Mijn klant betaalt niet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Mijn klant betaalt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 14:10

Dag Bokkers,

Al geruime tijd geef ik pianoles aan kinderen en jongvolwassenen. Voorafgaand aan de start van de lessen, vraag ik om op een kennismakingsgesprek te komen. We bespreken de lesmethode, de frequentie van de lessen en ook niet geheel onbelangrijk: de betaling van de lessen.
Ik stuur de factuur per mail, geef deze uitgeprint en in een enveloppe mee aan de leerling en vraag ze nadrukkelijk deze aan hun ouders te geven. Gaat altijd prima, nooit problemen gehad!

Tot nu. :\ Ik heb sinds dit jaar een kind dat wekelijks les volgt. Toen moederlief een paar weken geleden een halfuur voor de aanvang van de lestijd meldde dat haar dochter vandaag thuis was gebleven van school en dat ze niet zou komen, ben ik coulant geweest en heb ik deze les niet in rekening gebracht. Wel heb ik gemeld dat ik de volgende keer de les wel in rekening zal brengen als de les niet 24h van tevoren af word gezegd. Dus geen spanningen.

Ik heb de eerste factuur verzonden op de 23e van de maand en omdat het de eerste factuur was, gaf ik een betalingstermijn van 31 dagen. De 31 dagen verstreken en het geld stond niet op mijn rekening. (Rekeningnummer staat 100% zeker juist op de factuur vermeld. :j) Ik heb een mail verstuurd met daarin de vraag of het geld binnen een week overgemaakt kon worden, bijgevoegd een herinneringsfactuur met daarop de uiterlijke datum. No respons. -O- Ik besloot het wat directer aan te pakken en een appje te sturen met de melding dat ik een herinnering verstuurd had en dat ik graag wilde dat die betaald werd. Daarop werd geen antwoord gegeven, maar wel vermeld dat de jongedame aanstaande les op vakantie was en ze dus niet aanwezig was. Prima, ook goed, fijne vakantie.

Maar ik was het flink beu. Afgelopen maandag was het meisje weer op les en vertelde ze honderduit over de luxe vakantie naar het buitenland. Dan ga ik er vanuit dat die vijf tientjes er ook nog wel vanaf kunnen. Maar ik was voorbereid en gaf haar nogmaals een herinnering in enveloppe mee met daarin het verzoek per ommegaande het factuur over te maken en dat we anders stappen moeten ondernemen. Hierbij een lijstje met data van verzendingen van de facturen/herinneringen. Heb ik in ieder geval een poot om op te staan. Ik gaf nóg een enveloppe mee, met daarin de nieuwe factuur voor de periode erna. Je zou toch zeggen dat er dan eens een lichtje moet gaan branden als de nieuwe factuur er al is en je de oude verrekt te betalen. Excuus. :o

Als mijn dochter voor de tweede keer thuis zou komen met een herinnering, ik al drie facturen waarvan twee herinneringen in mijn mailbox heb en er al telefonisch contact met me opgenomen is vanwege het feit dat ik niet betaald heb/vergeten ben te betalen, dan zou het schaamrood me op de kaken staan, zou ik ogenblikkelijk de juf bellen en melden dat het eraan kwam.

Ik check dagelijks de rekening en weet dus wat er in en uit gaat, maar ook vandaag heb ik wederom pech en heb ik het bedrag nog niet ontvangen, terwijl de deadline van het volgende factuur alweer nadert. Ik vraag me een beetje af wat ik nu nog moet doen. Ik wil het kind er absoluut niet bij betrekken, want ik wil haar geen naar gevoel geven. Dit is iets wat haar ouders op moeten lossen, maar ik vraag me af hoe ik nu nog, na het 'dreigen' aan mijn geld kom en ik zit er óók niet op te wachten om elke maand deze strijd te moeten voeren. Ja, het gaat hier om €50 en dat is niet schrikbarend veel en het is niet dat ik nu deze week niet meer kan eten, maar ik vind het ook om het principe gaan. Ik verleen service en zorg ervoor dat de facturen duidelijk, op tijd en discreet verzonden worden. Dan mag ik toch verwachten dat na twee herinneringen ik mijn geld toch wel krijg? >;)

Ik probeer een beetje stoom af te blazen, maar ik zou graag ook tips willen hoe nu te handelen. Ik vind het ook sneu om tegen het meisje te zeggen dat ze niet meer hoeft te komen en in dat geval zou ik ook kunnen fluiten naar dubbel het geld...

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Chiave op 08-03-17 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Re: Mijn klant betaalt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:12

wat vervelend zeg.. kun je de ouders opbellen? niet betalen = voorlopig geen les?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:14

Ofwel, stoppen met de lessen totdat er betaald is.
Das incasso heeft ook een no cure no pay, dus die zou je ook nog kunnen inschakelen.

