Enquête over schulden voor opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Enquête over schulden voor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 16:52

Hoi allemaal!

Ik zit in het eerste jaar van het HBO en ik ben momenteel bezig met een project over schulden. Hiervoor heb ik samen met klasgenoten een enquête gemaakt. Ik vroeg mij af of jullie mij zouden willen helpen en deze enquête in willen vullen, duurt een paar minuutjes.

https://www.survio.com/survey/d/R0K7O6P1I9I7A9J5U

Alvast bedankt :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70564
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Enquête over schulden voor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:55

Ingevuld

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Enquête over schulden voor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:02

Ik heb je enquête ingevuld maar er is wel een hoop mis met de manier waarop je de enquête hebt opgesteld.
Ik vraag me af wat je verstaat onder schulden, valt een hypotheek daar ook onder, en je lease contract voor de auto. Of de koelkast die is aangeschaft op afbetaling. En vergeet vooral niet het abbo van je mobiel.
Verder zijn je vragen heel onsamenhangend en op verschillende manieren te interpreteren. Op die manier kun je jouw data niet gebruiken wanneer je er wat analyses op los zou laten. Misschien kun je de vraagstelling hier en daar nog wat beter afbakenen.

Succes!!

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Enquête over schulden voor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:24

C_arola, bedankt!

Abacab, bedankt voor het invullen en bedankt voor je feedback. Ik zal het doorgeven aan mijn klasgenootjes, misschien dat zij nog iets kunnen aanpassen. Onder schulden verstaan wij niet de dingen die jij hebt aangekaart, maar echt dingen niet meer kunnen betalen e.d.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:26

In aanvulling op Abacab: ik vond het heel moeilijk om altijd eens of oneens aan te geven bij stellingen. Ik begrijp heel goed dat je mensen wilt dwingen een standpunt in te nemen, maar ik heb de enquête daarom niet in kunnen dienen.

"Er wordt genoeg hulp aangeboden", tja... ik ken misschien maar een fractie van alle regelingen en mogelijkheden. Ik neem aan dat je daar dus test in hoeverre mensen de perceptie hebben dat mensen in schulden goed geholpen worden? En niet wat respondenten daadwerkelijk vinden van de concrete regelingen en maatregelen die nu bestaan?

Edit omdat je zelf al gereageerd hebt: wat bedoel je met "echt dingen niet meer kunnen betalen"? Mijn rekening van de waterschapsbelasting die ik een maandje op moet schuiven? 10.000 euro huurachterstand? Even geen geld hebben voor een nieuwe wasmachine terwijl de oude kapot is, dus een nieuwe machine leasen of op afbetaling kopen? Studieschuld? In de schuldsanering zitten?

Jullie kunnen er veel meer uit halen :)

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:28

Done
Ga er vanuit dat je schulden bedoeld die buiten het huizen/hypotheek gedeelte vallen.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:29

Szan schreef:
In aanvulling op Abacab: ik vond het heel moeilijk om altijd eens of oneens aan te geven bij stellingen. Ik begrijp heel goed dat je mensen wilt dwingen een standpunt in te nemen, maar ik heb de enquête daarom niet in kunnen dienen.

"Er wordt genoeg hulp aangeboden", tja... ik ken misschien maar een fractie van alle regelingen en mogelijkheden. Ik neem aan dat je daar dus test in hoeverre mensen de perceptie hebben dat mensen in schulden goed geholpen worden? En niet wat respondenten daadwerkelijk vinden van de concrete regelingen en maatregelen die nu bestaan?

Edit omdat je zelf al gereageerd hebt: wat bedoel je met "echt dingen niet meer kunnen betalen"? Mijn rekening van de waterschapsbelasting die ik een maandje op moet schuiven? 10.000 euro huurachterstand? Even geen geld hebben voor een nieuwe wasmachine terwijl de oude kapot is, dus een nieuwe machine leasen of op afbetaling kopen?

Jullie kunnen er veel meer uit halen :)


Ik denk dat we er idd meer uit hadden kunnen halen, ik heb maar weinig input in de enquête zelf gehad, ik ben vooral met de dingen eromheen bezig geweest.
Edit; het is ook de eerste keer voor ons dat we zoiets moeten doen. Dus we moeten misschien nog een beetje leren wat het beste is. Daarom ben ik erg blij met de tips die hier in het topic worden gegeven!
Ik kreeg net idd via WhatsApp ook iemand die op een aantal vragen geen antwoord kon geven, ik zal het doorgeven en hoop dat ze dat nog kunnen veranderen.

Het gaat om huurachterstanden/ruime betalingsachterstanden. We hebben het in het project over mensen in de schuldsanering/schuldhulpverlening.
Bedankt voor de feedback, ik ga het doorgeven.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Enquête over schulden voor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:32

Ook gedaan, ik vond het ook een beetje vaag. Ik zie hier dat t nu om huurachterstanden en betalingsachterstanden ging, maar ik had deels ook studieschulden (wellicht door je titel) in mijn hoofd en zat te twijfelen over hypotheken etc.. zijn namelijk gewoon schulden maarja, ff iets anders..

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:39

Celiien schreef:
Ook gedaan, ik vond het ook een beetje vaag. Ik zie hier dat t nu om huurachterstanden en betalingsachterstanden ging, maar ik had deels ook studieschulden (wellicht door je titel) in mijn hoofd en zat te twijfelen over hypotheken etc.. zijn namelijk gewoon schulden maarja, ff iets anders..


Dank je wel, de enquête kan nu helaas niet meer aangepast worden. Heb het wel doorgegeven en we nemen het de volgende keer meer als we weer een enquête moeten opstellen.

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:42

Eens met mijn voorgangers. Ik heb inderdaad ook studieschuld aangehaald.

Je moet er voor zorgen dat je definities duidelijk zijn (wat verstaan jullie onder een schuld) en mensen moeten weten met wat voor enquête ze bezig zijn: blijkbaar dus een over de schuldsanering/schuldhulpverlening :)) Ik heb wel gelezen dat jullie SJD studeren maar die opleiding zegt mij eigenlijk niet zoveel. Overigens nog wel een tip, ook als je groepswerk doet zorg dat iedereen betrokken is (desnoods laat je iemand je enquête eerst nakijken om te weten of er onduidelijkheden zijn of dat bepaalde termen vragen oproepen). Succes verder!

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:54

Amburtjoz schreef:
Eens met mijn voorgangers. Ik heb inderdaad ook studieschuld aangehaald.

Je moet er voor zorgen dat je definities duidelijk zijn (wat verstaan jullie onder een schuld) en mensen moeten weten met wat voor enquête ze bezig zijn: blijkbaar dus een over de schuldsanering/schuldhulpverlening :)) Ik heb wel gelezen dat jullie SJD studeren maar die opleiding zegt mij eigenlijk niet zoveel. Overigens nog wel een tip, ook als je groepswerk doet zorg dat iedereen betrokken is (desnoods laat je iemand je enquête eerst nakijken om te weten of er onduidelijkheden zijn of dat bepaalde termen vragen oproepen). Succes verder!


Ja, klopt. Meestal kijken we onze stukken ook wel, maar dit keer niet gedaan.
Heb begrepen dat de enquête nu vol is, dus iedereen bedankt! En ik neem de feedback zeker mee voor de volgende keer.