Ziekmelding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 09:03

Hallo bokkers
Zit ergens mee en weet niet zo goed hoe ik het ga uitleggen aan me baas zodat hij me beter begrijpt en ik het rustig moet uit zieken, ben kapper van beroep en inmiddels de bond gemaild.
Het gaat om het volgende

Ik heb me op 21 februari ziek gemeld met de rede dat ik waarschijnlijk een longontsteking heb op 22 feb ab kuur gehad en prednison 30 Mg deze heb ik tot het weekend nog ook heb ik extra puffers gehad, speciale neusspray en codeïnetablet.
Ik heb mijn werkgever gebeld nou hij was niet begripvol en zei ik betaal jou loon dus ik bepaal of jij komt werken O oké nou ik ben ziek heb koorts benauwd kortademig ect, zat me niet lekker er daar over de bond gebeld hij heeft absoluut hier over te zeggen je bent ziek advies is uitzieken en rust, een arboarts bepaald dit nou ik kon werkelijk niks sliep slecht moe geen energie of conditie maar goed ben niet gaan werken.
Begin van deze week niet echt verbetering in mijn medicatie was duizeligheid mega benauwd hoesten en hoge hartslag kortademig weer langs de ha en kreeg een nieuwe kuur ook maar meteen een longfoto laten maken niks verontrustend heb gewoon een flinke infectie en/of bacterie
Rust houden en uitzieken werd me gezegd
Loop al weken te kwakkelen met hoesten en verkouden en door geslagen in deze infectie.
Ik kan vrij weinig mega kortademig en geen conditie energie als een krant, duizelig hartkloppingen heb slaappillen omdat ik niet kan slapen zwaarder codeïne tabletten.

Zit thuis op de bank en snel uitgeput
Gistrten gebeld met de ha ben namelijk nog steeds kortademig en vraag me af hoelang ik dat nog aanhou het is namelijk geen pretje erg vermoeiend als dit na het weekend nog aanhoud dan terug komen, uitzieken en rust ze weet van me werkgever.

Mijn werkgever doet beetje moeilijk hij wil verklaring van de ha (dit ben ik volgens mij niet verplicht en is mijn privé, moet van de verzekering zegt hij geloof er weinig van maar goed) hij wil dat ik gewoon aangepast werk ga doen hij vind dat hij dat kan bepalen, ook al ben ik ziek gemeld durf geen auto te rijden ivm duizeligheid zit thuis op de bank niks te doen.

Ik werk er al 16 jaar in het verleden 2 x slijmbeurs gehad en een auto-ongeluk vorig jaar waardoor ik langdurig ziek ben geweest en aardig wat ziekte verzuim hem in zijn ogen in 16 jaar.

Ja helaas klopt vraag ik daar om nou nee niet bepaald het overkomt mij ook en zit er totaal niet op te wachten om ziek te zijn
Maar aangezien hij veel geld betaald hebt voor al dat ziekte verzuim vind hij dat hij kan bepalen dat ik Aangepast zittend werk moet komen doen, valt vrij weinig te doen omdat we een herenzaak zijn.

Ik heb nog genees puf om thuis wat te doen ben al die wk niet bij me paard geweest, Ben af en toe duizelig en heb hartkloppingen mega kortademig
Maar als ik thuis kan zitten kan ik dat daar ook, vind hij
Ik moet rust houden en uitzieken dat is wat me arts zegt.
Nu moet ik vanmiddag op de zaak zijn om dit te bespreken, manlief gaat mee en rijd de auto.
Maar wat moet ik nu wel accepteren of hoe ga ik dit gesprek aan, hij heeft overal een weerwoord op en banketstaaf je zo onder tafel.

Heb in al die jaren nooit gevoel gehad dat er naar je geluisterd word we( collega's) durven zich nog genees ziek te melden ivm zijn reactie hoe gaat hij reageren tacties is hij niet en vind hem zeer onprofessioneel.

