Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:47

Inderdaad, wijze raad om er niet te diep op in te gaan. Ze hebben ongetwijfeld al bericht gehad dat ze gedaagd zijn en proberen nu op slinkse wijze waarschijnlijk info te ontfutselen. Krijg je nog meer berichten dan simpel zeggen dat je rechtsbijstand de zaak verder afhandelt.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:00

bigone schreef:
Inderdaad, wijze raad om er niet te diep op in te gaan. Ze hebben ongetwijfeld al bericht gehad dat ze gedaagd zijn en proberen nu op slinkse wijze waarschijnlijk info te ontfutselen. Krijg je nog meer berichten dan simpel zeggen dat je rechtsbijstand de zaak verder afhandelt.

Ik zal dat nu inderdaad ook niet meer doen. Het was ook eigenlijk stom om te reageren, maar het allerliefst zou ik gewoon weer teruggaan naar de oude situatie. Dat hoopte ik eigenlijk, dat hij daarom vroeg of ik gewerkt had (dat hij informeerde of ik al iets anders had en zo niet, dat ze iets voor me konden betekenen). Ik heb het 9 jaar lang echt ontzettend naar mijn zin gehad hier!
En het is echt dat het logistiek onmogelijk is, maar anders was ik gewoon meegegaan naar dat nieuwe pand. Het is heerlijk dat ik nu s avonds eens een filmpje kan kijken of gewoon kan chillen en tussendoor nog meer tijd heb voor mijn studie ook! Maar ik mis het werk en de collega's wel. Het was altijd gewoon onwijs gezellig!
En mijn fysieke status holt achteruit. Het is fysiek wel uitdagend werk zeg maar, dus ik had altijd gratis sportschool als ik moest werken, haha!


Edit: ik krijg net de dagvaarding in de bus, dus zij denk ik ook. Denk inderdaad dat ze gevraagd hebben bij mij te informeren naar werk. Mn handen jeuken om daarnaar te vragen. Maar dat is niet verstandig denk ik.. ?

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:53

Gewoon helemaal nergens meer op reageren of gewoon met het standaard antwoord, helaas dat mijn juridisch adviseur de zaken nu met jullie af moet handelen, had het graag anders gezien maar helaas, jullie geven niet thuis. Of gewoon kort, het ligt bij de advocaat!!!!

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:13

Al bericht van het bedrijf gekregen via je advocaat??

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:38

Nee, alleen dat de zitting is vervroegd naar 24 mei.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:02

Dan zit er in ieder geval schot in de zaak, laat niet alles van je advocaat afhangen, vraag een dag of wat van de toveren inzage in wat hij aan gaat leveren en/of zeggen. Dan kun je nog zaken veranderen of dingen toevoegen die van belang zijn. Soms lopen ze de kantjes er af en gaat het even snel snel. Ze kunnen je beter een irritante tante vinden dan dat je door zijn gerommel de zaak verliest, succes.
Misschien, ik weet niet of je spreekrecht hebt, kun je ook zelf jouw kant van het verhaal op papier zetten.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 13:48

bigone schreef:
Dan zit er in ieder geval schot in de zaak, laat niet alles van je advocaat afhangen, vraag een dag of wat van de toveren inzage in wat hij aan gaat leveren en/of zeggen. Dan kun je nog zaken veranderen of dingen toevoegen die van belang zijn. Soms lopen ze de kantjes er af en gaat het even snel snel. Ze kunnen je beter een irritante tante vinden dan dat je door zijn gerommel de zaak verliest, succes.
Misschien, ik weet niet of je spreekrecht hebt, kun je ook zelf jouw kant van het verhaal op papier zetten.


Ik heb de stukken ontvangen met ons 'bewijs' zeg maar.
Eigenlijk is de zaak heel simpel: zij plannen me niet meer in omdat ik geen 6 uur per dag kan reizen, en ik vind det ik recht heb op een X aantal uren en anders wil ik ontslagen worden met een transitievergoeding en uitkering.
Dus denk dat het niet heel ingewikkeld wordt, maar je weet maar nooit. Ik zet in ieder geval wat op papier inderdaad.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 05:54

Ik denk toch dat je zult moeten geluk hebben hoor... het is niet ZIJ die JOU niet KUNNEN inplannen... het is hier namelijk JIJ die NIET kunt beantwoorden aan de opdracht van het bedrijf... een bedrijf mag arbeidstijden en plek wijzigen...

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:36

Little_Gift schreef:
Ik denk toch dat je zult moeten geluk hebben hoor... het is niet ZIJ die JOU niet KUNNEN inplannen... het is hier namelijk JIJ die NIET kunt beantwoorden aan de opdracht van het bedrijf... een bedrijf mag arbeidstijden en plek wijzigen...