Ik heb namelijk exact hetzelfde gehad, alleen dan vanuit mijn webshop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:14

Ja, het niet via het meisje doen maar de facturen aan de ouders geven of gewoon opsturen via post of mail naar de ouders. Daarbij gewoon een grote meid zijn en bellen. Gewoon bellen naar de ouders en aangeven dat de betalingstermijn ver verstreken is en dat er geen nieuwe lessen worden gegeven totdat de factuur voldaan is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:15

Hoe ontzettend balen het ook is, maar zou voortaan vooraf laten betalen. Een mobiele pin kost nu lang zo duur niet meer, dus of contant of via pin. Een vriendin van mij heeft het sinds kort ook in moeten voeren in haar praktijk. Mensen mochten voorheen achteraf betalen, maar dat deden ze dus gewoon niet. Ik kan daar met m'n pet niet bij, maar goed.

AmyJamess

Je zou een deurwaarder kunnen inschakelen? Hij kan een officiële waarschuwing sturen.
Wel respect voor je dat je het meisje nog gewoon laat komen.
Je had ook kunnen zeggen ik stop met les geven. Altijd jammer dat de kinderen er de dupe van moeten worden uit eindelijk.

Pattypaard

Ik mis in het verhaal of je telefonisch contact met de ouders van het kind gehad hebt?
Zo niet, bel ze eens op en vraag er direct naar.
Ondanks dat je dit dus wel via de app gedaan hebt is dat toch afstandelijker.

Anders zou ik gewoon bij hun aan de deur gaan. (Aanname dat het kind in de buurt zal wonen)
Of in gesprek gaan als kindlief gebracht/gehaald wordt als dat zo is.

En als dat allemaal niet werkt.. heel jammer voor het kind maar niet meer les geven tot de facturen betaald zijn. Dan loopt het iig ook niet verder op.

loez

Kun je mevrouw niet bellen? Met de vraag waarom er niet betaald wordt? :)

Mlies

Pittige brief sturen, binnen 8 dagen betalen en anders stappen ondernemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:17

Een laatste herinnering versturen met de mededeling dat er bij niet betalen incassokosten bijkomen plus de wettelijke rente. En, hoe sneu ook, eveneens de melding dat de lessen zullen stoppen als de betalingstermijn wordt overschreden. Dat is vervelend voor het kind maar jij hebt wél recht op je geld.

Als dat niets oplevert, contact opnemen met een incassobureau. Er zijn er genoeg die op no cure no pay basis werken, dus je hebt dan niet direct zelf kosten. Een brief of belletje van hen maakt waarschijnlijk meer indruk dan van jou. Dat voelt misschien oneerlijk of overdreven voor maar 50 euro, maar je hoort gewoon betaald te krijgen.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:17

Ik zou telefonisch contact opnemen en vragen of de facturen niet zijn afgegeven, omdat je ze nog niet hebt ontvangen. En als je eenmaal de centen binnen hebt, zo snel mogelijk afscheid nemen van deze leerling. Misschien sneu voor het kind, maar dit zijn waarschijnlijk mensen waar je constant achter je geld aan moet.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 14:21

Sorry, kleine toevoeging: Als ik bel per mobiel wordt er niet opgenomen. Dat wordt lastig kletsen. Met een andere telefoon heb ik het ook geprobeerd. Er werd wel opgenomen, maar toen ik mijn naam zei, werd er gezegd: Die ken ik niet. *pats, hoorn erop*.

Het meisje komt meestal samen met haar vriendinnetje, die direct na haar lest. De beide ouders gaan vriendschappelijk met elkaar om. Zou ik de moeder van het vriendinnetje kunnen vragen of er wat aan de hand is?

Ik vind het zo sneu om meteen de deur dicht te doen voor zo'n meisje dat er zelf waarschijnlijk niets aan kan doen. Het is een leuk, leergierig, beschaafd kind.
En als er niet betaald wordt en ik zeg dat dochterlief niet meer welkom is, dan ben ik mijn geld waarschijnlijk kwijt. 'Dan maar geen pianoles.'

Ik ben trouwens niet ingeschreven bij de KVK, dit hoeft niet omdat ik niet zoveel omzet draai. Heb ik dan bij instanties of incassobureaus wel recht van spreken? Ik heb wel alles netjes bijgehouden in administratie en zelfs in de schriftjes van de kinderen staan data en tijden. Ook hebben de kinderen een leskaart waarop ik data schrijf en afkruis.

Ik heb het idee dat ik niet meer serieus genomen wordt door de ouders van het kind en dit vind ik heel lastig. Dan kan ik stoer roepen dat ik stappen onderneem, maar ze zien me al aankomen.
Laatst bijgewerkt door Chiave op 08-03-17 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:21

Lessen vooruit laten betalen. Heb ik ook altijd gedaan en dan heb je in ieder geval nooit dat je lessen niet betaald worden.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:23

Totdat er betaald wordt de lessen opschorten en vanaf heden vooraf betalen invoeren. Niet betalen is geen les. Dit zou ik telefonische mededelen aan de ouders, zodat je het meisje er niet in hoeft te betrekken.
Hou er rekening mee dat je naar je geld kunt fluiten en je een klantje minder hebt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:24

Ik ga voor de optie; Aan de deur gaan en verhaal (&geld) halen.
En voortaan inderdaad vooraf laten betalen anders geen les.