Ik ga maandag eerst naar de ha en bespreken zij vind dat ik niet moet gaan werken ook bel ik dan meteen de bond,
ik voel me overvallen door zijn gedrag weet niet wat ik moet doen als ik thuis al amper wat kan doen qua uithoudings vermogen wat en hoelang moet ik dan op werk zijn, ben nog steeds kortademig en dit is best vermoeiend en kost veel energie.
Hij kan me toch niet dwingen??
Overigens een arboarts hoor ik voorlopig nog niet want de eerste wk zijn voor hem zelf of zo de zaak gaat ook slecht weinig klandizie word dan afgereageerd op jou en geldzaken.

Zucht ik weet het ff niet meer klut geslapen omdat ik alleen met me werk bezig ben.

Ipsilonka

Re: Ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:07

Heel naar voor jouw werkgever, maar dat is het risico van ondernemer zijn. De enige die mag bepalen of jij weer aan het werk kan is de bedrijfsarts. Je bent inderdaad niks verplicht om te geven van jouw huisarts, dat is prive. En dat het slecht met het bedrijf gaat, daar kan jij op dit moment ook niks aan doen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 09:14

Ipsilonka schreef:
Heel naar voor jouw werkgever, maar dat is het risico van ondernemer zijn. De enige die mag bepalen of jij weer aan het werk kan is de bedrijfsarts. Je bent inderdaad niks verplicht om te geven van jouw huisarts, dat is prive. En dat het slecht met het bedrijf gaat, daar kan jij op dit moment ook niks aan doen.

Ja klopt helemaal gelijk, de ha zei het al van die verklaring is jou privé, kijk dat een arboarts het wil is wat anders, de bond zei dat ook en die zou het moeten bepalen met werk maar aangezien hij verzekerd is pas na 6 wk en tot die tijd hoor ik de arbo niet Kan ik niks asn doen dat hij zo verzekerd is kost natuurlijk premie, mij man bv die word de zelfde dag nog gebeld,
Kan ik zelf Arbo bellen maandag?

Ik ben er echt niet uit op zoveel wk thuis zitten maar me lichaam trekt het niet thuis al niet hoe op het werk dan.
Ben nog steeds niet lekker laat staan fit

Iemand een idee.
Laatst bijgewerkt door kiddokids op 04-03-17 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:14

Je schrijfstijl is erg lastig, maar ik heb me er doorheen kunnen worstelen. Allereerst beterschap, vervelend dat je er nog steeds zo'n last van hebt!

Jou baas mag idd niet vragen naar de aard van je verzuim. Wel mag hij vragen naar je arbeidsmogelijkheden op dit moment en naar de vermoedelijke duur van je verzuim.
Wil hij meer informatie of vertrouwt hij je antwoorden niet, zal hij een arbodienst/bedrijfsarts moeten inschakelen om hey verzuim met je te bespreken. Maar ook deze zal in principe niet met hem bespreken wat jou klachten zijn, aangezien dat privé is. Overigens mag jij zelf ook om een gesprek met de arbo vragen, ieder bedrijf moet aangesloten zijn bij ren arbodienst.

Meestal wordt er na 6 weken sowieso een arbodienst ingeschakeld, maar dat heeft niets te maken met de eerste weken die voor hemzelf zijn. Na 6 weken moet er een probleemanalyse en een plan van aanpak worden opgesteld voor het UWV. Qua kosten zijn de eerste 2 jaar voor hemzelf, dus dat staat los van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:19

Werkgever mag niet op de stoel gaan zitten van de arbo-arts. Werkgever mag dus niet bepalen of je wel of niet kunt werken. Allemaal ivm de privacy van jou als werknemer en tevens is de werkgever niet medisch geschoold dus 'kan' hij niet eens jouwn situatie beoordelen.
https://www.arboportaal.nl/externe-bron ... en-privacy

Weet je zeker dat je naar het gesprek met je werkgever wilt?
'Nu je hier kunt komen kun je ook wel werken'...

Succes TS, en beterschap ;)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 09:23

Britt schreef:
Je schrijfstijl is erg lastig, maar ik heb me er doorheen kunnen worstelen. Allereerst beterschap, vervelend dat je er nog steeds zo'n last van hebt!