Als je al jaren ergens werkt, specifiek op bepaalde tijden zodat jij niet in de knel komt met je studie en de werkgever is hier van op de hoogte en vind dit juist prima. Dan is het heel apart dat ze van je verwachten dat je in één keer wel op de andere tijden kunt gaan werken met ook nog eens vijf uur reistijd per dag. Ja een werkgever mag dat vragen/eisen zelfs maar enig meedenken met iemand die al negen jaar bij je werkt, bijna afgestudeerd is op een half jaar na en dan ook ergens anders was gaan werken, dan had je als werkgever het ook zo kunnen regelen dat je ontslag gaf en een transitievergoeding betaald. Maar daar zal het pijnpunt wel zitten, ze willen gewoon zonder kosten van haar af, ronduit niet netjes.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:04

Dat kan moreel en emotioneel allemaal best kloppen maar op gebied van de wet, doet de werkgever wat hij mag. Ze plannen haar niet uit omdat ze geen werk meer voor haar hebben, ze hebben werk voor haar... dat het daarom op een andere vestiging is, is bij wet niet verkeerd. Een werkgever moet immers geen rekening houden met privé-activiteiten (wettelijk) en de werknemer is geacht op het werk te raken, eender hoe.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:23

Little_Gift schreef:
Dat kan moreel en emotioneel allemaal best kloppen maar op gebied van de wet, doet de werkgever wat hij mag. Ze plannen haar niet uit omdat ze geen werk meer voor haar hebben, ze hebben werk voor haar... dat het daarom op een andere vestiging is, is bij wet niet verkeerd. Een werkgever moet immers geen rekening houden met privé-activiteiten (wettelijk) en de werknemer is geacht op het werk te raken, eender hoe.

Gelukkig is dat niet zo zwart wit.
Als jij als werknemer al vele jaren op een bepaalde plek en bepaalde tijden werkt kunnen/mogen ze dat niet zomaar veranderen.
Anders zou je wel heel makkelijk van je personeel af kunnen komen door ze 200 km verderop aan het werk te zetten.

Mijn man is ooit van Amersfoort naar Naarden verplaatst.
Kregen het voor elkaar dat de extra reistijd onder werktijd viel.
Waren ze niet blij mee, maar ze konden het niet weigeren.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:24

Little_Gift schreef:
Een werkgever moet immers geen rekening houden met privé-activiteiten (wettelijk)


Lariekoek.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 13:06

Little_Gift schreef:
Ik denk toch dat je zult moeten geluk hebben hoor... het is niet ZIJ die JOU niet KUNNEN inplannen... het is hier namelijk JIJ die NIET kunt beantwoorden aan de opdracht van het bedrijf... een bedrijf mag arbeidstijden en plek wijzigen...


Klopt helemaal. Maar van een reistijd van 10 minuten per dag naar ruim 5 uur per dag (en dan eerder wegmoeten van het werk omdat het Ov anders niet meer rijdt) is natuurlijk wel een ander uiterste ;)

Wijzigen arbeidstijden kan ook gebeuren, maar van 08.00-17.00 in plaats van 18.00-24.00 is ook wel een enorm verschil.

Het gaat niet om een paar uurtjes of een paar kilometertjes ;)
Bovendien krijg ik op die nieuwe locatie ook ineens minder betaald omdat ze de pauze niet doorbetalen. Ik ben dan ruim 10 uur druk incl reizen en krijg loon voor 4,5 uur...

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:11

als ik het zo bekijk heb je denk ik niet zoveel om op te staan.

je werkgever heeft op jou locatie geen avond werk meer, bied je wel avond werk aan op een andere locatie.
Maar jij kan daar niet komen door vervoer. volgens mij is het niet aan jou werkgever om te zorgen dat jij daar kan komen dat ze al iets hebben geregeld dat je met de chef mee kan rijden is al best netjes en goed mee gedacht. :j
en pauzes worden zeer zelden maar
ergens door betaald net als reistijd worden maar weinig betaald. volgens mij is dit ook niet verplicht(toch? )
plus je kan leren in de auto toch?

dit is wat ik uit jou verhaal kan opmaken

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:28

Het klopt, dat het niet de verantwoordelijkheid van de werkgever is om (op tijd) op je werk te komen. Bedrijf is om bedrijfseconomische redenen (begrijp ik) verhuisd en heeft wel werk voor je, alleen daar kan jij als werknemer niet aan voldoen.De rechter zal de arbeidsovereenkomst ontbinden met een transitievergoeding en recht op WW. Als werkgever had ik dit zelf al aangeboden om een gang naar de rechtbank te voorkomen.

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:34

Electra63 schreef:
Het klopt, dat het niet de verantwoordelijkheid van de werkgever is om (op tijd) op je werk te komen. Bedrijf is om bedrijfseconomische redenen (begrijp ik) verhuisd en heeft wel werk voor je, alleen daar kan jij als werknemer niet aan voldoen.De rechter zal de arbeidsovereenkomst ontbinden met een transitievergoeding en recht op WW. Als werkgever had ik dit zelf al aangeboden om een gang naar de rechtbank te voorkomen.


