Werken in een hospice

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Werken in een hospice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:37

Hallo Iedereen.

Over 2 weken ga ik beginnen met een vrijwilligers baantje in een hospice voor een aantal uurtjes per week.
Ik heb eerder ervaring opgedaan met vrijwilligers werk ( heb een jaar op de dieren ambulance gewerkt, maar wegens de sfeer onderling per direct gestopt ), maar dit is natuurlijk iets heel anders.
Toch is het zeker niet minder belangrijk.
Ik wil graag nog wat voor de mensen kunnen betekenen in hun laatste levensfase.
Wie heeft er ervaring in soortgelijk werk? En wat vind je er van?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Werken in een hospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:39

Mijn oma heeft gewerkt in een hospice. Ze heeft het als heel mooi, eervol en dankbaar werk ervaren.
Wat wil je precies weten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:41

Ik heb een tijdje als fysiotherapeut in een hospice gewerkt. Gelukkig alleen als onderdeel van mijn werk slechts enkele uren. Ik vond het aardig deprimerend. Kon me er prima voor afsluiten en nam het nooit mee naar huis, maar de verhalen die je tegenkomt zijn soms echt heel schrijnend.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:42

Mijn vader heeft in een hospice gelegen tijdens zijn laatste dagen en ik vond de vrijwilligers erg fijn, ze staan voor de persoon en de familie klaar. Ook voor een grap en grol tijdens de moeilijke periode.

Ik zou het zelf niet kunnen en heb veel respect voor de mensen die het doen!

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:46

directlady schreef:
Mijn vader heeft in een hospice gelegen tijdens zijn laatste dagen en ik vond de vrijwilligers erg fijn, ze staan voor de persoon en de familie klaar. Ook voor een grap en grol tijdens de moeilijke periode.

Ik zou het zelf niet kunnen en heb veel respect voor de mensen die het doen!

Precies dit. Mijn oma heeft ook haar laatste dagen in een hospice doorgebracht en wat een lieve mensen. Ze zijn er voor je als je ze nodig hebt maar dringen zich niet op, altijd tijd voor een luisterend oor en zo lief voor mijn omaatje. Zoveel respect voor deze mensen!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:49

@ Ceyenne, eigenlijk gewoon hoe mensen het ervaren om daar te werken...leuke en minder leuke dingen.

@verootje Voor zover ik weet kan ik het ook redelijk van me af zetten ( lukte op de dierenambu ook, heb daar ook een overleden persoon meegemaakt die nog in huis zat , die was 3 dagen eerder overleden en politie alles was er nog bij, we moesten de kat vangen. Ook dit heb ik prima naast me neer kunnen leggen, evenals de ellende van dieren die je ziet ).
Ook heb ik meerdere mensen in mijn omgeving zien overlijden, en heb er altijd goed mee om weten te gaan

@ directlady, fijn dat je het zo ervaren hebt. Ik ga wel een training krijgen om zo goed mogelijk het werk uit te kunnen voeren. Ik hoop dat de gasten en hun familie/vrienden ook fijn vinden dat we er als vrijwilliger voor ze zijn.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:15

Ik heb palliatieve zorg als heel fijn ervaren bij mijn vader. De zorg die wij hadden wisten zich heel goed geruisloos en onopvallend te maken, maar wel zorg uit handen te nemen.
Wat bijvoorbeeld heel fijn was was een pot thee die gewoon klaar staat waar je zelf telkens niet aan toe komt.

Ik denk ook dat het heel dankbaar werk is, maar het is ook wel pittig. Je zult ook hele jonge mensen ontmoeten die weten dat ze gaan overlijden, papa's en mama's met jonge kinderen en allerlei andere situaties.

Ik denk dat je vooral je moet instellen op dat je eigenlijk niets voor die mensen kunt doen, ze hebben zelfs geen behoefte aan je aanwezigheid vaak. Maar wel aan de kleine gebaren. Die bak thee die je klaar hebt staan op het geschikte moment, dat moment dat je oma/man/vrouw een beschut plekje in de zonnige tuin bezorgt om daar nog even van te genieten, die dingetjes kun je doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:26

Klopt mirriezz. Of even de zorg uit handen nemen als de familie even wat anders moet doen. Ik ben er zeker van bewust dat het pittig gaat worden, maar ik ga mijn best doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:44

Wat goed dat je dit gaat doen!
Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar wat ik terug hoor van mensen, is dat het inderdaad een fijne rustige omgeving geeft waar de dierbaren zonder de verantwoordelijke zorg nog tijd samen kunnen doorbrengen. Met voor de stervende een eigen plek, zonder alleen te zijn.

Mijn moeder heeft een jaar of 30 in een hospice en bij de terminale thuiszorg ('s nachts waken bij de stervenden thuis) als vrijwilliger gewerkt. Zij heeft dit altijd met veel plezier gedaan, ze vond het niet confronterend, maar fijn dat ze op deze manier kon bijdragen aan een zo prettig mogelijk einde en afscheid.

Ik denk dat wat Mirriez zegt erg belangrijk is, dat je er een soort van geruisloos bent, zorg uit handen neemt en goed aanvoelt wat de behoefte aan contact en een gesprek is. En vooral ook bij de stervende, ze hebben vaak al geen grip meer op wat er gebeurd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:48

Petje af mensen die in een hospice werken.
Hospice Bardo in Hoofddorp werken lieve en zorgzame vrijwilligers.

Mijn man zijn 2 tantes zijn er prima verzorgd.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 16:10

Bedankt voor jullie reacties :)
Fijn dat het vooral als positief wordt gezien

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 19:10

Vandaag mijn 1e dag gehad. Tot zover is het mij goed bevallen. Volgende week weer. Lekker rustig aan beginnen :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:01

Succes hoor, vind het knap dat je het kunt..het is niet voor ieder weggelegd...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:11

dankjewel :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:18

Ik heb lang op een palliatieven eenheid gestaan, ik vond het prachtig. De zorg en de aandacht dat je kan geven aan iemand en de familie op het einde is gewoon erg mooi.
Niemand moet dan ook alleen sterven en je kan gewoon daar je tijd nemen om aandacht te geven.

Enige negatieve is dat je heel soms een moeilijke dood meemaakt (jonge mensen enz).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:26

Furrow schreef:
Ik heb lang op een palliatieven eenheid gestaan, ik vond het prachtig. De zorg en de aandacht dat je kan geven aan iemand en de familie op het einde is gewoon erg mooi.
Niemand moet dan ook alleen sterven en je kan gewoon daar je tijd nemen om aandacht te geven.

Enige negatieve is dat je heel soms een moeilijke dood meemaakt (jonge mensen enz).

Klopt, is me verteld idd dat dat kan gebeuren

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:39

Ik heb er geen ervaring mee maar vind het super dat je dit doet. :) Ik denk dat je voor veel mensen een lichtpuntje kan zijn in hun moeilijke situatie. Fijn dat je eerste dag ook goed was.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 14:30

Bedankt voor al jullie lieve reacties ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 21:45

Dinsdag weer meegedraaid. Nog steeds is het mij bevallen. Ik kwam al meer in contact met de bewoners.
Je merkt toch wel dat de mensen je hulp nodig hebben.