Thuisstudie motivatie topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:13

_Kellyy schreef:
@Isabelle, ik begrijp echt wel dat je zowel op HBO als op de uni (wanneer je van havo/vwo komt) noet samenwerken, maar bij deeltijd vind ik dat gewoon zo’n onzin. Over het algemeen werk je al naast je studie en heb je al collaga’s, waar je mee samen moet werken. Ook het plannen bij deeltijdstudenten is lastig ivm een (fulltime)baan.
Wat ik al helemaal absurd vind is de verplichte groepjes bij een deeltijdstudie onder het mom van: “je moet met iedereen leren werken”, dan denk ik... wat een rare redenatie worden over het algemeen wérken mensen al naast hun deeltijdstudie en snappen ze echt wel hoe/wat, vooral omdat de leeftijd hoger ligt bij deeltijd dan voltijd...

Ik snap dat het voor jou ook vervelend is. Jammer dan er vanuit de directie niet meer naar de argumenten wordt geluisterd, zowel van de studenten (en eventueel docenten).


AMEN sister. Ik doe ook een deeltijdopleiding en ik word helemaal gek van die gestoorde samenwerkingsopdrachten en critical friends groepjes blabla.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:18

Ik begrijp je helemaal Amanda! Dit is voor mij de reden geweest om deeltijd te studeren aan de Open Universiteit, eindelijk van die stomme groepjes af!

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:04

Oh ja! "Critical Friends" is nu inderdaad weer helemaal hot :(
Laat ons toch gewoon lekker veel kennis overdragen in plaats van die fluturen die het curriculum zo lekker vullen. Zo begrijpelijk Kellyy, fijn dat de OU nog niet meedoet aan de flauwekul. En...ze scoren desalniettemin superhoog qua kwaliteit!

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:48

Ik kom me ook maar eens melden in dit topic :Y)
Ik heb besloten dat ik naast mijn MBO-4 opleiding via thuisstudie van NHA mijn VWO ga afronden. Ik heb 5 jaar VWO gedaan en ben gestopt om deze MBO opleiding te gaan volgen, en daar heb ik nu godsgruwelijk veel spijt van dus ga ik toch maar het initiatief nemen om VWO af te maken _O-

Ik ben van plan het per 2 vakken aan te pakken, en niet alles in 1x. Zo pak ik dan steeds 1 vak waar ik goed in ben en 1 vak waar ik minder goed in ben samen, en dan kijken hoe ver we komen. Even flink strijden! :):)

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:14

Wat supergoed van je E_J! Niks ten nadele van mbo, maar jij hebt wel een erg drastische switch gemaakt :\ Zag je havo destijds ook niet meer zitten? Ach jee... je ervaart vast een cultuurshock qua lesinhoud en klassensamenstelling :(:)
Ik heb ooit lesgegeven op het mbo waar een jongen van het vwo opzat, hij had het enorm moeilijk en is via Vavo alsnog naar vwo gegaan.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:35

IsabelleN schreef:
Wat supergoed van je E_J! Niks ten nadele van mbo, maar jij hebt wel een erg drastische switch gemaakt : Zag je havo destijds ook niet meer zitten? Ach jee... je ervaart vast een cultuurshock qua lesinhoud en klassensamenstelling :(:)
Ik heb ooit lesgegeven op het mbo waar een jongen van het vwo opzat, hij had het enorm moeilijk en is via Vavo alsnog naar vwo gegaan.

Ja, het was een beetje een stomme keuze :+
Ik wilde heel graag deze opleiding gaan doen (make-up & hair) en aangezien dat sowieso toch niet op hoger niveau kan, en ik wel al gewoon een mbo 4 kon beginnen ben ik ervoor gegaan. En nu heel erg spijt ervan (reden wil ik best sturen in PB, niet openbaar).
Qua lesinhoud voel ik me inderdaad echt heel raar, ik had nooit verwacht dat ik theorie zo erg zou missen maar dat doe ik echt, vandaar dat ik maar ga beginnen aan thuisstudie. Kan ik m’n kop toch weer even aan het werk zetten en kan ik straks nog mooi naar de uni :)