Dit klinkt als moedwillige niet-betalers (om welke reden dan ook)

Dat werkt veelal ook beter dan een incassobureau o.d. inschakelen. Veel mensen schrikken daar tegenwoordig ook niet meer van en beseffen ook dat om zo'n klein bedrag een zaak aan je broek krijgen vaak niet gaat gebeuren. Dat is iig mijn ervaring vanuit ons bedrijf.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 14:24

eilleen333 schreef:
Lessen vooruit laten betalen. Heb ik ook altijd gedaan en dan heb je in ieder geval nooit dat je lessen niet betaald worden.

Dat was mijn voorstel ook. Bij mij koop je in principe een 10-rittenkaart en krijg je een kaart waarop we afkruisen en na tien lessen kun je weer een nieuwe kopen. Echter wilde de ouders van dit meisje het niet en betaalden zij liever per maand. Ik was ten goeder trouw en gaf hen deze mogelijkheid. Te vroeg gejuicht. -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:24

Ik zou die andere ouder niet erbij betrekken.
Maar als bellen niet gaat dan een appje een mailtje en een gewone brief dat het kind niet meer welkom is voordat er betaald is.
Rot voor dat kind, maar dat komt dan door de ouders, niet door jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:26

Ouders een laatste herrinnering sturen en daarin vermelden dat als het bedrag niet voor een bepaalde datum betaald is je genoodzaakt bent de lessen te stoppen. Heel sneu voor het meisje maar zij is niet jou verantwoordelijkheid en je hebt ze genoeg kansen gegeven. Ouders van een ander meisje er in betrekken zou ik niet doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:26

Sowieso stoppen met les geven. Helaas voor het kind, maar realiseer je dat JIJ het dat kind niet aan doet, maar de ouders van dat kind. Als ze dan besluiten helemaal niet meer te betalen dan maak je iig niet meer extra kosten nu, en kun je achter het overige geld aan.
Verder zou ik een officiële aangetekende brief gaan sturen met daarin de info zoals Dani zegt.

Bij de andere ouder informeren vind ik echt not done.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:28

Ook als particulier kun je een incasso bureau inschakelen :)
Aan een afspraak moet namelijk gewoon voldaan worden.

En als het kind dan stopt, gewoon blijven pushen op de kosten.
Wordt er zowieso nog wel betaald, of loopt het op?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:30

Jammer dan, geen les meer voor het kind.Per direct.
Incasso zou ik niet gelijk doen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 08-03-17 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Idd incasso bellen lessen opschorten en anders contant laten betalen voordat de les begint. Harde leerschool. Geen leskaart willen kopen dan vooraf elke les betalen. Kortom jammer voor het meisje maar geen geld geen les en ja als ze dan nog niet betalen misschien je verlies nemen. Maar niet doorgaan met de lessen.

Ersina

Je geeft de rekening aan het kind mee? Is het niet mogelijk dat het kind het niet aan haar ouders geeft? (Zelf had ik namelijk zo'n kind, die nooit briefjes doorgaf, toen hij jong was...) Een belletje aan de moeder/vader en inderdaad de boodschap (AAN DE OUDER) dat het kind niet hoeft te komen, zolang er niet betaalt is.
Met het kind hoef je geen discussie aan te gaan, de financiën, daar gaat ze niet over!
Het bedrag van 50 euro vind jij niet schrikbarend veel...., maar aan de andere vind je het zonde als je moet fluiten naar dubbel het geld. Is het niet mogelijk dat de ouders het wel veel geld vinden? Met een telefoongesprek kan je erachter komen. Misschien is de thuissituatie financieel verandert en daardoor pianoles in de knel gekomen. Maar hoe dan ook, telefonisch contact kan veel ophelderen.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:31

Als ze het op die manier gaan spelen, door aan de telefoon te zeggen "die ken ik niet"..
Sorry, maar dan heeft het kind volgende les gewoon pech. -O- Verdiend niet de schoonheidsprijs, maar heeft wel de meest krachtige boodschap. Met een brief van een incassobureau eroverheen. Lijkt op deze manier of ze het erom doen.

Zou vooral niks gaan halen of 1 op1 confronteren (alleen via telefoon), puur even voor jouw eigen veiligheid ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:32

Bij alles wat jij aan extra info vermeldt gaan bij mij de alarmbellen rinkelen :o
Respect (of naïef?) dat je er nog zo constructief over blijft.

Zoals ik het begrijp is er nog geen factuur betaald sinds dit meisje bij jou lest?

Helaas zou ik in deze situatie bang zijn dat jij je geld niet makkelijk gaat krijgen en dit in de toekomst een probleem zal blijven. Voor het meisje ontzettend sneu maar 'luxes' zijn niet gratis