Studeren in Antwerpen

Moderators: Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird, Princesj, Hanmar, Giolli, Mondy

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nottinghill

Studeren in Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 16:44

Ik had een vraagje voor mensen die ervaring hebben met het studeren in Antwerpen. Mocht ik namelijk niet door de decentrale selectie zijn gekomen voor Diergeneeskunde, dan wil ik eventueel volgend jaar naar Antwerpen.
Het is alleen zo dat ik het liefst niet op kamers ga en dus heen en weer zou willen reizen. Voor mij is het mogelijk om dit eventueel met de auto te gaan doen. Ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben. Ik heb namelijk naar het voorbeeld rooster gekeken en ik zag hier dat er veel hoorcolleges zijn, zijn deze bijvoorbeeld verplicht of worden ze opgenomen en kun je er thuis ook nog naar kijken? Als ik niet elke dag naar Antwerpen zou hoeven is het namelijk wel te doen.

Ook omdat ik hoor dat het een zware studie is, vroeg ik mij af of het haalbaar is een paard naast de studie te houden, aangezien ik ambities heb om ver te komen in de paardensport en dit ook zeer belangrijk voor mij is! :)

Alvast bedankt!

Laurievc

Re: Studeren in Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:45

Antwerpen is in ieder geval een ramp qua verkeer, dus houd daar zoiezo wel rekening mee :)

Kijk eens of je een (top)sportstatuut kan aanvragen op de unif, dat kan wel handig zijn om te combineren met school. Ik heb er ook eentje, voor meer info mag je gerust een PBtje sturen :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:33

Ik weet niet waar je vandaan komt precies, maar het verkeer in Antwerpen is wel echt een ramp. Wel zijn er verschillende gratis parkeerplaatsen langs de stad, dus je zou een fiets daar kunnen neerzetten en op een gratis parkeerplaats gaan staan en op de fiets (of met het OV natuurlijk) verder gaan. Hier kun je wel redelijk wat tijd mee uitsparen, afhankelijk van waar je precies moet zijn natuurlijk.

Volgens mij heb je ook een diergeneeskunde topic hier op bokt, misschien kunnen ze je daar verder helpen met betreft je specifieke zaken.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:37

Het verkeer in inderdaad niet fijn. Je gaat voornamelijk hoorcolleges hebben, in Antwerpen werd dat tot 3 jaar geleden nog niet opgenomen, weet niet hoe dat nu zit. In Gent worden wel alle lessen opgenomen. Hoorcolleges zijn niet verplicht. Practica zijn wel verplicht! Ik zou zelf de studie Diergeneeskunde niet kunnen combineren met sport (op een ambitieus niveau ;) ). Het is een lood, LOOD zware studie, niet goed te vergelijken met Nederland. Je krijgt zeer veel theorie te verwerken, wat je gewoon uit je hoofd moeten leren. Begrijpen van de stof en werken op inzicht, dat werkt niet. Daarnaast ga je steeds meer practica hebben en tijdens de Master ook klinieken, waardoor je uiteindelijk wel op kamers zal moeten gaan.

Oh ja, in Antwerpen bieden ze enkel de Bachelor aan (3 jaar), daarna zal je verder moeten gaan naar Gent voor de Master (3 jaar). Ook iets om mee rekening te houden :)

Dressuur B+12 / L1+7

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:04

Ik ga al bijna 3 jaar lang met het openbaar vervoer op en neer van Roosendaal naar Antwerpen. Met de auto zou ik niet voor kiezen want je staat veel in de file.
Helaas worden er geen colleges opgenomen in Antwerpen dus je moet als je alles goed wil volgen elke dag op en neer.

Lizzy, mijn kleine vriendinnetje.
/3 }:0

xjuulsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:06

Ik zit ook te twijfelen om in Antwerpen diergeneeskunde te gaan studeren, dus ik lees even mee..

dollyspikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:07

Hier een belg die ook diergeneeskunde in Antwerpen heeft gestudeerd.
Het verkeer in en rond Antwerpen kan zoals eerder gezegd enorm tegenvallen.
Toen ik er studeerde (tot 2 jaar terug) werden de hoorcolleges niet opgenomen. Ik weet niet of dat vandaag nog zo is. Hoorcolleges zijn niet verplicht, practica wel (in het eerste jaar valt het aantal practica nog mee maar de hoeveelheid stijgt elk jaar).