Qua klassensamenstelling ben ik op zich wel heel blij, ik heb een hele leuke gezellige klas. Iedereen kan goed met elkaar opschieten. We zijn alleen blijkbaar echt een beetje de mentaal instabiele klas van de school, want iedereen heeft net zo’n spijt van deze opleiding als ik en tijdens fotografie hebben we al iets te vaak een gezamenlijke huilsessie gehouden :') _O-
Onze fotografie docent maakt zich een beetje zorgen om ons

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:29

Ach joh... je hebt destijds gekozen met de kennis van toen. Dat dat nu anders is, is nou eenmaal het gevolg van voortschrijdend inzicht. Je leert ook van foute keuzes moet je maar denken.
Straks lekker weer naar de uni, dan waardeer je dat des te meer.

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:42

Ik schop dit topic even omhoog, omdat ik voornemens ben te gaan studeren aan de Open Universiteit en ik via de zoekfunctie hier terecht kwam.

_Kellyy schreef:
Ik begrijp je helemaal Amanda! Dit is voor mij de reden geweest om deeltijd te studeren aan de Open Universiteit, eindelijk van die stomme groepjes af!

Kelly, mag ik jou vragen hoe het je bevalt via de OU te studeren? Heb je nooit groepjes [ben ik geen fan van :+]?

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:27

Horsie84 schreef:
cursebreaker schreef:
Ik ben ondertussen officieel begonnen aan de opleiding via het LOI (Dierenartsassistente Paraveterinair niveau 4) en met mijn eerste module bezig.

Dit is één van de geloof ik 4 niet-beroepsgerelateerde, maar wel verplichte, modules genaamd 'loopbaan en burgerschap'.
Ik raak zo gedemotiveerd van deze module. Er hoeft geen examen voor gedaan te worden, maar er zijn wel verplichte inzendopgaves
en ik moet eerlijk zeggen dat ik ze echt niet zo uitgebreid en veeleisend verwacht had vooraf.
Het helpt ook niet mee, dat de stof gewoon zo droog en oninteressant is voor me.
Blegh. Zo, dat was even mijn klaagmoment :')

Ik probeer me er in ieder geval zo snel mogelijk doorheen te worstelen en dan ga ik beginnen aan één van de voor mij leukste vakken;
Anatomie, fysiologie en pathologie.



Wat ik mij afvraag is zijn de klinieken wel weg van een LoI geschoolde paraveterinair?
En hoe zit dat met je praktijkervaring?

Stage of al een paar uur in de weel werkzaam bij een kliniek?


Sorry voor de late reactie!

Ik moet voor de opleiding minimaal 940uur stage lopen, dus je doet wat dat betreft echt wel genoeg praktijkervaring op als ik kijk naar een opleiding via een 'gewone' school - Als ik dan vergelijk met de opleiding die ik zelf aan een school startte voor paraveterinair 10 jaar geleden, dus dat is misschien nu ook weer anders. En ik denk dat het hebben van praktijkervaring uiteindelijk meer waarde heeft voor een kliniek als dat ze kijken naar Waar je je papiertje precies gehaald hebt. Vaak is het ook zo dat je met geluk binnenrolt op een stageplek en kunt blijven plakken, wat ook fijn is. Maar als dat niet zo is:

'of praktijken zitten te wachten op een loi student'... Ik geloof er heilig in dat als je laat zien dat je WIL, enthousiast bent en ervan overtuigd bent dat je op de goede plek zit met deze opleiding, je en zeker wel aan stage plaatsen gaat komen (maar daar moet je in 't algemeen gewoon echt geluk mee hebben in deze branche, dat je een goed plekje kunt vinden, ongeacht waar je de opleiding volgt) maar ook na het behalen van je diploma aan de bak komt als je ergens kunt solliciteren waar ze iemand zoeken.

