gaat het bij mis als mensen die in mijn ogen minder presteerden kritiek gingen geven op mijn manier van werken. Zeker omdat ik altijd dik mijn targets haalde. Ik kan slecht tegen autoriteit en reageer behoorlijk emotioneel op het moment dat iets in mijn ogen onrechtmatig is. Dus ondanks dat ik bij zo'n beetje iedere werkgever topscoorder was en veelal ook accountmanager van het jaar ben geweest, ging ik met conflicten weg. Vervelende managers, belachelijke lijstjes, etc.

Voor mijzelf beginnen was dan ook een logische volgende stap en heeft mij enorm veel rust gegeven. Ik word nu beoordeeld door mijzelf, mijn eigen prestaties en mijn bankrekening. Nu is ook meewerk in het bedrijf van mijn man loop ik wel weer op tegen de blokkades. Ik pak dingen zo snel op en presteer daardoor goed dat ik het moeilijk vind om anderen in het bedrijf de boel zie verstieren. Daar zijn dan ook regelmatig conflicten over.


In mindere mate, maar dit dus! Ook frustratie omdat ik voor mijn gevoel tegengehouden werd door de mensen om mij heen, beoordelingsgesprekken door mensen die ik niet helemaal serieus nam waar ik dus ook echt niks mee kon. Vroeger tot huilbuien uit frustratie aan toe op de werkvloer, ook vanuit een gevoel van onrecht. Voor mezelf geeft me enorm veel rust en daarbij een egoboost - ik haal enorm veel plezier uit mijn werk, werk voor zeer gevarieerde (tevreden!) opdrachtgevers in zeer gevarieerde functies. Leer heel veel over werkwijzen tussen de verschillende bedrijven. Daarbij is het voor mij prettig dat de meeste opdrachten een x aantal maanden duren - vind ik het bedrijf minder leuk of de mensen minder is de tijd te overzien en is het een stuk gemakkelijker uit te houden. Ik heb die uitdaging echt nodig. Heb trouwens ook met hele goede mensen gewerkt, van wie ik veel kan leren (en veel geleerd heb) wat dan wel weer echt heel plezierig kan zijn.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:01

_Ezra schreef:
phormicola schreef:
Ik heb mijn dochter ingeschreven bij een school die een plusklas biedt.
Haar vader heeft een IQ van 189 en ze is overduidelijk heel slim. Dus dat leek me wel een handig besluit :+

189 is wel heel extreem hoog. De kans op een IQ hoger of gelijk aan 190 is ongeveer één op een miljard, en 189 ligt daar wel erg dicht bij.


Ik zat ook al verbaasd te zijn... :o

En ik heb mijn IQ al jaren (sinds de derde klas middelbare school) niet laten testen. Weet iemand waar dat goedkoop kan? Ik hoef er verder niks mee - mijn leven is hartstikke leuk zo - maar ben wel ontzettend benieuwd.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:07

Als je nog vragen of meer ervaringen nodig hebt mag je een PB sturen!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15115
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:17

Omdat dit beter past op een ander forumgedeelte, verplaats ik het even voor je :)

LZP -> STW.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:26

Mijn broertje is niet hoogbegaafd, maar wel erg intelligent en die heeft veel moeite met leren omdat hij geen zin heeft, het niet serieus neemt of denkt dat ie t wel kan. Herkennen jullie dat?

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:35

Ierpier schreef:
Mijn broertje is niet hoogbegaafd, maar wel erg intelligent en die heeft veel moeite met leren omdat hij geen zin heeft, het niet serieus neemt of denkt dat ie t wel kan. Herkennen jullie dat?


Jep, vooral gewoon algeheel gebrek aan motivatie, want als ik helemaal niks doe, haal ik nog met gemak een zes.

Mizora

Berichten: 18104
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:19

Ik heb nooit geleerd te leren, waardoor het leren ook heel weinig resultaat oplevert en daardoor nog minder aantrekkelijk wordt.

mirim

Berichten: 4411
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:45

Het niet leren leren is ook een van de grootste ' problemen '. van een hb-er.
Op zich, buiten school om, niet zo'n probleem omdat je de kennis wel op een andere manier vergaart.

