help, verkeerde studiekeuze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

help, verkeerde studiekeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 15:29

Hallo bokkers,

Ik zit nogal met mijn handen in het haar.
Om even de situatie te schetsen: ik doe een opleiding om in de kinderopvang te gaan.
Het is een mbo opleiding niveau 4, en aangezien ik hem in sprint doe ben ik over anderhalf jaar klaar.
Maar ik vind de opleiding en stage nogal tegenvallen, en ik ben er achter gekomen dat ik op de verkeerde opleiding zit.
Tja en nu... Ik wil sowieso mijn opleiding afmaken, omdat ik dan geen studieschulden eraan over houd.
Maar dit betekend wel dat ik de aankomende anderhalf jaar flink moet doorbijten om deze opleiding door te komen.

Ik heb altijd al gehouden van auto's en vind het heel interessant om te kijken naar de manier waarop de autoindustrie ontwikkeld. Nu heb ik de opleiding serviceadviseur mobiliteitsbranche op het oog.
Hierbij werk je in een garage of bij een dealer als receptionist. Je verteld over de reparaties die er gebeurt zijn aan de klant en regelt de fracturatie. Dit lijkt mij echt een topbaan.

Maar nu komt de twijfel terug, wat als dit ook tegenvalt? Wat doe ik dan?

Ik begrijp dat er aan elke baan plus en minpunten zitten, en dat werken niet altijd even leuk is.
Maar ik ben er van overtuigt dat een baan ook iets is waar je tevreden mee bent. Als kinderopvang leidster word ik niet gelukkig.

Zijn er meer bokkers die twijfelen over hun studiekeuzes?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:06

Wat jammer dat je opleiding zo tegenvalt. Goed dat je wel wil doorpakken en het af wil maken, het is nu even vervelend maar geen studieschuld overhouden is wel héél fijn.

Weet je zeker of die opleiding echt nodig is om bij een garage aan het werk te kunnen? Ik zou eerst eens wat garages en dealers bellen, welke opleiding en/of ervaring zij graag zien bij de receptie-werknemers. Misschien hebben ze liever mensen uit een commerciële opleiding, of een algemene receptionisten-opleiding. Nadeel van deze opleiding is ook dat hij erg specifiek is. Als er geen banen bij garages of dealers zijn en je bij andere bedrijven wil solliciteren, maak je misschien minder kans omdat deze opleiding zich op één bedrijfstak richt.

Misschien mag je ook ergens wel een dag meelopen, om een beter beeld van het werk te krijgen.

Ik zou dus beginnen met wat telefoontjes en eens kijken of deze opleiding je echt een voordeel geeft en leidt tot een baan die je graag zou doen. :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 17:11

Dani schreef:
Wat jammer dat je opleiding zo tegenvalt. Goed dat je wel wil doorpakken en het af wil maken, het is nu even vervelend maar geen studieschuld overhouden is wel héél fijn.

Weet je zeker of die opleiding echt nodig is om bij een garage aan het werk te kunnen? Ik zou eerst eens wat garages en dealers bellen, welke opleiding en/of ervaring zij graag zien bij de receptie-werknemers. Misschien hebben ze liever mensen uit een commerciële opleiding, of een algemene receptionisten-opleiding. Nadeel van deze opleiding is ook dat hij erg specifiek is. Als er geen banen bij garages of dealers zijn en je bij andere bedrijven wil solliciteren, maak je misschien minder kans omdat deze opleiding zich op één bedrijfstak richt.

Misschien mag je ook ergens wel een dag meelopen, om een beter beeld van het werk te krijgen.

Ik zou dus beginnen met wat telefoontjes en eens kijken of deze opleiding je echt een voordeel geeft en leidt tot een baan die je graag zou doen. :)


Dat is een goed idee, ik ga het eens navragen!
Ik vond de opleiding (directie)secretaresse ook interessant maar ik heb gehoord dat hier weinig werk in is.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: help, verkeerde studiekeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:19

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is geregeld, maar volgens mij was het bij mij zo (vanaf 2008 tot 2014 gestudeerd) dat als ik het niet afmaakte, maar wel een andere opleiding zou beginnen en die afrondde, dat ik geen studieschuld had.
Weet je zeker dat je straks met een studieschuld blijft zitten als je nu switcht?

En kan je via je school ook een loopbaanadviseur contacteren? Dikke kans dat die je een heel andere richting op stuurt, dingen die je zelf nog niet eens hebt bedacht? Of misschien juist kan bevestigen dat wat je nu op het oog is, echt iets voor jou is?