Toevallig kwamen er onlangs 2 vacatures voorbij bij 2 klinieken hier in de omgeving. Dan baal ik wel echt dat ik dat papiertje nog niet heb haha. Ik maak me er zelf dus niet zo druk over (Al denk ik wel dat het misschien ook regio gebonden is, want in sommige regio's is het sowieso maar zelden dat er een plekje ergens vrijkomt). Je loopt via het LOI dus ook genoeg uren stage - er is ook een vrij intense begeleiding wat betreft je BPV/stage en een berg aan opdrachten etc die ook gewoon gedaan moeten worden, wat niet anders is als bij een opleiding die je via een school volgt bv. Als jij aantoont dat je kennis in huis hebt, ervoor wilt gaan, een goede sollicitatie neerzet, weegt dat denk ik veel zwaarder in een beslissing om iemand te laten starten als waar dat papiertje vandaan komt.

Zo ben ik vroeger ook als stagiair aangenomen bij een hele goede kliniek hier in de omgeving, die al jaren geen stagiares meer had gehad omdat ze slechte ervaringen ermee hadden in de jaren ervoor. Doordat ik schijnbaar dus een goede sollicitatie brief stuurde, erna ook een heel positief face to face gesprek neerzette en keihard heb gewerkt tijdens mijn stage, kwam bij de DA het enthousiasme ook weer helemaal terug om met stagiares te werken bv. Hij was een geweldige leermeester en na mij zijn ze ook door blijven gaan met stagiares bv. Dus ik denk dat het ook heel erg afhangt van hoe je je als persoon opstelt en hoe hard je werkt en hoeveel passie je hebt voor 'het vak'. Ik kreeg er toen echt geen genoeg van, vond het super interessant en was ontzettend leergierig en dat stak de DA ook echt aan toen en ik hoop dat een toekomstige stage plek dit ook gaat inzien als ik tzt ga solliciteren < Dat ik het waard ben om tijd in te investeren :) Maar ik sta daar wel positief in gelukkig.

Momenteel ben ik (nog) niet begonnen aan stage omdat ik me liever eerst even richt op de theorie, wat dan weer het voordeel is van LOI - je kunt een eigen schema aanhouden als je wilt. Ik heb liever dus zoveel mogelijk theorie certificaten op zak, voor ik aan de stage begin omdat ik het ook moet combineren met 2 dagen werken bij de dierenambulance en een gezin/huishouden enz. heb ernaast. Zodra de theorie ver achter de rug is, ga ik een stage plek zoeken en dan kan ik me daar dan ook meer op focussen zonder dat ik teveel hoef te verdelen. Sowieso is het hebben van theoretische kennis al mooi meegenomen als je in de praktijk gaat werken.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:08

Blinnii schreef:
Ik schop dit topic even omhoog, omdat ik voornemens ben te gaan studeren aan de Open Universiteit en ik via de zoekfunctie hier terecht kwam.

_Kellyy schreef:
Ik begrijp je helemaal Amanda! Dit is voor mij de reden geweest om deeltijd te studeren aan de Open Universiteit, eindelijk van die stomme groepjes af!

Kelly, mag ik jou vragen hoe het je bevalt via de OU te studeren? Heb je nooit groepjes [ben ik geen fan van :+]?

Nooit groepjes gelukkig. Over het algemeen zijn de docenten behulpzaam, maar echt les krijg je niet. Het is vooral zelfstudie en daarom vind ik het wel wat lastiger dan bij een reguliere universiteit omdat je niet echt colleges krijgt...

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:59

Oke, goed om jouw ervaring te lezen! Staat er ook geen collegestof online?

Moska

Berichten: 3397
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:30

Hai. Ik was aan het googlen op LOI en kwam dit topic tegen. En aangezien ik begin april ben begonnen met een module via de LOI, dacht ik: laat ik me ook maar hier melden!

Ik volg de module bedrijfsadministratie van de opleiding moderne bedrijfsadministratie. Is er toevallig ook iemand die hiermee gestart is na juli 2018? Zelf had ik de module in november 2017 al in huis, maar door omstandigheden ben ik pas in april 2019 begonnen. Nu blijkt het lesmateriaal te zijn herzien (ik was er al achter dat er in het materiaal wat ik heb nogal wat slordigheden en foutjes zitten) in juli 2018 en blijk ik nog in de oude online omgeving te werken. De mededeling hierover is volledig langs me heen gegaan en nu sta ik dus in dubio of het nog zin heeft om over te stappen. De studiebegeleiding loopt op 7 mei af en ik ben inmiddels halverwege. Dus ja, is overstappen nog handig.