Ooit, jaren geleden, waren wij bij een lezing van een professor, wat ook ging over hoogbegaafdheid, en hij zei dat de kloof tussen hoogintelligentie en minder hoogintelligent steeds groter zou worden.
Zien jullie dit ook om je heen?

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:13

Zeker weten veel (bijna alleen maar) HBers in de vriendenkring. Scheelt veel onbegrip en uitleggen :). Ik heb van mijn 'gebrek' gelukkig mijn werk kunnen maken en ben actief in 'hoogbegaafdenland' om voor kinderen jongeren en volwassenen een stukje verschil te maken. Caaramel, ik wil best een keer met je skypen hoor! Als je op zoek bent naar meer hb mensen (mogelijk ook meer in de buurt) kan je misschien beter op het hb-forum kijken; daar is de doelgroep natuurlijk wat breder dan hier op bokt.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:16

Ik heb alleen mijn ex, de vader van mijn dochter. Maar daar word ik absoluut niet gelukkiger van :+

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:12

caaramel schreef:
Hoeveel van jullie hebben mede HB’ers in jullie vriendengroep?
Hoe belangrijk is dat voor jullie?
Zijn er mensen in jullie leven geweest die de situatie hebben doen omkeren? Sleutelfiguren zo te zeggen?


Ik heb onder mijn vrienden niet echt veel andere HB'ers :) Ik zoek hen niet bewust op, maar af en toe gebeurt het wel eens dat ik iemand leer kennen die achteraf ook HB blijkt te zijn. Het is ook niet echt iets waar veel over gepraat wordt, de meeste mensen willen niet bestempeld worden als opschepper of net raar bekeken worden omdat ze minder goed presteren dan hun IQ zou doen vermoeden.

Ik merk wel dat sommige mensen het beste in me naar boven halen, terwijl anderen net het tegenovergestelde doen. Te hoge verwachtingen, te lage verwachtingen, onduidelijke of onoverzichtelijke taken, vage doelstellingen, weinig feedback zijn allemaal dingen waardoor ik blokkeer en veel minder goed presteer dan ik misschien zou moeten. Bepaalde mensen kunnen daar goed mee overweg, en anderen helemaal niet.

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 23:43

Wanneer vertellen jullie iemand dat jullie hoogbegaafd zijn?
Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd makkelijk is gezien de vele vooroordelen die er bestaan.

Dus het gebeurt vaak dat je achteraf merkt dat je vrienden ook hoogbegaafd zijn?
Toont dat je toch onbewust een beetje op zoek gaat naar gelijken ;)

En nog een volgende vraag/bemerking ;)
Over verwachtingen...
Hoe gaan jullie daarmee om?
(In het algemeen, op persoonlijk vlak, op het werk... Van jezelf, van anderen...)

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:46

caaramel schreef:
Wanneer vertellen jullie iemand dat jullie hoogbegaafd zijn?
Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd makkelijk is gezien de vele vooroordelen die er bestaan.


Niet, behalve als het ter sprake komt :P 2 klassen overgeslagen dus probeer mn leeftijd niet erbij te vertellen, ook in sollicitaties enzo zeg ik het niet expliciet. Ze komen er vanzelf achter (of niet haha)

qua verwachtingen weet ik t zelf ook ngo niet zo goed haha

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:23

Ik zou, ook als ik wel getest zou zijn geweest, nooit in de klas of in een groep melden dat ik hoogbegaafd ben. Ik weet dat er een aantal "krengen" tussen zitten die het niet zouden kunnen of willen begrijpen. Die zien alleen nog maar een goed stel hersens en kijken dan niet verder. Soms uit jaloezie, soms bij gebrek aan kennis.
Hier in mijn omgeving zover ik weet ook geen HB'ers. Vermoedens heb ik van een aantal maar ik zou het niet zeker weten, en alsnog maar de vraag of ze er zelf uberhaupt ooit over na hebben gedacht.
Als ik daadwerkelijk getest HB'er was, dan zou ik het mijn beste vrienden vertellen en het daarbij laten. Maar nu heb ik zoiets; wat als ik het vertel en het niet ben? Toch nog niet het lef om de test te gaan doen, met name bang dat eruit komt dat ik geen HB'er ben ook omdat mijn ouders dit nooit over mij gedacht hebben.