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je MBO doet ben je vast nog niet de 20 voorbij. Ik vind zelf dat je tegenwoordig al heel vroeg moet kijken naar wat je wilt gaan doen. Toen ik in VWO2 moest gaan kijken, wist ik ook echt niet wat ik wilde worden.
Uiteindelijk was ik 18 toen ik naar het HBO ging, Bedrijfskunde. Ik heb het afgemaakt, maar ik zie nu veel interessantere dingen om me heen gebeuren. Wat helaas niet bij mijn opleiding past, maar wat wel maakt dat ik achteraf misschien liever een andere opleiding had gekozen.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 17:42

Janine1990 schreef:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is geregeld, maar volgens mij was het bij mij zo (vanaf 2008 tot 2014 gestudeerd) dat als ik het niet afmaakte, maar wel een andere opleiding zou beginnen en die afrondde, dat ik geen studieschuld had.
Weet je zeker dat je straks met een studieschuld blijft zitten als je nu switcht?

En kan je via je school ook een loopbaanadviseur contacteren? Dikke kans dat die je een heel andere richting op stuurt, dingen die je zelf nog niet eens hebt bedacht? Of misschien juist kan bevestigen dat wat je nu op het oog is, echt iets voor jou is?

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je MBO doet ben je vast nog niet de 20 voorbij. Ik vind zelf dat je tegenwoordig al heel vroeg moet kijken naar wat je wilt gaan doen. Toen ik in VWO2 moest gaan kijken, wist ik ook echt niet wat ik wilde worden.
Uiteindelijk was ik 18 toen ik naar het HBO ging, Bedrijfskunde. Ik heb het afgemaakt, maar ik zie nu veel interessantere dingen om me heen gebeuren. Wat helaas niet bij mijn opleiding past, maar wat wel maakt dat ik achteraf misschien liever een andere opleiding had gekozen.


Als je de opleiding binnen 10 jaar afmaakt is het een gift, zo niet dan moet je het terug betalen volgens het internet. Dus ik ben sowieso van plan deze opleiding af te maken.

Ik ben nog van plan om naar het studieloopbaancentrum toe te gaan voor een test.

Klopt ik ben nog onder de 20. Er zijn enorm veel banen waarvan ik totaal nog geen benul hebt wat het inhoud en dit is natuurlijk heel lastig bij het maken van een studiekeuze. Ik baal ook enorm dat het niet gaat zoals ik voorgesteld heb, daarom probeer ik me nu zoveel mogelijk te orienteren op banen die echt goed bij mij passen.

Biebz

Berichten: 5507
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:49

Ik ben halverwege mijn opleiding pw gestopt en een andere opleiding gaan volgen.
Blijkbaar krijg je de eerste 4 jaar van je stufie als gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Ik heb dus helaas het laatste half jaar moeten lenen. Maar liever een half jaar lenen dan een volledige opleiding.

Edit.
Je kan dus van opleiding switchen. Je krijgt de eerste 4 jaar als gift.
Dus stel je maakt deze opleiding af en gaat dan een ander doen dan krijg je 4 jaar als gift en de rest moet je lenen.
Laatst bijgewerkt door Biebz op 02-03-17 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 17:56

Biebz schreef:
Ik ben halverwege mijn opleiding pw gestopt en een andere opleiding gaan volgen.
Blijkbaar krijg je de eerste 4 jaar van je stufie als gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Ik heb dus helaas het laatste half jaar moeten lenen. Maar liever een half jaar lenen dan een volledige opleiding.

Welke opleiding heb je erna gedaan? En hoe is de overstap geregeld van de ene opleiding naar de andere?

Biebz

Berichten: 5507
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:57

fenijro_tani schreef:
Biebz schreef:
Ik ben halverwege mijn opleiding pw gestopt en een andere opleiding gaan volgen.
Blijkbaar krijg je de eerste 4 jaar van je stufie als gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Ik heb dus helaas het laatste half jaar moeten lenen. Maar liever een half jaar lenen dan een volledige opleiding.

Welke opleiding heb je erna gedaan? En hoe is de overstap geregeld van de ene opleiding naar de andere?


Ik heb onderwijsassistent gedaan op een volledig andere school.
Gewoon opnieuw ingeschreven.