Verder moet ik zeggen dat de thuisstudie me wel bevalt. Het is ook geen moeilijke leerstof voor mij, dus dat scheelt. Ik vind mijn huidige online omgeving wel een beetje knullig overkomen en onlogisch ingedeeld. Maar ik red me er wel mee. Ik vraag me alleen wel af hoe het examen eruit gaat zien. Het is een online examen, maar ik heb geen idee of dit mc vragen of open vragen zullen zijn.

Wat doen jullie nog meer om je goed voor te bereiden? Ik maak nu ook gebruik van flashcards, dat werkt op zich wel fijn voor mij. Kan wel merken dat mijn brein een flinke knauw heeft gehad van oa mijn burn out, dus nieuwe informatie opnemen gaat wat traag, maar het lukt!

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 00:04

Blinnii schreef:
Oke, goed om jouw ervaring te lezen! Staat er ook geen collegestof online?


Dat wel, je hebt ook virtuele klassen die soms worden opgenomen.

CupCakes_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:31

Ik schop dit topic even omhoog.

Aangezien ik ben gestopt met mijn Associate Degree opleiding, wil ik een thuis studie gaan doen. Maar op dit moment zie ik even door de bomen het bos niet meer. Er zijn namelijk zoveel verschillende aanbieders en via Google kom ik er ook niet echt uit.

Wat zijn jullie ervaringen met thuis studies? :)

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:54

Ik heb van alles thuis gedaan: NCOI: (ging ik wel om de week heen trouwens), goed, heel duur, ik had beetje idee een diploma 'te kopen'.
LOI: goed, alles thuis doen, tijdig insturen, werd snel nagekeken, vervelend met examens, toentertijd moest je naar Leiderdorp en kon het maar 2x paar jaar ofzo,
NTI: boek in doos gekregen, dikke factuur en je moest je er maar mee redden. Destijds erg slecht.
Mijn ervaringen zijn niet zo recent, maar van stagiairs hoor ik nog steeds een beetje hetzelfde.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:53

IsabelleN schreef:
Ik heb van alles thuis gedaan: NCOI: (ging ik wel om de week heen trouwens), goed, heel duur, ik had beetje idee een diploma 'te kopen'.
LOI: goed, alles thuis doen, tijdig insturen, werd snel nagekeken, vervelend met examens, toentertijd moest je naar Leiderdorp en kon het maar 2x paar jaar ofzo,
NTI: boek in doos gekregen, dikke factuur en je moest je er maar mee redden. Destijds erg slecht.
Mijn ervaringen zijn niet zo recent, maar van stagiairs hoor ik nog steeds een beetje hetzelfde.


Van LOI klopt niet meer. Je hebt op heel veel plekken in Nederland examenlocaties.
Alleen voor mondeling Engels en Nederlands moet je naar Leiderdorp.

Ik heb inmiddels mijn MBO4 gehaald bij LOI, volledige thuisstudie. Is mij goed bevallen.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:08

Mag ik mij hier ook melden. Ben in februari begonnen met de korte opleiding voor apothekersassistente bij de LOI. Ben hier aan begonnen vanwege de onzekerheid of ik bij mijn huidige baan kon blijven. Maar ik vindt het lastig om naast mijn fulltime baan met onregelmatige diensten en een paard nog te studeren.

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:49

Ik heb mijn studie pabo via loi weer opgepakt. Van de zomer heel veel gewerkt en naast dat ging mijn dochtertje voor :) Nu de grote drukte daar over is, dit weer opgepakt. En ben vorige week begonnen met mijn eerste stage. Loop stage in groep 3/4, echt heel leuk! Reistijd: halve minuut lopen :P

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:51

IsabelleN schreef:
Ik heb van alles thuis gedaan: NCOI: (ging ik wel om de week heen trouwens), goed, heel duur, ik had beetje idee een diploma 'te kopen'.
LOI: goed, alles thuis doen, tijdig insturen, werd snel nagekeken, vervelend met examens, toentertijd moest je naar Leiderdorp en kon het maar 2x paar jaar ofzo,
NTI: boek in doos gekregen, dikke factuur en je moest je er maar mee redden. Destijds erg slecht.
Mijn ervaringen zijn niet zo recent, maar van stagiairs hoor ik nog steeds een beetje hetzelfde.