Ik raak makkelijk gedemotiveerd bij onrechtvaardigheid, slechte communicatie, onduidelijke/ niet deugende/ veel eisende/ slecht uitleggende leraren of bij dingen die niet leuk zijn :')

Hoe ik ermee omga.. Lastige. Vaak niet bewust. Push mezelf wel veel in dingen. Moet dat ook wel want als ik mezelf niet die duw geef doe ik het niet. Dan ga ik helemaal onderpresteren en heb ik straks helemaal geen uitdaging meer.

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:55

Hier juist het tegenovergestelde. Heb mezelf leren lezen toen ik vier was, las encyclopedieën en kon mezelf vanalles leren. Op school altijd de hoogste score op cito toetsen gehaald, maar niet veel hoger dan gemiddeld op toetsen (gevalletje van... het saai vinden en toch niet hoeven leren om een leuk cijfer te halen!).
Maar omdat ik wel alles heel goed begreep en me al met hogere stof bezig kon houden ben ik wel naar de plusklas gegaan en van daaruit ook een uitnodiging heb gekregen van die school (voor hoogbegaafde),om daar fulltime te komen, naar die heb ik toch niet aan genomen. Ook leraren vaak erover gehad of ik niet hoogbegaafd was.

De middelbare op VWO tto begonnen... maar ik kan nog steeds niet leren dus doe nu op mijn dooie gemak havo.

Een paar maanden terug ben ik opgenomen geweest en zelfs mijn psycholoog die vermoedens had dat ik misschien hoogbegaafd was. Dus ik moest sowieso getest worden, kwam maar een heel middelmatig iq van 103 uit.

Blijkbaar heb ik me de afgelopen 17 jaar toch heel goed weten te vermommen. Als nep hoogbegaafde.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 01:36

Mer1980 schreef:
Hier ook HB, getest en wel. Naast dat ik hb ben, ben ik ook hoog sensitief. Deze combinatie is erg lastig.


Zo herkenbaar dit.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 07:19

Vrijwel alle hb zijn hsp. Inmiddels is de scheiding zeer onduidelijk aan t worden in de wetenschap :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:25

caaramel schreef:
Wanneer vertellen jullie iemand dat jullie hoogbegaafd zijn?
Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd makkelijk is gezien de vele vooroordelen die er bestaan.

Dus het gebeurt vaak dat je achteraf merkt dat je vrienden ook hoogbegaafd zijn?
Toont dat je toch onbewust een beetje op zoek gaat naar gelijken ;)

En nog een volgende vraag/bemerking ;)
Over verwachtingen...
Hoe gaan jullie daarmee om?
(In het algemeen, op persoonlijk vlak, op het werk... Van jezelf, van anderen...)


Ik heb het alleen aan mijn ex-man verteld. En alleen omdat hij erover begon.

mirim

Berichten: 4411
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:36

[quote="Lestrange01

In je laatste zin vind ik wel dat je een beetje een gevaarlijke conclusie trekt waarbij je jezelf veel te kort doet.
Ten eerste ben je wie je bent en dat is niet nep.
Ten tweede denk ik dat je de test nu niet op een moment gedaan hebt toen je je goed voelde.
Ten derde kan het zo zijn dat je je zo hebt lopen aanpassen en de test op deze manier hebt beïnvloed.
Ik ken een voorbeeld van een jongetje die zeer duidelijk hoogbegaafd was , net al de rest van de familie, maar thuis al riep : mijn IQ is 100!!
En jawel, hij werd die dag getest en zijn score was 100.
Vraag me niet hoe hij het voor elkaar kreeg, maar een score lager uit laten vallen door wat voor reden ook is heel goed mogelijk