Je kan tijd duo bellen voor advies.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:58

volgens mij betaal je dan de andere studie wel zelf. als je 4 jaar krijgt.

(vroeger kreeg je MBO alles en oneindig en hbo indd 4 jaar). dus kijk dat even goed na. het is zonde als dit met tegenzin afmaakt terwijl je een andere opleiding dan geen stufi krijgt. dan kun je nu beter overstappen en wat je tot dusver hebt gedaan terug betalen.

wat betreft het werk wat je leuk lijkt. ga indd met garages bellen dat je graag eens een week wilt meelopen. of nog mooier, of je misschien vakantiewerk kunt doen of een bijbaantje ter ondersteuning. dan verdien je wat geld en kun je ontdekken of het wat is.

succes

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:07

Ik heb zelf nog geen stufie aangevraagt omdat ik bij het begin laatste leerjaar van deze opleiding nog geen 18 zou zijn geworden (later dat jaar pas) en dus nog vergoed krijg van de overheid. Maar ik heb wel een studenten ov.

Joltsje schreef:
volgens mij betaal je dan de andere studie wel zelf. als je 4 jaar krijgt.

(vroeger kreeg je MBO alles en oneindig en hbo indd 4 jaar). dus kijk dat even goed na. het is zonde als dit met tegenzin afmaakt terwijl je een andere opleiding dan geen stufi krijgt. dan kun je nu beter overstappen en wat je tot dusver hebt gedaan terug betalen.

wat betreft het werk wat je leuk lijkt. ga indd met garages bellen dat je graag eens een week wilt meelopen. of nog mooier, of je misschien vakantiewerk kunt doen of een bijbaantje ter ondersteuning. dan verdien je wat geld en kun je ontdekken of het wat is.

succes


Bedankt, ik ga een gesprek aanvragen met mijn loopbaanbegeleider hoe ik dit het beste kan aanpakken.
En ik ga ook zeker even bellen om te kijken wat er mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:36

Het is ook zo lastig om op zo'n jonge leeftijd al te moeten weten wat je wilt doen de rest van je leven... Ik had pas een idee toen ik een jaar of 20 was. Tenminste, dat dacht ik. Dus heb ik een HBO-opleiding gedaan en die gecombineerd met werken. Maar toen die opleiding klaar was, ontdekte ik dat ik er eigenlijk een beetje klaar mee was. Tsja, daar sta je dan met je diploma. Dus maar allerlei andere dingen gaan doen die eigenlijk niet zoveel met mijn vooropleiding te maken hadden. Maar door te zoeken naar dingen die ik leuk vond en waar ik goed in ben, kwam ik uiteindelijk wel op m'n plek. Met de nodige trainingen en cursussen en uiteindelijk nog een universitaire master heb ik m'n draai op de arbeidsmarkt wel gevonden....

Hoewel... Soms denk ik nog wel eens dat ik wat anders wil worden. Schaapsherder. Of profiler bij de recherche. Of data-scientist. Of vrachtwagenchauffeur. Of melkveehouder. Of helikopterpiloot. Of boswachter.... :roll:

Werken in een vak dat je echt tegenstaat moet je niet doen. Dat is slopend. Maar met een 'verkeerd' diploma in je zak, maar daarbij een flinke dosis handigheid en lef, kom je er wel!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:41

safina schreef:
Het is ook zo lastig om op zo'n jonge leeftijd al te moeten weten wat je wilt doen de rest van je leven... Ik had pas een idee toen ik een jaar of 20 was. Tenminste, dat dacht ik. Dus heb ik een HBO-opleiding gedaan en die gecombineerd met werken. Maar toen die opleiding klaar was, ontdekte ik dat ik er eigenlijk een beetje klaar mee was. Tsja, daar sta je dan met je diploma. Dus maar allerlei andere dingen gaan doen die eigenlijk niet zoveel met mijn vooropleiding te maken hadden. Maar door te zoeken naar dingen die ik leuk vond en waar ik goed in ben, kwam ik uiteindelijk wel op m'n plek. Met de nodige trainingen en cursussen en uiteindelijk nog een universitaire master heb ik m'n draai op de arbeidsmarkt wel gevonden....

Hoewel... Soms denk ik nog wel eens dat ik wat anders wil worden. Schaapsherder. Of profiler bij de recherche. Of data-scientist. Of vrachtwagenchauffeur. Of melkveehouder. Of helikopterpiloot. Of boswachter.... :roll:

Werken in een vak dat je echt tegenstaat moet je niet doen. Dat is slopend. Maar met een 'verkeerd' diploma in je zak, maar daarbij een flinke dosis handigheid en lef, kom je er wel!