LOI examens kan inderdaad tegenwoordig op heel veel locaties. Voor sommige examens moet je wel naar Leiderdorp, net als sommige verplichte contactdagen en je afstudeerpresentatie.

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 17:52

Hoi ik kom me hier ook even melden.

Heb na 8 jaar mijn HBO studie Accountancy opgegeven omdat het maar niet wilde lukken met mijn scriptie. Ondertussen wel 2,5 jaar bij een administratiekantoor gewerkt maar ontslag genomen i.v.m. tijdelijke emigratie (dit was ook het moment dat ik besloot te stoppen met studie, voelde meer alsof ik school elke maand € 200 doneerde).

In januari verhuizen we weer terug naar Nederland en dacht ik eraan om alvast te beginnen met een thuisstudie omdat ik daar hier meer dan genoeg tijd voor heb (maar 3 middagen werken en geen paard). Dan komt alleen het grote dilemma: Wat ga ik doen en waar ????

Voordat ik bij het administratiekantoor terecht kwam had ik al zitten kijken naar schuldhulpverlening/budgetcoaching en hier ben ik me nu ook een beetje op aan het oriënteren maar de keuze van welke instelling is dan nog lastig. Zijn er hier toevallig mensen die deze thuisstudie gedaan hebben?

Verder ben ik ook echt naar iets opzoek waarbij je geen afstudeeronderzoek oid hoeft te doen, daar heb ik trauma's aan overgehouden :')

Ik weet ook echt niet wat voor werk ik wil gaan doen als we terug verhuizen, ben wel van de cijfertjes en werken met geld maar moet weer even wat vertrouwen krijgen in mezelf dat ik het ook echt kan.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:12

Ik wil dit topic graag even een schotje geven. Zijn er hier nog mensen die een (thuis)studie doen (in combinatie met werk)?
En hoe delen jullie je tijd in?

Ik ben begonnen met een opleiding bij het NCOI, HBO Management.
Ik heb net 1 les gehad en de eerste huiswerk opdrachten al gedaan en ga van het weekend een begin maken met de module opdracht.
Ik zit nu nog vol motivatie dus daar moet ik gebruik van maken. :D

Flowery

Berichten: 2445
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:12

Ik ben nog steeds bezig met Moderne Bedrijfsadministratie, helaas gezakt voor 1 module dus het gaat nu nog langer duren ook. Motivatie raakt wel een beetje zoek soms, ben al dik een jaar bezig en ik mis mijn vrije tijd enorm, maar het einde is in zicht haha.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 06:47

Ik heb dat gedaan. Thuisstudie stopgezet omdat ik voor mijn werk een andere opleiding moest volgen. En niet herbegonnen omdat ik het er momenteel niet bij krijg. Ik weet niet of ik ooit weer in staat ben die studie verder te zetten. Zou het wel willen, maar of het realistisch is?
Ik vond het een zware combinatie. Dat ligt enerzijds aan het feit dat het wel een pittige studie is die een behoorlijke tijdsinvestering vereist en anderzijds aan het feit dat ik alles ook (te) goed wil doen.

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:15

Ik kom me hier ook melden. Juli 2019 mbo opleiding paardensport afgerond en nu bezig met de thuisstudie HBO Makelaardij. Daarnaast werkzoekende, maar misschien ga ik er nog een opleiding bij doen. :D

Vind het voornamelijk fijn om zelf mijn tijd in te plannen, maar ik heb dan ook genoeg zelfdiscipline om dat daadwerkelijk te doen. Mijn thuisstudie duurt eigenlijk twee jaar, maar ben van plan deze in een jaar af te ronden. :j

Anoniem

Re: Thuisstudie motivatie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:17

Ik ben bijna klaar met m'n thuisstudie naast m'n werk. Moet de laatste inlever opgave nog. Alleen kan de energie en motivatie niet vinden om het af te maken ahhaha