Doorstuderen na HBO Bachelor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GerenGer

Doorstuderen na HBO Bachelor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 11:59

Hallo!

Na lange zoektochten op het internet, wil ik ook hier informeren naar de mogelijkheden die er zijn om door te studeren na een HBO Bachelor.
Op dit moment zit ik in mijn 3e jaar van de HBO opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderoek.
In mijn achterhoofd wilde ik na deze opleiding sowieso nog verder door studeren en ook tijdens stage ben ik
erachter gekomen dat het niet het beroep zal zijn dat ik mijn hele leven zou willen doen.
Maar omdat ik nu al bijna mijn bachelor binnen heb, wil ik niet nu nog van studie veranderen en graag deze afmaken.
Mijn plan was namelijk om na HBO door te gaan stromen naar een WO Bachelor.
Maar nu kreeg ik laatst te horen dat als je al een bachelor hebt en je hierna aan een nieuwe bachelor wilt beginnen,
je een hele hoop extra collegegeld zult moeten betalen.
Nu las ik op internet ook dat je wel degelijk van een HBO Bachelor verder kunt gaan naar WO en las ik niks over extra kosten..
Want als dit zo het geval is dan betekent dit dat ik eerst rustig mijn studie kan afmaken, maar anders dan zou ik volgend jaar al van richting moeten veranderen.
Met name de research spreekt mij toch minder aan binnen de opleiding.
Ik vind het erg interessant en leuk om te doen, maar omdat ik erg resultaatgericht ben, past het gewoon minder goed bij me.
Omdat ik biologie en vooral de medische kant erg leuk vind, zit ik te denken aan de WO studies farmacie en (dier)geneeskunde, als dit voor mij haalbaar mocht zijn.
Maar het volgende probleem waar ik dan ook tegen aan loop is dat je met alleen een HBO Bachelor, niet zomaar wordt toegelaten.
Ook ben ik naar een open dag voor alle WO Masters, die ik na deze opleiding kan doen, geweest en helaas zat hier niet een tussen die ik leuk vond,
met name ook omdat deze allemaal tot de research behoren.
Maar mijn grootste vraag is dus of je na een HBO Bachelor extra collegegeld zult moeten betalen wanneer je aan een WO Bachelor wilt beginnen,
en of het ook uitmaakt als dit een totaal andere studie is of als er wel enige overlap met de twee studies is.

Alvast bedankt! Groetjes Gerbrich

leeneliefje

Re: Doorstuderen na HBO Bachelor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:05

Volgens mij kan je na een HBO opleiding net zo goed toegelaten worden aan de UNI als met een VWO diploma. :)

Ik zie in jou stuk dat je research wat minder vind, ga dan geen biologie doen. De studie ken ik niet, maar mijn vader is professor aan de uni van wageningen en die doet niks anders dan continu research doen. Denk dat een academische studie ook in het teken staat van onderzoek doen! Dus denk daar nog even goed over na zou ik zeggen.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:26

Ik kan niet op al je vragen antwoord geven, maar ik kan je wat betreft het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld misschien wel een beetje op weg helpen. Het is goed dat je nu al bezig bent met oriënteren in ieder geval.
Als je deze opleiding afrondt en daarna een tweede bachelor gaat doen dan kan dat een heel duur grapje worden. Deze links zijn wel duidelijk over de verschillende soorten collegegeld en wanneer je welke moet betalen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ld-betalen https://www.studiekeuze123.nl/nieuws/in ... wat-is-dat
Het is wel verstandig om op tijd te kijken naar wat je wilt doen en daar je huidige studie eventueel op aan te passen (door bijvoorbeeld een vak op te schuiven, zodat je tijdelijk twee studies tegelijk volgt).

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:51

goldith schreef:
Ik kan niet op al je vragen antwoord geven, maar ik kan je wat betreft het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld misschien wel een beetje op weg helpen. Het is goed dat je nu al bezig bent met oriënteren in ieder geval.
Als je deze opleiding afrondt en daarna een tweede bachelor gaat doen dan kan dat een heel duur grapje worden. Deze links zijn wel duidelijk over de verschillende soorten collegegeld en wanneer je welke moet betalen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ld-betalen https://www.studiekeuze123.nl/nieuws/in ... wat-is-dat
Het is wel verstandig om op tijd te kijken naar wat je wilt doen en daar je huidige studie eventueel op aan te passen (door bijvoorbeeld een vak op te schuiven, zodat je tijdelijk twee studies tegelijk volgt).

Je blijft wel dezelfde hoeveelheid collegegeld betalen als je van niveau verandert. dus van HBO naar WO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:42

Alsje een tweede bachelor gaat doen (en dat geldt ook voor een WO bachelor) dan betaal je instellingsgeld. Ter illustratie ik betaal nu €4000 per jaar voor mijn 2e bachelor. Alleen als je een master gaat doen, al dan niet met pré master. Betaal je gewoon het wettelijk collegegeld.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:43

Ik raad je dan aan om te kijken naar mogelijke pre-masters of schakel programma's. Door deze te behalen in de juiste richting, kan je direct doorstromen in een WO master. Een pre-master gaat je 1 jaar even wat meer kosten, maar de master kan je tegen de reguliere kosten doen.

Bijv. de pre-master bio-medical science (http://www.ru.nl/opleidingen/master/bio ... e-masters/), geeft je daarna toegang tot de master aan de Radbout.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:10

Misschien een vreemde tip voor jou: Schrijf je in voor een andere bachelor (aan de universiteit) tijdens je 4e jaar van het HBO. Haal in de universitaire bachelor minimaal het aantal punten om door te mogen naar het tweede jaar.
Dus leg je focus op je bachelor aan de uni, en rond rustig je laatste jaar van je HBO af. Hierdoor val je onder de regeling van 2 studies tegelijk en betaal je dus geen instellingscollegegeld. Ook hoef je maar 1x collegegeld te betalen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:43

Sannens schreef:
Misschien een vreemde tip voor jou: Schrijf je in voor een andere bachelor (aan de universiteit) tijdens je 4e jaar van het HBO. Haal in de universitaire bachelor minimaal het aantal punten om door te mogen naar het tweede jaar.
Dus leg je focus op je bachelor aan de uni, en rond rustig je laatste jaar van je HBO af. Hierdoor val je onder de regeling van 2 studies tegelijk en betaal je dus geen instellingscollegegeld. Ook hoef je maar 1x collegegeld te betalen.

die truc werkt dus zeker niet altijd! let daar dus heeel goed mee op.

Ik zou eerst eens uitvogelen wat je nu precies aan spreekt in een WO studie? je bent niet van de research...maar bv biomedische wetenschappen is heel erg gericht op research...en veel studenten beginnen daarna aan een promotie traject.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:02

Ik zou ook aanraden aan de volgende studie te beginnen voordat je je eerste bachelor afgerond hebt :j
Zelf heb ik ook mijn bachelor gehaald op het HBO, vervolgens wilde ik naar de universiteit voor een master. Moest toen eerst een premaster doen, waarvoor ik 1,5 keer het collegegeld moest betalen omdat het onder de bachelor valt. Viel gelukkig nog redelijk mee. De master is weer het normale collegegeld, als het de eerste master is tenminste :)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:30

[/quote]

Wanneer niet dan? Daar ben ik nu wel naar benieuwd namelijk.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 18:15

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

leeneliefje schreef:
Volgens mij kan je na een HBO opleiding net zo goed toegelaten worden aan de UNI als met een VWO diploma. :)
Ik zie in jou stuk dat je research wat minder vind, ga dan geen biologie doen. De studie ken ik niet, maar mijn vader is professor aan de uni van wageningen en die doet niks anders dan continu research doen. Denk dat een academische studie ook in het teken staat van onderzoek doen! Dus denk daar nog even goed over na zou ik zeggen.

Daar ben ik inderdaad ook achtergekomen. Biologie zelf spreekt me wel aan, maar wat je inderdaad zegt, continu research later als beroep niet.
goldith schreef:

Die sites zijn erg handig! En zo te zien moet ik dan na een HBO bachelor inderdaad een veel hoger bedrag betalen aan collegegeld als ik een WO bachelor wil gaan doen..

Yvank_ schreef:
Alsje een tweede bachelor gaat doen (en dat geldt ook voor een WO bachelor) dan betaal je instellingsgeld. Ter illustratie ik betaal nu €4000 per jaar voor mijn 2e bachelor. Alleen als je een master gaat doen, al dan niet met pré master. Betaal je gewoon het wettelijk collegegeld.

Ik zie dat het instellnigsgeld voor de studies farmacie of diergeneeskunde 17.000 euro is, dat is echt niet te doen.

Tatjanaa schreef:
Ik raad je dan aan om te kijken naar mogelijke pre-masters of schakel programma's. Door deze te behalen in de juiste richting, kan je direct doorstromen in een WO master. Een pre-master gaat je 1 jaar even wat meer kosten, maar de master kan je tegen de reguliere kosten doen.

Bijv. de pre-master bio-medical science (http://www.ru.nl/opleidingen/master/bio ... e-masters/), geeft je daarna toegang tot de master aan de Radbout.

Ik ben inderdaad naar een voorlichting geweest over de doorstroom van HBO naar een Master, maar geen enkele master die ik na mijn opleiding kan doen, sprak mij aan.

Sannens schreef:

Mijn studieadviseur zei dat ook tegen mij, maar ik zit ook met het probleem dat mijn 4e jaar volgend jaar volledig bestaat uit een project- en afstudeerstage en dat valt gewoon niet te combineren met een andere opleiding.

studiemiep schreef:
Sannens schreef:

Ik zou eerst eens uitvogelen wat je nu precies aan spreekt in een WO studie? je bent niet van de research...maar bv biomedische wetenschappen is heel erg gericht op research...en veel studenten beginnen daarna aan een promotie traject.

Zelf weet ik dat ook niet heel goed, maar na deze opleiding ben ik nog heel jong en zie ik het niet zitten om gelijk aan het werk te gaan en bovendien zie ik het laboratoriumwerk mijn hele leven niet zitten. Ik ben ook goed aan het uitzoeken welke WO studies bij aanspreken, maar dit vind ik erg lastig. En als er een mij leuk lijkt dan heb ik ook nog extra VWO-vakken nodig om toegelaten te kunnen worden. Dat maakt het extra moeilijk. Universitaire studies naast het wetenschappelijke die mij aanspreken zijn bijvoorbeeld apotheker of arts. Dan heb je wel WO maar doe je geen onderzoek en heb je patiëntencontact.