Ik denk zelf zonder vergoeding en ww . Omdat ze zelf niet kan werken (welke niks met gezondheid te maken heeft) ik denk zelfs misschien nog wel eens dat het als werk weigeren gezien kan worden. omdat de werkgever wel een alternatief heeft.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:45

Ashleytjuhh schreef:
Electra63 schreef:
Het klopt, dat het niet de verantwoordelijkheid van de werkgever is om (op tijd) op je werk te komen. Bedrijf is om bedrijfseconomische redenen (begrijp ik) verhuisd en heeft wel werk voor je, alleen daar kan jij als werknemer niet aan voldoen.De rechter zal de arbeidsovereenkomst ontbinden met een transitievergoeding en recht op WW. Als werkgever had ik dit zelf al aangeboden om een gang naar de rechtbank te voorkomen.


Ik denk zelf zonder vergoeding en ww . Omdat ze zelf niet kan werken (welke niks met gezondheid te maken heeft) ik denk zelfs misschien nog wel eens dat het als werk weigeren gezien kan worden. omdat de werkgever wel een alternatief heeft.


Dat denk ik niet. Zij heeft een vast DV, altijd goed gepresteerd (neem ik aan) en door verhuizing van WG kan zij (buiten haar schuld, Het is geen onwil) niet meer voldoen. Die transitievergoeding zal niet veel zijn, die wordt pas interessant bij oudere WN's en een lang dienstverband.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 13:59

Contract bevat geen wijzigings beding, dus eenzijdig wijzigen zonder overleg mag niet zomaar. Overleg is er immers nooit geweest, ik heb nooit iets van ze gehoord behalve dat zij zeiden dat ik mee ging naar het nieuwe pand en met iemand mee zou rijden.
Maar dat is dus noet overlegd, was gewoon een mededeling en achteraf blijkt ook dat ik helemaal niet met die collega mee kan rijden.

Dus met alle liefde van de wereld: ik kon na het werk gewoon niet meer thuis. Dus ik kan echt niet werken met de door hen bedachte constructie

Maar het gaat mij ook niet om geld oid. Het gaat mij om het feit dat ze me nooit gebeld oid hebben om ook maar iets te overleggen. Dat ik voorstellen heb gedaan waar ik een hoop water bij de wijn deed en daar gewoon geen reactie op is geweest. Ik ben dan maar een part-timer, maar dan kan je in ieder geval van je laten horen toch? Dat is het meer.
Ik ben niet de eerste die er op een niet zo nette manier uit moet. T moet maar eens klaar zijn.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:24

Een WG hoeft niet met WN's te overleggen over een verhuizing, wel moet hij (afhankelijk van cao, sociaal plan, of afspraken met personeelsvertegenwoordiging) de hogere reiskosten (tijdelijk) vergoeden. Hoe je op je werk komt, is niet het probleem van de werkgever. Er zijn 2 keuzes: je blijft daar werken op de nieuwe locatie op de gewijzigde arbeidstijden of je stopt.

Wat verwacht jij voor oplossing an je WG?

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:50

ts als het je niet om het geld gaat en niet op de nieuwe locatie kon komen waarom heb je dan niet ontslag met wederzijdse goedkeuring genomen? dan krijg je gewoon ww uitkering.
nu kost het je veel geld van een advocaat enzo. en het staat gewoon niet netjes op je cv als een nieuwe werkgever gaat na bellen daar heen.

puur gewoon een vraag hoor

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:58

Ashlutjuhh, het staat er dat de werkgever dit niet wilde.

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:02

Utixo schreef:
Ashlutjuhh, het staat er dat de werkgever dit niet wilde.


met vergoeding wilde die het niet, maar zonder vergoeding staat er toch niks?

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:43

Boras schreef:
Little_Gift schreef:
Een werkgever moet immers geen rekening houden met privé-activiteiten (wettelijk)


Lariekoek.


Lol, precies dan toch niet zo'n lariekoek? :D

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:15

Ashleytjuhh schreef:
Utixo schreef:
Ashlutjuhh, het staat er dat de werkgever dit niet wilde.


met vergoeding wilde die het niet, maar zonder vergoeding staat er toch niks?


ik kan er helaas niet meer inhoudelijk op in gaan ivm de lopende zaak, maar als ik zonder vergoeding oid ga, dan 'leert' het bedrijf niets. Ze hadden kunnen reageren op mijn voorstellen, ze hadden terug kunnen bellen toen ze dat beloofden, ze hadden me iets kunnen laten weten over mijn toekomst binnen het bedrijf, maar niets van dat alles. Na 9 jaar is het van de een op de andere dag: je kan kiezen, of 5 uur reizen of helemaal niets verdienen.

Mijns inziens is dat geen nette manier van met je personeel omgaan. Ik vroeg er ik november al naar, en in maart had ik nog steeds niets gehoord. Sterker nog, nog steeds niet.

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:25

het bedrijf leert er niks van*zullen ze waarschijnlijk ook niet gaan doen van 1 iemand die dit doet) maar snij je je zelf nou niet heel hard in de vingers?
het kost je veel geld, (de kans dat je wint is denk ik best klein), het staat niet goed op je cv als een moelijk nieuw werknemer gaat bellen over jou.

plus het had je heeel veel tijd en zorgen gescheeld dan had je nu een ww en kun je rustig je studie afmaken en daarna aan een leuke nieuwe baan kunnen beginnen.