Jou baas mag idd niet vragen naar de aard van je verzuim. Wel mag hij vragen naar je arbeidsmogelijkheden op dit moment en naar de vermoedelijke duur van je verzuim.
Wil hij meer informatie of vertrouwt hij je antwoorden niet, zal hij een arbodienst/bedrijfsarts moeten inschakelen om hey verzuim met je te bespreken. Maar ook deze zal in principe niet met hem bespreken wat jou klachten zijn, aangezien dat privé is. Overigens mag jij zelf ook om een gesprek met de arbo vragen, ieder bedrijf moet aangesloten zijn bij ren arbodienst.

Meestal wordt er na 6 weken sowieso een arbodienst ingeschakeld, maar dat heeft niets te maken met de eerste weken die voor hemzelf zijn. Na 6 weken moet er een probleemanalyse en een plan van aanpak worden opgesteld voor het UWV. Qua kosten zijn de eerste 2 jaar voor hemzelf, dus dat staat los van elkaar.

Klopt ben niet zo handig met schrijven van taal en spelling mijn excuus

Arbeidsmogelijkheden kan ik momenteel niet echt uitvoeren als ik thuis al hulp moet hebben,
met deze duizeligheid stap ik ook niet zo snel in de auto

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:25

Je bent ziek gemeld en je WG accepteert het niet begrijp ik...

Wat je moet doen is zeggen dat je niet naar dat gesprek met je WG gaat. En dat je graag een gesprek met een bedrijfsarts wilt.
De bedrijfsarts is in NL de enige die kan bepalen of jij werkelijk te ziek bent om te werken en hoe je weer gaat reintegreren. Daar heeft je werkgever niks over te zeggen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:26

Ik zou helemaal niet naar dat gesprek gaan. Ziek =ziek.
Blijf thuis en geef hem duidelijk aan wat de klachten zijn, wat het advies van de ha is en wat de verwachting is.
Je kunt zelf aangeven dat je het vervelend vindt, al veranderd dit niets aan de situatie.

Is hij het er niet mee eens moet hij zelf de arbo inschakelen, jij hoeft niets.

Sterkte!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 09:27

Joaltijd schreef:
Werkgever mag niet op de stoel gaan zitten van de arbo-arts. Werkgever mag dus niet bepalen of je wel of niet kunt werken. Allemaal ivm de privacy van jou als werknemer en tevens is de werkgever niet medisch geschoold dus 'kan' hij niet eens jouwn situatie beoordelen.
https://www.arboportaal.nl/externe-bron ... en-privacy

Weet je zeker dat je naar het gesprek met je werkgever wilt?
'Nu je hier kunt komen kun je ook wel werken'...

Succes TS, en beterschap ;)

Thanks en
Nee wil ik niet maar hoe ga ik dat oplossen hij eist het gewoon een
Beetje anders kwam hij naar mij toe, dus dacht laat me man maar rijden en neem ik ook mee naar binnen kan dan zelf opstappen ipv hem de deur uit zetten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:41

Als je vanmiddag op gesprek gaat houd je voet bij stuk dat je niet kan werken en als je werkgever daar anders over denkt zal hij een arbo arts in moeten schakelen. De rest is volledig zijn probleem.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 09:44

Thanks voor jullie reacties ja ik
Probeer dat ook aan zijn verstand te praten maar hij vind dat hij mijn loon betaald dus hij bepaald

Dat kan hij dus helemaal niet eisen en bepalen, het is precies weekend kan geen bond bellen of iets.

Thuis zitten kan ook op werk met aangepast zitten werk
Op de bank doe ik ook vrij weinig
Hij zet zich zelf te kakken want klanten vinden niet dat hij dit kan maken, en zeggen gerust ziek is ziek.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 09:46

fjordnina schreef:
Als je vanmiddag op gesprek gaat houd je voet bij stuk dat je niet kan werken en als je werkgever daar anders over denkt zal hij een arbo arts in moeten schakelen. De rest is volledig zijn probleem.

Klopt Thanks alleen hij blijft het er maar inwrijven en doordrammen
Het probleem van die arbo voor hem
Is 6 wk zou dan ik wel zelf kunnen gaan bellen maar ik ben er niet op uit om 6 wk thuis te gaan zitten
Wil medicatie is een aanslag op je lichaam en heb geen griepje want dat idee heb ik dat hij dat denkt
Het is toch geen werk weigering als ik niet ga, zal maandag zijn maar dan heb ik inmiddels natuurlijk al de ha en de bond gesproken die gaan hem bellen en dat vind hij echt niet leuk.
Laatst bijgewerkt door kiddokids op 04-03-17 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 09:51

Hij kwam met idee om roosters te maken en fb akties te verzinnen
Roosters staan standaard in de pc

En die akties heb ik in dec heel veel verzonnen en hij heeft er niks mee gedaan, ook zo lekkere waardering van hem

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:56

marije1109 schreef:
Ik zou helemaal niet naar dat gesprek gaan. Ziek =ziek.
Blijf thuis en geef hem duidelijk aan wat de klachten zijn, wat het advies van de ha is en wat de verwachting is.
Je kunt zelf aangeven dat je het vervelend vindt, al veranderd dit niets aan de situatie.

Is hij het er niet mee eens moet hij zelf de arbo inschakelen, jij hoeft niets.

Sterkte!

Precies dat.
Zeg je gesprek af en laat je niet gek maken. Laat hem maar een arboarts inschakelen dan.
Ziek is ziek, jij bent niet verplicht nu naar dat gesprek te gaan.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:58

Alleer eerst beterschap
Ik zou zelf niet naar de zaak gaan. Want denk dat hij dan zegt/denkt. Kijk als je nu wel kan komen kun je ok gewoon gaan werken ok al is dat zittens aangepast. Ziek is ziek. Lekker thuis blijven.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:07

Ziek is ziek, en zodra je beter ben zou ik ergens anders gaan werken. Wat een eikel die kerel.
Ik zou daar niet eens voor willen werken

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:15

Op 22 feb is een longontsteking vastgesteld en anderhalve week later moet je maar weer beter zijn?? Pfff wat een werkgever zeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:32

kiddokids schreef:
Thanks voor jullie reacties ja ik
Probeer dat ook aan zijn verstand te praten maar hij vind dat hij mijn loon betaald dus hij bepaald

Dat kan hij dus helemaal niet eisen en bepalen, het is precies weekend kan geen bond bellen of iets.

Dat kan hij wel vinden maar dat is (helaas voor hem) niet zoals het in Nederland geregeld is ;)
Als je twijfelt aan iemands ziekmelding ben je verplicht een bedrijfsarts te sturen en die bepaalt onafhankelijk van je werkgever of je wel of niet kan werken. En hoe je je reintegratie gaat vormgeven en wat je moet doen om beter te worden.
Verder kan niemand bepalen of je ziek genoeg bent. Niet je werkgever, niet je huisarts, niet de bond. Maar echt alleen een bedrijfsarts. Dus sta erop dat die langskomt voor dat het uit de hand loopt en hij andere gekke dingen gaat verzinnen zoals je loon niet betalen ofzo :)

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:52

Op mijn werk hadden wij vorig jaar allen een verzuim training gehad. Ontzettend leerzaam voor zowel werknemer, als werkgever.
In deze cursus werd verteld dat jij niet verplicht bent om te vertellen wat je klachten zijn, bij een korte ziekmelding. Bij langdurige ziekte ben je wel verplicht om naar de arboarts te gaan.
Ten tweede mag jouw huisarts je niet adviseren om wel of niet te gaan werken. Hij mag wel adviseren om rust te houden, maar niet of jij wel of niet moet gaan werken.

Dat je baas aangepast werk voorsteld vind ik helemaal zo gek nog niet! Werken aan het rooster en Facebook acties bedenken kun je prima vanuit huis. Ben je geen hele dag mee bezig en je kunt zelf je tijd indelen.
Het is een mooie manier om je baas tegemoet te komen, althans dat vind ik.

Beterschap +:)+

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:53

Klopt sta ook volledig in me recht
Wat moet ik zeggen dan als ik afbel
Hij banketstaaf je zo onder de tafel of laat me niet uitpraten
denk alleen dat hij dan hier komt
Hij kan we zien als ik bij hem kom dat ik amper kan lopen

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:56

Sincere schreef:
Op mijn werk hadden wij vorig jaar allen een verzuim training gehad. Ontzettend leerzaam voor zowel werknemer, als werkgever.
In deze cursus werd verteld dat jij niet verplicht bent om te vertellen wat je klachten zijn, bij een korte ziekmelding. Bij langdurige ziekte ben je wel verplicht om naar de arboarts te gaan.
Ten tweede mag jouw huisarts je niet adviseren om wel of niet te gaan werken. Hij mag wel adviseren om rust te houden, maar niet of jij wel of niet moet gaan werken.

Dat je baas aangepast werk voorsteld vind ik helemaal zo gek nog niet! Werken aan het rooster en Facebook acties bedenken kun je prima vanuit huis. Ben je geen hele dag mee bezig en je kunt zelf je tijd indelen.

Thuis goed idee ja
Maar nee moest op werk

Ik ben niet mobiel om naar het werk te komen heb lichamelijke klachten kan niet functioneren, de bond zei ziek is ziek en hij kan je niks verplichten

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:07

Dan komt hij toch lekker naar jou toe? En anders schakelt hij maar een Arbo arts in. Is hij helemaal gek geworden. Ik ging er echt niet heen hoor ziek=ziek.

Mijn moeder zit ook langdurig in de ziekte wet en die is nu sinds twee weken begonnen met therapeutisch werken. (Ze heeft een knie operatie gehad, is wel heel anders) Ik denk dat jouw werkgever daar ook op doelt. Alleen zou het fijn zijn dat hij het gewoon op een fatsoenlijke manier brengt en overlegd. Iemand met een longontsteking moet gewoon rustig op de bank zitten met een dekentje..

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:09

kiddokids schreef:
Sincere schreef:

Thuis goed idee ja
Maar nee moest op werk

Ik ben niet mobiel om naar het werk te komen heb lichamelijke klachten kan niet functioneren, de bond zei ziek is ziek en hij kan je niks verplichten

Dan kan je toch zelf het voorstel doen om thuis te werken? Initiatief tonen is niet verkeerd hoor.
Je kan in dat gesprek je lichamelijke klachten benoemen en dat je daarom niet kunt komen. Maar dat je het wel ontzettend vervelend vindt, en dan stel je voor om thuis aan de roosters te gaan.
Zou vreemd zijn wanneer hij daar mee tegen zegt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:11

Als je wel gaat dof jezelf dan niet teveel op, als je ziek bent mag je er ook beroerd uitzien dus geen wallen wegwerken, geen make up.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:11

"Voldoende is dat de werkgever weet dat de medewerker arbeidsongeschikt is, enigszins weet hoelang de afwezigheid gaat duren en weet wat de belastbaarheid van de medewerker is. Deze informatie mag de bedrijfsarts verstrekken, ook zonder toestemming van de medewerker. Op andere (verdergaande) medische gegevens heeft de werkgever echter geen recht. Dat zou de privacy van een medewerker te zeer aantasten. Het beroepsgeheim van de bedrijfsarts brengt bijvoorbeeld met zich mee dat de werkgever geen nadere informatie krijgt over de diagnose, de behandeling en de aanleiding tot het verzuim. "
https://www.arbeidsrechter.nl/ziekte-we ... n-plichten

De werkgever zelf mag zoals aangegeven in ‘De zieke werknemer en privacy’, bij de ziekmelding de volgende informatie aan de werknemer vragen:

het telefoonnummer en (verpleeg)adres;
de vermoedelijke duur van het verzuim;
de lopende afspraken en werkzaamheden;
of de werknemer onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (niet onder welke);
of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval;
of er sprake is van een verkeersongeval met regresmogelijkheid.
https://www.hrpraktijk.nl/topics/ziekte ... iekmelding

Als je vanmiddag wel op gesprek gaat zou ik voet bij stuk houden. Ziek is ziek. Al vind ik het van de werkgever wel goed dat hij aangepast werk wil aanbieden.

Medische gegevens hoef je niet te verstrekken. Volgensmij valt dit onder artikel 16 van de Wet Beschermingsgegevens, maar dat weet ik niet zeker. ;)