Bedankt! Dit is zeker een goede oppepper :) .

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:00

fenijro_tani schreef:
Dani schreef:
Wat jammer dat je opleiding zo tegenvalt. Goed dat je wel wil doorpakken en het af wil maken, het is nu even vervelend maar geen studieschuld overhouden is wel héél fijn.

Weet je zeker of die opleiding echt nodig is om bij een garage aan het werk te kunnen? Ik zou eerst eens wat garages en dealers bellen, welke opleiding en/of ervaring zij graag zien bij de receptie-werknemers. Misschien hebben ze liever mensen uit een commerciële opleiding, of een algemene receptionisten-opleiding. Nadeel van deze opleiding is ook dat hij erg specifiek is. Als er geen banen bij garages of dealers zijn en je bij andere bedrijven wil solliciteren, maak je misschien minder kans omdat deze opleiding zich op één bedrijfstak richt.

Misschien mag je ook ergens wel een dag meelopen, om een beter beeld van het werk te krijgen.

Ik zou dus beginnen met wat telefoontjes en eens kijken of deze opleiding je echt een voordeel geeft en leidt tot een baan die je graag zou doen. :)


Dat is een goed idee, ik ga het eens navragen!
Ik vond de opleiding (directie)secretaresse ook interessant maar ik heb gehoord dat hier weinig werk in is.


Ik heb eerst secretaresse niveau 3 gedaan en toen nog een jaar directiesecretaresse. Inmiddels ben ik 9 maanden verder en nog steeds geen werk als secretaresse. (Ik woon wel in het noorden) Er zijn weinig vacatures voor secretaresse en als er iets vrij komt, wordt er veel op gesolliciteerd. Ik werkte als receptioniste, dus ik heb gelukkig al wel iets ervaring in die richting nu. (Helaas is het bedrijf per direct gesloten) Ik ga binnenkort beginnen in een ruitersportzaak. Ik zit nu in een fase of ik er nog een cursus voor boekhouding of iets anders bij ga doen.

En er is zoveel keus hè aan opleidingen. Ik vind namelijk ook zoveel leuk. :') Ik zou ook meeloop dagen gaan doen bij opleidingen die je leuk lijken. Dan heb je ook een beeld of het echt iets is wat je wilt en of het bij je verwachtingen past. Ik dacht ook de opleiding pedagogisch medewerker leuk te vinden, na 6 weken ben ik gestopt. Als je je opleiding binnen 10 jaar haalt dan krijg je het als gift. Dus dat is wel prettig.

En een beroepentest is misschien ook nog een idee.
Laatst bijgewerkt door PrizTwir op 02-03-17 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: help, verkeerde studiekeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:26

Maar als je nog geen 18 bent nu dan hou je toch geen studie schuld over want dan heb je geen studiefinanciering ontvangen. :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 19:28

maaaikkee schreef:
Maar als je nog geen 18 bent nu dan hou je toch geen studie schuld over want dan heb je geen studiefinanciering ontvangen. :)

Nee klopt, maar als ik nu zou stoppen betekend het dat ik uiteindelijk wel stufie moet aanvragen.
Maar ach liever een lening als een ongelukkige baan.

Biebz

Berichten: 5507
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:31

fenijro_tani schreef:
maaaikkee schreef:
Maar als je nog geen 18 bent nu dan hou je toch geen studie schuld over want dan heb je geen studiefinanciering ontvangen. :)

Nee klopt, maar als ik nu zou stoppen betekend het dat ik uiteindelijk wel stufie moet aanvragen.
Maar ach liever een lening als een ongelukkige baan.


Maar die 4 jaar gaat in vanaf je 18de. Dus na je 18de krijg je de eerste 4 jaar als gift. Daarna moet je lenen/bouw je schuld op.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: help, verkeerde studiekeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:56

Studiefinanciering hoef je niet terug te betalen na het behalen van je diploma op het MBO dus geen lening of schuld Hierna :)

Biebz

Berichten: 5507
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:06

maaaikkee schreef:
Studiefinanciering hoef je niet terug te betalen na het behalen van je diploma op het MBO dus geen lening of schuld Hierna :)


De eerste 4 jaar ;) ik heb mijn mbo diploma en er 4,5 jaar over gedaan.
En heb wel een studieschuld.