Of je naast je studie nog een paard kan onderhouden is persoonsafhankelijk. Persoonlijk zou het voor mij niet gelukt zijn (ik heb geen eigen paard, maar ik ben wel veel geminderd met rijden op de manege). Anderen gaan bij wijze van spreken elk weekend nog op wedstrijd en dat lukt hun heel goed om zowel paard als studie te onderhouden.
En zoals eerder gezegd, de studie is loodzwaar, dus hou rekening met wat je eventueel zult moeten opgeven.

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light"

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 08:59

Bedankt voor de reacties!
Het ziet er dus naar uit dat heen en weer rijden niet echt gaat werken en dus zeker niet als ik mijn paard thuis laat staan. Ik kom uit Utrecht, dus dan is het normaal een uur en 15 minuten, maar met files wordt dat natuurlijk een stuk langer.
Ik vind het moeilijk, ik ben namelijk zo'n sukkel die niet uit huis wil. :o

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:25

Ik denk dat je een uur en een kwartier al wel uit je hoofd kunt zetten. Dat rij ik met geluk op zondagavond na 8 uur, maar overdag als er verkeer is dan kan je daar al zo minimaal een half uur bijou tellen. En aangezien de colleges (neem ik aan) in de ochtend ook plaats vinden betekent dat dat je dus ook nog te maken hebt de spits. Treinen zou een optie zijn, waarbij je de internationale trein pakt in Roosendaal, maar ik weet niet of die verbinding zo goed is. Ik zit zelf in het eerste jaar in Gent, en zou er niet aan moeten denken om ook nog een paard erbij te hebben. De studie is echt loodzwaar (en ik heb hiervoor al een bachelor afgerond dus enige ervaring binnen het studeren heb ik al).

Verder heb je het zelf over ver in de paardensport komen. Heb je nu al een hoog niveau, of is het iets wat je zelf graag wilt? Een topsport statuut krijg je namelijk niet zomaar, daar moet je toch al wel een bepaalt niveau voor hebben (nationale selectie oid). En zelfs dan geldt (in ieder geval in Gent) dat je nog altijd naar de practica moet, alleen heb je het recht om ze te verplaatsen.

Dus ik hoop voor je dat je wordt geselecteerd in Utrecht, maar zal zeker kijken waar je prioriteiten liggen, want ook voor Utrecht gaat gelden dat je een zeer waarschijnlijk op gegeven moment (al is het misschien tijdelijk) een keuze moet maken tussen paardrijden en studeren. Topsport is ook een fulltime baan, en topsport combineren met een van de zwaarste studies (in ieder geval in België) lijkt mij niet een hele handige planning.

TLove because He first loved Us
I John 4:19

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:27

Een uur en kwartier is het zeker niet, vanuit Leiden doe ik er met een klein beetje pech toch al tegen de 2 uur over.
Dgk wordt gegeven op de buitencampus, dus tel daar sowieso nog maar een kwartier tot half uur bij op.
De treinverbinding is lang, niet al te best, valt vaak uit, en daarnaast moet je nog 45 min met de bus vanaf het station, dit zou ik dus zeker niet aanraden.

Er zijn het eerste jaar slechts enkele colleges die eens (3 jaar terug) zijn opgenomen (1,5 van de 11 vakken dit jaar en 3 losse avondcolleges)
Practica zijn sowieso verplicht.

Als je het écht wilt doen, zou ik toch gewoon lekker hier op kot gaan, als je dan met de auto hierheen gaat kan je prima ieder weekend naar huis. Met een beetje geluk in je rooster heb je ook regelmatig een maandag of vrijdag vrij en kan je er een lang weekend van maken.

Maar zoals al gezegd, de studie is vrij zwaar, uitval percentage is ook vrij hoog, dus actief een paard ernaast houden voor de sport lijkt me redelijk onmogelijk (en zeker vanuit nederland)

Om het positief af te sluiten, ik las iemand iets zeggen over parkeren, parkeren bij de buitencampussen is gratis dus dat is dan wel weer makkelijk

Misty You're my everything. Veel plezier bij je nieuwe baasje
Pow Wow, kleine vriend, ik zal jou nooit vergeten!01/05/07
Nero, Ik hoop dat je lekker aan het spelen ben in de eeuwige groene weides! 18/08/08

[HK] Klaar met ons examenjaar, wij blijven altijd bij elkaar! #4

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie