Wiskunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:12

8)7 -:(- %)

Sta je dan met je goeie gedrag VMBO wiskunde te doen voor je 21+ toets.
Enige wat ik kan denken is waarom... WAAAROOOOM!!!!??
Wie komt mijn frustratie met mij delen?

Destination

Re: Wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:28

Waarom: zodat je wordt toegelaten tot de opleiding die je wil doen :+
Het is 'maar' VMBO wiskunde, moet imo prima te doen zijn.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:34

Hehe punt is dat ik het op havo nivo moet kunnen maar heb al moeite met vmbo (en havo nivo tests zijn nergens te vinden). Anyways, is gewoon mijn manier van denken. Ik neem niks aan, ik ga me af vragen waarom iets op een bepaalde manier moet en kom er vervolgens niet meer uit. Krijg te horen dat dat steeds de reden is dat ik de mist in ga. Ik vind het zo onlogisch. Uiteindelijk kom ik er wel, maar dat duurt uren.
Ik zoek iig medestanders die dit gevoel herkennen, of die tips en tricks hebben over hoe zij het aanpakken.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:40

Probeer in elk geval te beginnen bij de basis, je kunt geen verdiepende opgaven weten als je de basis niet beheerst.

Wat moet je zoal weten?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:42

Ik doe een cursus via laudius, zonder begeleiding. Eerste zaken kom ik wel doorheen, das geen probleem, maar ik ga op het moment stuk op 1 opdracht, en begin me af te vragen of de uitleg nou zo krom is of dat ik krom denk. Ik zal even kijken of de opdracht kan uploaden.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:44

Je mag het anders ook wel PB'en, volgensmij mag je nl. geen huiswerk bespreken op bokt

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:45

Heb wiskunde altijd heel makkelijk gevonden (vmbo-t) :+ Dus nee, ik herken je gevoel niet :o Sorry hahah

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:47

Destination schreef:

Ik kom even tussendoor, maar dat is toch niet altijd voor iedereen makkelijk? :o

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:48

Oke, mijn probleem bij deze is, even los van het feit dat ik niet begrijp WAAROM ik -80 moet doen (of waarom de +80 uberhaupt -80 wordt) voor en na het = teken, wordt er later aangegeven dat je hetzelfde moet doen met -5t voor en na de =. Oftewel je eindigt dan met -15t=(-25t) als je dus voor EN na de = +5 doet. Echter geeft het voorbeeld aan dat het -15t=(-30t) is. Waarom is de 30 dan niet 25 geworden?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Xyris op 03-03-17 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:49

Oh, ja klopt inderdaad, mag niet met oog op examens enzo geloof ik. Heb ik niet, zijn echt oefenopdrachten zonder begeleiding of examens, maar ik begrijp het concept.

En nee, ik denk waarschijnlijk gewoon krom, aan mijn IQ ligt het in ieder geval niet haha.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:52

Xyris schreef:
Oke, mijn probleem bij deze is, even los van het feit dat ik niet begrijp WAAROM ik -80 moet doen (of waarom de +80 uberhaupt -80 wordt) voor en na het = teken, wordt er later aangegeven dat je hetzelfde moet doen met -5t voor en na de =. Oftewel je eindigt dan met -15t=(-25t) als je dus voor EN na de = +5 doet. Echter geeft het voorbeeld aan dat het -15t=(-30t) is. Waarom is de 30 dan niet 25 geworden?
[ [url=m/4a3P8b.png]Afbeelding[/url] ]

Wat is de som precies? Ik begrijp je niet helemaal :P

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:54

Je moet de opgave er even bij zetten :+

Beschouw deze som:
1+2+3=6

Als ik nu het getal 1 even wegdenk, dan staat er:

2+3=6

Nu klopt het niet. Wat ik begrijp wat jij wil doen is dit:

2+3=6+1.

Dan klopt het nog niet! Want dan staat er 5=7. Als je iets naar de andere kant haal wisselt het plusteken om voor een minteken en vice versa.

Dus:

2+3=6-1
5=5

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:55

AlwaysH schreef:
Destination schreef:

Ik kom even tussendoor, maar dat is toch niet altijd voor iedereen makkelijk? :o

Vandaar dat er 'maar' staat. En er staat prima te doen, niet makkelijk ;) IMO moet je met een beetje logisch nadenken en wat oefening in staat zijn om een VMBO examen wiskunde voldoende te kunnen maken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:57

De som is 80-20t=50-5t
Waarbij 80 cm de lengte is van een kaars die 20cm per uur smelt
En de 50 cm de lengte is van de 2e kaart en 5 cm per uur smelt.
De vraag is waar het snijpunt is dat beide kaarsen even lang zijn.

Nou weet ik al dat het antwoord op de vraag 2 is maar het doel is om deze som op te lossen d.m.v. vergelijkingen, en dat is dus waar ik niet uit kom (zie voorbeeld in vorige post).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:02

Even m'n eigen wiskunde ontwijken waar ik momenteel mee bezig ben. Dit snap ik namelijk wel.

Wat je wil is t los aan 1 kant hebben. Zonder andere getallen er bij. De vraag is immers, hoeveel moet t zijn als de kaarsen gelijk zijn?

Je begint door de formules tegenover elkaar te zetten. Dan krijg je:
80 - 20t = 50 - 5t
We kiezen er voor om de t aan de linkerkant te zetten en de rest rechts. Dit is het meest gebruikelijk.
Die 80 willen we dus niet links hebben staan. Om de 80 aan de linker kant weg te doen moeten we daar min 80 doen. Als we links min 80 doen, doen we rechts ook min 80. Wat je links doet doe je immers ook altijd rechts.

We hebben nu - 20t = 50 - 5t -80
Nu willen we die - 5t aan de rechterkant naar links hebben. Om deze weg te halen moeten we aan beide kanten plus 5t doen.

De vergelijking wordt nu - 15t = 50 - 80. Daar maken we van - 15t = -30.

Vervolgens willen we de 15 voor de t weg hebben en dus delen we beide kanten door 15.
De vergelijking wordt dus -t = -2
Een min tijd kan natuurlijk niet, dus halen we aan beide kanten de min weg (wiskunde gezien haal je 'm niet zomaar weg, maar in dit geval kan het). De vergelijking wordt dan t= 2.

Bij een tijd van 2 minuten (denk ik, geen zin om terug te lezen) zijn de kaarzen even lang.

Is dit duidelijker?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:05

80-20t= 50- 5t
Je moet alles met een letter aan 1 kant van de = zien te krijgen en alles zonder letter aan de andere kant.

Dus 0
-20t + 5t = -15t De 5t gaan naar de andere kant van de = en was -, maar - en - wordt +
En -80 + 50 = -30 De 80 gaat naar de andere kant van de = en wordt daarom -

Dan heb je dus -15t = -30
Daar kan je van maken 15t = 30
30/15 = 2, want (15 x t) = 30, als in (15 x 2) = 30.

Snap je'm zo of helpt dit nog niet?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:05

80-20t = 50-5t
-20t = -30-5t
-15t = 30
t = 2

Het is eigenlijk heel simpel. Links van de = wil je altijd de variabele (dus x, a, z, t of wat dan ook, de letters). Het liefst wil je eigenlijk dat er niks staat behalve de variabele, dus begin je in dit geval met -80, aangezien je de 80 aan de linkerkant dan al kwijt bent. Wat je links van de = doet, moet je rechts van de = ook doen, maar alleen met gelijkwaardige dingen (in deze som zijn de dingen met 't' gelijkwaardig aan elkaar en de 80 en 50 ook). Wanneer je de 80 eraf hebt gehaald krijg je dus
-20t = -30-5t
Je moet de min altijd laten staan!
Je wil nu graag de -5t rechts van de = ook weghebben, dus doe je zowel links als rechts +5. Je krijgt dan
-15t = -30
Om het antwoord op de som te krijgen, moet je op 1t (=t) uitkomen. Je doet het daarom x -15. Je krijgt dan:
t = 2.
t was de tijd in uren, dus na 2 uur zijn de kaarsen even lang.

Wanneer iets van elkaar af getrokken moet worden en je blijft als het ware met een min zitten, moet je deze altijd laten staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:09

Dit heeft niets met vmbo of welk niveau dan ook te maken. Dit heb ik op dezelfde manier op het vwo in de onderbouw gekregen.

Het is gewoon wat er staat. Je moet aan beide kanten van het = teken dezelfde bewerkingen doen.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:13

80 - 20t = 50 - 5t

Je moet alles met de t links zetten en alles zonder letter rechts. Als je iets links plus is word het als je het rechts zet min en andersom hetzelfde, daar is een reden voor maar je kan het ook gewoon onthouden.
Dan krijg je

-20t+5t=-80+50

-15t=-30

De linker kant mag nooit min zijn dus deel je het door -15
En dan krijg je:
T=2

Een handige site voor wiskunde is wiskunde acedemie

http://wiskundeacademie.nl/lesmethode/g ... n-oplossen

Vergelijkingen zijn heel belangrijk want nu in 4 havo kom ik ze regelmatig tegen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 23:23

Tis al iets duidelijker, thanks, maar ik ga er morgen even met een fris hoofd naar kijken, bij mij is het altijd koffiedik kijken en dan ineens valt het kwartje en is het een fluitje van een cent. Met een beetje geluk gaat dat bij deze ook gebeuren morgenochtend |o iig thanks voor jullie help tot nu toe!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:12

Xyris schreef:
... Oftewel je eindigt dan met -15t=(-25t) als je dus voor EN na de = +5 doet. Echter geeft het voorbeeld aan dat het -15t=(-30t) is. Waarom is de 30 dan niet 25 geworden?

Even dit stukje nog voor je verduidelijken: je doet niet +5, maar +5t. Het antwoord zegt ook niet -15t = -30t, maar -15t = -30 (dus zonder t achter de 30). Die 30 heeft dus geen t, dus als je -5t doet, gebeurt er niks met die 30.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:36

Ga je de 21+ test doen voor een HBO opleiding? Dat ga je niet redden met VMBO niveau wiskunde, ik zou kijken naar een goede cursus op HAVO of VWO niveau, het is zonde van je tijd en geld om het op VMBO niveau te doen terwijl dat niet toereikend is voor een HBO opleiding. Je mag me altijd een PB sturen, ik heb wiskunde op WO niveau gedaan en geef ook bijles.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:41

Ken je de website http://www.wiskunjeleren.nl? Als je daar wiskunde A aanklikt en dan "basisvaardigheden" kun je heel veel basics goed uitgelegd terug vinden!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 12:46

Thanks! Ik ben wat helderder nu en de uitleg ook haha.
Ik had eigenlijk verwacht dat ik met een cursus vmbo a tot z er wel zou komen, maar het wil niet echt. Ligt natuurlijk voornamelijk aan mij(n denkwijze) en heb op het vmbo nauwelijks wiskunde gehad (lerares was er nooit en als ze er was had ze geen controle over de klas, kennen jullie vast wel XD) ik ga even wiskunjeleren door spitten, misschien is dat net wat ik nodig heb om mijn huidige cursus op te pikken!

Iig thanks voor jullie hulp, zou graag dit topic open houden voor mensen met hetzelfde probleem of als ik nog ergens over struikel (wat vast het geval zal zijn).

*Edit, ik zie dat wiskunjeleren havo nivo is, iets voor na deze cursus dus. Nog even ploeteren en dan daar mee door, zal toch op dat nivo wiskunde moeten kunnen doen, ben blij dat ik daar mee verder kan!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:51

In de bibliotheek kun je veel schoolboeken op diverse niveau's vinden met examens, maar ook Dummy-boeken met uitleg bij elk specifiek probleem. Misschien heb je er wat aan.